מה הוחלט?
במטרה לשפר את פוטנציאל הצמיחה של כלל המשק ולצמצם את אי השוויון והפערים החברתיים באמצעות העלאת שיעור התעסוקה ורמת השכר בקרב שני ראשי משק הבית, לפעול להקטנת תמריצים שליליים המעודדים אבטלה ועוני ממושך, באופן הבא:
1 . להנחות את שר הכלכלה לשנות את תנאי הזכאות הקבועים במבחני התמיכה לעניין השתתפות המדינה בעלות שכר לימוד במעון או במשפחתון המפורסמים על ידי משרד הכלכלה לשנת הלימודים התשע"ד ואילך (להלן – מבחן התמיכה), כך שמבחני התעסוקה החלים על אם, תחת הגדרת "אם עובדת" או "אם לומדת" או "אם עובדת ולומדת" כמשמעותם בסעיף 4.א יחולו גם על בן הזוג של האם כמשמעותו בסעיף 4.ב. למבחן התמיכה (להלן – בן הזוג) בהתאמה (להלן – מבחן התעסוקה), ודרגת הסבסוד תיקבע בהתאם להורה המועסק במספר השעות הנמוך מבין השניים, בהתאם למתווה הבא:
א. החל משנת הלימודים התשע"ה – משפחה העומדת בתנאי ההכנסה על פי מבחן התמיכה והאם עומדת במבחן התעסוקה, תהא זכאית לסבסוד לפי שעות העבודה או הלימודים של האם, וזאת באופן הבא:
1) מי שנכנס להגדרת אב לומד בסעיף 7 למבחן התמיכה לשנת התשע"ג, ואינו נכנס להגדרת בן הזוג הלומד כמשמעותו בסעיף 1(ו) להחלטה זו, תישמר זכאותו לסבסוד גם בשנת התשע"ה אך לדרגת הסבסוד של המשפחה, בהתאם לדרגות המופיעות בסעיף 5.ד למבחני התמיכה, תתווסף, דרגה אחת.
2) אב עובד (כהגדרתו על פי מבחן התמיכה לאחר שיתוקן כאמור בהחלטה זו) – יראה מסמכים המעידים על עבודה בהיקף של 10 שעות עבודה שבועיות לפחות, ואז המשפחה תהא זכאית לסבסוד לפי שעות העבודה או הלימודים של האם. במידה שמסמכי העבודה שיציג האב לא מעידים על היקף העבודה הנדרש, תתווסף דרגה אחת לדרגת הסבסוד של המשפחה, בהתאם לדרגות המופיעות בסעיף 5.ד למבחן התמיכה.
ב. בשנת הלימודים התשע"ו – משפחה העומדת בתנאי ההכנסה על פי מבחן התמיכה והאם עומדת במבחן התעסוקה, תהא זכאית לסבסוד לפי שעות העבודה או הלימודים של האם, וזאת באופן הבא:
1) מי שנכנס להגדרת אב לומד בסעיף 7 למבחן התמיכה לשנת התשע"ג, ואינו נכנס להגדרת בן הזוג הלומד כמשמעותו לאור התיקון בהחלטה זו, תישמר זכאותו לסבסוד גם בשנת התשע"ו אך לדרגת הסבסוד של המשפחה, בהתאם לדרגות המופיעות בסעיף 5.ד למבחני התמיכה, תתווספנה שתי דרגות.
2) אב עובד (כהגדרתו על פי מבחן התמיכה לאחר שיתוקן כאמור בהחלטה זו) – יראה מסמכים המעידים על עבודה בהיקף של 15 שעות עבודה שבועיות לפחות, ואז המשפחה תהא זכאית לסבסוד לפי שעות העבודה או הלימודים של האם. במידה שמסמכי העבודה שיציג האב לא מעידים על היקף העבודה הנדרש, תתווספנה שתי דרגות לדרגת הסבסוד של המשפחה, בהתאם לדרגות המופיעות בסעיף 5.ד למבחן התמיכה.
ג. בשנת הלימודים התשע"ז – משפחה העומדת בתנאי ההכנסה על פי מבחן התמיכה והאם עומדת במבחן התעסוקה, תהא זכאית לסבסוד לפי שעות העבודה או הלימודים של האם, וזאת באופן הבא:
1) מי שנכנס להגדרת אב לומד בסעיף 7 למבחן התמיכה לשנת התשע"ג, ואינו נכנס להגדרת בן הזוג הלומד כמשמעותו לאור התיקון בהחלטה זו, תישמר זכאותו לסבסוד גם בשנת התשע"ז אך לדרגת הסבסוד של המשפחה, בהתאם לדרגות המופיעות בסעיף 5.ד למבחני התמיכה, תתווספנה שלוש דרגות.
2) אב עובד (כהגדרתו על פי מבחן התמיכה לאחר שיתוקן כאמור בהחלטה זו) – יראה מסמכים המעידים על עבודה בהיקף של 20 שעות עבודה שבועיות לפחות, ואז המשפחה תהא זכאית לסבסוד לפי שעות העבודה או הלימודים של האם. במידה שמסמכי העבודה שיציג האב לא מעידים על היקף העבודה הנדרש, תתווספנה שלוש דרגות לדרגת הסבסוד של המשפחה, בהתאם לדרגות המופיעות בסעיף 5.ד למבחן התמיכה.
ד. החל משנת הלימודים התשע"ח – משפחה תהא זכאית להשתתפות המדינה בעלות שכר לימוד במעון או במשפחתון בהתאם למבחן התמיכה, אך ורק אם שני ראשי משק הבית עומדים במבחן התעסוקה. ככל שתתבצע הפחתה של הסבסוד בגין היקף עבודה חלקי או היקף לימודים חלקי, תיקבע דרגת הסבסוד על פי היקף השעות הנמוך יותר של אחד משני ראשי משק הבית, אך לא תופחת מעבר לכך. מבחן התעסוקה אשר יחול על אבי המשפחה ידרוש תעסוקה או לימודים בהיקף זהה לשעות העבודה או הלימודים השבועיות הנדרשות מאם המשפחה.
ה. שירות צבאי, אזרחי או לאומי יוכר כשירות המקיים את מבחן התעסוקה.
ו. הגדרת "בן זוג לומד" העומד במבחן התעסוקה בהתאם למבחני התמיכה תתוקן, כך שבפסקה 4(ב)(2)(ח) במבחני התמיכה, במקום "לימודים בכולל" יבוא – "לימודים תורניים (לימודים בישיבה גבוהה או בכולל) יוכרו כלימודים המקיימים את מבחן התעסוקה רק לגבי מי שקיבל דחיית שירות כדין לפי חוק שירות ביטחון או כל חוק אחר שייקבע לעניין זה או למי שהוכר כ"תלמיד ישיבה מתמיד", כפי שיוגדר במתווה הגיוס החדש לתלמידי ישיבות".
ז. שר הכלכלה ושר האוצר יבחנו אפשרות קביעה כי "אם שהיא זכאית לדמי אבטלה ואיננה עובדת" כהגדרתה במבחני התמיכה, תהא זכאית גם 3 חודשים ממועד סיום תקופת האבטלה וזאת החל משנה"ל התשע"ה.
ח. השינויים האמורים בסעיפים קטנים 1(ב)-1(ו), יוטמעו, החל משנת הלימודים התשע"ה, גם ב"מבחנים למתן תמיכות של משרד הכלכלה בצהרונים, באמצעות אגף בכיר למעונות יום ומשפחתונים", בשינויים המחויבים.
ט. שר הכלכלה ושר האוצר רשאים לקבוע, בהסכמה, כי סעיף 1א יוחל כבר בינואר 2014 לגבי מבחני התמיכה לשנת התשע"ד. במידה ויעשו כן, יוקדם כל המתווה כך שיסתיים בשנת התשע"ז, ובשנה"ל התשע"ד ישונו המבחנים באופן שאב עובד (כהגדרתו על פי מבחן התמיכה לאחר שיתוקן כאמור בהחלטה זו) – יידרש להראות תלוש שכר על פיו הוא משתכר סך מינימלי השווה לפחות ל-10 שעות עבודה שבועיות בשכר מינימום (ולגבי עצמאי – שומת שכר), ואז המשפחה תהא זכאית לסבסוד לפי שעות העבודה או הלימודים של האם. במידה שתלוש השכר שיציג אב עובד לא יצביע על עבודה בהיקף הנדרש כאמור, תתווסף דרגה אחת לדרגת הסבסוד של המשפחה, בהתאם לדרגות המופיעות בסעיף 5.ד למבחן התמיכה.
י. שר הכלכלה ושר האוצר יבחנו את יישום המתווה הקבוע בהחלטה מעת לעת ויוכלו להחליט, בהסכמה, על שינוי הפריסה המדורגת, לרבות עצירת הפריסה ותיקון מבחני התמיכה לצורך חזרה למצב המקורי. ככל שיוחלט לקצר את מתווה הפריסה, תידרש גם הסכמת היועץ המשפטי לממשלה.
2 . במטרה להתאים את פריסת הרחבת היצע מעונות היום העומדים בפיקוח על המחיר לפי צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירים מירביים במעונות יום ומשפחתונים), לתקן את סעיפים 5(ב)(1) ו-5(ב)(2) בהחלטת ממשלה מספר 4088 מיום 8.1.2012 כך ששר הכלכלה ושר האוצר יקבעו בהסכמה את פריסת ההרשאה להתחייב על פני השנים עד לשנת 2017.
3 . במטרה ליצור מבחן הכנסה אפקטיבי לקביעת זכאות להטבה בתחום מעונות יום וצהרונים, ובמטרה לשפר את השירות לאזרח ולהקל עליו במיצוי זכויותיו, לתקן את תיקוני החקיקה הנדרשים לצורך יישום אלה:
א. המנהל הכללי של משרד הכלכלה או מי שהסמיך לכך מבין עובדי משרדו, בהסכמת מנהל רשות המסים (בהחלטה זו – הגורם המוסמך), רשאי לקבל מאת רשות המסים בישראל, בכפוף לקבלת כתב ויתור על סודיות חתום על ידי מבקש ההטבה ובן זוגו, המתיר לרשות המסים למסור, באופן מקוון, לגורם המוסמך מידע כדלקמן, והמפרט את האפשרות העומדת למבקש ההטבה לקבל את המידע ישירות כמפורט בסעיף קטן (ב) להחלטה, ובלבד שהחתימות כאמור אומתו על ידי מי שנקבע לפי סעיף 15 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971 או לפי סעיף 102 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984, או על ידי עובד מבין עובדי משרד הכלכלה שהסמיך לכך המנהל הכללי של משרד הכלכלה באישור מנהל רשות המסים:
מידע בדבר הכנסותיו של יחיד ובן זוגו אשר הגישו בקשה להטבה, כפי שדווח לרשות המסים בטופס תשלום הכנסת עבודה לעובד (0126) ובטופס תשלום הכנסה חבת ניכוי (0856) לשנת המס שקדמה לשנה לגביה מבוקשת ההטבה, כולה או חלקה; כמו כן, במסגרת העברת מידע כאמור, לקבל אישור כי אותו אדם הגיש, או לא הגיש, לפי העניין, לרשות המסים, דו"ח שנתי לפי הוראת סעיף 131 לפקודת מס הכנסה, לגבי שתי שנות המס שקדמו לשנה שלגביה מבוקשת ההטבה בתחום פעילותו של הממונה.
והכל בלבד שמידע כאמור נדרש לצורך קביעת זכאות של מבקש ההטבה להטבה, ובמידה שנדרש.
ב. על אף האמור בסעיף 3(א), רשאי מבקש ההטבה ובן זוגו, להורות לגורם המוסמך כי מידע כאמור בסעיף האמור, לא יימסר לגורם המוסמך, אלא יימסר לו באמצעות הדואר, הכול בכפוף לחתימה על בקשה המופנית לרשות המסים להמציא לו את המידע כאמור, ואימותה כמפורט בסעיף 3(א).
ג. לעניין מסירת המידע שלפי סעיף 3(א), ייקבעו הוראות כדלקמן:
1) מסירת מידע בדבר הכנסתו של אדם, שלא כדין, על ידי הגורם המוסמך שקיבל את המידע במסגרת תפקידו, תהווה עבירה פלילית.
2) לגבי מידע שהתקבל אצל הגורם המוסמך יחולו הוראות הסודיות החלות על רשות המס שמסרה את המידע.
3) מידע שהתקבל אצל הגורם המוסמך יישמר כמאגר מידע כמשמעותו בחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, וייקבעו הוראות לגבי משך הזמן בו יישמר המידע ולגבי מחיקתו.
ד. בנוסף לאמור בסעיף 3(ב), לקבוע כי:
1) ייקבע מנגנון שיבטיח מסירת מידע רק אודות מבקשי ההטבה.
2) על אף האמור בכל דין, המידע שיימסר מרשות המסים לגורם המוסמך, לפי האמור בהחלטה זו, לא יימסר לכל גוף אחר.
3) ייקבעו הוראות לעניין אופן המסירה של המידע במשרד הכלכלה ואופן שמירתו ואבטחתו.
4) אופן מסירת המידע יתואם עם רשם מאגרי המידע במשרד המשפטים.
5) תהיה הלימה בין אמות המידה לזכאות להטבה לבין היקף המידע שיימסר מרשות המסים.
ה. להטיל על המנהל הכללי של משרד הכלכלה לעשות את כל הפעולות הנדרשות לתיקון נהלים בדבר מתן הטבות לעידוד תעסוקה אשר מותנות במבחן הכנסה, כך שבין היתר, כתנאי למתן ההטבה:
1) מבקש ההטבה ובן זוגו יחתמו על טופס כתב ויתור על סודיות כאמור בסעיף 3(א) או על בקשה כאמור בסעיף 3(ב).
2) בחר מבקש ההטבה במסירת המידע כאמור בסעיף 3(ב), יגיש מבקש ההטבה למשרד הכלכלה, את האישור שקיבל מרשות המסים, הכולל את המידע הקבוע בסעיף 3(א).
החלטת הממשלה קובעת לשנות את תנאי הזכאות הקבועים במבחני התמיכה לעניין השתתפות המדינה בעלות שכר לימוד במעון או במשפחתון לשנת הלימודים התשע"ד ואילך. על פי השינוי מבחני התעסוקה החלים על אם, יחולו גם על בן הזוג של האם למבחן התמיכה, ודרגת הסבסוד תיקבע בהתאם להורה המועסק במספר השעות הנמוך מבין השניים. כללי החישוב והקריטריונים לשם בחינת תנאי הזכאות יקבעו בהתאם למפורט בהחלטה.
כמו כן, החלטת הממשלה קובעת כי הגורם המוסמך לנושא ישמור את הנתונים במאגר מידע מאובטח, בהתאם למגבלות ולכללים שקובעת החלטת הממשלה.