מה הוחלט?
בהתאם לסעיף 4 לחוק יסוד: ירושלים בירת ישראל, הקובע כי לירושלים תינתנה עדיפויות מיוחדות בפעילויות של רשויות המדינה לפיתוחה בנושאי משק וכלכלה ובנושאים אחרים, בהמשך להחלטות הממשלה מספר 1775 מיום 29.6.2014 ומספר 922 מיום 31.12.2015, בהמשך למגוון הפעולות שמבצעת הממשלה ותקציבי הפיתוח הייעודיים המוקצים לירושלים, מתוך מטרה לשפר את איכות החיים והסביבה של תושבי השכונות הערביות בעיר ירושלים ולחזק את יכולת ההשתלבות של תושבי מזרח ירושלים בחברה ובכלכלה הישראלית ובכך לחזק את חוסנה הכלכלי והחברתי של הבירה כולה:
א. גיבוש תכנית חומש ממשלתית לצמצום פערים ופיתוח כלכלי
1. להטיל על מנכ"ל משרד האוצר, הממונה על התקציבים ומנכ"ל משרד ירושלים ומורשת לנהל עבודת מטה לגיבוש –
א. תכנית חמש שנתית משלימה לתכנית החומש מכוח החלטת הממשלה מס' 1775 מיום 29.6.2014 (להלן – התכנית).
ב. התכנית תכלול, בין השאר, פיתוח תשתיות תחבורה, פיתוח אזורי מסחר ותעסוקה, תכניות לעידוד התעסוקה, שיפור איכות החינוך בדגש על עידוד התכנית הישראלית בבתי ספר, פיתוח תשתיות תברואה, ביצוע פעולות לשיפור איכות החיים, הגברת ההשתלבות באקדמיה ופעולות נוספות שמטרתן צמצום הפערים במזרח ירושלים ופיתוחה הכלכלי.
2. התוכנית תובא לאישור הממשלה ותכלול מיפוי תחומי הפעולה השונים, פירוט צוותי הפעולה האחראים לכל תחום, גיבוש תכניות פעולה ייעודיות ומפורטות, שיכללו יעדים, מדדי הצלחה, לוחות זמנים, ויתחשבו במאפייני השטח והאוכלוסייה, וכן גיבוש שיתופי פעולה עם גורמים חוץ ממשלתיים ופילנתרופיה.
3. הצוות יגיש לאישור הממשלה את תכנית העבודה המפורטת, ומקורות ליישומה, בתוך 30 יום מיום אישור החלטה זו.
ב. על מנת לאפשר את השתלבותם הכלכלית של תושבי מזרח ירושלים ולהגדיל את שיעור התעסוקה ויכולת ההשתכרות במזרח ירושלים ולענות על הביקושים בקרב האוכלוסייה – לקבוע יעדים לשיפור איכות החינוך במזרח ירושלים ולהגברת יכולת ההשתלבות של בוגרי מערכת החינוך במזרח ירושלים בחברה, באקדמיה ובכלכלה בישראל.
1. בהמשך לסעיף 1(ז) בהחלטות הממשלה מס' 922 מיום 30.12.2015 ומספר 1560 מיום 19.6.2016, לקבוע את היעדים הבאים כיעדי חינוך במזרח ירושלים עד לשנת הלימודים תשפ"א:
א. הגדלת מספר כיתות א' החדשות, אשר ילמדו בהתאם לתכנית הלימודים הישראלית, בדגש על מקצועות האנגלית והמתמטיקה, המותאמת ומפוקחת על ידי משרד החינוך, באופן מדורג, כך שמספר התלמידים הלומדים את תכנית הלימודים הישראלית יגדל בהתאם לפירוט הבא: בשנה הראשונה יתווספו 15 כיתות, בשנה השנייה – 18 כיתות, בשנה השלישית – 21 כיתות, בשנה הרביעית – 24 כיתות ובשנה החמישית- 27 כיתות.
ב. בחינוך העל יסודי, הגדלת מספר הכיתות אשר ילמדו בהתאם לתכנית הלימודים הישראלית, בדגש על מקצועות האנגלית והמתמטיקה, המותאמת ומפוקחת על ידי משרד החינוך, ב-20 כיתות בכל שנה.
ג. הגדלת שיעור הזכאים לתעודת בגרות ישראלית מ-12% ל-26% מכלל הלומדים בהתאם לתכנית הישראלית בשכבת י"ב עד לשנה"ל תשפ"א.
ד. הגדלת שיעור הזכאים לתעודה טכנולוגית מ-11%
ל-33% מקרב כלל תלמידי י"ב עד לשנה"ל תשפ"א.
ה. צמצום שיעור הנשירה של תלמידי ט'-י"ב מ-28%
ל-25.5% מכלל הלומדים עד לשנה"ל תשפ"א.
2. במסגרת גיבוש עבודת המטה, כאמור בסעיף א' לעיל, יוקם צוות משנה ובו יהיו חברים: משרד החינוך, משרד ירושלים, אגף התקציבים במשרד האוצר, המשרד לשוויון חברתי ועיריית ירושלים. צוות המשנה יגבש תכנית עבודה לעמידה ביעדים האמורים בהחלטה זו, לרבות קביעת יעדים פרטניים, משימות מרכזיות, תשומות נדרשות, ולוחות זמנים לשם עמידה ביעדים האמורים בתקופת הזמן שנקבעה.
ג. טיפול במפגעים סביבתיים בשכונות הערביות בירושלים:
במטרה להעלות את איכות החיים, לצמצם את הפערים התברואתיים ופערי השירות בין מזרח העיר למערבה וכדי לחולל שיפור משמעותי בתשתיות הביוב, מובאת התכנית שלהלן:
1. לאמץ את התכנית בנושאי פסולת בניין, פסולת ביתית, שפכים וחינוך סביבתי בשכונות ערביות בעיר ירושלים המפורטות בתכנית, שהוכנה על-ידי המשרד להגנת הסביבה בשיתוף עם עיריית ירושלים (להלן – התכנית), המצורפת בזה.
2. להטיל על השר להגנת הסביבה ושר ירושלים ומורשת לפעול ליישום התכנית.
3. לטובת יישום התוכנית, יוקצה תקציב בסך כולל של 176,990,560 ש"ח, לפי הפירוט הבא:
א. פסולת בניין: מתן סיוע לעיריית ירושלים בנושאי אכיפה ומניעת השלכת פסולת בניין באופן לא חוקי וסילוק מפגעי פסולת בניין ושיקום שטחים מופרים, בסך כולל של 15,999,768 ש"ח בשנים 2017 עד 2021, ומתוכם 4,558,320 ש"ח לשנת 2017.
ב. פסולת ביתית: צמצום פערי השירות לתושב באמצעות:
1. רכישה והצבה של כלי אצירה לפסולת ורכישת כלי רכב לפינוי פסולת, וביצוע פעילויות חינוך והסברה לתושבים, בהיקף תקציבי כולל של 83,755,574 ש"ח, במהלך השנים 2017 עד 2021.
2. מתן סיוע לעיריית ירושלים בסכום של עד 6,000,000 ש"ח בשנת 2017 או 40% מעלות ההקמה בשנת 2017 – הנמוך מביניהם, עבור הקמת תחנת מעבר קבועה לפסולת ביתית ב"עמק צורים" או באזור אגן העיר העתיקה, ובלבד שכל הפסולת ממנה תועבר ישירות למתקן למיון פסולת, בתנאים שיקבע המשרד להגנת הסביבה, ובהתאם לתכנית מפורטת שתוכן על ידי העירייה ותאושר על ידי המשרד להגנת הסביבה.
ג. שפכים: הממשלה רושמת לפניה את הודעת חברת הגיחון בע"מ (תאגיד המים והביוב של ירושלים), כי היא תקצה במהלך השנים 2017 עד 2024, מדי שנה, סכום של 7,596,340 ש"ח לשנה (סה"כ 60,770,718 ש"ח לשבע שנים), לטובת שיפור תשתיות ביוב וכי הקצאת התקציב תיעשה בהתאם לתכנית מפורטת לטיפול בשפכים שתוכן על ידו, אשר תאושר על-ידי הממונה על התאגידים ברשות המים, ובכפוף לכל דין.
ד. חינוך סביבתי: משרד האוצר יתקצב סכום של 10 מלש"ח לשנת 2017 לטובת העלאת המודעות הסביבתית בקרב תושבי השכונות הערביות בירושלים באמצעות ביצוע פעילויות חינוך והסברה במוסדות חינוך פורמליים, חינוך לא פורמלי והקהילה. התכנית תיושם על ידי צוות מלווה של מנכ"ל משרד הגנת הסביבה, מנכ"ל משרד החינוך, מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת ומנכ"ל עיריית ירושלים, או נציג מטעמם.
4. בנוסף לאמור בתכנית, להטיל על השר להגנת הסביבה ושר ירושלים ומורשת ועל שר האוצר לפעול כדלהלן:
א. החל משנת 2018 יוגדל היקף פעילותה השוטפת של עיריית ירושלים לפינוי פסולת בשכונות הערביות בירושלים הכלולות בתכנית, בהתאם לאמור בסעיף 5 להחלטה. הסיכום התקציבי על מענק הבירה עם עיריית ירושלים בשנת 2018 יותנה בהגדלת היקף הפעילות של העירייה בשכונות הערביות בירושלים, כאמור בהחלטה זו.
ב. במסגרת בחינת חלופות לפיתוח תיירותי באזור מתחם "שוק הכבשים", הסמוך לחומות העיר העתיקה, משרד האוצר יתקצב את משרד ירושלים ומורשת בסכום של 6,000,000 ש"ח לשנת 2017, לטובת פינוי תחנת המעבר לפסולת, הקיימת במקום, ומציאת פתרון חלופי, וזאת עד להקמת תחנת המעבר הקבועה, כאמור בסעיף ג(3)(ב)(2) לעיל. הפעולות לפי סעיף זה ייעשו בתיאום עם הנוגעים בדבר ובכפוף לכל דין.
ג. לצורך התמודדות עם העלייה בכמות הפסולת עקב שיפור השירות כאמור בהחלטה זו, יפעל המשרד להגנת הסביבה להקמת מתקן טיפול מתקדם בפסולת של ירושלים והאזור, הכולל השבה לאנרגיה במתכונת רגולטיבית וביצועית המבוססת על המתכונת הרגולטיבית והביצועית שתיקבע לגבי מתקנים מתקדמים לפינוי פסולת המוקמים בישראל, בשינויים המחויבים, לפי העניין, וזאת בשטחי פארק המחזור המתוכנן במישור אדומים מזרח, ובכפוף לכל דין ותחיקת הביטחון.
5. נוכח המשך הדיונים הבין-משרדיים, שעניינם בחינה ברמה האסטרטגית של האתגרים בשכונות הערביות מחוץ לגדר הביטחון, במסגרתם נעשה מאמץ לאתר פתרונות לשיפור המצב – כולל בנושאים סביבתיים – בשלב זה ועד להשלמת עבודת המטה ואישור מסקנותיה על ידי הפורום המדיני המתאים, מיועד התקציב האמור בהחלטה זו ליישום התכנית בשכונות הערביות בירושלים בגבולות גדר הביטחון. במסגרת תכנית המשכית ומשלימה, שתבוצע על ידי המשרד להגנת הסביבה ומשרד ירושלים ומורשת, ותידון גם בעבודת המטה כאמור בסעיף א׳ להחלטה, יידונו פתרונות מערכתיים לשכונות הערביות מחוץ לגדר הביטחון, ובכלל זה בתחום התברואה, השפכים והפסולת בשכונות אלה, במסגרת עבודת המטה כאמור שתיעשה בתיאום מלא עם המטה לביטחון לאומי.
6. מקורות מימון ההחלטה:
א. הממשלה פונה להנהלת הקרן לשמירת הניקיון בבקשה כי תאשר את התקציב לטובת יישום סעיפים 3(א) ו- 3(ב) בהחלטה זו, על בסיס התכנית המפורטת שתוצג לה, והכל בהתאם לחוק שמירת הניקיון, תשמ"ד-1984 (להלן – חוק שמירת הניקיון) והתקנות על פיו. בנוסף, ביחס לסעיפי התקציב בהחלטת ממשלה זו שאישורם בידי הנהלת הקרן לשמירת הניקיון נסמך על הוראת השעה שבסעיף 11ג(ב)(2) ו-ב1 לחוק שמירת הניקיון, יהא האישור של הנהלת הקרן לשמירת הניקיון מותנה בהארכת תוקפה של הוראת השעה האמורה, בחקיקה, מעבר לשנת 2017, כתוקפה היום ובהתאם לה.
ב. סעיפים ג(3)(ד) ו-ג(4)(ב) בהחלטה זו ימומנו במלואם על-ידי משרד האוצר.
ג. סעיף ג(4)(א) ימומן על-ידי עיריית ירושלים, בהתאם להבנות בין הממשלה לבין עיריית ירושלים על מענק הבירה.
7. השר להגנת הסביבה יקים שלושה צוותים לביצוע ליווי, מעקב ובקרה תפעולית ותקציבית, לצורך ביצוע כל הנדרש במסגרת יישום החלטה זו כדלהלן:
א. צוות לנושא פסולת – בראשות מנהל מחוז ירושלים במשרד להגנת הסביבה ובהשתתפות נציגים נוספים מהמשרד להגנת הסביבה, משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים.
ב. צוות לנושא ביוב – בראשות נציג רשות המים ובהשתתפות נציגים מהמשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות, משרד ירושלים ומורשת וחברת הגיחון בע"מ.
ג. צוות לנושא חינוך סביבתי – צוות משותף של משרד ירושלים ומורשת, המשרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך. הצוות יפעל לקידום פעולות של חינוך סביבתי בשכונות הערביות בירושלים בהיבטי תוכן ותקציב.
8. לצורך מימוש מיטבי של מטרות החלטה זו, רשאי השר להגנת הסביבה, בהסכמת שר האוצר, לבקש מהנהלת הקרן לאשר שינוי בחלוקת התקציב המוקצה בהחלטה זו, הן בין הצעדים והן בין השנים המפורטים בהחלטה זו, וזאת בנוגע לסעיפים ג(3)(א) ו-ג(3)(ב) להחלטה. השר להגנת הסביבה יעדכן את הממשלה בדבר שינוי כאמור.
9. כפוף לאישור הנהלת הקרן לשמירת הניקיון, בהתאם לחוק שמירת הניקיון והתקנות על פיו, ככל שמדובר בסעיף באחריות שר אחר, השינוי מותנה גם בהסכמתו של אותו השר, והכול בכפוף להוראות חוק יסודות התקציב, התשמ"ה–1985. השר להגנת הסביבה יעדכן את הממשלה בדבר שינוי כאמור.
סוגיית שילובם של נציגי עיריית ירושלים בגיבוש התכניות המוזכרות בהחלטה תיבחן על ידי ראש הממשלה.
מתוך מטרה לשפר את איכות החיים של תושבי השכונות הערביות ולשפר את השתלבותם בחברה ובכלכלה, החלטת הממשלה קובעת לגבש תכנית חומש ממשלתית לצמצום פערים ופיתוח כלכלי במזרח ירושלים. ההחלטה קובעת כי תקויים עבודת מטה לגיבוש תכנית חמש שנתית וכי תכנית מפורטת, לרבות מקורות תקציב, תוגש לאישור הממשלה תוך 30 יום מיום קבלת החלטה זו. ההחלטה מציינת כי מדובר בתכנית משלימה לתכנית החומש עליה הוחלט בהחלטת ממשלה קודמת שמספרה 1775 (מיוני 2014). התכנית החדשה תכלול מרכיבים בתחום החינוך, התשתיות, הסביבה ועוד, על מנת לצמצם את הפערים במזרח העיר, ותחול בשלב זה על שכונות ערביות שמצויות בגבולות גדר הביטחון בלבד. לטובת יישום התוכנית, יוקצה תקציב בסך כולל של 177 מיליון ש"ח, והיא תלווה בצוות בין משרדי בראשות מנכ"ל משרד האוצר ומנכ"ל המשרד לענייני ירושלים ומורשת.