מה הוחלט?
בהמשך לעבודת המטה שיזמו שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, שרת האנרגיה והשרה להגנת הסביבה ולצוות הבין-משרדי שהוקם בהנחיית ראש הממשלה (להלן: "הצוות הבין-משרדי"), ומכוח החלטות הממשלה מס' 171 מיום 25.7.2021, מס' 544 מיום 24.10.2021 מס' 542 מיום 20.9.2015, מס' 2041 מיום 14.11.2016 ומס' 212 מיום 1.8.2021, נוכח גודל האתגר הגלובלי בהפחתת פליטות גזי חממה והתמודדות עם אתגר שינויי האקלים ולאור מאפייניה הייחודיים ויתרונותיה של מדינת ישראל בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות, מדינת ישראל משתתפת במאמצים העולמיים להפחית את פליטות גזי החממה בהתאם ליעדי ההפחתה שנקבעו על ידי הממשלה בהמשך לעבודת הצוות הבין-משרדי ועל בסיס המלצותיו, הממשלה מאמצת צעדים ויעדים כמותיים לעידוד חדשנות טכנולוגית ורתימה וחיזוק תעשיית ההייטק בישראל לטובת המאבק בשינויי האקלים כדלקמן:
הגדרות:
"תחום האקלים" ו"טכנולוגיית אקלים" לעניין החלטה זו – פעולות שנועדו להפחתת פליטות גזי חממה ופעולות שנועדו לצמצום או מניעת הנזקים הצפויים משינויי האקלים, בהתאמה למדריך הטקסונומיה של האיחוד האירופי מיום 18 ביוני 2020. הגופים הנזכרים בהחלטה זו יוכלו להיוועץ לעניין זה במשרד להגנת הסביבה.
1. להשיג את היעדים הבאים בתחום האקלים:
א. יצירת ידע יישומי בתחום האקלים
הכפלת מספר המחקרים היישומיים הנרכשים על ידי משרדי הממשלה, מספר הפטנטים הנרשמים (PCT) ומספר המחקרים שהבשילו לכדי הקמת חברת הזנק או הועברו ברישיון לחברה קיימת בשנת 2026 בתחום האקלים בהשוואה לנתוני שנת 2021.
ב. עידוד מו"פ תעשייתי והקמת חברות הזנק חדשות בתחום האקלים
הכפלת מספר חברות ההזנק החדשות הקמות בכל שנה מ-55 בשנת 2021 ל-110 בשנת 2026.
ג. ניסוי והטמעת טכנולוגיות אקלים בישראל
1. הכפלת מספר פרויקטי הפיילוט המבוצעים על גבי תשתיות מדינה בשנה (בתמיכה רגולטורית או מימונית) מ-35 בשנת 2021 ל-70 בשנת 2026.
2. מספר ההטמעות של טכנולוגיות שנערכו לגביהן פיילוטים בתמיכת המדינה יעמוד על 35 עד שנת 2026.
ד. הגדלה וגיוון מקורות המימון למיזמים בתחום האקלים
1. הגדלת מספר הגיוסים המשמעותיים בשנה (מעל 10 מיליון דולר) מ-20 בשנת 2021 ל-50 בשנת 2026.
2. בכפוף לתוצאות הבחינה הנזכרת בסעיף 17 שלהלן, ביסוס 10 קרנות הון סיכון הישראליות המתמחות בטכנולוגיות אקלים עד שנת 2026 (לעומת 1 כיום).
3. הכפלת מספר קרנות ההון סיכון הזרות הפעילות בישראל המתמחות בטכנולוגיות אקלים (יבצעו לפחות עסקה אחת בממוצע לשנה) מ-20 בשנת 2021 ל-40 בשנת 2026.
4. הכפלת מספר הקרנות התאגידיות הפעילות (לפחות עסקה אחת בשנה) מ-25 בשנת 2021 ל-50 בשנת 2026.
5. הגדלת שיעור האישורים בתחומי טכנולוגיות אקלים בתוכנית המו"פ הורייזן אירופה מ-10% בשנת 2021 ל-30% בשנת 2026.
בהמשך לעבודת הצוות הבין-משרדי, על מנת לעמוד ביעדים לעיל, להורות על ביצוע הצעדים כדלקמן:
יצירת ידע יישומי
2. להטיל על משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, משרד האנרגיה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר והמשרד להגנת הסביבה לעודד מחקר יישומי בתחום האקלים במסגרת קולות קוראים למענקי מחקר ולמרכזי ידע. לשם כך, יקצה משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה 2 מלש"ח, משרד החקלאות ופיתוח הכפר יקצה 2 מלש"ח, משרד האנרגיה יקצה 8 מלש"ח ומשרד הגנת הסביבה יקצה 1.5 מלש"ח.
3. לרשום את הודעת הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית (להלן: "רשות החדשנות") על כוונתה לפעול לעידוד מחקר יישומי בתחומי האקלים, באמצעות הכלים העומדים לרשותה, לרבות מסלול הטבה מס' 5 – פיתוח תשתיות טכנולוגיות, מסחור ומחקר יישומי באקדמיה ובתעשייה. לרשום את הודעת רשות החדשנות כי תבחן את האפשרות להפעיל את הכלים הנ"ל, כולם או חלקם, בשיתוף עם גורמי ממשל לצורך עמידה ביעדי החלטה זו.
4. לרשום את הודעת הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (להלן: "ות"ת" ו"מל״ג", בהתאמה) כי במסגרת התוכנית הרב-שנתית למערכת ההשכלה הגבוהה לשנים תשפ״ג-תשפ״ח, נבחנת תוכנית דגל בתחום הקיימות והאקלים. אין בכל האמור בסעיף זה בכדי לפגוע בסמכות ובעצמאות מל"ג/ות"ת.
5. להטיל על משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר והמשרד להגנת הסביבה להקים בתוך 180 יום קהילה רב-מגזרית של חוקרים בתחומי קיימות וסביבה אשר תעסוק בנושא שינויי האקלים והיעדים הלאומיים בנושא. לשם כך, יקצה משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה סכום של 0.4 מלש"ח.
6. להטיל על משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה להקצות 6 מלש"ח, בפריסה שווה על פני השנים 2025-2023 על מנת לעודד שימוש בלוויינים, ישראלים או זרים, ובמידע המופק מהם לטובת מאבק בשינויי האקלים והשגת היעדים הלאומיים כדלקמן:
א. משרדים ממשלתיים, יחידות סמך וחברות ממשלתיות, לטובת קבלת החלטות ועידוד מחקר יישומי.
ב. קידום היכולת לניטור שינויי אקלים ומזהמים, בכלל זה שריפות יער, זיהומי מאגרי מים ופליטות מזהמים, לטובת שיפור הבקרה והשליטה עליהם.
ג. בקרב גופים עסקיים ויזמים, לשם פיתוח יישומים התומכים במאבק בשינוי האקלים על נגזרותיו.
7. להטיל על משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ומשרד המודיעין, על מנת לשפר את היערכות הממשלה לשינויי האקלים באמצעות זיהוי טכנולוגיות מפציעות במחקר, בין היתר לטיפול בפחמן דו-חמצני ומתאן באטמוספירה, להפיץ הידע אודות טכנולוגיות אלו בין גופי הממשלה הרלוונטיים ולהנגיש המידע לציבור באתר אינטרנט. לצורך כך יעביר משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה 1 מלש"ח אשר יועברו למשרד המודיעין, ומשרד המודיעין יקצה 1 מלש"ח נוסף ממקורותיו.
עידוד מו"פ תעשייתי והקמת חברות הזנק חדשות
8. לקבוע כי מדיניות הממשלה היא לעודד מחקר יישומי, לקדם יזמות, ניסוי והדגמת טכנולוגיות ולקדם את בניין הידע הממשלתי הנדרש לצורך ניסוי והטמעת טכנולוגיות אקלים חדשות בשוק המקומי בין היתר בהתאם לסעיף 5א(ג) לחוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה, התשמ"ד-1984 (להלן: "חוק המו"פ").
9. לרשום את הודעת רשות החדשנות על כוונתה להגדיל את היקפי הסיוע ופרק הזמן שבו ניתן הסיוע לעידוד חדשנות טכנולוגית בתחום האקלים.
10. לרשום את הודעת רשות החדשנות כי לשם עמידה במדיניות הממשלה בסעיף 8 לעיל ובהמשך לקול קורא שפרסמה להגשת הצעות להקמת עד ארבע חממות טכנולוגיות, במהלך שנת 2022 תופעל חממה טכנולוגית חדשה הממוקדת בקידום מיזמי טכנולוגיות אקלים. מימון החממה יהיה מתקציב רשות החדשנות.
11. במטרה לתמרץ מחקר ופיתוח של טכנולוגיות אשר נותנות מענה לאתגרים שמציבים שינויי האקלים, לרשום את הודעות משרד ראש הממשלה , משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ורשות החדשנות כי יפעלו במשותף כדלקמן:
א. להגדיר "אתגרי אקלים לאומיים" שיש חשיבות בפתרונם למאבק בשינויי האקלים ולהתמודדות עם תוצאותיהם בהתאם למדיניות הממשלה.
ב. לגבש מתווה לתחרות חדשנות טכנולוגית שבה יתמודדו מיזמים העונים לאתגרים לאומיים אלו, אשר תופעל על ידי רשות החדשנות באמצעות הליך ייעודי שתפרסם לעניין זה, בהתאם לכלים, לאמצעים ולסמכויות העומדים לרשותה.
ג. להכריז על זהות הזוכים בתחרות במסגרת אירוע "ועידת ראש הממשלה" שנוסדה בסעיף 4 להחלטת הממשלה מס׳ 544.
ניסוי והטמעת טכנולוגיות אקלים בישראל
12. להטיל על השרה להגנת הסביבה, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, שר החקלאות ופיתוח הכפר, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ושר האוצר לקדם מיזמים יישומיים בתחום האקלים ולקדם במשותף עם רשות החדשנות מיזמים בשלבי הניסוי וההדגמה במסגרת מסלול הטבה מס' 2 של רשות החדשנות – תמיכה בחדשנות טכנולוגית של התעשייה בשיתוף עם גורמי ממשל (להלן: "קרן הפיילוטים"). קרן הפיילוטים פועלת למימון ניסוי, הדגמה והטמעת טכנולוגיות אקלים ותשתית ישראלית על גבי תשתיות מקומיות ולצורך כך יפעלו משרדי הממשלה השותפים להנגשת תשתיות רלוונטיות אשר תחת אחריותם כאתרי הרצה (אתרי פיילוטים). פעילויות קרן הפיילוטים יהיו משותפות עם משרדי הממשלה הרלוונטיים בשלביה השונים.
אין באמור בסעיף זה בכדי להגביל ביצוע פעילות פיילוטים על-ידי משרדי הממשלה על פי דין.
13. לקדם את יכולות המגזר הציבורי בביצוע רכש של חדשנות טכנולוגית באופן שיעודד רכש מוצרים ושירותים מתקדמים המסייעים להתמודדות עם שינויי האקלים ולשם כך:
א. בהתאם לסעיף 1(ב)(2) להחלטת הממשלה מס' 482 מיום 30.06.2013 ועל מנת לסייע למשרדים המעוניינים בכך לבצע הליכי רכש חדשנות בתחום האקלים והפחתת הפליטות, להטיל על מנהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי במשרד האוצר לקדם מערך הטמעה להליכי רכש חדשנות שיפעל במשרדי הממשלה וביחידות הסמך על מנת לסייע ליחידות הרכש לבצע ולקדם הליכי רכש חדשנות, לרבות באמצעות מכרזי אתגר ופיילוט למידה.
ב. בהמשך לאמור בסעיף 1, להטיל על רשות החברות הממשלתיות לידע את החברות הממשלתיות בדבר יעדי הממשלה ובדבר יכולתן, במידת הצורך, להיעזר בידע של מנהל הרכש הממשלתי בנוגע להליכי רכש חדשנות.
ג. להטיל על מנהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי במשרד האוצר לבחון דרכים להגברת השימוש בהוראת תכ"ם מספר 7.11.8 בנושא "שילוב דרישות סביבתיות בתהליכי רכש ממשלתיים".
14. לרשום את הודעת שרת הפנים על כוונתה לבחון את האפשרות לסיוע בקידום יכולות הרשויות המקומיות בביצוע רכש של חדשנות טכנולוגית בתחום האקלים והפחתת פליטות, לרבות תוך גיבוש המלצות לרשויות המקומיות לתכנון וגיבוש הליכי רכש כאמור ובחינת האפשרות להיעזר במכרזים ממשלתיים לצורך כך, וליידע את הרשויות המקומיות בדבר יעדי הממשלה ובדבר יכולתן, במידת הצורך, להיעזר בידע של מנהל הרכש הממשלתי בנוגע להליכי רכש חדשנות. הבחינה תושלם בתוך 180 יום ממועד סיום העבודה של מנהל הרכש הממשלתי.
15. להטיל על אגף מדיניות ורגולציה במשרד ראש הממשלה לקדם את הנסיינות הרגולטורית בתחום האקלים והתשתיות ואת הסרת החסמים בפיתוח בניסוי ובהטמעת טכנולוגיות אקלים ותשתיות על מנת לאפשר עמידה באתגרי שינויי האקלים, בין היתר באמצעות קידום ארגזי-חול רגולטוריים, וזאת בשיתוף הצוות הבין-משרדי שהוקם לקדם את הנסיינות הרגולטורית מתוקף החלטת הממשלה מס' 212 ובכפוף לכל דין. בהמשך להחלטת הממשלה מס׳ 544, להנחות את משרדי הממשלה לתת הקלות רגולטוריות, במסגרת סמכויותיהם ובכפוף לכל דין, בהיקף מוגבל לזמן מוגבל ובתחומים מוגדרים באופן שיאפשר הדגמת טכנולוגיות אקלים, בחינת שינויי רגולציה והערכות של כדאיות כלכלית והיתכנות תפעולית, ובתנאים שיבטיחו מעקב ובקרה על מנת לשמור על האינטרסים הציבוריים שהרגולציה נועדה להגן עליהם ובהסכמה עם הרגולטור הרלוונטי.
16. לרשום את הודעת רשות החדשנות כי תסייע למשרדי הממשלה המעוניינים בכך, באמצעות האמצעים העומדים לרשותה, בבחינה והערכת החדשנות הטכנולוגית וההיתכנות העסקית של מיזמים, וזאת לצורך בחינת הצורך בהקמת ארגזי חול רגולטוריים או במסגרתם.
הגדלה וגיוון מקורות המימון למיזמים
17. לרשום את הודעת רשות החדשנות כי תבחן, בשיתוף עם אגף התקציבים, אגף החשב הכללי במשרד האוצר, בהתייעצות עם משרד האנרגיה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר והמשרד להגנת הסביבה, את דרכי המימון של חברות הזנק בתחומי האקלים, ואת הנגישות למנגנוני מימון מבוססי חוב ומימון פרויקטים בתוכנית המסגרת האירופית (InvestEU) לחברות המפתחות טכנולוגיות אקלים. בהתאם למסקנות הבחינה, יגובשו המלצות בנוגע לאופן הפעולה הנדרש מצד הממשלה בנושא הגישה להון אצל חברות צמיחה הפועלות בתחומי האקלים.
שיתוף פעולה בין-לאומי
18. לרשום את הודעת שר החוץ ושרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה כי הנחו את מנכ"לי משרדיהם לקדם במשותף דיפלומטיית חדשנות בתחומי האקלים, שתהווה נדבך בין-לאומי במאמץ העולמי בהתמודדות עם שינויי האקלים. אין באמור בכדי לגרוע מסמכויות המשרדים האמורים לפי כל דין.
19. להטיל על משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, משרד האנרגיה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר והמשרד להגנת הסביבה לגבש תוכנית עבודה למקסום ההסכמים המדעיים הבין-לאומיים והשותפות של ישראל בארגונים המדעיים הבין-לאומיים לטובת חשיפת המחקר היישומי בישראל ולהעצמת שיתופי הפעולה במחקר היישומי בתחום.
20. לרשום את הודעת מנהלת הקישור הלאומי לתוכניות המו"פ של האיחוד האירופי שברשות החדשנות (להלן: "איסרד"), כי תפעל להכנת תוכנית עבודה ייעודית ותפעל להקמת צוות פעולה בשיתוף משרדי ממשלה נוספים ומל"ג/ות"ת על מנת למצות את הפוטנציאל של מעורבות גופים ישראלים (אקדמיה, תעשייה והמגזר הציבורי) בתוכנית המו"פ האירופית. בנוסף, לרשום את הודעת רשות החדשנות כי תבחן את האפשרות להפעיל קרן לסיוע לתמיכה בהגשת בקשות בתחומי האקלים.
21. להנחות את שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה להקים צוות בין-משרדי בראשות מנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ובהשתתפות נציגים שימנו מנכ"לי משרד האוצר, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה, אשר יקדם תוכנית לפיתוח לוויין תצפית היפרספקטרלי. הצוות יפעל לגיבוש תוכנית מפורטת לשם קידום הפרויקט אשר תכלול, בין היתר, אבני דרך לקידום הפרויקט, התקציב הנדרש עבורו ומקורותיו והמלצות בנוגע לגורמים האחראים למימוש הפרויקט. הצוות יגיש את מסקנותיו לשרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה בתוך 120 יום ממועד החלטה זו. יובהר כי אין בסמכות הצוות לחייב את הממשלה בהוצאה תקציבית או בהפחתת הכנסה.
מעקב ובקרה וכללי
22. להקים צוות בין-משרדי אשר יהיה אמון על ביצוע מעקב אחר היעדים והמשימות המופיעים בהחלטה זו בהשתתפות נציגי משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה, משרד האוצר ורשות החדשנות לצורך מעקב ובקרה על ביצוע הצעדים ומעקב, עדכון ותיקוף היעדים כפי שהוגדרו בסעיף 1 להחלטה זו, מדי שנה. משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, בשיתוף הצוות הבין-משרדי הנזכר יפרסם דו"ח שנתי לציבור של התקדמות ממשלתית בעמידה ביעדים.
23. לרשום את הודעת רשות החדשנות כי תמנה מנהל בכיר לתוכנית פיתוח האקוסיסטם של תחום האקלים-טק.
24. פעילויות רשות החדשנות המפורטות בהחלטה זו תבוצענה בהתאם להוראות חוק המו"פ, סמכויותיה והאמצעים העומדים לרשותה ומבלי לפגוע בסמכויות האורגנים שלה.
25. אין בהחלטה זו כדי לפגוע בסמכויות ות"תמל"ג לפי דין או בעצמאותן.
26. יובהר כי אין ביעדים המופיעים בסעיף 1 להחלטה זו בכדי לחייב את הממשלה בהוצאה תקציבית או בהפחתת הכנסה.
27. בהתאם להוראות סעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה יקצה מתקציב סוכנות החלל שלו את הסכום המפורט בהחלטה זו לשנים 2022 עד 2026 לצורך מימון פעולה מאזנת כהגדרתה בחוק האמור. המשרד ואגף התקציבים במשרד האוצר רשאים להסכים ביניהם על הקצאה מתקציב שונה מהתקציב המפורט לעיל לשם ביצוע הפעולה המאזנת כאמור.
הממשלה מחליטה על מספר פרויקטים שמטרתם להטמיע חידושים טכנולוגים לצורך הפחתת פליטת גזי חממה ומניעת נזקים בשל שינויי האקלים.
לפירוט ראו לשון החוק.