בהמשך להחלטת הממשלה מס' 145 מיום 28.6.2015 שקבעה את ההיערכות להזדקנות האוכלוסייה כסוגיה אסטרטגית ממשלתית, בהתאם לסעיף א(2). להחלטת הממשלה מס' 150 מיום 28.6.2015, בהמשך להמלצות הוועדה הבין משרדית לשילוב אזרחים מעל גיל 60 (להלן: "מבוגרים") בתעסוקה ובקהילה ועל מנת להביא לשיפור פוטנציאל הצמיחה של כלל המשק באמצעות קידום שילוב מבוגרים בתעסוקה ובקהילה –
א. הסרת חסם כלכלי –
להטיל על שר הכלכלה והתעשייה לבחון, בהתייעצות עם נשיאות הארגונים העסקיים והסתדרות העובדים הכללית החדשה, את ביטול חובת ההפרשות לפנסיה של המעסיק והעובד לאחר גיל פרישת חובה כמשמעותו בחוק גיל פרישה, התשס"ד-2004 (להלן – חוק גיל פרישה) גם כאשר העובד לא מקבל קצבה, וזאת על מנת להגדיל את הכנסתו הפנויה. הבחינה תיעשה בין היתר בשים לב להסכם הקיבוצי הכללי לביטוח פנסיוני מקיף במשק ולצו ההרחבה שהוצא מכוחו ושר הכלכלה והתעשייה יעדכן בדבר תוצאות הבחינה בתוך 90 יום.
ב. תעסוקת מבוגרים בשירות המדינה–
1. לרשום את הודעת נציבות שירות המדינה כי היא קבעה את סוגי התפקידים בשירות המדינה במקצועות במחסור או במקצועות בעלי מומחיות ייחודית, ברמה לאומית או אזורית, בהם ניתן לאשר הארכת שירות מעבר לגיל פרישת חובה כמשמעותו בחוק גיל פרישה, וזאת בכפוף להוראות חוק שירות המדינה (גמלאות) [נוסח משולב], התש"ל-1970, הוראות התקשי"ר והנחיות נציבות שירות המדינה. רשימת סוגי התפקידים תעודכן על פי הצורך על ידי נציבות שירות המדינה.
2. נציבות שירות המדינה, בתיאום עם המשרד לשוויון חברתי, משרד האוצר (אגף השכר והסכמי עבודה ואגף התקציבים), משרד המשפטים והמועצה הלאומית לכלכלה, תגבש בתוך 90 ימים תוכנית ניסיונית (פיילוט) למסלול תעסוקה ייעודי במסגרת שירות המדינה לאזרחים ותיקים מעבר לגיל פרישה כמשמעותו בחוק גיל פרישה. התוכנית תכלול:
א. יצירת מסלול תעסוקה ייעודי לאזרחים ותיקים הכולל תנאי העסקה, לרבות אופן הקליטה ומשך ההעסקה, מיפוי תפקידים מתאימים והמשרדים בהם יופעל מסלול התעסוקה הייעודי. העסקת אזרחים ותיקים תהיה בתפקידי עזר לעובדי המדינה שאינם קיימים בשירות המדינה (משרות שאינן בתקן), לפרק זמן קצוב של עד שלוש שנים ועד 120 שעות עבודה חודשיות. במסגרת התוכנית הניסיונית (פיילוט) יוקצו למסלול התעסוקה הייעודי 60 אזרחים ותיקים.
ב. תיקוני חקיקה ותיקונים אחרים נדרשים ליישום התוכנית הניסיונית, ככל שנדרשים.
ג. לוח זמנים ליישום התוכנית הניסיונית.
ד. הגדרת מדדי הצלחה.
תחילת הפעלה של התוכנית הניסיונית תהא בתוך 120 ימים ממועד החלטה זו, בכפוף לסעיף 2(ב). הממשלה תבחן הרחבה של התוכנית הניסיונית לכלל שירות המדינה בהתאם לתוצאות התוכנית הניסיונית עליהן תדווח נציבות שירות המדינה לממשלה בתום שנה ממועד תחילת הפעלת התוכנית הניסיונית.
3. להקים צוותי פעולה בין משרדיים לקביעת מתווה למניעת שחיקה והכנה לפרישה של עובדים בתפקידי הוראה ובמערכת הבריאות לפני פרישה מוקדמת. הרכב כל צוות ביחס לכל אחד מסוגי התפקידים הוא: מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, נציג נציבות שירות המדינה, הממונה על התעסוקה במשרד הכלכלה והתעשייה או נציגה, נציג משרד האוצר ומנכ"ל המשרד הרלוונטי לסוג התפקיד (משרד החינוך או משרד הבריאות). כל אחד מהצוותים יגיש המלצותיו לוועדת ההיגוי, המוגדרת בסעיף ג' להלן, בתוך 90 יום.
ג. ועדת היגוי –
1. להקים ועדת היגוי למעקב ובקרה אחר יישום החלטת ממשלה זו ואחר תכניות תעסוקה לשילוב מבוגרים (להלן: "ועדת ההיגוי"). בראש ועדת ההיגוי יעמוד מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי ויתר חבריה יהיו נציגי משרד האוצר, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד העלייה והקליטה, נציבות שירות המדינה והמועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה. בנוסף לאלה יוזמנו לדיוני הוועדה נציגי המוסד לביטוח לאומי ובנק ישראל וכן נציגי ציבור רלוונטיים. ועדת ההיגוי תתכנס לכל הפחות מדי רבעון.
2. תפקידי ועדת ההיגוי יכללו:
1. מעקב אחר יישום סעיף א' להחלטה זו והצבת יעדים.
2. ריכוז מידע לגבי פרויקטים לעידוד תעסוקת מבוגרים המבוצעים על ידי הממשלה, המגזר הפרטי והמגזר השלישי.
3. ביצוע בחינה ומיפוי של מקצועות מתאימים לעידוד תעסוקת מבוגרים.
4. תיאום בין הפרויקטים שנמצאו בסעיף 2 לעבודה מתואמת בין מגזרית ככל הניתן בהתאם למיפוי והבחינה שנעשו בסעיף 3.
5. קידום ועידוד ביצוע מחקרים מלווים לפרויקטים בנושא במסגרתם תיבחן בין היתר העמידה ביעדים.
ד. המשרד לשוויון חברתי יפתח ויפעיל תכניות לעידוד תעסוקה בקרב אזרחים ותיקים הכוללות הקמת מרכזי תעסוקה עירוניים, קידום יזמות והעסקה עצמית, פיתוח מסלולי העסקה ייעודיים בקרב מעסיקים ממגזרים שונים וכן איתור מקצועות בעלי פוטנציאל לקליטת מבוגרים ופיתוח כלים לקליטה ותמיכה בהם. כן יפעיל המשרד אתר אינטרנט ייעודי להשמת מבוגרים במקומות תעסוקה כולל הקמת מאגר מידע מקוון של יועצים ובעלי מקצוע מבוגרים. משרד הכלכלה והתעשייה יהיה שותף בוועדת ההיגוי של הפעולות הכלולות בסעיף זה.
ה. תקציב-
לשם יישום התוכניות האמורות בסעיף ד' המשרד לשיויון חברתי ומשרד הכלכלה והתעשייה יקצו תקציבים על פי המפורט בטבלה:
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
המשרד לשוויון חברתי
|
|
3,000 אלש"ח
|
3,000 אלש"ח
|
3,000 אלש"ח
|
משרד הכלכלה והתעשייה
|
2,000 אלש"ח
|
|
|
|
הממשלה רושמת לפניה את התחייבות אשל – האגודה לתכנון ולפיתוח שירותים למען הזקן בישראל, מייסודה של ג'וינט ישראל, להקצות 6 מלש"ח, בפריסה על פני שלוש שנים (2016 – 2018), למטרה זו.
ו. מעקב – בחודש יוני 2018 יציג המשרד לשוויון חברתי לממשלה עדכון סטאטוס לגבי יישום החלטה זו ועל קידום שילוב מבוגרים בתעסוקה, ייבחנו התוכניות השונות המופעלות בקשר לכך ויוחלט לגבי מקורות התקציב להמשך.
עד כאן ההחלטה.
המשרד לשוויון חברתי ביחד עם משרד האוצר יעבדו הצעה לפיה משרדי הממשלה יגבשו רשימות של בעלי מקצוע מנוסים ובעלי הכשרה מקרב אלה שפרשו ממעגל העבודה שניתן יהיה לגייסם למשימות תגבור בעיתות חרום או משבר.