מה הוחלט?
א. לאמץ את המלצות הצוות הבין משרדי לשילוב האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה, שהוקם בהחלטה מס' 1624 מיום 25.5.2014, ולעניין סעיפים 3-2 ו-6-5 להמלצות, לאמץ את העקרונות הקבועים בהם ולהורות על יישומם בכפוף לקיום כל ההליכים הנדרשים לפי חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959. המלצות הצוות מפורטות בנספח א' שלהלן.
ב. להקצות שלושה מלש"ח מתקציב משרד הכלכלה והתעשייה לטובת מיזם שיסייע ביישומה של התכנית לשילוב האוכלוסייה החרדית ע"פ תכנית עבודה שתאושר בוועדת ההיגוי, כהגדרתה בנספח א' שלהלן.
ג.
נספח א' – המלצות הצוות הבין משרדי לשילוב האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה
הגדרת הזכאות להטבות במסגרת ההחלטה
1. לקבוע כי לצורך השתתפות בתכנית זו וזכאות להטבות, ייחשבו כחרדים, גברים ונשים העונים להגדרה שלהלן – יהודים שומרי מצוות, אשר ייחודם בהקפדה הדתית שהם נוהגים בדרכי חינוך, אופי הקהילה ואורחות החיים, המבחינים בינם לבין שאר היהודים שומרי המצוות, ואשר מתקיימים בהם התנאים הבאים:
א. לעניין זה, אישה חרדית אשר עונה לאחת מההגדרות הבאות:
1. מקומות הלימוד של ילדיה עד גיל 18 הם מוסדות לימוד חרדיים, מוכרים שאינם רשמיים או מסוג "פטור", שרישיונותיהם מוסדרים על ידי האגף לחינוך מוכר שאינו רשמי במשרד החינוך.
2. בעלה למד בישיבה קטנה.
3. למדה בסמינר חרדי.
ב. לעניין זה, גבר חרדי אשר עונה לאחת מההגדרות הבאות:
1. מקומות הלימוד של ילדיו עד גיל 18 הם מוסדות לימוד חרדיים, מוכרים שאינם רשמיים או מסוג "פטור", שרישיונותיהם מוסדרים על ידי האגף לחינוך מוכר שאינו רשמי במשרד החינוך.
2. למד בישיבה קטנה.
3. התנדב לשירות אזרחי המופעל מכוח סעיף 6 לחוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם, תשס"ב-2002.
4. היה זכאי בחמש השנים האחרונות, למשך שנה מלאה אחת לפחות, ל"מלגת לימודים ועידוד השתלבות אברכי כוללים בתעסוקה" (אשר בעבר נקראה הבטחת הכנסה לאברכים), מכוח מבחני תמיכה שפרסם משרד החינוך מעת לעת.
הקמת מסלולי חשיפה לאוכלוסייה החרדית במטרה לספק מענה לתת הייצוג של אוכלוסייה זו בשירות המדינה
2. מוצע להקים מסלולי חשיפה ייעודיים עבור האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה. הוועדה המליצה על מספר מסלולים ליישום החל משנת 2016, כמפורט בסעיף 3, 5 ו-6 להלן. נציבות שירות המדינה תבחן את ההליכים הנדרשים להקמת מסלולי החשיפה המפורטים להלן, בהתאם להוראות חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959 (להלן- חוק שירות המדינה (מינויים)) ובמידת הצורך תביא את הדברים לבחינת ועדת שירות המדינה (להלן: "ועדת השירות").
בנוסף מוצע להטיל על נציב שירות המדינה, על בסיס החלטות ועדת ההיגוי שתוקם לטובת יישום המלצות אלו (להלן: "ועדת ההיגוי"), או על פי שיקול דעתו, להביא מידי שנה לאישור ועדת השירות ולממשלה מסלולים נוספים ליצירת משרות חשיפה ייעודיות עבור הזכאים להטבות בהתאם לתנאים שנקבעו בסעיף 2 לעיל. מסלולים אלה לא יפחתו מ – 30 משרות מידי שנה בין השנים 2016-2020. המשרות האמורות יחולקו באופן שווה בין גברים לבין נשים.
יובהר כי המסלולים המפורטים להלן ומסלולים עתידיים אשר יוצרים משרות חשיפה ייעודיות עבור האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה (להלן: "משרות חשיפה"), ויעמדו בתנאים הבאים:
א. הגבלת פרק זמן – משך משרה במסלול חשיפה לאוכלוסייה החרדית הנמצאת בתת ייצוג בשירות המדינה לא יעלה על שלוש שנות העסקה רצופות.
ב. תחיליות המשרה – גובה המשרה במסלול חשיפה עבור אוכלוסייה הנמצאת בתת ייצוג בשירות המדינה, תהיה עד מתח הדרגות 40-42 (מנהל תחום) ומקביליהן בדירוגים המקבילים.
ג. קיומו של הליך מיון המכשיר להתמודדות במכרז פנימי – מסלולי חשיפה יתבססו על תנאי מיון מוגדרים ומאושרים, אשר יבנו נציבות שירות המדינה בשיתוף משרד הכלכלה והתעשייה ויאפשרו הגשת מועמדות בתום התקופה למכרז פנימי.
הקמת עתודת מצטיינים אקדמאיים מקרב האוכלוסייה החרדית
3. להטיל על נציב שירות המדינה ועל מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף הגורמים המפורטים בהחלטה זו, לפעול להקמת עתודת מצטיינים מקרב האוכלוסייה החרדית לשירות המדינה לא יאוחר מדצמבר 2016:
א. להטיל על נציב שירות המדינה לקבוע בתוך כ-90 יום ממועד קבלת החלטת הממשלה את אמות המידה והתנאים הנדרשים להקמת עתודת מצטיינים של סטודנטים או בוגרים שסיימו תואר בשנה הקודמת מקרב האוכלוסייה החרדית, פרסום התכנית בקרב האוכלוסייה החרדית וקביעת תנאי המיון וההשמה שיאפשרו התמודדות במכרז פנימי לאחר קבלת זכאות לתואר אקדמי.
ב. נציבות שירות המדינה תבחן את ההליכים הנדרשים להקמת מסלול עתודת המצטיינים, בהתאם להוראות חוק שירות המדינה (מינויים), ובמידת הצורך תביא את הדברים לבחינת ועדת השירות.
ג. להנחות את נציב שירות המדינה, לשלב סמנכ"לים למנהל ומשאבי אנוש במסגרת תהליך המיון לתכנית זו, לשם הטמעת החשיבות שבשילוב האוכלוסייה החרדית בקרב עובדי המדינה.
ד. להטיל על נציב שירות המדינה לקבוע את יעדי ההשמה בתיאום עם משרד ראש הממשלה ומשרד הכלכלה והתעשייה.
ה. ועדת ההיגוי תבחן קביעת יעד השמה מרכזי במטה משרד הבריאות לטובת בניית עתודה ניהולית בתחום בריאות הציבור בקרב האוכלוסייה החרדית.
ו. להטיל על מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה בתיאום עם נציבות שירות המדינה ומנכ"ל משרד ראש הממשלה לפרסם מידי שנה את התכנית בקרב האוכלוסייה החרדית.
ז. להטיל על נציב שירות המדינה, בתיאום עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומשרד הכלכלה והתעשייה, לפרסם מידי שנה קול קורא במשרדי הממשלה ויחידות הסמך למשרדים המעוניינים בקליטת מצטיינים/ות מקרב הבוגרים/ות הצפויים/ות של התכנית.
ח. להטיל על נציב שירות המדינה ומנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה להקים תכנית הכשרה לשירות המדינה ולהעלאת רמת הכשירות לעבודה במהלך שנתו האחרונה של המצטיין לתואר או במהלך השנה הראשונה מיום סיום הלימודים לתואר.
ט. להטיל על נציב שירות ומנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, לבנות מעטפת לתכנית לתקופה של חמש שנים, אשר תלווה את המצטיינים מיום כניסתם לתכנית ועד לשנתיים וחצי לאחר השמתם ותותאם לציבור החרדי.
י. להטיל על הממונה על התקציבים במשרד האוצר להקצות מידי שנה, למשך חמש שנים, לעתודת המצטיינים מקרב האוכלוסייה החרדית, עד 35 תקנים זמניים ייעודיים לתקופה של שנתיים וחצי מיום ההשמה, החל משנת 2016. תקנים אלו יחולקו באופן שווה בין גברים לבין נשים.
הקמת מאגר סטודנטים מקרב האוכלוסייה החרדית
4. להטיל על נציב שירות המדינה ועל מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף הגורמים המפורטים בהחלטה זו, להקים מאגר סטודנטים ייעודי לא יאוחר מדצמבר 2016:
א. להטיל על נציב שירות המדינה לקבוע בתוך כ-90 יום ממועד קבלת החלטת הממשלה את אמות המידה והתנאים הנדרשים להקמת מאגר ייעודי לסטודנטים מקרב האוכלוסייה החרדית וכן את תנאי המיון וההשמה שיאפשרו את התמודדותם במכרז פנימי לאחר זכאותם לתואר אקדמי. כל זאת, בכפוף לקיומו של להליך כללי שיאושר על ידי נציב שירות המדינה, המאפשר מסלול לקליטת סטודנטים באופן אשר יאפשר את התמודדותם במכרז פנימי לאחר זכאותם לתואר.
ב. להנחות את נציב שירות המדינה, לשלב סמנכ"לים למנהל ומשאבי אנוש במסגרת תהליך המיון לסטודנטים מקרב האוכלוסייה החרדית, וזאת לשם הטמעת החשיבות שבשילוב האוכלוסייה החרדית בקרב עובדי המדינה.
ג. להטיל על נציב שירות המדינה, בשיתוף מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, לפרסם מידי שנה קול קורא במשרדי הממשלה ויחידות הסמך למשרדים המעוניינים בקליטת סטודנט/ית מהמאגר.
ד. להטיל על מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף נציבות שירות המדינה, להקים מסגרת בהיקף של עד שבוע הכשרה לשירות המדינה ולהעלאת רמת הכשירות לעבודה, שתתקיים אחת לשנה למאגר הסטודנטים.
ה. להטיל על משרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף משרד ראש הממשלה ונציבות שירות המדינה, לבחון מתן מעטפת לתקופה של שנה, שתלווה את השמתם של הסטודנטים ותבצע השלמות תעסוקתיות בדומה לכלים המיושמים בשוק הפרטי ע"י מרכזי ההכוון, ולהגיש המלצות לוועדת ההיגוי תוך 90 יום.
ו. להטיל על הממונה על התקציבים במשרד האוצר להקצות מידי שנה, למשך 5 שנים, כ – 50 תקני סטודנט ייעודיים תוספתיים לאוכלוסייה החרדית למשרדי הממשלה החל מינואר 2016. תקנים אלו יחולקו באופן שווה בין גברים לבין נשים.
ז. היה ומצא נציב שירות המדינה כי תכנית זו ניתנת להרחבה תוך שמירה על איכות המועמדים, רשאי הנציב להרחיב את המאגר ב – 20 תקני סטודנט נוספים מידי שנה. לטובת ביצוע ההרחבה, יקצה הממונה על התקציבים כ – 20 תקני סטודנט נוספים מידי שנה בהתאם לקביעת הנציב.
קידום מסלולים לשילוב מיטבי של האוכלוסייה החרדית במערכת הבריאות הממשלתית
5. א. להטיל על מנכ"ל משרד הבריאות לקדם את שילוב האוכלוסייה החרדית במסגרות ההכשרה הקיימות למקצועות טכניים כגון טכנאי רנטגן, MRI וכדומה.
ב. להטיל על הממונה על התקציבים במשרד האוצר להקצות למשרד הבריאות, למערכת בתי החולים הממשלתיים, כ–20 תקנים זמניים בין השנים 2016-2019 למועמדים מקרב האוכלוסייה החרדית, הן במשרות מלאות והן במשרות חלקיות, בשיתוף נציבות שירות המדינה, משרד הכלכלה והתעשייה.
ג. להטיל על נציבות שירות המדינה ליישם הקמת המסלולים המפורטים בסעיף זה בהתאם לחוק שירות המדינה (מינויים), ולפנות במידת הצורך לשם בקשת אישורה של ועדת השירות.
6. להטיל על מנכ"ל משרד הבריאות בשיתוף נציבות שירות המדינה ומשרד הכלכלה והתעשייה לקדם השמתם של כ-18 עובדי מעבדות רפואיות:
א. לאתר מועמדים מקרב האוכלוסייה החרדית אשר עומדים בדרישות ההשכלה כפי שנקבעו בתקנות בריאות העם (מעבדות רפואיות) תשל"ז 1977, וכשירים להתחיל את תקופת הסטאז' לצורך קבלת תעודת הכרה במעמד כעובד מעבדה רפואית.
ב. להטיל על נציבות שירות המדינה ליישם את ההשמה המוצעת בסעיף זה בהתאם לחוק שירות המדינה (מינויים) ולפנות במידת הצורך לשם בקשת אישורה של ועדת השירות.
ג. לבצע את ההכשרות הנדרשות בהתאם למתווה פרישת העובדים בחמש השנים הקרובות.
ד. להטיל על הממונה על התקציבים במשרד האוצר לממן באופן מלא את תקופת ההכשרה שתעמוד על כשנה של חצי משרה או כחצי שנה של משרה מלאה.
ה. להטיל על נציב שירות המדינה, בשיתוף מנכ"ל משרד הבריאות, להסיר חסמים שימנעו קליטת עובדי מעבדות רפואיות מקרב האוכלוסייה החרדית במשרות הצפויות להתפנות בבתי החולים הממשלתיים.
7. להטיל על מנכ"ל משרד הבריאות לקדם שילובם של אחים ואחיות מקרב האוכלוסייה החרדית בחמש השנים הקרובות:
א. לקלוט בין השנים 2016-2019 שיעור שלא יפחת מ–40 אחים ואחיות מקרב התוכניות הייעודיות להכשרת אחיות לאוכלוסייה החרדית.
ב. בנוסף, לקבוע יעד ולפעול למימוש קליטתם של לכל הפחות כ-50 אחים ואחיות מקרב האוכלוסייה החרדית במערך בריאות הציבור, בין השנים 2016-2019, ולדווח לוועדת ההיגוי אודות ההתקדמות לעבר השגת יעד זה מדי שנה.
מסלולים נוספים לקידום השילוב של האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה
8. בהמשך לסעיף על יצירת מסלולי חשיפה לאוכלוסייה החרדית, להטיל על נציב שירות המדינה וראש רשות המיסים לרכז מאמץ במטרה לנצל את פוטנציאל הגיוס למשרות בדרגות תחיליות המפורסמות מידי שנה. זאת לרבות יצירת תכנית לשילוב האוכלוסייה החרדית בתיאום עם ראש רשות המיסים והצגתה בוועדת ההיגוי לא יאוחר מיוני 2016.
9. בהמשך לסעיף על יצירת מסלולי חשיפה לאוכלוסייה החרדית, להטיל על נציב שירות המדינה וראש רשות הכבאות הארצית לרכז מאמץ במטרה לנצל את פוטנציאל הגיוס למשרות בדרגות תחיליות המפורסמות מידי שנה. זאת לרבות יצירת תכנית לשילוב האוכלוסייה החרדית בתיאום עם ראש הרשות הארצית לכבאות והצלה והצגתה בוועדת ההיגוי לא יאוחר מיוני 2016.
10. להמליץ למועצה להשכלה גבוהה ולוועדה לתכנון ולתקצוב לבחון את הצורך, בהתייעצות עם משרד הכלכלה והתעשייה, משרד הבריאות ונציבות שירות המדינה, בהגדלת מספר הסטודנטים החרדים בהנדסה לרבות הנדסה אזרחית (זאת על בסיס עבודת המטה שנעשתה בבחינת המחסור במהנדסים בשירות המדינה ועדה בראשות מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים דאז, שאול צמח), ובמקצועות אחרים שיימצאו לנכון כגון מקצועות הרפואה והסיעוד, הכל בהתייחס להגדרות האוכלוסייה הרלוונטית וסוגי המקצועות, בהתאם להחלטות המועצה להשכלה גבוהה, והכל בכפוף להסדרים החלים על מסלולי לימוד לחרדים במוסדות להשכלה גבוהה.
הגברת ההנגשה למשרות בשירות המדינה לאוכלוסייה החרדית
11. להטיל על נציב שירות המדינה, בהיוועצות עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, לבחון את מבחני המיון והערכה בשירות המדינה בראי גיוון תעסוקתי והיבטים ייחודיים של מועמדים מקרב האוכלוסייה החרדית, ולהגיש מסקנותיו לוועדת ההיגוי תוך 90 יום.
12. להטיל על משרד הכלכלה והתעשייה, בתיאום עם נציב שירות המדינה, לייצר מידי שנה מפגשי חשיפה למועמדים מקרב האוכלוסייה החרדית שהינם בעלי פוטנציאל לקליטה עתידית בשירות המדינה, תוך הנגשת המידע הרלוונטי וסיפורי הצלחה על ובשירות המדינה.
13. להטיל על נציב שירות המדינה בהיוועצות עם משרד הכלכלה והתעשייה, לפרסם כל משרה המתפרסמת בשירות המדינה גם בכלי אינטרנט חרדי או בעיתון מודפס הפונה לאוכלוסייה החרדית, בנוסף למתחייב כיום.
14. להטיל על נציב שירות המדינה, בהיוועצות עם משרד הכלכלה והתעשייה, לסמן מידי שנה כ – 50 או יותר משרות בעלות פוטנציאל לקליטת האוכלוסייה החרדית, על פי אמות מידה שייקבעו לעניין זה. למשרות אלו יוקצה פרסום מוגבר בקרב ערוצי התקשורת המקובלים בקרב האוכלוסייה החרדית, מידי שנה בכל אחת מהשנים 2016-2020.
15. להטיל על נציב שירות המדינה, עד יוני 2016, באמצעות יחידת מרכב"ה במשרד האוצר, להתאים את אתר נציבות שירות המדינה למנועי סינון המקובלים בקרב האוכלוסייה החרדית.
16. להטיל על נציב שירות המדינה להקים בתיאום עם משרד הכלכלה והתעשייה, כלי הדרכה לכל מעסיק ממשלתי הקולט עובד מקרב האוכלוסייה החרדית, לא יאוחר מיוני 2016. כלי זה ייתן מענה להיבטי הגיוון התעסוקתי בקליטת עובד מהאוכלוסייה החרדית. כלי זה יהיה זמין לממוני ההדרכה המשרדיים בפרק זמן קצר של 14 ימי עבודה מיום הגשת הבקשה.
17. להטיל על נציב שירות המדינה להקים בהיוועצות עם משרד הכלכלה והתעשייה, כלי לנציגי המשרד בוועדת הבוחנים, לא יאוחר מיוני 2016. כל זה ייתן מענה להיבטי הגיוון התעסוקתי במיון מועמד מקרב האוכלוסייה החרדית. סדנא זו תהא זמינה לסמנכ"ל משאבי אנוש ולממוני ההדרכה בפרק זמן קצר של 14 ימי עבודה ועל חשבון המשרד המזמין.
מנגנוני יישום, בקרה והערכה
18. תוקם ועדת היגוי בראשות נציב שירות המדינה, אשר חבריה הנוספים הם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, מנכ"ל משרד ראש הממשלה או נציגו, הממונה על התעסוקה במשרד הכלכלה והתעשייה והממונה על התקציבים במשרד האוצר, שתפקידיה ואמצעיה יהיו כדלהלן:
א. ריכוז כלל הפעולות הנובעות מתוקף המלצות הצוות ומתן תמונת מצב על קידום הפעילות הנעשית מכוחן.
ב. טיוב המלצות הצוות בהתאם למגמות השילוב, ופתרון חסמים ככל שיעלו.
ג. קביעת יעדי ההשמה לעתודת המצטיינים, למאגר הסטודנטים ומסלולים נוספים ככל שיידרש, לאחר קבלת ההחלטות הנדרשות לשם הקמת המסלולים כמפורט לעיל.
ד. בחינת התקדמות יישום מסקנות הצוות מידי כחצי שנה, החל מינואר 2016 וכלה בדצמבר 2020, לרבות דווח ביחס לחלוקה מגדרית.
ה. בחינת התקדמות התוצאות בשילוב האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה, בהתאם ליעדי השילוב שתקבע הממשלה. בחינה זו תיערך על בסיס נתונים ראשוניים בתום שנת 2017, ובהתייחס לנתונים מלאים בתום שנת 2020.
ו. הבאת המלצה לממשלה לשינוי המדיניות והכלים המופעלים, לרבות באמצעי חקיקה, ככל שתהיה הועדה משוכנעת בקיומן של הוכחות לאפליה ולחסמים אחרים שיובאו בפניה.
ז. משרד הכלכלה והתעשייה יערוך מחקר רב שנתי לבחינת הערכת ההצלחה של המלצות הצוות. תוצאות המחקר יובאו לוועדת ההיגוי בתום שנת 2017 ו – 2020.
ח. הקמת צוות משנה בראשות נציג בכיר מטעם נציב שירות המדינה, אשר יוודא את יישום החלטת הממשלה.
ט. בנושאים אקדמיים ישולב נציג המועצה להשכלה גבוהה.
סגירת פערי נתונים אודות ייצוג האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה
19. להטיל על נציב שירות המדינה לסיים במועד המוקדם ככל שניתן ולא יאוחר מיוני 2016, להתאים את שדות מילוי הנתונים בהגשת המועמדות לשירות המדינה, באמצעות מערכת הגיוס כך שיתקבלו הנתונים המסייעים לבחינת שילוב האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה, בהתאם להגדרה שאומצה בהחלטה זו. הנתונים יאספו על בסיס דיווח עצמי של המועמד תוך הבהרת מטרת השימוש והבהרה כי מסירת נתונים אלה הינה וולונטארית.
20. להטיל על נציבות שירות המדינה והחשבת הכללית לסיים במועד מוקדם ככל הניתן ולא יאוחר מספטמבר 2016, באמצעות יחידת מרכב"ה במשרד האוצר, לפתח פלטפורמה המעבירה באופן אוטומטי למשרד הכלכלה והתעשייה ולמרכזי ההכוון לתעסוקה את המידע הרלוונטי ממערכת הגיוס, לטובת הנגשת המשרות לאוכלוסייה החרדית.
החלטת הממשלה מאשרת את המלצות הצוות הבין משרדי לשילוב האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה המפורטים בהחלטה ומורה על יישומם. לצורך כך מורה הממשלה להקצות 3 מיליון ש"ח מתקציב משרד הכלכלה והתעשייה לטובת מיזם אשר יסייע ביישומה של התכנית לשילוב האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה.