מה הוחלט?
לנוכח המצב הביטחוני באזור יהודה ושומרון, לאשר תכנית סיוע מיוחדת לרשויות המקומיות באזור זה ולתושביהן, בשנת 2016, כדלקמן:
1. סיוע לרשויות המקומיות
א. משרד הפנים יקצה, בשנת 2016, מענק חד-פעמי מיוחד לרשויות המקומיות באזור יהודה ושומרון, לאור ההוצאות הנובעות מהמצב באזור, בהיקף של 15 מלש"ח, מהם 7.5 מלש"ח מתקציבו ו-7.5 מלש"ח שיעביר משרד האוצר למשרד הפנים בתוך 30 יום. התקציב האמור יוקצה לרשויות המקומיות בהתאם לקריטריונים שיקבע משרד הפנים.
ב. משרד החקלאות ופיתוח הכפר יפעל למתן סיוע לרשויות המקומיות באזור יהודה ושומרון לצורך הסבת מבנים יבילים למבני קבע ושיפוץ מבני ציבור לחיזוק הביטחון והבטיחות. הסיוע יעמוד על סך 10 מלש"ח מתקציב משרד החקלאות ופיתוח הכפר בשנת התקציב 2016 ויתוקצב בתקנה ייעודית.
ג. המשרד לביטחון הפנים יסייע לרשויות המקומיות באזור יהודה ושומרון בשנת 2016 בהיקף של 2 מלש"ח לטובת הקמת תחנות כיבוי בהתאם לסדרי העדיפויות שיקבע המשרד. לצורך מימוש הסיוע, יעביר משרד האוצר את התקציב האמור אל המשרד לביטחון הפנים.
ד. משרד התרבות והספורט יתגבר ממקורותיו פעילות עבור תושבים באזור יהודה ושומרון בתחומי התרבות והספורט במסגרת סל תרבות עירוני וסל הספורט.
ה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יקצה עד 10 מלש״ח מתקציבו לשנת 2016 לטובת תאורה בכבישים באזור יהודה ושומרון. תוכנית העבודה תיקבע בתיאום עם משרד הביטחון. שר האוצר יתאם עם שר התחבורה והבטיחות בדרכים את המקור התקציבי, מתקציב משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, לסך האמור.
2. סיוע לקהילה ולפרט
א. להפעיל מרכזי חוסן באזור יהודה ושומרון לטובת חיזוק ההיערכות של יישובי יהודה ושומרון לחירום ולשם תגבור מענים פסיכו-סוציאליים לתושבי יהודה ושומרון, בהשקעה כוללת של 12 מלש"ח בפריסה על פני שלוש שנים (3.66 מלש"ח בשנת 2016, ו- 4.16 מלש"ח בכל אחת מהשנים 2018-2017). לצורך כך, להנחות את משרד הבריאות לפעול להקמת ולהפעלת מרכזי חוסן ביהודה ושומרון כאמור, בתיאום עם הגורמים המקצועיים במשרד החינוך ובמשרד הרווחה והשירותים החברתיים. משרד האוצר יפתח בתקציב משרד הבריאות הרשאה להתחייב על מלא הסכום בשנת 2016. המקורות התקציבים למימון הפרויקט יהיו כדלקמן:
1. משרד החינוך יעביר למשרד הבריאות 1.33 מלש"ח בכל אחת מהשנים 2018-2016.
2. משרד האוצר יעביר למשרד הבריאות 1 מלש"ח בשנת 2016.
3. משרד הרווחה והשירותים החברתיים יעביר למשרד הבריאות 1.5 מלש"ח בכל אחת מהשנים 2018-2017.
4. משרד הבריאות יקצה 1.33 מלש"ח מתקציבו, בכל אחת מהשנים 2018-2016.
ב. משרד הרווחה והשירותים החברתיים יתגבר פעילות בתחום הרווחה באזור יהודה ושומרון בהיקף כולל של 6 מלש"ח, בתקציב 2016, מהם 3 מלש"ח מתקציב משרד הרווחה והשירותים החברתיים ו-3 מלש"ח תקציב תוספתי שיעביר משרד האוצר למשרד הרווחה והשירותים החברתיים בתוך 30 יום.
ג. המשרד לשוויון חברתי יתגבר פעילות בתחומי פעילותו למען הקהילה (הפעלת כיתות ותיקים, סיורי אזרחים ותיקים, קידום מעורבות חברתית של צעירים למען הקהילה, הפעלת מתנדבים בפעילות בין דורית חברתית קהילתית, פעילויות קהילתיות להעצמה נשית וכיוצ"ב) עבור תושבים באזור יהודה ושומרון בהיקף כולל של 2 מלש"ח מתקציב המשרד לשוויון חברתי לשנת 2016.
ד. משרד החינוך יפעל למתן סיוע לרשויות מקומיות באזור יהודה ושומרון לשם טיפול חברתי וקהילתי לנוער במצבי סיכון שונים על רקע ביטחוני, בהתאם לתוכנית מקצועית שתגובש ע"י אגף א' לילדים ונוער בסיכון. לטובת הנושא יוקצו 6 מלש"ח בשנת 2016, מהם 3 מלש"ח ממקורות משרד החינוך ו-3 מלש"ח תקציב תוספתי שיעביר משרד האוצר למשרד החינוך בתוך 30 יום.
ה. להנחות את המשרד לביטחון הפנים להפעיל בשנת 2016 תכנית ייחודית למניעת אלימות בקרב נוער, על פי מודל "קהילה מאמצת נוער", שגובש במשרד לביטחון הפנים, המותאם לצרכים הייחודיים ביהודה ושמרון. התוכנית תופעל ברשויות מקרב הרשויות המקומיות ביהודה ושומרון, כפי שיקבע המשרד לביטחון הפנים, על בסיס שיקולים מקצועיים. לצורך כך, יקצה המשרד לביטחון הפנים תקציב נוסף ממקורותיו, בהיקף של עד 1.5 מלש"ח, מעבר לתקציב השנתי המוקצה להפעלת תכנית "עיר ללא אלימות" או תכנית מציל"ה שמפעיל המשרד, ככל שהן מופעלות ברשויות המקומיות הרלוונטיות. התקציב להפעלת התכנית הייחודית יוקצה בהתאם לכללים שייקבעו במשרד לביטחון הפנים, וללא השתתפות עצמית מצד הרשויות המקומיות הרלוונטיות.
ו. משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל יתגבר פעילות עבור תושבים באזור יהודה ושומרון בתחומי פעילותו לקידום המדע בקהילה (חוגי מדע, קייטנות מדע, הנגשת המדע לציבור במסגרת ימי שיא, סל מדע וכיוצ"ב) במסגרת תכניות מחוץ לשעות הלימודים בבתי הספר, בהיקף כולל של 1 מלש"ח מתקציב משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל לשנת 2016.
3. סיוע לעסקים קטנים ובינוניים
א. להטיל על הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה (להלן – הסוכנות) לפעול לעידוד, לקידום ולפיתוח העסקים הקטנים והבינוניים באזור יהודה ושומרון, בהתאם לתכנית שתגבש הסוכנות בתוך 30 יום. לצורך כך, יקצה משרד הכלכלה והתעשייה 1 מלש"ח מתקציבו בשנת 2016.
ב. להנחות את קרן ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה לסייע לעסקים קטנים ובינוניים באזור יהודה ושומרון, באמצעות הגדלת אחוז ערבות המדינה ל-85% מגובה ההלוואה לנוטלי ההלוואה מהקרן, להלוואות בהיקף כולל שלא יעלה על 30 מלש"ח ובהתאם לכללי הקרן. לצורך כיסוי הגידול בסיכון הנובע מהגדלת הערבות, יקצה משרד האוצר תקציב בסך של 2 מלש"ח לקרן הערבויות. משך הזמן להעמדת הלוואות בשיעור המוגדל כאמור יהיה עד לסיום שנת 2016.
ג. במטרה לסייע לעסקים באזור יהודה ושומרון להרחיב את פעילותם והכנסותיהם ולהגיע לקהלים נוספים, וכחלק מהפעולות לחיזוק הצמיחה במשק באמצעות הטמעת כלים דיגיטליים בעסקים ולעידוד מסחר מקוון, להטיל על המשרד לשוויון חברתי ומנהל הסוכנות במשרד הכלכלה והתעשייה, להפעיל, בתוך 30 יום, תכנית לצורך סיוע לבעלי עסקים קטנים ובינוניים באזור יהודה ושומרון להגדיל את מכירותיהם באמצעות מסחר מקוון ושיווק באינטרנט, וזאת בהתאם לכללים וקריטריונים שיקבעו מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי ומנהל הסוכנות.
לשם ביצוע התכנית יוקצה, בשנת 2016, סך של 0.5 מלש"ח מתקציב הסוכנות שהועבר לסוכנות מהמשרד לשוויון חברתי.
4. סיוע לענף התיירות
משרד התיירות יפעל לסייע לענף התיירות באזור יהודה ושומרון בשנת 2016 באמצעות הפעולות הבאות:
א. המשרד יקצה 5 מלש"ח לפרויקטים לפיתוח תשתיות תיירות ציבוריות ברשויות המקומיות באזור יהודה ושומרון. הפרויקטים ייבחנו בהתאם לנהלי המשרד, לפיתוח תשתיות תיירות ציבוריות.
ב. המשרד יעניק שירותי ייעוץ ליזמים בתחום התיירות באזור יהודה ושומרון (חממות), בהתאם לנהלי המשרד.
ג. המשרד יקצה 0.5 מלש"ח לביצוע פעולות שיווק לעידוד תיירות הפנים לאזור יהודה ושומרון בהתאם לנהלי משרד התיירות.
ד. המשרד יאשר מתן מענק מנהלי בשנת 2016 בשיעור של 20% מתכנית השקעות להקמה, להסבה ולהרחבה של בתי מלון ו/או מלוניות ו/או צימרים ו/או חדרי אירוח העומדים בתקנים הפיזיים של המשרד באזור יהודה ושומרון. המענקים יינתנו בהתאם להגדרות, להוראות ולנהלים לפי חוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959, באמצעות מנהלת מרכז ההשקעות במשרד התיירות על פי נוהלי וכללי המנהלה ו/או באמצעות מנהלת השקעות-תיירות כפרית על פי נהלי וכללי המנהלה. יובהר כי המענק המינהלי האמור בהחלטת הממשלה בנושא ״עידוד תוספת של חדרי אירוח עממיים באמצעות מענק מינהלי״ מיום 19.6.2016 יתווסף למענק האמור בסעיף זה.
ביסוד החלטה זו עומדים שיקולים שעניינם המצב הביטחוני באזור יהודה ושומרון.
מזה מספר חודשים קיימת הסלמה במצב הביטחוני באזור יהודה ושומרון, הבאה לידי ביטוי בפיגועי טרור ופעולות חבלניות נוספות המתרחשות בעיקרן באזור יהודה ושומרון. על פי המידע שנמסר ממערכת הביטחון, מאז תחילת גל הטרור הנוכחי (מיום 1.10.2015) מתרחשים באזור יהודה ושומרון פיגועים וניסיונות פיגוע על בסיס קבוע, באופן חריג הן ביחס למצב באזור לפני תחילת גל הטרור הנוכחי והן ביחס לאזורים אחרים בארץ. יצוין, כי נתוני מערכת הביטחון כאמור מצביעים על פערים הן כמותיים והן איכותניים בין הפיגועים באזור יהודה ושומרון לבין פיגועים באזורים אחרים. נתונים נוספים שנאספו על ידי גורמי המקצוע מצביעים על עלייה משמעותית במספר הפניות של אנשים המבקשים סיוע פסיכו-סוציאלי עקב המצב הביטחוני המתמשך באזור יהודה ושומרון מאז תחילת גל הטרור. יש לציין באופן מיוחד את מספר הפניות הגדול מקרב ילדים ונוער, שחוו פגיעה במעגל הקרוב והמתרחב, להדרכה ולטיפול. בנוסף, חלה עלייה משמעותית בבקשות של צוותים מקצועיים (חינוכיים, טיפוליים והתנדבותיים) העוסקים במתן שירותים פסיכו-סוציאליים לאוכלוסייה, לריענון מקצועי ולהכשרות.
יצוין, כי ההסלמה הביטחונית בגל הטרור הנוכחי מתמקדת, בנוסף על אזור יהודה ושומרון, גם באזור ירושלים. עם זאת, קיים פער ניכר בהיקפי האירועים הביטחוניים באזור יהודה ושומרון גם ביחס לאזור ירושלים. בנוסף, בעיר ירושלים מיושמות תכניות ממשלתיות ייחודיות אחרות, זאת בשים לב למעמדה המיוחד כבירת ישראל ולהוראות חוק יסוד: ירושלים בירת ישראל, ובכלל זה בהתאם להחלטות הממשלה מס' 3238 מיום 29.5.2011, מס' 788 מיום 29.11.2015 ומס' 1483 מיום 02.04.2016 שהתקבלו לאחר תחילת גל הטרור הנוכחי. עוד יצוין, כי בנוסף לאזור יהודה ושומרון ואזור ירושלים, קיימת מציאות ביטחונית ייחודית גם באזור עוטף עזה, אולם המאפיינים הביטחוניים באזור עוטף רצועת עזה שונה מהמאפיינים המקבילים באזור יהודה ושומרון, ועל כל פנים ניתן למציאות ביטחונית זו באזור העוטף מענה ביטחוני המותאם למאפיינים השונים כאמור, וכן ניתן מענה אזרחי המותאם לצרכי האזור במסגרת החלטות נפרדות וייעודיות שקיבלה הממשלה (ובכלל זה החלטות מס' 2017 מיום 21.09.2014, מס' 1965 מיום 10.08.2014, ומס' 1846 מיום 13.07.2014).
השינוי במצב הביטחוני באזור יהודה ושומרון, כאמור לעיל, משליך על היכולת לקיים שגרת חיים באזור זה ומצריך לפיכך, בנוסף על המענה הביטחוני, מעטפת של סיוע בתחומים אזרחיים, שיקטינו את השפעות המצב הביטחוני וימזערו את השפעותיו על שגרת היום יום של התושבים, העסקים והרשויות המקומיות באזור. לאור ייחודיות האיום הביטחוני והשלכותיו באזור יהודה ושומרון, קיים צורך במתן מענה ייחודי ושונה בתחום הרשויות המקומיות באזור יהודה ושומרון, השונה מזה שניתן באזורים אחרים במדינת ישראל, ומשקף את השונות בין אזור יהודה ושומרון לאזורים אחרים בארץ.
החלטה זו תעמוד בתוקפה עד לסוף שנת 2016, למעט סעיף 2(א) שיישומו יימשך עד תום שנת 2018. יצוין כי חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התוכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009 (להלן: החוק), לא חל ביהודה ושומרון, והחלטה זו מתקבלת נוכח עקרונות המשפט המנהלי, בשים לב לעקרונות הקבועים בחוק, כאשר השיקול שביסוד ההחלטה מבוסס על השיקול בעניין המצב הביטחוני באזור האמור בסעיף 151(ב)(1) לחוק.
לאור המצב הביטחוני, החלטת ממשלה קובעת להעביר סיוע כספי לאזור יהודה ושומרון בשנת 2016 כדלהלן: סיוע לרשויות המקומיות בסך של 37 מיליון ש"ח, סיוע לקהילה ולפרט בסך של 22.5 מיליון ש"ח, סיוע לעסקים קטנים ובינוניים בסך של 3.5 מיליון ש"ח ובנוסף המדינה תעניק ערבות ל85% מההלוואות הבנקאיות להלוואות בהיקף כולל של עד 30 מיליון ש"ח, סיוע לענף התיירות בסך של 5.5 מיליון ש"ח ובנוסף מתן מענק מנהלי בשנת 2016 בשיעור של 20% מתכנית השקעות להקמה והרחבת בתי מלון. תוקף ההחלטה עד לסוף שנת 2016 שיישומו יימשך עד תום שנת 2018.