בהמשך להחלטת הממשלה מס' 4726 מיום 11.1.1999 אשר הקנתה ליישוב ערב אל נעים מעמד של יישוב מוכר השייך למועצה אזורית משגב ובהמשך להחלטת הממשלה מס' 3211 מיום 15 במאי 2011 (להלן: החלטה 3211), לפיה אושרה תוכנית רב שנתית לפיתוח ולהעצמת היישובים הבדואים בצפון לשנים 2015-2011 (להלן: התוכנית), להטיל על משרד הבינוי, במסגרת התוכנית, לתכנן ולפתח את היישוב ערב אל נעים, לרבות פיתוח המגרשים לבנייה למגורים, כדלקמן:
1. אחרי סעיף 13 להחלטה 3211 יבוא:
"13א. הקמת מבני ציבור ביישוב ערב אל נעים: משרד הבינוי יתקצב הקמה של מבנה רב תכליתי ומגרשי ספורט ביישוב ערב אל נעים בהשקעה כוללת של 5 מלש"ח. במבנה הרב תכליתי יוקצה חדר ללשכת הרווחה שיופעל על ידי משרד הרווחה והשירותים החברתיים וחדר לתחנה לבריאות המשפחה שתופעל על ידי משרד הבריאות. מקורות המימון להקמת המבנה ומגרשי הספורט יהיו מתוך יתרות תקציביות בתקציב התוכנית, בהתאם לאמור בסעיף 19 להלן."
"13ב. משרד החינוך יקצה בשנת 2015, ממקורותיו, למועצה האזורית משגב, תקציב לבניית שלושה גני ילדים ביישוב ערב אל נעים, בהתאם לכללי התקצוב הנהוגים במשרד."
2. אחרי סעיף 17 להחלטה 3211 יבוא :
"17א. תקצוב הוצאות פיתוח לבניה חדשה בישוב ערב אל נעים
משרד הבינוי יתקצב עבודות פיתוח לבנייה חדשה ביישוב ערב אל נעים בסך כולל של 15 מלש"ח. התקציב יועבר למשרד מתוך יתרות תקציביות בתקציב התוכנית בהתאם לאמור בסעיף 19 להלן. היקף התקצוב למגרש ייקבע על ידי משרד הבינוי ".
3. תוקף הסעיפים בהחלטה 3211 לעניין ביצוע הפעולות ביישוב ערב אל נעים המפורטות לעיל, שהינן פעולות תשתית המצריכות תקצוב רב-שנתי, יוארך עד לסוף שנת 2017.
עדיפות לאומית
הפעולות המפורטות בהחלטה זו יתווספו ויהוו חלק בלתי נפרד מהתוכנית המבוצעת לפי החלטה 3211, והיא נסמכת על השיקולים והנתונים שפורטו בה. בהתאם לפרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009 (להלן:"החוק"), בנושא אזורי עדיפות לאומית, השיקול המרכזי שביסוד החלטה 3211, ואשר עומד בעינו גם לצורך החלטה זו, הוא הצורך בצמצום פערים בין האזור או היישוב לבין אזורים או יישובים אחרים או בין קבוצות אוכלוסייה תושבות האזור או היישוב לבין קבוצות אוכלוסייה אחרות, זאת כאמור בסעיף 151(ב)(5) לחוק. לאוכלוסייה הבדואית בצפון הארץ מאפיינים תרבותיים והיסטוריים ייחודיים המבחינים בינה לבין יתר מגזרי האוכלוסייה בישראל ובכלל זה בני מיעוטים אחרים. האוכלוסייה הבדואית בצפון חיה בקהילות סגורות השומרות על תרבותן הייחודית, תוך התבדלות משאר האוכלוסייה, לרבות אוכלוסיית המיעוטים. ככלל, בני הקהילה נשארים לגור בתוך כפריהם, ולא עוברים למקומות אחרים, מחשש לשלמות והישרדות הקהילה. כמפורט בהחלטה 3211, קיימים פערים סוציו-דמוגרפיים ופערים בתחומי החינוך והתעסוקה, וכן מאפיינים תכנוניים ומוניציפליים אשר לאורם יש צורך בצמצום פערים בין היישובים הבדואים בצפון ותושביהם לבין יתר היישובים במדינת ישראל.
ההחלטה על ביצוע הפעולות ביישוב ערב אל נעים כמפורט בהחלטה זו נסמכת על שיקולים מקצועיים. במובחן מכלל יישובי האוכלוסייה הבדואית בצפון הארץ הנכללים בהחלטה 3211, היישוב ערב אל נעים הינו ישוב הבנוי כולו מפחונים המפוזרים על שטח גדול של כ-200 דונם. למעשה אין בנמצא יישוב בעל מבני קבע במקום. כיום יוזמת ומקדמת המדינה תהליך של הקמת יישוב קבע בעל בניית קבע ותשתיות למגורים. בישוב מתגוררים כיום כ-700 תושבים. מצבם הסוציואקונומי של התושבים נמוך ביותר. כ-70% ממשקי הבית הינם בעשירון התחתון של ההכנסה. רוב התושבים ביישוב מתקיימים מקצבאות מטעם המדינה.
הממשלה, בהחלטתה מס' 4726 מיום 11.1.1999, קבעה כי יינתן ליישוב מעמד של יישוב מוכר, והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה את תוכנית המתאר של היישוב ביום 19.1.2010. עם זאת, על מנת לאפשר את פיתוחו הפיזי של היישוב, ולאור מאפייניו הייחודיים כמפורט לעיל, נדרש בו סיוע נוסף בתחום הבינוי והשיכון, מעבר לזה הניתן ביתר יישובי הבדואים בצפון.