מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 1815 מיום 31.08.1993, מס' 2698 מיום 08.11.2002, מס' 1529 מיום 1.04.2007, מס' 3976 מיום 24.08.2008, מס' 1980 מיום 15.7.2010, מס' 3161 מיום 17.04.2011, מס' 4088 מיום 08.01.2012 והחלטת הקבינט הביטחוני מס' ב/50 מיום 31.10.2013:
1. לאשר את העתקת מחנות צה"ל כמפורט בנספח א' שלהלן (להלן – "המחנות הקיימים") ובמועדים האמורים שם, ולהקים מחנות קולטים חדשים (להלן – "המחנות החדשים") (להלן – "התוכנית").
2. לשם יישום התכנית יש צורך בהקמת חברה בבעלות ממשלתית מלאה בהתאם לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (להלן – "החברה") אשר תיישם את התוכנית ותהא באחריות שר הביטחון. בהקשר זה:
א. להטיל על ראש הממשלה, שר האוצר ושר הביטחון להביא לאישור הממשלה הצעת החלטה מפורטת על הקמת החברה כנדרש לפי חוק החברות הממשלתיות בתוך 60 ימים מיום אישור החלטה זו.
ב. מטרת החברה תהא יישום התוכנית ויישום העתקת יחידות אמ"ן ותקשוב לנגב (להלן – "מעבר צה"ל לנגב") בהתאם להחלטה זו. החברה תשמש זרוע ביצוע של משרד הביטחון לטובת ביצוע המטרות האמורות. יובהר כי חלוקת העבודה בין החברה למשרד הביטחון תהיה בהתאם להסכם המפורט כאמור בסעיף 2(ו).
ג. להנחות את רשות החברות הממשלתיות להכין חוות דעת באשר להקמת החברה אשר תצורף להצעת ההחלטה לממשלה כאמור בסעיף 2(א).
ד. הכנסות החברה יהיו מהתקציבים אשר יועברו על ידי משרדי הממשלה ורשות מקרקעי ישראל (להלן – רמ"י) בהתאם לתוכנית ולמעבר צה"ל לנגב.
ה. בתוך 60 ימים ממועד הקמת החברה, ייחתם הסכם בין משרדי האוצר, הביטחון, רמ"י והחברה, המסדיר את העברת התמורות לחברה באופן שיאפשר לה לעמוד בהתחייבויותיה הרב שנתיות כלפי צדדי ג' לצורך יישום המשימות שהוטלו עליה.
ו. בתוך 60 ימים ממועד הקמת החברה, ייחתם הסכם בין החברה לבין משרד הביטחון ובו ייקבעו הסדרי העבודה והתיאום בין שני הגורמים.
ז. במסגרת ההסכמים כאמור ייכללו מנגנונים לניהול סיכונים תקציביים לביצוע התוכנית.
ח. במהלך התקופה שממועד החלטה זו ועד למועד הקמת והתארגנות החברה (להלן – "תקופת המעבר"), יחל משרד הביטחון ביישום התכנית, תוך המשך ביצוע מעבר צה"ל לנגב וכל סעיפי ההחלטה יחולו בשינויים המחויבים.
ט. התוכנית ומעבר צה"ל לנגב יתוקצבו בסעיף תקציבי נפרד מסעיף 15 של תקציב הביטחון ויהיו בנוסף לבסיס התקציב של משרד הביטחון המאושר במסגרת תקציב המדינה, לרבות מעבר לכל תוספת או תוספות שנקבעו או שייקבעו לתקציב הביטחון.
י. בתקופת המעבר משרד הביטחון יחל ביישום התוכנית וימשיך בביצוע מעבר צה"ל לנגב תוך ניהול התקציב מסעיף תקציבי נפרד זה.
יא. תשלומים מרמ"י לחברה או למשרד הביטחון, לפי העניין, יתבצעו בהתאם להסכם שייחתם בין החברה, רמ"י, משרד הביטחון ומשרד האוצר על בסיס העקרונות האמורים בסעיפים 7 ו- 8.
3. לקבוע כי עלות התוכנית וסך הוצאת החברה עבור התוכנית (להלן – "סך ההוצאה") יהא 13.85 מיליארד ₪ שימומנו מתקבולי שיווקי יחידות הדיור ומקדם מימון מרמ"י.
א. סך ההוצאה יכלול את מלוא עלויות התוכנית, כולל מע"מ, ובכלל זה עלויות תכנון, פינוי המחנות הקיימים מהמחוברים שמעל הקרקע ומבנים צבאיים בתת הקרקע, הקמת המחנות החדשים בהתאם לפרוגרמה שתיקבע ע"י משרד הביטחון, הסרת החסמים לשיווק (מגבלות ציר הבחינה במש"א בתל השומר).
ב. המקורות למימון עלות הפעילות של החברה יסוכמו בהסכם המפורט כאמור בסעיף 2(ה).
ג. הקרקעות המתפנות יימסרו לידי רמ"י כאמור בסעיף 3(א). החברה ומשרד הביטחון לא יידרשו לבצע את ניקוי וטיהור הקרקע והמים או לשאת בעלות ביצועם.
ניקוי וטיהור הקרקע והמים יבוצעו באחריות רמ"י. עלויות ביצוע הניקוי והטיהור כאמור, יקוזזו מהחלק של משרד הביטחון לפי סעיף 5(א) להחלטת הממשלה מס' 3161 מיום 17.4.2011 (להלן – "החלטה 3161").
ד. סך ההוצאה אינו כולל את עלויות המימון ותקורות ה-PPP ואינו כולל את עלויות התפעול והאחזקה, הנובעות מיישום הפרויקטים בשיטת PPP או בשיטות מימון אחרות. עלויות המימון ותקורות ה-PPP, יתווספו לסך ההוצאה ויועברו לחברה או למשרד הביטחון, לפי העניין, בהתאם לתזרים התקציבי המפורט בסעיף 7(א) להלן. ככל שיסוכמו שיטות מימון אחרות בין משרדי האוצר, הביטחון ורמ"י או החברה לפי העניין, יבוצעו ההתאמות הנדרשות. בכל מקרה משרד הביטחון או החברה לא יידרשו לשאת בהוצאות המימון כאמור על חשבונם.
ה. כל הסכומים בהחלטה זו יהיו צמודים למדד תשומות הבנייה ממועד אישור החלטה זו. בהתקשרויות המבוצעות בשיטת PPP או בשיטת מימון אחרת, תעודכן ההצמדה בהתאם למנגנון המפורט במכרז הרלוונטי.
4. לבחון בהמשך ליישום החלטה זו תיקון צווי ההכרזה מכוח החלטת הממשלה מס' 2037(דר/52) מיום 1.10.2014, בתכניות תמל/1001 (תל השומר מרכז) ותמל/1002 (תל השומר צפון) באופן שיאפשר לעמוד ביישום החלטה זו והחלטות מועצת מקרקעי ישראל בעניין זה.
5. להטיל על מנכ"ל משרד הביטחון, הממונה על התקציבים, מנהל רמ"י להגיע להסכם מפורט (להלן "הסכם שוה"ם 3") ליישום החלטה זו בתוך 21 ימים, שיכלול בין היתר את הנושאים הבאים:
א. פירוט המתחמים, מיקומם וגבולותיהם, התזרים התקציבי ומועדי הפינוי לפי נספח א' להחלטה זו.
ב. פירוט הפרויקטים המופיעים בנספח ב' שלהלן.
ג. אבני דרך ליישום התכנית ולתשלום בהתאם למועדי פינוי המחנות הנקובים בנספח א'.
ד. תיאום התכנון ותיאום הביצוע של התשתיות התומכות במהלך.
ה. תיאום התכנון ותיאום הממשקים הרלוונטיים לשיווק של המגורים בכל המחנות שבהם מתבצע פינוי חלקי, כך שהשיווק ומתן היתרי הבנייה והאכלוס יתאפשרו בהתאם לתוכנית.
ו. משרד הביטחון והחברה יעשו את מירב המאמצים על מנת לוודא שעלויות מחזור החיים (LCC) של התוכנית לא יעלו על ההוצאות הקיימות של היחידות העוברות במסגרת התכנית.
ז. מתן אישורי כניסה הנדרשים לשם קידום פעולות התכנון מוקדם ככל שניתן ובזמן סביר.
6. מעבר צה"ל לנגב בהתאם להחלטה 3161 אינו נכלל במסגרת התוכנית ובסך התקציב כאמור בסעיף 3. עם זאת:
א. החברה האמורה בסעיף 2 בהחלטה זו תהא אחראית ליישום מעבר צה"ל לנגב, למעט פרויקטים שביצועם החל על ידי משרד הביטחון ויוסיפו להתבצע על ידו.
ב. משרד הביטחון יבצע העברת אחריות מסודרת לחברה לגבי מעבר צה"ל לנגב. עד השלמת העברת האחריות, משרד הביטחון יהיה אחראי לקידום העתקת המחנות ויקבל את החלק היחסי במימון מכל אחד מהגורמים.
ג. יתרת התקציב האמור בסעיף 2 בהחלטה 3161 בהתאם לאמור בסעיף 8(ג) להחלטה זו, יועבר ישירות לחברה או למשרד הביטחון, לפי העניין. משרד האוצר, משרד הביטחון ורמ"י יקצו סכום זה בהתאם לאמור בסעיף 8(ג) ובנפרד מסעיף 15 בתקציב המדינה. בכל מקרה, בנוסף לבסיס התקציב של משרד הביטחון המאושר במסגרת תקציב המדינה, לרבות מעבר לכל תוספת או תוספות שנקבעו או שייקבעו לתקציב הביטחון.
ד. כל הסכומים יהיו צמודים למדד תשומות הבנייה ממועד החלטה 3161. פרויקטים אשר יבוצעו בשיטת PPP תעודכן לגביהם ההצמדה החל ממועד ההתקשרות עם הזכיין, בהתאם להסכם שייחתם עם הזכיין.
ה. משרדי האוצר והביטחון ידונו בנושא מעטפת המשא"ן על כל מרכיביה בהקדם.
7. הסדרי המימון עבור התכנית:
א. פריסת התקציב עבור התוכנית, סך ההוצאה ואומדן עלויות המימון שלה, היא (מלש"ח):
שנה |
תקציב |
2014 |
147 |
2015 |
1,265 |
2016 |
1,794 |
2017 |
2,156 |
2018 |
1,500 |
2019 |
1,185 |
2020 |
329 |
2021 |
87 |
2022 |
1,851 |
2023 |
994 |
2027-2024 (לשנה) |
351 |
2042-2028 (לשנה) |
351 |
2043 |
351 |
סה"כ |
18,328 |
ב. סך ההוצאה בתוספת עלויות מימון ותקורות ה-PPP כמפורט בטבלה לעיל, יועברו וימומנו בהתאם לתזרים הנדרש לעיל, מהכנסות הקרקע המתקבלות מפינוי המחנות הנכללים בנספח א' ובהחלטה 3161 ועל פי הצורך מתקבולי קרקע אחרים. במסגרת ההסכם המפורט האמור בסעיף 5 לעיל, ייקבעו ההסדרים בין אגף התקציבים במשרד האוצר ורמ"י, אשר יבטיחו את העמידה בתקציב הנדרש בהתאם לטבלה כאמור, גם אם בשנה מסוימת רמ"י לא תעמוד בתזרים הנדרש מההכנסות האמורות לעיל.
ג. החברה או משרד הביטחון, לפי העניין, יפעלו לפרסם מכרזים בשיטת PPP בחלקים מהפרויקטים אופק רחב ומרה"ס.
ד. החברה או משרד הביטחון, לפני העניין, יפעלו ככל שניתן, בנסיבות העניין, לפרסום מכרזים לקבלנים השונים אשר יכללו דרישה להעמדת המימון בהתאם לפריסה התקציבית, לתזרים המזומנים הפנוי וכן אפשרות לפירעון מוקדם של התשלומים תוך התאמת לוחות הזמנים לפינוי.
ה. ככל שהמקורות העומדים לרשות רמ"י יאפשרו לה להקדים תשלומים מהתקופה המפורטת, תקדים הרשות תשלומים לחברה על פי שיקול דעת הרשות. התזרים ועלויות המימון יעודכנו בהתאם, הכל בכפוף לסיכום בין משרדי האוצר, רמ"י, משרד הביטחון והחברה.
ו. היקף תקורות ה-PPP יסוכם בין המשרדים בהסכם המפורט.
8. הסדרי המימון עבור יישום מעבר צה"ל לנגב כמוסכם בין משרד הביטחון ומשרד האוצר:
א. תקציב הפרויקטים ינוהל בסעיף תקציבי נפרד מסעיף 15 בתקציב המדינה ולא יהיה חלק מתקציב הביטחון. לסעיף זה תוקצה הרשאה להתחייב על כל תקציב הפרויקטים, לרבות חלקה של רמ"י, ככל שיידרש ליישום הפרויקטים, מעבר להרשאה הקיימת בסעיף 15.
ב. ניהול תקציב הפרויקטים שיבוצעו על-ידי משרד הביטחון וקבלת החלטות בעלות משמעויות תקציביות יתבצעו על ידי משרד הביטחון ומשרד האוצר בהסכמה. נציג משרד האוצר יהיה חבר בוועדת המכרזים של הפרויקטים הפועלת במשרד הביטחון.
ג. יתרת התקציב שנדרש לצורך יישום הפרויקטים תתוקצב על ידי משרד הביטחון, רמ"י ומשרד האוצר בבסיס התקציב ובהתאם למתווה שלהלן (במיליוני ₪):
גורם |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
הקמה ומימון |
691 |
1,429 |
1,721 |
1,497 |
1,514 |
1,725 |
רמ"י |
219 |
451 |
543 |
473 |
478 |
545 |
אוצר |
236 |
489 |
589 |
512 |
518 |
590 |
משרד הביטחון |
236 |
489 |
589 |
512 |
518 |
590 |
תפעול |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
אוצר |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
משרד הביטחון |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
סה"כ מעבר דרומה |
691 |
1,429 |
1,721 |
1,497 |
1,514 |
1,725 |
|
||||||
גורם |
2021 |
2022 |
2023 |
2024- 2027 (בשנה) |
2028-2042 (בשנה) |
2043 |
הקמה ומימון |
1,555 |
1,818 |
1,713 |
767 |
454 |
330 |
רמ"י |
491 |
574 |
541 |
242 |
143 |
104 |
אוצר |
532 |
622 |
586 |
262 |
155 |
113 |
משרד הביטחון |
532 |
622 |
586 |
262 |
155 |
113 |
תפעול |
1,000 |
1,000 |
1,000 |
1,000 |
1,000 |
1,000 |
אוצר |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
משרד הביטחון |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
סה"כ מעבר דרומה |
2,555 |
2,818 |
2,713 |
1,767 |
1,454 |
1,330 |
ד. במקרה שבו רשות המסים (מע"מ) תחליט על פריסת תשלום המס ביחס לפרויקטים המבוצעים בשיטת PPP, תשתנה הפריסה התקציבית בהתאם לפריסת המס.
ה. בכל שנה, במסגרת דיוני התקציב לשנה העוקבת, יסכמו משרד האוצר ומשרד הביטחון את העדכון הנדרש לפריסה התקציבית, ככל שנדרש, בהתאם להוראות החלטה זו ובסיס התקציב יעודכן בהתאמה.
ו. המתווה התקציבי הנ"ל ייתן מענה בין היתר, לעלויות ההקמה, המימון והתפעול של מעבר צה"ל לנגב. מימון העלויות, למעט נתחה של רמ"י בעלויות המימון, יהיה בחלוקה שווה בין משרד האוצר למשרד הביטחון. היקף עלויות המימון והתפעול יסוכם בין משרדי האוצר והביטחון, בין היתר, בהתאם לתוצאות המכרזים ולא יעלו על הסכומים המופיעים לעיל.
9. ישונה שמה של ועדת ההיגוי העליונה כאמור בסעיף 8 להחלטה 3161, לוועדת החסמים, והיא תשמש גם הוועדה העליונה למעקב והכרעה בגין האמור בהחלטה זו. בסמכותה לבצע, בהתייעצות עם החברה, שינויים בתזרים ובהתאמה באבני הדרך לפינוי המחנות בהתאם לסעיפים 3 ו-5, בשים לב להסכמים שעליהם חתומה החברה. נציג החשבת הכללית יהיה חבר בוועדה. כמו כן ועדת ההיגוי תאשר את סך עלויות ההתאמה בכל המחנות הקיימים בגין פינוי המחנות בשלבים אשר לא יפחתו מסך של 250 מיליון ₪ ולא יעלו על סך של 500 מיליון ₪. הסכום הנ"ל הינו מעבר לסך ההוצאה. בנוסף, אם יתגלעו חילוקי דעות בין משרדי הממשלה באשר ליישום החלטה זו, יעלה המשרד הרלוונטי את המחלוקת לדיון ומציאת פיתרון על ידי ועדת החסמים.
10. משרד האוצר ומשרד הביטחון יסכמו ביניהם, במסגרת ההסכם המפורט כאמור בסעיף 5, את היקף כוח האדם הנדרש לביצוע המשימות בהחלטה זו, לרבות תקנים קבועים ופרויקטלים, בשים לב למבנה החברה הממשלתית. משרד הביטחון יתאם את הנושא כאמור עם נציבות שירות המדינה מוקדם ככל הניתן.
11. נושא העסקת עובדים זרים במסגרת הפרויקטים בתכנית ובמעבר צה"ל דרומה ייבחנו ע"י גורמי הממשלה הרלוונטיים לרבות משרד הכלכלה.
12. להטיל על משרדי הממשלה השונים:
א. להנחות את יו"ר מועצת מקרקעי ישראל להביא לאישור המועצה הצעת החלטה ליישום החלטה זו.
ב. להנחות את יו"ר מועצת מקרקעי ישראל להביא לאישור המועצה הצעת החלטה להקצאת מקרקעין מתאימים, במועדים הנדרשים לצורך עמידה בלו"ז ליישום התוכנית ומעבר צה"ל לנגב וללא תמורה.
ג. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1807(דר/48) מיום 3.7.2014 בעניין "יישום הסכם "נתיב לדירה" מימון פרויקטים תחבורתיים תומכי דיור", להטיל על מנהל רמ"י, הממונה על התקציבים במשרד האוצר ומנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לסכם את הפתרונות התחבורתיים הנחוצים לשם שיווק אפקטיבי של יחידות הדיור בתוכנית והמקורות התקציביים ליישומם.
ד. בהמשך להחלטות הממשלה מס' 546 מיום 14.7.2013 בנושא "אימוץ המלצות הצוות הבין-משרדי לעדכון התכנית הלאומית לפיתוח הנגב לאור יישום המהלך להעתקת מחנות צה"ל לנגב" ומס' 2025 מיום 23.9.2014 בנושא "תכנית רב שנתית לפיתוח הדרום", משרדי התחבורה והבטיחות בדרכים, האוצר והביטחון ידונו בנושא המענה התחבורתי למעבר צה"ל לנגב בהקדם, וכן במענה התחבורתי הנדרש לשם יישום התוכנית בהקדם.
ה. להטיל על מנהל רמ"י והממונה על התקציבים במשרד האוצר לסכם עם משרדי הממשלה הנוספים אשר בתחומם חסמים לשיווק המחנות המתפנים את הפתרונות לחסמים אלו ואת המקורות התקציביים ליישומם. בהיעדר הסכמה יוכרעו המחלוקות בוועדה להסרת החסמים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה הפועלת מכח החלטת הממשלה מס' 1980 מיום 15.7.2010 והחלטת הממשלה מספר 4229 מיום 18.3.2012.
ו. להבהיר כי רמ"י תפעל לקידום התכנון על פי שיקול דעתה לעניין תכנון, הסדרי הפיתוח, לו''ז לפיתוח, שיווק וכיוצ''ב של המתחמים בתוכנית זו ובשאר חלקי הארץ באופן שתומך את הפריסה התקציבית, ותקדם הסכמים עם רשויות מקומיות, מחזיקים בקרקע, גופי תשתית או גורם אחר ככל שהסכמים אלו נדרשים לצורך יצירת זמינות של הקרקע לשיווק הקרקע.
נספח א'- המתחמים והמועדים לפינוי במסגרת החלטה זו
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
לוחות הזמנים המפורטים לעיל כפופים להשלמת חתימת ההסכם המפורט בלוחות זמנים כפי שנקבע בסעיף 4 להחלטה זו. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
נספח ב' – המתחמים המפונים, פרויקטים ולוחות הזמנים ליישום
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
החלטת הממשלה מאשרת את העתקת מחנות צה"ל והקמת מחנות קולטים חדשים. ליישום התכנית תוקם חברה בבעלות ממשלתית מלאה באחריות שר הביטחון.
תוך 60 יום מאישור ההחלטה יביאו ראש הממשלה, שר האוצר ושר הביטחון, לאישור הממשלה הצעת החלטה מפורטת על הקמת החברה כנדרש לפי חוק החברות הממשלתיות, ורשות החברות הממשלתיות תכין חוו"ד להקמת החברה אשר תצורף להצעת ההחלטה.
עלות התוכנית וסך הוצאת החברה היא 13.85 מיליארד ₪ שימומנו מתקבולי שיווקי יחידות הדיור ומקדם מימון מרמ"י, בהתאם לתנאים הקבועים בהחלטה.