נוכח האתגרים הרבים העומדים בפני הממשלה בהתמודדות עם מגפת הקורונה; התפשטות זן האומיקרון והעלייה בתחלואה שהביאה להיעדרות של כוח אדם במגזר הציבורי בכלל, ובקרב הצוותים הרפואיים בפרט, והפגיעה ברציפות התפקודית במתן שירות לאוכלוסייה בשל כך; לאור היכולות הייחודיות והמגוונות של צבא-הגנה לישראל ויתרונותיו היחסיים; בשים לב לזהירות הנדרשת במעורבות של גורמים צבאיים בממשקים עם אזרחים, בפרט בהליכים רפואיים בטיבם; ומכיוון שהממשלה מבקשת להעניק לרשויות המדינה את מרב הכלים לשם התמודדות עם המגפה והשלכותיה:
1. לרשום את הודעתו של שר הביטחון על הקצאת כוח אדם של צה"ל בשירות סדיר ובשירות מילואים לצורך סיוע למשרד הבריאות במבצע הלאומי לחלוקת בדיקות אנטיגן לאוכלוסייה ובתגבור כוח האדם בבתי החולים ובמוסדות האשפוז, וזאת בהנחיית ראש הממשלה ולבקשת משרד הבריאות, והכול כמפורט להלן:
א. הקצאת עד 125 חיילים, בשירות סדיר ובשירות מילואים, לצורך סיוע לוגיסטי במבצע חלוקת ערכות אנטיגן לאוכלוסייה לבדיקת גילי 3-0. על פי הודעת שר הביטחון, הקצאת החיילים עמדה בתוקפה החל מיום 1 בפברואר 2022 ועד ליום 6 בפברואר 2022. הובהר כי:
(1) הסיוע כלל פעילות בעלת אופי לוגיסטי בלבד, כגון ארגון ואריזת בדיקות; שינוע הבדיקות לרשויות המקומיות; סיוע בתהליכי תכנון ובקרה על חלוקת הבדיקות ברשויות המקומיות; הקמת עמדות חלוקה ברשויות וחלוקת הבדיקות בעמדות, וזאת על פי בקשה פרטנית מהרשויות ובתיאום עמן.
(2) חיילים לא ביצעו חלוקה של הבדיקות "עד לבית".
(3) המשימה תוכננה על ידי צה"ל והחיילים פעלו בכפיפות מקצועית וארגונית לצה"ל. פרטי המשימה ופעולות סיוע פרטניות תואמו על ידי צה"ל עם הרשויות המקומיות.
ב. הקצאת עד 450 חיילים בשירות מילואים, מהיחידות הצבאיות לבתי החולים (יחצ"בים) לצורך סיוע לוגיסטי בבתי חולים ובמוסדות אשפוז. הקצאת החיילים תעמוד בתוקפה עד ליום 15 במרץ 2022. מובהר כי:
(1) הסיוע יינתן על ידי חיילים שהתנדבו למילואים לצורך המשימה האמורה.
(2) הסיוע יכלול פעילות בעלת אופי לוגיסטי בלבד, כגון שינוע ציוד, שינוע בדיקות, ניוד חולים, סיוע בפתיחת מחלקות וסיוע במטבח.
(3) החיילים המשתתפים במשימה זו לא יעניקו טיפול לשוהים בבתי החולים ובמוסדות האשפוז ולא יפעילו כלפיהם סמכויות כלשהן.
(4) החיילים יפעלו בהתאם להנחיות בית החולים או מוסד האשפוז, על פי העניין. בכלל זאת, החיילים יחתמו על התחייבות לשמירת סודיות המידע הרפואי שעשוי להגיע לידיעתם.
2. צה"ל יגיש למשרד הבריאות, לבתי החולים ולמוסדות האשפוז את הסיוע הנדרש בהתאם לבקשת משרד הבריאות, ללא שינוי בכפיפות הארגונית. כלומר, חיילי צה"ל ימשיכו להיות כפופים למפקדיהם, אך יופעלו בהתאם להנחיות מקצועיות של הגופים האמורים, לפי העניין.
3. צה"ל לא יספק ממשאביו את התשתית התפעולית והלוגיסטית הנדרשת לסיוע לבתי החולים ולמוסדות האשפוז.
4. הסיוע במשימות ניתן על ידי חיילי צה"ל בשירות סדיר ובשירות מילואים פעיל, בכפוף למגבלות ולאילוצים הנובעים מצורכי הצבא וממכסת כוח האדם.
5. בכלל פעילויות הסיוע, צה"ל רשאי לצמצם את מספר החיילים המוקצים למשימות בכל עת בהתאם לשיקול דעתו. ככל שיידרשו חיילים מעל המספר הקבוע בסעיפי החלטה זו, יידרש תיקון של החלטת הממשלה.
6. משרד הבריאות יעמיד למשרד הביטחון את כלל המשאבים הנדרשים למימון פעולות הסיוע שפורטו בסעיף 1 להצעה זו, לפי הצרכים שיוגדרו על ידי משרד הבריאות ובהתאם לאומדן משרד הביטחון שיתואם עם משרד הבריאות ועם משרד האוצר. תקציב הפעילות לא יעלה על 19.6 מיליון ₪. התקציב להחלטה זו יוקצה מהמסגרת התקציבית של משרד הבריאות המיועדת להתמודדות עם משבר הקורונה לשנת 2022.
ההחלטה התקבלה בהתאם לסעיף 19(א) בתקנון לעבודת הממשלה.