מה הוחלט?
א. הרחבת ומיקוד היצע העובדים הלא ישראלים בענף הבנייה למגורים
1. בהמשך להחלטות הממשלה מס' 2033 מיום 28.09.2014, מס' 733 מיום 8.9.2013, מס' 5241 מיום 22.11.2012, מס' 5164 מיום 18.10.2012, מס' 4970 מיום 25.7.2012 ומס' 3453 מיום 10.7.2011, להגדיל את המכסה המרבית של היתרים להעסקת עובדים פלסטינים מאזור יהודה ושומרון ב-4,000 עובדים ולקבוע כי המכסה תגדל ב-4,000 עובדים נוספים לאחר שמתאם פעולות הממשלה בשטחים (להלן: "מתפ"ש") יודיע בכתב למנהל רשות האוכלוסין וההגירה כי הושלמו עבודות התשתית להרחבת המעברים, או עד ליום 1 באוגוסט 2016, לפי המוקדם מביניהם.
כמו כן, להנחות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לתגבר את שירותי התחבורה הציבורית באזור.
ההיתרים להעסקת עובדים פלסטינים בהתאם להחלטה זו יינתנו לענף הבנייה. הקצאת ההיתרים האמורים תיעשה בהתאם לקריטריונים שיקבעו על ידי רשות האוכלוסין וההגירה בהתייעצות עם משרדי הבינוי, הביטחון, הכלכלה והאוצר, ומימוש ההיתרים ייעשה בהתאם לנהלים הרגילים של רשות האוכלוסין וההגירה ומשרד הביטחון או לפי נהלים מיוחדים נוספים שייקבעו על ידי גורמים אלה לעניין זה לפי הצורך.
2. לתקן את סעיף 1(ב) בהחלטת הממשלה מס' 1693 מיום 8.6.2014 כך שככל שהמכסות המרביות המופיעות בהחלטה האמורה ימומשו במלואן, תגדל ל-20,000 המכסה המרבית הכוללת של עובדים זרים לענף הבנייה.
3. להחריג מסעיף 4 להחלטת הממשלה מס' 642 מיום 02.09.2001, את פרויקט פינוי שטחי מחנות צה"ל מאזורי ביקוש והמשך מעבר אמ"ן ותקשוב לנגב (להלן – שוה"מ 3 ומעבר צה"ל לנגב), בהתאם להחלטת הממשלה מס' 2392 מיום 04.01.2015, וזאת לאור חשיבותו הלאומית והיקפו יוצא הדופן של הפרויקט.
4. לצורך תיעדוף ענף הבנייה למגורים על פני יתר תחומי הבנייה ובפרט בנייה משרדית ומסחרית, לקבוע כדלקמן:
א. להנחות את רשות האוכלוסין וההגירה כי הנפקת היתרי ההעסקה למעסיקי עובדים זרים לענף הבנייה, החל מיום 01.01.2016, עבור עובד זר לבנייה שיגיע לישראל תוך קבלת רישיון עבודה חדש החל מהתאריך האמור, תהיה רק לצורך בניה למגורים והדבר יצוין על גבי היתר ההעסקה וברישיון העבודה של העובד.
ב. להנחות את רשות האוכלוסין וההגירה ומתפ"ש כי היתרי העסקה ורישיונות עבודה חדשים שיינתנו מכוח החלטה זו, להעסקת עד 8,000 עובדים פלסטינים בענף הבנייה, יהיו רק לצורך בנייה למגורים והדבר יצוין על גבי היתר ההעסקה וברישיון העבודה של העובד.
ג. בנייה למגורים לעניין החלטה זו משמעותה בניית מבני מגורים, מבנים עם שימושים משולבים ומוסדות ציבור ולגבי פלסטינים גם תשתיות שמקדמות בנייה למגורים.
ד. בהתאם, לקבוע כי העסקת עובדים זרים ופלסטינים בעלי היתר לעבודה בענף הבנייה (להלן: "עובדים לא ישראלים") בבנייה שאינה בנייה למגורים בניגוד לתנאי היתר ההעסקה או רישיון העבודה, תחשב להעסקה שלא כדין לפי סעיף 2 לחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991.
ה. לקבוע כי לא תותר העסקת עובדים לא ישראלים בענף הבנייה בפרויקטים חדשים שאינם בנייה למגורים ואשר ניתן בעבורם צו התחלת עבודה לאחר יום 1 בינואר 2016. אולם, צוות בראשות מנכ"ל משרד הבינוי שבו חברים מנכ"ל משרד הביטחון, הממונה על התקציבים, מנכ"ל משרד הכלכלה, מנהל רשות האוכלוסין וההגירה, ראש מטה הדיור והיועץ המשפטי לממשלה, או נציגיהם, יהיה מוסמך לבחון החרגה של פרויקטים אשר יש בהם תועלת להגדלת היצע של דירות למגורים, מתחולת סעיפים קטנים א', ב' ו-ד' לעיל, בהתאם לאמות המידה שיומלצו על ידו ויאושרו על ידי שר האוצר בהתייעצות עם שר הבינוי, ובכלל זה את המקצועות והעבודות שבהם ניתן יהיה להעסיק עובדים לא ישראלים במסגרת פרויקטים אלה ובלבד שהמקצועות והעבודות האמורים יהיו המותרים כיום להעסקת עובדים לא ישראלים (עבודות רטובות).
ו. לקבוע כי, סעיפים קטנים א', ב' ד' ו-ה לעיל לא יחולו על העסקת עובדים לא ישראלים בעבודות המתבצעות במסגרת פרויקט קריית ההדרכה של צה"ל בנגב, בהתאם להחלטת הממשלה מס' 1582 מיום 4.5.2014. למען הסר ספק, אין באמור כדי לשנות מהקבוע בהחלטת הממשלה מספר 642 מיום 2.9.2001 ובהחלטת הממשלה מספר 1582 מיום 4.5.2014.
ז. כמו כן, סעיפים קטנים א', ב', ד' ו-ה' לעיל לא יחולו על העסקת עובדים לא ישראלים בעבודות המתבצעות במסגרת פרויקטי שוה"מ 3, מעבר צה"ל לנגב. ובלבד שהמקצועות והעבודות האמורים יהיו המותרים כיום להעסקת עובדים לא ישראלים בענף הבנייה.
5. לרשום את הודעתו של שר הפנים, בהתייעצות עם שר האוצר ובהסכמת שר הכלכלה, מכוח סמכותו לפי סעיף 3א(ג1) לחוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952, על אישורו להאריך את שהייתם של כ-3,200 העובדים הזרים מסין בעלי רישיונות עבודה ב/1 לענף הבנייה, השוהים בישראל כדין, ואשר סיימו 63 חודשים בישראל, אך לא יותר מ-11 שנים בישראל, ובכפוף לכל יתר נהלי רשות האוכלוסין וההגירה, עד ליום 30 ביוני 2016.
ב. יישום "מנגנון חיסון לשוק העבודה"
1. לקבוע כי ייושם "מנגנון חיסון לשוק העבודה" החל ממועד קבלת ההחלטה, כך שככל שתחול הרעה במצבו של שוק העבודה בישראל ומספר הבלתי מועסקים (להלן: "מובטלים") המפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יגדל ב-42,000 עובדים ביחס למספר המובטלים הנכון לחודש יוני 2015 (כך שהוא יעמוד על 230 אלף או יותר מכך ויגיע לשיעור אבטלה של 6%), כלל המכסות המרביות להעסקת עובדים לא ישראלים בענף הבנייה יותאמו, כך שיעמדו על לא יותר מסך העובדים הלא ישראלים החוקיים המועסקים בפועל בישראל בענף הבנייה, בתוך 30 יום ממועד הודעת הממונה על התקציבים במשרד האוצר או מי שימונה על ידו, למנהל רשות האוכלוסין וההגירה ולמתפ"ש.
2. אם תימשך ההרעה במצבו של שוק העבודה, כך שגם במהלך השנה שלאחר ביצוע התאמה במכסות, ככל שתבוצע כאמור לעיל, ומספר המובטלים ימשיך להיות גבוה ב-42,000 ממספר המובטלים בעת קבלת ההחלטה במשך 4 חודשים מצטברים, יהא על הממונה על התקציבים במשרד האוצר או מי שימנה לצורך כך, להודיע על כך באופן מידי בכתב למנהל רשות האוכלוסין וההגירה, ובתוך 30 יום מיום קבלת ההודעה, תתבצע הפחתה של 10% בהיקף המכסות המרביות להעסקת עובדים זרים בענף הבנייה, והפחתה בשיעור זהה של המכסות המרביות להעסקת פלסטינים תיעשה בכפוף לתיאום עם שר הביטחון.
3. מנהל רשות האוכלוסין וההגירה, הממונה על התקציבים, מנכ"ל משרד הכלכלה ומנכ"ל משרד הבינוי יקבעו את מנגנון הפחתת המכסות וההתאמות, ככל שיידרשו.
ג. צעדים נוספים
1. להטיל על הצוות הבין-משרדי להסכמים בילטראליים שהוקם מכוח החלטת הממשלה מס' 3453 מיום 10.7.2011, לבחון היתכנות הבאת עובדים זרים לענף הבנייה באמצעות חברות בנייה זרות שיפעלו כחברות ביצוע בדרך שתמנע גביית דמי תיווך שלא כדין מעובדים אלו ותבטיח מנגנוני בקרה ואכיפה על שמירת זכויות העובדים. לעניין זה יתווסף לצוות האמור ראש מטה הדיור או נציג מטעמו.
2. יוקם צוות בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד הבינוי, ובהשתתפות נציגי משרד הכלכלה, המשפטים, האוצר, הביטחון, רשות האוכלוסין וההגירה ומטה הדיור לשינוי שיטת ההקצאה של היתרים להעסקת עובדים פלסטינים בישראל, מתוך מטרה להבטיח כי ההקצאות ההיתרים לקבלנים הרשומים נעשות בהתאם לצרכים בפועל. הצוות יגיש את המלצתו לאישור קבינט הדיור בתוך 90 יום ממועד קבלת ההחלטה.
3. בהמשך להחלטת הממשלה מספר 3453 מיום 10.7.2011, להנחות את ראש מטה הדיור, מנכ"ל משרד הכלכלה ומנכ"ל משרד הבינוי לפעול ליישום מהיר ואפקטיבי של הסכם לעידוד תעסוקת ישראלים בענף הבנייה.
ד. הבהרות:
1. יודגש כי כניסתם, שהייתם ועבודתם של עובדים פלסטינים מהווה נושא הנתון לשינויים והמושפע מאירועים ושיקולים שונים, לרבות אירועים ביטחוניים, המדיניות בישראל בכל הקשור לשוק העבודה בישראל או להמשך העבודה כאמור, וכן הצורך בקביעת קריטריונים, ביצוע בדיקות נדרשות ומילוי נהלי הרשויות וחוקי המדינה בקשר להסדרת מתן ההיתרים ומימושם, ואין באמור בהחלטה זו לגבי מכסות מרביות של עובדים פלסטינים וכן אין במתן היתר להעסקת עובדים פלסטינים משום הבטחה או התחייבות לאדם או לגוף כלשהו לגבי שהייה, כניסה לישראל או עבודתם של מספר מסוים של עובדים פלסטינים בתקופה או בתקופות מסוימות. לעניין האמור בהחלטה זו לגבי עובדים זרים והסכמים בלטראליים, יודגש כי כניסתם, שהייתם ועבודתם של עובדים זרים מהווה נושא הנתון לשינויים והמושפע מאירועים ושיקולים שונים, ובין היתר הצורך בהסכמה של העובדים ושל המעסיקים בכל הקשור לעבודה בישראל ו/או להמשך עבודה כאמור, כמו גם לקיומו של משא ומתן מורכב בין מדינות ולמפגש רצונות בין המדינות באשר להסדרת הגעתם של עובדים זרים באמצעות הסכמים בילטראליים ובאופן התואם את הדין ואת המדיניות בישראל להסדרת הגעת עובדים תוך צמצום תופעת גביית דמי התיווך ביתר, ואין באמור בהחלטה זו לגבי מכסות מרביות של עובדים זרים, וכן אין במתן היתר להעסקת עובדים זרים, משום הבטחת המדינה לגבי שהייתם או כניסתם לישראל או עבודתם של מספר מסוים של עובדים זרים בתקופה או בתקופות מסוימות.
2. תוקפם של סעיפים א(1), ב(1), ב(2), ד(3) להחלטה זו יהיה עד ליום 30.6.2019.
3. לצורך יישום סעיף א(1) להחלטה זו, יקצה משרד האוצר תקנים ותקציבים כמפורט להלן:
א. 8 תקני כוח אדם למינהל שירות למעסיקים ועובדים זרים ברשות האוכלוסין וההגירה.
ב. תקציב תוספתי חד פעמי בסך 5.8 מלש"ח בשנת 2015 להתאמת בינוי ותשתיות במעברים.
ג. תקציב תוספתי חד פעמי של 3.8 מלש"ח החל משנת 2016, לשם תגבור כוח אדם ייעודי המצוי במעברים. בשנת 2015 יקצה משרד האוצר את החלק היחסי מתקציב זה (ממועד החלטה זו ועד סוף השנה).
ד. החל משנת 2017 יקצה משרד האוצר תקציב קבוע בסך 4 מלש"ח לתגבור כוח אדם ייעודי המצוי במעברים.
ה. התקציבים האמורים בסעיפים ב' – ד' לעיל יוקצו על ידי משרד האוצר לתקציב המנהל האזרחי והוא יועבר למימוש על ידי רשות המעברים באופן שיתואם בין הצדדים. תקציב זה יהיה ממקורות חיצוניים לתקציבי מערכת הביטחון ויועבר מדי שנה בהשתתפות לתקציב הביטחון.
ו. תקציב תוספתי בסך 4 מיליון ₪ למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים.
החלטת הממשלה באמצעות ועדת שרים לענייני תכנון, בנייה מקרקעין ודיור מגדילה את המכסה המרבית של היתרים להעסקת עובדים פלסטינים מאזור יהודה ושומרון בענף הבנייה לצורך בנייה למגורים ב-4,000 עובדים וקובעת כי המכסה תגדל ב-4,000 עובדים נוספים לאחר השלמת עבודות התשתית להרחבת המעברים, או עד ליום ה-01.08.2016, לפי המוקדם מביניהם. מכסות אלה עשויות לקטון באם תחול הרעה במצבו של שוק העבודה בישראל ומספר המובטלים יגדל כמפורט בהחלטה. לצורך יישום ההחלטה יקצה משרד האוצר תקציב חד פעמי של 13.6 מיליון ש"ח ותקציב קבוע בסך 4 מיליון ש"ח החל משנת 2017 כמפורט בהחלטה.