מה הוחלט?
לנוכח העלייה בתוחלת החיים והזדקנות האוכלוסייה ובמטרה להגדיל את שיעורי התעסוקה של נשים מבוגרות, וכן לאור החשיבות הכלכלית והחברתית שהממשלה רואה בצמצום פערים בין גברים לנשים בשוק העבודה – לקדם תכנית רב-שנתית להעלאת גיל הפרישה לנשים ולצמצום אי-השוויון המגדרי בשוק העבודה, כמפורט להלן:
1 . לאמץ את מסקנות הוועדה הציבורית לבחינת גיל הפרישה לנשים שהוגשו לשר האוצר ביום 27 בספטמבר 2016 (להלן – המלצות הוועדה הציבורית) ואת תזכיר החוק אשר הפיץ שר האוצר להערות הציבור ביום 20 ביוני 2019, בהתאמות הנדרשות לנוכח חלוף הזמן, ולבצע את הפעולות הנדרשות כמפורט להלן:
א. לתקן את חוק גיל פרישה כך שהחל מיום 1 בינואר 2022, גיל הפרישה לאישה יעלה בהדרגה לגיל 65 באופן הבא:
1) גיל הפרישה לאישה יעלה בקצב של 4 חודשים בשנה עד לגיל 63; מגיל 63 ועד לגיל 65, גיל הפרישה לאישה יעלה בקצב של 3 חודשים בשנה.
2) העלאת גיל הפרישה לאישה כאמור בסעיף קטן (א) תחל לגבי נשים שנולדו מיום 1 בינואר 1960 ואילך.
ב. לקבוע כי העלאת גיל הפרישה לנשים תלווה בכלים משלימים ותומכים לנשים המושפעות מהעלאת גיל הפרישה כאמור בסעיף קטן (א), כמפורט להלן:
1) לתקן את חוק הביטוח הלאומי כך שהתקופה המרבית לתשלום דמי אבטלה לפי סעיף 171(א) לחוק הביטוח הלאומי תוארך ב-125 ימים נוספים ל-300 ימים לאישה שמלאו לה 60 שנים ושנולדה מיום 1 בינואר 1960 ואילך.
2) לתקן את החוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה כמפורט להלן:
א) אישה שנולדה מיום 1 בינואר 1960 ואילך ושמלאו לה בשנת המס 60 שנים ומעלה אך טרם מלאו לה 62 שנים, שהכנסתה החודשית הממוצעת, באותה שנת מס, היא כמפורט בפסקאות שלהלן, לפי העניין, תהיה זכאית למענק מוגדל בעד כל חודש עבודה בפועל בשנת המס 2022 ואילך שלא קיבלה בו הכנסת עבודה מאת קרובה וזאת בכפוף להוראות סעיפים 3 עד 7 לחוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח עבודה:
(1) אם הכנסתה החודשית הממוצעת עולה על 1,270 שקלים חדשים ואינה עולה על 3,000 שקלים חדשים – מענק בסכום של 120 שקלים חדשים בתוספת 30.8% מחלק הכנסתה החודשית הממוצעת העולה על 1,270 שקלים חדשים;
(2) אם הכנסתה החודשית הממוצעת עולה על 3,000 שקלים חדשים ואינה עולה על 4,250 שקלים חדשים – מענק בסכום של 660 שקלים חדשים;
(3) אם הכנסתה החודשית הממוצעת עולה על 4,250 שקלים חדשים ואינה עולה על 5,500 שקלים חדשים – מענק בסכום של 660 שקלים חדשים, בניכוי 35% מחלק הכנסתה החודשית הממוצעת העולה על 4,250 שקלים חדשים;
(4) אם הכנסתה החודשית הממוצעת עולה על 5,500 שקלים חדשים ואינה עולה על 6,370 שקלים חדשים – מענק בסכום של 220 שקלים חדשים, בניכוי 23% מחלק הכנסתה החודשית הממוצעת העולה על 5,500 שקלים חדשים.
ב) אישה שנולדה מיום 1 בינואר 1960 ואילך ושמלאו לה בשנת המס 62 שנים ומעלה אך טרם מלאו לה 67 שנים, שהכנסתה החודשית הממוצעת, באותה שנת מס, היא כמפורט בפסקאות שלהלן, לפי העניין, תהיה זכאית למענק מוגדל בעד כל חודש עבודה בפועל בשנת המס 2022 ואילך שלא קיבלה בו הכנסת עבודה מאת קרובה וזאת בכפוף להוראות סעיפים 3 עד 7 לחוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח עבודה:
(1) אם הכנסתה החודשית הממוצעת עולה על 1,200 שקלים חדשים ואינה עולה על 3,600 שקלים חדשים – מענק בסכום של 120 שקלים חדשים בתוספת 30% מחלק הכנסתה החודשית הממוצעת העולה על 1,200 שקלים חדשים;
(2) אם הכנסתה החודשית הממוצעת עולה על 3,600 שקלים חדשים ואינה עולה על 4,650 שקלים חדשים – מענק בסכום של 840 שקלים חדשים;
(3) אם הכנסתה החודשית הממוצעת עולה על 4,650 שקלים חדשים ואינה עולה על 6,993 שקלים חדשים – מענק בסכום של 840 שקלים חדשים, בניכוי 35% מחלק הכנסתה החודשית הממוצעת העולה על 4,650 שקלים חדשים;
3) להנחות את זרוע העבודה והסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שבמשרד הכלכלה והתעשייה להפעיל תכנית ייעודית להכשרה מקצועית והשמה לאוכלוסייה המבוגרת בגיל 50 ומעלה, ואת המשרד לשוויון חברתי לאוכלוסייה המבוגרת בגיל 60 ומעלה, ובפרט זו שתושפע מהעלאת גיל הפרישה לנשים לפי סעיף 1(א) להחלטה זו, בהתאם לתכנית שגובשה על ידי משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד האוצר, כמפורט להלן:
א) בבסיס התכנית יעמדו העקרונות הבאים:
(1) לפחות 50% מהתקציב יוקצה להכשרת נשים;
(2) התכנית תתבסס על תשתיות ממשלתיות קיימות;
(3) התכנית תיתן עדיפות לאוכלוסייה המשתכרת או השתכרה עד לשכר הממוצע במשק;
(4) התכנית תיתן עדיפות לשילוב חוזר בתעסוקה של נשים וגברים שאינם עובדים עשר שנים או פחות, אך עבדו לפני כן;
(5) התכנית תשים דגש על עבודה עם מעסיקים וליווי תעסוקתי להשמה;
(6) לפחות 50% מהתקציב יוקצה לתכנית שוברים להכשרה מקצועית המופעלת על ידי משרד הכלכלה והתעשייה.
ב) במסגרת התכנית יופעלו הכלים הבאים:
(1) הכשרות מקצועיות – בפרט באמצעות שוברים להכשרה מקצועית;
(2) כלי ליווי והשמה – בתכניות ומרכזים המופעלים כיום במשרד לשוויון חברתי ובמשרד הכלכלה והתעשייה;
(3) יזמות זעירה – מסלולים ייעודיים ליזמות זעירה בפריסה ארצית, המופעלים על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים ועל ידי המשרד לשוויון חברתי, הכוללים ליווי, ייעוץ ואפשרויות מימון לנשים בגילי 50 ומעלה המעוניינות להקים עסקים זעירים.
ג) לצורך יישום התכנית יוקצה תקציב בסך של 325 מיליון ש"ח לזרוע העבודה ולסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה ו-100 מיליון ש"ח למשרד לשוויון חברתי, בין השנים 2022 – 2031 בחלוקה שווה על פני שנים אלו.
ד) להקצות סך של 40 מיליון ש"ח לשנה בין השנים 2029-2022, למלגות הכשרה הניתנות על ידי זרוע העבודה למשתתפים בתכניות להכשרה מקצועית, עבור נשים שנפלטו משוק העבודה בגילי 55 ועד גיל הפרישה, ומשתתפות בתכניות להכשרה מקצועית כאמור בסעיף זה.
ה) כחלק מהתכנית יוקצה תקציב עבור מחקר אפקטיביות לכלים השונים אשר לאורו ייבחן ייעול הקצאת התקצוב המפורט בסעיף קטן (ג).
ו) להקים ועדת היגוי בהשתתפות משרד האוצר ומשרד הכלכלה והתעשייה למעקב אחר יישום התכנית והתאמתה להתפתחויות בשוק העבודה.
2 . לתקן את חוק הביטוח הלאומי –
א. להגדיל את סכום ההכנסה שאותו רשאים זכאים לקצבת אזרח ותיק מגיל הפרישה ועד לגיל 70 להשתכר ללא קיזוז קצבתם, כך שאומדן העלות הכוללת בשל תיקון זה, יעמוד על סך של 300 מיליון ש"ח, לפי הפריסה המפורטת להלן:
1) החל מתחילת שנת 2022 – סכום בסך של 200 מיליון ש"ח;
2) החל מתחילת שנת 2023 – סכום נוסף בסך של 100 מיליון ש"ח.
ב. לתקן את סעיף 32 לחוק הביטוח הלאומי בהתאם.
3 . בהחלטה זו:
"חוק גיל פרישה" – חוק גיל פרישה, התשס"ד-2004;
"חוק הביטוח הלאומי" – חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995;
"החוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה" – החוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה), התשס"ח-2007;
"קרוב" – כהגדרתו בחוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה.
הממשלה בהחלטה זו מעוניינת לקדם תכנית רב-שנתית להעלאת גיל הפרישה לנשים ולצמצום אי-השוויון המגדרי בשוק העבודה, לנוכח העלייה בתוחלת החיים והזדקנות האוכלוסייה ובמטרה להגדיל את שיעורי התעסוקה של נשים מבוגרות.