מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 4022 מיום 23 ביולי 2018, מס' 3431 מיום 11 בינואר 2018 (להלן – החלטה 3431), מס' 2174 מיום 18 בדצמבר 2016 (להלן – החלטה 2174), מס' 1660 מיום 14 ביולי 2016, מס' 1236 מיום 8 במרץ 2016 (להלן – החלטה 1236), מס' 317 מיום 30 ביולי 2015 (להלן – החלטה 317), מס' 2033 מיום 28 בספטמבר 2014, מס' 733 מיום 8 בספטמבר 2013, מס' 5241 מיום 22 בנובמבר 2012, מס' 5164 מיום 18 באוקטובר 2012, מס' 4970 מיום 25 ביולי 2012, מס' 2839 מיום 10 בפברואר 2011 ומס' 3436 מיום 13 באפריל 2008 –
צוות לתיעוש ענף הבנייה
1. למנות צוות בין-משרדי בראשות המנהל הכללי של משרד הבינוי והשיכון ובהשתתפות נציגי משרד האוצר, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד הביטחון, משרד הבריאות, המשרד לשיתוף פעולה אזורי והרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית (להלן – הצוות), אשר יגבש תוכנית כוללת שמטרתה עידוד תיעוש הבנייה ושיפור הפריון לעובד בענף הבנייה.
2. הצוות יציג את המלצותיו בתוך 90 יום לשר הבינוי והשיכון, לשר האוצר, לשרת הכלכלה והתעשייה, לשר הביטחון ולשר לשיתוף פעולה אזורי. השרים יוכלו להביא לאישור הממשלה החלטת ממשלה המאמצת את המלצות הצוות, כולן או חלקן.
3. מבלי לגרוע מסמכויות הנתונות על פי דין, הצוות יתייחס בעבודתו, בין היתר, לסוגיות הבאות:
1. שילוב טכנולוגיות בנייה מתועשות במכרזי המדינה.
2. תמריצים לטובת הגברת השימוש בטכנולוגיות חדשות. במסגרת זאת ייבחנו סוג התמריץ האפקטיבי ביותר וקהל היעד הרלוונטי.
3. תמריצים לטובת פיתוח טכנולוגיות חדשות בתחום הבנייה.
4. הכשרות לשימוש בטכנולוגיות בתחום הבנייה.
5. הגברת המודעות לשימוש בטכנולוגיות בתחום הבנייה.
6. הסרת חסמי רגולציה ותקינה.
4. הצוות יבחן את הצורך בהתאמה ובחיזוק של כלים קיימים מכוח החלטת ממשלה מספר 204 מיום 9 ביולי 2015 שעניינה "תכנית לעידוד תיעוש הבניה" ואשר מסקנותיו אומצו בהחלטת הממשלה מס' 1320 מיום 24 במרץ 2016 שעניינה "תיעוש והגדלת פריון העבודה בענף הבנייה".
5. הצוות יסתייע בעמדות משרדי הממשלה שבסמכותם התחומים שלפי החלטה זו ורשאי להסתייע במומחים חיצוניים לצורך ביצוע עבודתו, ככל שיידרש, ולפי כל דין.
עובדים פלסטינים בענף הבנייה למגורים ותשתיות
6. לקבוע כי החל ממועד החלטה זו תעמוד המכסה המרבית של ההיתרים להעסקת עובדים פלסטיניים בענף הבנייה למגורים ותשתיות על 80,000 עובדים.
7. לתקן את החלטה 2174 כך שכצעד משלים ליישום המערך בסעיף קטן 3(א), יבחן מינהל הבטיחות בזרוע העבודה אשר במשרד הכלכלה והתעשייה קידום מנגנון הכשרות לעובדים בתחום הבטיחות, שאורכן לא יעלה על יומיים. אופן ביצוע יישום ההכשרות ייבחן בתיאום עם משרד הבינוי והשיכון, רשות האוכלוסין וההגירה והמינהל האזרחי.
8. משרד הבינוי והשיכון יתקצב ממקורותיו סך של 2 מיליון ש"ח בשנה, החל משנת התקציב 2022, לצורך ביצוע מבחנים מקצועיים הנדרשים במסגרת יישום שיטת הקצאת העובדים הפלסטינים בענף הבנייה והתשתיות ויישום ההסכמים הבילטראליים להבאת עובדים זרים לענף הבנייה בישראל.
9. משרד הבינוי והשיכון יתקצב ממקורותיו את רשות האוכלוסין וההגירה בסך של 2.5 מיליון ש"ח בשנה, החל משנת התקציב 2022 לצורך יישום האמור בהחלטה זו בכל הנוגע למכסת העובדים הפלסטינים. יובהר כי תנאי להקצאת תוספת מכסת ההיתרים להעסקת עובדים פלסטינים לפי החלטה זו יהא העברת הסכום האמור ממשרד הבינוי והשיכון לרשות האוכלוסין וההגירה.
10. בהתאם לסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן – חוק יסודות התקציב), יקצה משרד הביטחון מתקציבו, לצורך מימון פעילות המעברים היבשתיים המוגברת כנדרש למימוש החלטה זו, סכום שלא יעלה על 10 מיליון ₪ בסך הכול בשנים 2021 ו-2022. הממשלה רשאית (במסגרת דיוני התקציב לשנת 2021 ו- 2022) להחליט על פעולה מאזנת אחרת למימון הקצאה זו.
עובדים זרים בענף הבנייה למגורים ותשתיות
11. לבטל את סעיף 2 להחלטת הממשלה מס' 1693 מיום 8 ביוני 2014, את סעיף 2(ג) בהחלטת הממשלה מס' 44 מיום 31 במאי 2020 ואת החלטת הממשלה מס' 701 מיום 1 בינואר 2021 ולקבוע כי החל מיום 1 בינואר 2025 מכסת העובדים הזרים המרבית בענף הבנייה תהיה כדלקמן:
1. החל מיום 1 בינואר 2025 – עד 22,000 עובדים;
2. החל מיום 1 בינואר 2026 – עד 18,000 עובדים;
3. החל מיום 1 בינואר 2027 – עד 12,000 עובדים;
4. החל מיום 1 בינואר 2028 – עד 8,000 עובדים;
5. החל מיום 1 בינואר 2029 – עד 5,000 עובדים;
6. החל מיום 1 בינואר 2030 – עד 2,000 עובדים.
12. לתקן את סעיף 3 להחלטה 1236 כך שמכסת העובדים הזרים תעמוד על 17,300 במקום 16,500. עם זאת, ככל שמכסת העובדים הזרים בסך 17,300, תמומש במלואה, תגדל מכסת העובדים הזרים ב-5 פעימות נוספות: 4 פעימות של 2,500 עובדים זרים ופעימה נוספת של 2,700 עובדים זרים, בכפוף לאיוש בפועל של כל פעימה. בתוך 45 ימים ממועד קבלת החלטה זו יגבשו פה אחד המנהלים הכלליים של משרד הבינוי והשיכון, משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד האוצר מתודולוגיה מוסכמת לבחינת עמידה ביעד הגידול של עובדים ישראלים בענף הבנייה ביחס של 1 ל-1.5. ככל שגובשה מתודולוגיה כאמור, היא תהווה תנאי למימוש הפעימה החמישית. לא ייכללו במכסה זו מכסת עובדים זרים לחברות הביצוע הזרות הפועלות מכוח החלטת הממשלה מס' 1321 מיום 24 במרץ 2016, שעניינה "הבאת חברות הבנייה זרות" ומכוח החלטת הממשלה מס' 4059 מיום 26 ביולי 2018, שעניינה "הגדלת מאגר חברות הבנייה הזרות" ומכסת חברת יילמזלר מכוח החלטת הממשלה מס' 597 מיום 25 באוקטובר 2015, אשר תיכלל במכסה שנקבעה לחברות הביצוע הזרות.
13. לתקן את סעיף 4(ה) להחלטה 317 כך שלאחר המילים "דירות למגורים" יבוא "ופרויקטים ביטחוניים".
14. צוות בראשות זרוע העבודה שבמשרד הכלכלה והתעשייה, אשר חברים בו משרד האוצר, רשות האוכלוסין וההגירה ומשרד הבינוי והשיכון, יפעל לגיבוש נוהל הדורש מקבלנים המבקשים להעסיק עובדים זרים בענף הבנייה להוכיח ניסיון לאייש משרות המיועדות לעובדים זרים על ידי עובדים ישראלים, לרבות באמצעות פרסום המשרה לעובדים ישראלים לפרק זמן של כ-14 ימים.
15. הבאת העובדים הזרים בענף הבניין בהתאם למכסות המפורטות לעיל תיעשה אך ורק ממדינה אשר התקשרה עם מדינת ישראל בהסכם בילטראלי להבאת עובדים זרים או בהסדר יישום לענף זה מקום שקיים הסכם בילטראלי להבאת עובדים זרים בין המדינות. הסכם או הסדר כאמור יכללו מנגנונים בדבר גיוס והשמה של עובדים זרים מקצועיים ומיומנים לענף הבניין אשר יצמצמו את האפשרות לגביית דמי תיווך שלא כחוק וכן הסדרים בדבר יידוע העובדים לגבי זכויותיהם וחובותיהם בישראל, הכול בהתאם להמלצות הצוות הבין-משרדי שהוקם בהחלטת הממשלה מס' 752 מיום 14 בספטמבר 2009.
16. משרד הבינוי והשיכון יתקצב ממקורותיו את רשות האוכלוסין וההגירה החל משנת התקציב 2022 בסך של 2.5 מיליון ₪ בשנה. בנוסף, לצורך יישום ההחלטה, נדרש לרשות האוכלוסין וההגירה תקן כוח אדם אחד בגין כל הקצאה של 1,000 עובדים זרים לפי החלטה זו. לשם כך יתקצב משרד הבינוי והשיכון ממקורותיו את רשות האוכלוסין וההגירה החל משנת התקציב 2022 ב-7 תקני כוח אדם, לפי המפתח של תקן כוח אדם אחד בגין כל תוספת של 1,000 עובדים זרים לפי החלטה זו. הקצאת עובדים זרים נוספים, מעבר להקצאות שמתאפשרות באמצעות 7 התקנים האמורים, מותנית בהסכמת משרד הבינוי והשיכון ורשות האוכלוסין וההגירה. יובהר כי תנאי להקצאת מכסת ההיתרים להעסקת עובדים זרים לפי החלטה זו, יהא העברת הסכום האמור והתקנים ממשרד הבינוי והשיכון ממקורותיו, לרשות האוכלוסין וההגירה.
17. בהתאם לסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, יקצה משרד הבינוי והשיכון ממקורותיו סך של 1.5 מיליון ש"ח בשנה, החל משנת התקציב 2022, לצורך קיום המיונים במדינות שיש עימן הסכמים בילטראליים.
כניסת עובדים ירדנים לעבודות אחרות באזור אילת
18. להטיל על שר החוץ, בתיאום עם השר לשיתוף פעולה אזורי, לפעול לחידוש כניסתם של 300 העובדים הזרים היומיים אזרחי ירדן לעבודה באזור אילת אצל מעסיקים בעלי היתרים להעסקתם בעבודות שאינן בענף המלונאות (להלן – העובדים הירדנים), כך שבשל מגפת הקורונה ובהתאם להנחיות משרד הבריאות נכון למועד החלטה זו, העובדים הירדנים יישארו ללון בעיר אילת למשך תקופת העסקתם מתוקף החלטה זו ועד למועד שבו יעודכנו הנחיות משרד הבריאות המאפשרות כניסתם לישראל ויציאתם לירדן באופן יומי (להלן – התקופה המיוחדת).
19. בתקופה המיוחדת, העסקתם של העובדים הירדנים תהיה בהתאם לכל אלה:
א. על המעסיק בעל ההיתר להעסיקם חלה החובה לספק לעובדים הירדנים מגורים הולמים לפי סעיף 1ה' לחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991 (להלן – חוק עובדים זרים) והתקנות שהותקנו מכוחו, ולעמוד בכל החובות החלות על הצדדים ליחסי העבודה, לרבות מכוח חוק עובדים זרים והתקנות שהותקנו מכוחו.
ב. עם כניסתם לישראל, לרבות כניסה חוזרת, ולפני תחילת עבודתם, יידרשו העובדים הירדנים לשהות בבידוד בהתאם להנחיות התקפות של משרד הבריאות (להלן – תקופת הבידוד). יובהר, כי במהלך תקופת העסקת העובדים הירדנים בהתאם לאמור בהחלטה זו, לא יורשו העובדים לצאת את הארץ לצורך ביקור משפחות בירדן או כל צורך אחר ולחזור לישראל. עובד ירדני שיבחר לצאת מישראל, לא יורשה לחזור ולעבוד בישראל, אלא אם ישהה שוב בבידוד בהתאם להנחיות התקפות של משרד הבריאות. בנוסף, המעסיקים יידרשו לספק ארוחות לעובדים וגישה חינם לרשת האינטרנט בשטחי המגורים בתקופת הבידוד.
ג. מבלי לגרוע מהאמור לעיל, היתר כניסתו לישראל של כל עובד ירדני יהא לאחר קבלת אישור שירות הביטחון הכללי לגביו, וכן בכפוף להנפקת אשרת כניסה ורישיון ישיבה לפי חוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952 על ידי רשות האוכלוסין וההגירה.
20. להנחות את מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, מתוקף סמכותו כ"ממונה" לפי חוק עובדים זרים, להקצות היתרים להעסקת העובדים הירדנים, בהתאם לנהלים שבהם יעוגנו ההוראות האמורות החלות בתקופה המיוחדת. הנפקת היתרים כאמור תהא בכפוף לכל דין, לרבות בנושא אגרות והיטלים.
21. בהחלטה זו, "אזור אילת" – תחומה המוניציפאלי של העיר אילת והאזור הסמוך של אילות. למען הסר ספק מובהר כי אסורה העסקת העובדים הירדנים מצפון לאזור התעשייה שחורת.
כללי
22. זרוע העבודה שבמשרד הכלכלה והתעשייה תתאם מול רשות האוכלוסין וההגירה העברת מידע על פעולות שננקטו בעקבות הפרות בטיחות על ידי מעסיקים בעלי היתרים להעסקת עובדים לא ישראלים בענף הבניין, על מנת שהרשות תבחן מתן/שלילת/סיוג היתר למעסיקים אלה בהתאם לסמכויותיה.
23. יודגש כי כניסתם, שהייתם ועבודתם של עובדים זרים ופלסטינים בישראל הינם נושאים הנתונים לשינויים ומושפעים מאירועים ושיקולים שונים, ובין היתר, מדיניותה של הממשלה, הצורך בהסכמה של העובדים ושל המעסיקים בכל הקשור לעבודה בישראל או להמשך עבודה כאמור, כמו גם לקיומו של משא ומתן מורכב בין מדינות ולמפגש רצונות בין המדינות באשר להסדרת הגעתם של עובדים זרים באמצעות הסכמים או הסדרים בילטראליים באופן התואם את הדין ואת המדיניות בישראל להסדרת הגעת עובדים וכן קיומו של מצב חירום בישראל וכיו"ב. אין באמור בהחלטה זו לגבי מכסות מרביות של עובדים זרים ופלסטינים או לגבי מתן עדיפות בהקצאת היתרים או במתן היתר להעסקת עובדים זרים ופלסטינים משום הבטחה או התחייבות לאדם או לגוף כלשהו, לגבי שהייתם, כניסתם לישראל, עבודתם או המשך עבודתם של מספר מסוים של עובדים זרים ופלסטינים בתקופה או בתקופות מסוימות.
הממשלה מחליטה על הקמת צוות בין משרדי שמטרתו ליצור את התנאים הטובים ביותר על מנת לחזק את תעשיית הבניה במדינת ישראל ובכלל זה שיפור תנאי עובדי הבניה בארץ כך שיתאפשר לשפר את פריון העבודה של העובדים.