1. נוכח המתקפה המשולבת שהחלה ביום 7 באוקטובר 2023 אשר כללה ירי טילים ופשיטת גורמים עוינים ברחבי בארץ ובעיקר בדרום הארץ, מתקפה שעודנה נמשכת, ובשים לב לכך שקיים מספר רב של חטופים ונעדרים כתוצאה מהמתקפה האמורה ובמטרה לתת מענה מידי ודחוף למשפחותיהם, להנחות את שר הביטחון ואת שר העבודה לקדם תיקוני חקיקה שיעגנו את זכויותיהם של משפחות החטופים והנעדרים. תזכיר החוק יופץ בתוך 45 ימים ממועד החלטה זו וטיוטת החוק תוגש לממשלה בתוך 75 ימים ממועד החלטה זו.
2. על מנת לתת מענה מידי למשפחות החטופים והנעדרים עד להסדרת הנושא בחקיקה, להנחות את שר האוצר לפעול באופן מידי לחתימת הסכם עם המוסד לביטוח לאומי לפי סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי, התשנ"ה-1995 (להלן – חוק הביטוח הלאומי) אשר יסדיר החל מיום 7 באוקטובר 2023 ועד להסדרה בחקיקה כאמור בסעיף 1 (להלן – תקופת הביניים) את מתן הזכאויות למשפחות החטופים והנעדרים בהתאם לעקרונות שלהלן:
א. הזכאויות המוקנות בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970 (להלן – חוק התגמולים) לבן משפחה של נספה בפעולת איבה יחולו בתקופת הביניים בשינויים המחויבים על בני משפחה של תושבים חטופים ונעדרים.
ב. סיוע לפי החלטה זו לא יינתן לבני משפחה שהוכרו כזכאים לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י-1950 (להלן – חוק משפחות חיילים שנספו במערכה) או לפי חוק התגמולים בעבור אותו חטוף או נעדר בגין תקופת הביניים.
ג. הזכאויות יינתנו לבני משפחות החטופים בהתאם לרשימה שתועבר למוסד לביטוח לאומי מראש אגף כוח אדם בצה"ל ולבני משפחות הנעדרים בהתאם לרשימה שתועבר ממשטרת ישראל.
ד. סיוע לפי החלטה זו יינתן מבלי לגרוע מהתשלומים שלהם זכאי חטוף או נעדר לפי כל דין.
3. להנחות את שר הביטחון לפעול באופן מידי לתת למשפחות החטופים והנעדרים מקרב כוחות הביטחון זכאויות בהתאם לעקרונות שלהלן:
א. הזכאויות הקבועות בחוק משפחות חיילים שנספו במערכה עבור בן משפחה של חייל שנספה במערכה יחולו בשינויים המחויבים על בני משפחה של חטופים ונעדרים מקרב כוחות הביטחון.
ב. סיוע לפי החלטה זו לא יינתן לבני משפחה שהוכרו כזכאים לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה או מכוח חוק התגמולים בעבור אותו חטוף או נעדר בתקופת תוקפה של ההחלטה.
ג. הזכאויות יינתנו לבני משפחות החטופים מכוחות הביטחון בהתאם לרשימה שתועבר למשרד הביטחון מראש אגף כוח אדם בצה"ל; הזכאויות יינתנו לבני משפחות הנעדרים מצה"ל בהתאם לרשימה שתועבר למשרד הביטחון מראש אגף כוח אדם בצה"ל; הזכאויות יינתנו לבני משפחות הנעדרים מיתר כוחות הביטחון (שאינם מצה"ל) בהתאם לרשימה שתועבר למשרד הביטחון מכוחות הביטחון.
ד. סיוע לפי החלטה זו יינתן מבלי לגרוע מהתשלומים שלהם זכאי חטוף או נעדר מקרב כוחות הביטחון לפי כל דין.
4. להנחות את רשות האוכלוסין וההגירה לשלם את הזכאויות כאמור בסעיף קטן 2(א) שהן תגמול חודשי לבני משפחה של חטוף או נעדר שאינו תושב ישראל; לעניין ההכרה בחטופים ובנעדרים יחולו הוראות סעיף 2(ג) להחלטה זו, ולצורך ביצוע התשלום למשפחות וכל הכרוך בכך, ובכלל זה לצורך הכרה בבני המשפחה, רשות האוכלוסין וההגירה תסתייע במוסד לביטוח לאומי; הממשלה רושמת את הודעת המוסד לביטוח לאומי כי הוא יסייע לרשות האוכלוסין וההגירה בביצוע התשלומים לבני המשפחה וכל הכרוך בכך, ובכלל זה ההכרה בבני המשפחה. לעניין סעיף זה, "תגמול חודשי" – תשלום חודשי כאמור בפרק השני לחוק התגמולים.
5. זכאויות מכוח סעיפים 4-3 להחלטה זו יינתנו למשך תקופה של שישה חודשים או עד לכניסתם לתוקף של תיקוני החקיקה כאמור בסעיף 1, לפי המוקדם.
6. בהתאם לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, לצורך מימון עלות סעיפים 5-2 ו-9 בהחלטה זו, יוקצה סך של עד 16 מיליון ₪ בשנת 2023 באמצעות הפחתת הסכומים האמורים בהחלטת הממשלה מס' 511 מיום 14.5.2023 (להלן – החלטה 511) ואשר אינם מנויים בסעיפים 2 ו-3 להחלטה 511 ומתוך סכומים שהוקצו למשרדי הממשלה במסגרת החלטות ממשלה נוספות שהתקבלו ביחס לשנת 2023, אשר לא הוקצו לתקנות הייעודיות ואם הוקצו, לא התקבלה לגביהם התחייבות עד ליום 20.10.2023.
לעניין סעיף זה –
"התחייבות" – חתימת הסכם או אישור בקשה לתמיכה, לפי העניין, ולעניין מכרז – הגשת הצעות.
7. להנחות את המשרדים לפעול לצורך יישום סעיף זה ובהתאם לאמור בו, כך שלא תינתנה התחייבויות חדשות החל מהמועד האמור ביחס לסכומים כאמור לעיל ולא יתקיימו הליכים נוספים ביחס לסכומים כאמור לעיל.
8. הממשלה תהיה רשאית לקבל החלטה על דרך מימון אחרת להחלטה זו שתחליף את האמור בסעיף זה, לרבות בדרך של הפחתה רוחבית בבסיס תקציבי המשרדים.
9. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2777 מיום 23.06.2017 שעניינה "הענקת סיוע משפטי לבני משפחותיהם של נפגעי עבירות המתה כתוצאה מפעולת איבה ולמשפחות שכולות" (להלן: "החלטה 2777"), מוצע להטיל על הסיוע המשפטי במשרד המשפטים לתת סיוע משפטי לבני משפחות החטופים והנעדרים בנושאים הקשורים לאירוע החטיפה או ההיעדרות, בהיבטים אזרחיים שמצויים בסמכות הסיוע המשפטי לפי חוק הסיוע המשפטי, התשל"ב-1972 והתקנות מכוחו, ובהליכים משפטיים שבהם ניתן סיוע משפטי לפי החלטה 2777 בהתאמות הנדרשות וזאת ללא מבחן זכאות כלכלית.
10. לצורך יישום סעיף 9, יועבר לסיוע המשפטי במשרד המשפטים תקציב מתקציבי משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי בהתאם למנגנון התקצובי שעל פיו מיושמת החלטה 2777.
11. בהחלטה זו:
"בן משפחה" – כהגדרת "בן משפחה" של חייל שנספה במערכה בחוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י-1950 בשינויים המחויבים ולרבות יתום משני הוריו;
"יתום משני הוריו" – כמשמעותו בסעיף 7 לחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970 או בסעיף 9ב(ב) לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י-1950 ולרבות מי שהתייתם מהורה אחד והורהו האחר חטוף או נעדר או ששני הוריו חטופים או נעדרים;
"כוחות הביטחון" – ארגוני ביטחון אשר מטופלים באגף משפחות הנצחה ומורשת במשרד הביטחון.
"נעדר" – מי שנעלם משירות צבאי או משירות בכוחות הביטחון, למעט מי שיש חשד שהיעלמו הוא עבירה לפי סעיפים 92 או 94 לחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955 וכן מי שנעלם עקב פעולת איבה;
"חטוף" – מי שנפל בשבי האויב, לרבות בשבי ארגון שמטרותיו או פעולותיו מכוונות למיגור המדינה או לפגיעה בביטחונה של המדינה או בביטחון תושביה.
"שירות צבאי" – שירות ביטחון כמשמעותו בחוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986 וכן שירות צבאי לפי התחייבות לשירות קבע.
ההחלטה התקבלה בהתאם לסעיף 19(א) בתקנון לעבודת הממשלה.