מה הוחלט?
1 . להאריך עד סוף שנת 2016 את הוראת השעה שבפרק ה' לחוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2002), התשס"ב-2002 (להלן – החוק), שעניינה שיטת ההתחשבנות בין קופות החולים לבין בתי החולים הציבוריים הכלליים (להלן – בתי החולים), או לקבוע הוראת שעה חדשה במקומה, כמפורט להלן.
2 . להגדיר תקרת צריכה פרטנית ברוטו במחיר מלא לכל קופה בכל בית חולים (להלן – תקרה ברוטו) לשנת 2014 שתהיה שווה לביצוע במחיר קבוע, כהגדרתו בחוק, לשנת 2012, בהפחתת השירותים שקבעו שרי הבריאות והאוצר (להלן – השרים) בצו לפי סעיף 17(8) לחוק בשנת 2013 במחירי 2012 (להלן – ערך השירותים המוחרגים), כשהיא מקודמת בשיעור של 2% לשנת 2013 או שיעור אחר שיסכימו עליו השרים ושייקבע בחוק ובתוספת ריאלית של 1.4% או שיעור אחר שיסכימו עליו השרים ושייקבע בחוק (להלן – התוספת הריאלית) לשנת 2014 ובשיעור העדכון של מחיר יום האשפוז כפי שיקבעו השרים בצו (להלן – שיעור העדכון), לשנים האמורות.
3 . להגדיר תקרת צריכה פרטנית נטו לכל קופה בכל בית חולים (להלן – תקרה נטו) לשנת 2014 שתהיה שווה לסך התשלום שכל קופת חולים שילמה לכל בית חולים בעד רכש שירותים בשנת 2012, בניכוי ערך השירותים המוחרגים ובניכוי ההפרש בין התשלום ששילמה הקופה עבור שירותי בריאות למטופל המיועד להעברה כאמור בסעיף 14(ד)(3) לחוק בשנת 2012 לבין התשלום שהיה עליה לשלם אלמלא הוראות סעיפים 14(ד)(3) ו-16(6) לחוק באותה שנה, כשהיא מקודמת בשיעורים כאמור בסעיף 2.
4 . לקבוע כי התקרה ברוטו והתקרה נטו לשנים 2015 ו- 2016 יהיו שוות לתקרה ברוטו ולתקרה נטו, לפי העניין, בשנה הקודמת כשהן מקודמות בתוספת הריאלית ובשיעור העדכון לאותה שנה.
5 . להגדיר רצפה פרטנית ברוטו לכל קופה בכל בית חולים (להלן – רצפת צריכה ברוטו) לשנת 2014 שתהיה שווה ל-95% מהתקרה ברוטו לשנת 2014 ולהגדיר רצפה פרטנית נטו לכל קופה בכל בית חולים (להלן – רצפת צריכה נטו) לשנת 2014 שתהיה שווה ל-95% מהתקרה נטו לשנת 2014.
6 . לקבוע כי רצפת הצריכה ברוטו לשנים 2016-2015 תהיה שווה ל-95% מהתקרה ברוטו לשנים 2015 ו-2016, בהתאמה.
7 . לקבוע כי רצפת הצריכה נטו לשנים 2015 ו-2016 תהיה שווה ל-95% מהתקרה צריכה נטו לשנים 2015 ו-2016, בהתאמה.
8 . על אף האמור בסעיפים 7-5 לעיל, הסכימו השרים על שיעורים שונים מהקבוע בסעיפים האמורים, ייקבע בחוק השיעור שהוסכם.
9 . להסמיך את השרים להורות על תוספת ריאלית לתקרות ברוטו ונטו ולרצפות הצריכה ברוטו ונטו, בהתאמה, לגבי קופת חולים ובית חולים מסוימים, שתהיה שונה מהתוספת הריאלית שנקבעה לפי סעיף 2, בין היתר בהסתמך על שינוי בשיעור הקפיטציה, כהגדרתו בחוק, של קופת החולים ותוספת מיטות לבית החולים, ובלבד שסך התקרות ברוטו ונטו לכלל קופות החולים ובתי החולים לא ישתנה בשל מתן ההוראות כאמור.
10 . השרים יודיעו לכל בית חולים ולכל קופת חולים, עד יום 1 במארס של כל שנה מהשנים 2014 עד 2016, את גובה התקרה ברוטו, התקרה נטו, רצפת הצריכה ברוטו ורצפת הצריכה נטו, לאותה שנה.
11 . לקבוע כי בכל אחת מהשנים 2016-2014, תשלם קופת חולים בעבור שירותים שרכשה בבית חולים הכלולים בתקרות ברוטו סכומים כמפורט להלן:
א. במידה וקופת החולים רכשה שירותים עד לרצפת הצריכה ברוטו – רצפת הצריכה נטו באותה שנה.
ב. במידה וקופת החולים רכשה שירותים מעבר לרצפת הצריכה ברוטו ועד לתקרה ברוטו – התקרה נטו בניכוי ההפרש בין התקרה ברוטו לבין מחיר שירותי הבריאות, כהגדרתם בחוק (להלן- מחיר שירותי הבריאות) של השירותים שרכשה כאמור, שהוא מוכפל ב-70%, אך לא פחות מרצפת הצריכה נטו.
ג. במידה וקופת החולים רכשה שירותים מעבר לתקרה ברוטו – את התקרה נטו בתוספת:
1) עבור שירותים מעבר ל-100% התקרה ברוטו ועד ל-102% מהתקרה ברוטו – לא יותר מ-70% ממחירי שירותי הבריאות.
2) עבור שירותים מעבר ל-102% מהתקרה ברוטו ועד ל-112% מהתקרה ברוטו – לא יותר מ- 33% ממחירי שירותי הבריאות.
3) עבור שירותים מעבר ל-112% מהתקרה ברוטו – לא יותר מ- 65% ממחירי שירותי הבריאות.
12 . לקבוע כי הוראות סעיף 11(א) יחולו בכפוף לכך שבית החולים הסכים לספק לקופת החולים, באותה שנה, שירותים בהיקף ובזמינות דומים לאלה שסיפק בשנה שקדמה לה ומתקיימים תנאים נוספים שקבעו השרים לעניין זה, אם קבעו.
13 . השרים רשאים לקבוע, בצו, שירותים שעליהם לא יחולו ההסדרים המפורטים בהחלטה זו לעניין התקרה ברוטו, התקרה נטו, רצפת הצריכה ברוטו ורצפת הצריכה נטו. ערך השירותים הכלולים בצו יופחת מהתקרות והרצפות כאמור, כפי שיקבעו השרים בצו האמור.
14 . בדומה למצב הקיים, בתי החולים וקופות החולים יהיו רשאים להתקשר בהסדרי התחשבנות מוסכמים השונים מאלה המפורטים לעיל, בהתאם לכללים הקבועים בסעיף 16 לחוק. מהכללים כאמור יימחק סעיף 16(6) לחוק.
15 . לקבוע כי הוראות החוק יחולו על שירות אמבולטורי שהוצא מתחולת החוק לפי סעיף 17(7) לחוק ועל שירותים נוספים שהוצא מתחולת החוק בשנים 2008 עד 2010 לפי סעיף 17(8) לחוק.
16 . להנחות את ועדת המחירים הבין משרדית שמונתה לפי חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק הפיקוח ו-ועדת המחירים, בהתאמה) לבחון את מחירי השירותים שהחוק לא יחול עליהם כאמור בסעיף 13 ולפעול לשנותם, אם תמצא לנכון.
17 . לעגן בחוק שיטת התחשבנות בין קופות החולים לבין בתי חולים פסיכיאטריים ומחלקות פסיכיאטריות בבתי חולים כלליים, בהתאם להחלטת הממשלה מס' 568 מיום 4 באוקטובר 2010 שעניינה העברת האחריות הביטוחית בתחום בריאות הנפש מן המדינה לקופות החולים, המעגנת את עקרונות הסיכום בין משרד הבריאות ומשרד האוצר מיום 17 בספטמבר 2006, בשינויים שיחליטו עליהם השרים, והכל ככל שהשרים הסכימו על עיגון שיטת ההתחשבנות כאמור.
18 . הממשלה רושמת את הודעת השרים כי הורו לדרגים המקצועיים במשרדם לבחון קביעת מודל לשיטת התחשבנות בין קופות חולים לבתי חולים גריאטריים.
19 . לתקן את סימן ב' לפרק ה' בחוק או את חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994 (להלן – חוק ביטוח בריאות), לפי העניין, בעניינים אלה:
א. שרי הבריאות והאוצר יוסמכו לקבוע הוראות לעניין גובה הכנסה מרבית של מוסד רפואי משירותי אשפוז, למעט הכנסות מתיירות מרפא והכנסות משירותי אשפוז שרוכשת קופת חולים ממקורות המימון המפורטים בסעיף 13 לחוק ביטוח בריאות, בהתחשב, בין היתר, בגודלו של המוסד הרפואי לפי מספר מיטות האשפוז, סוג המיטות וחדרי הניתוח שרשאי המוסד להפעיל וכן בשיעור הכנסתו של המוסד הרפואי ממימון ציבורי וכן לקבוע הוראות דיווח לעניין הכנסה כאמור.
ב. היתר שליטה של קופת חולים, לפי סעיף 29 לחוק ביטוח בריאות, במוסד רפואי שהוא בית חולים כללי פרטי כהגדרתו בסעיף 20א לחוק ביטוח בריאות, יותנה בעמידה של אותו המוסד בהוראות שנקבעו לפי סעיף קטן (א) לעיל. הפר מוסד רפואי כאמור את ההוראות שנקבעו לפי סעיף קטן (א) לעיל –
1) יהיו רשאים שרי הבריאות והאוצר לבטל את ההיתר של הקופה, בתום פרק הזמן שקבעו;
2) שרי הבריאות והאוצר יהיו רשאים להטיל עליו עיצום כספי בשיעור שייקבע בחוק הנגזר מההפרש שבין הכנסתו משירותי אשפוז בשנה שבה הפר את ההוראות כאמור לבין ההכנסה המרבית שנקבעה לפי הוראות אלה.
ג. שרי הבריאות והאוצר יוסמכו לקבוע הוראות לקופת חולים בעניינים הנוגעים לרכש שירותים ממוסד רפואי שהכנסתו בשנה שקדמה למועד הרכישה עלתה על ההכנסה המרבית שנקבעה לפי הוראות סעיף קטן (א) לעיל, לרבות לעניין הגבלה או איסור על רכישת שירותים כאמור, לתקופה שעליה יורו; הוראות כאמור ייקבעו בין היתר בשים לב לזכויות עמיתי השב"ן.
20 . קבעו השרים הוראות כאמור בסעיף 19(א) לעיל, יתקן המנהל הכללי של משרד הבריאות את אישורי ההקמה שניתנו למוסדות רפואיים, לפי סעיף 24א לפקודת בריאות העם, 1940, כך שייאסר על מוסד רפואי לאפשר בתחומו מכירה של שירות רפואי של רופא או בעל מקצוע אחר, שאינה כלולה בתשלום שמקבל המוסד הרפואי ממקבל השירות. על אף האמור, רשאי יהיה המנהל הכללי של משרד הבריאות, בהסכמת הממונה על התקציבים במשרד האוצר, לקבוע סוגי שירותים שיותרו למכירה כאמור.
החחלטת הממשלה קובעת להאריך עד סוף שנת 2016 את הוראת השעה, בנושא שיטת ההתחשבנות בין קופות החולים לבין בתי החולים הציבוריים הכלליים, או לקבוע הוראת שעה חדשה במקומה, בהתאם לקריטריונים שפורטו בהחלטת הממשלה. בנוסף, נקבעו בהחלטה התשלום מקופות החולים לבתי החולים על שירותים שונים.
בתחום בריאות הנפש, נקבע להנחות את ועדת המחירים הבין משרדית שמונתה לבחון את מחירי השירותים שהחוק לא יחול עליהם ולפעול לשנותם, אם תמצא לנכון, ולעגן בחוק שיטת התחשבנות בין קופות החולים לבין בתי חולים פסיכיאטריים ומחלקות פסיכיאטריות בבתי חולים כלליים, כך שתועבר האחריות הביטוחית בתחום מן המדינה לקופות החולים.