בהמשך להחלטת הממשלה מס' 870 מיום 20.12.2015 (להלן: החלטה 870) ובמטרה להמשיך את תנופת הבנייה והצמיחה הדמוגרפית בחריש, להאריך את תוקף סעיפים מס' 13 ו-15 בהחלטה 870 עד ליום 31.12.2020, וזאת ללא תוספת תקציב מעבר לתקציב שהוקצה בפועל למשרד הפנים בהחלטה ממשלה 870, לרבות ההתאמות התקציביות שבוצעו ביחס לתקציב זה.
עד לאישורו בכנסת של תקציב המדינה לשנת 2020, כל הקצאות התקציבים לפי החלטה זו כפופות להוראות סעיף 3ב לחוק יסוד: משק המדינה ולהוראות סעיף 49ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985.
השיקולים להבאת החלטה זו לפי החוק בדבר אזורי עדיפות לאומית
החלטה זו מוגשת בהתאם לפרק כ"ו: אזורי עדיפות לאומית, בחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התוכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009 (להלן: החוק), כתיקון להחלטה 870, והיא מבוססת על השיקולים הקבועים בסעיפים 151(ב)(2) ו-(3) בחוק בעניין חוסנו הכלכלי והחברתי של האזור או היישוב ורמת השירותים שבו ותכנון הפריסה של האוכלוסייה, אשר עמדו ביסוד החלטה 870 ועל הנתונים הנוספים שיפורטו להלן.
במועד קבלת החלטה 870, הצפי היה שעד לסוף שנת 2019, יאכלס היישוב למעלה מ 50,000 תושבים. קצב האכלוס בעיר היה ועודנו מהיר אף שאינו תואם את הצפי האמור. על פי נתוני למ"ס 2020, מתגוררים היום בחריש 15,495 נפש, ועל פי נתוני משרד הבינוי והשיכון מספר התושבים כבר עולה על 22,000. משנת 2015 ועד היום צמחה אוכלוסיית היישוב ב- 1,499%. מדובר בגידול שאין דומה לו באף יישוב בארץ ועל פי ההערכות המעודכנות, היישוב צפוי לעמוד ביעד 50,000 התושבים כבר בשנים הקרובות. היקף כלי הסיוע שנקבעו בסעיפים 13 ו-15 להחלטה נועדו לייצוב הרשות המקומית ולמתן שירותים על ידיה, לטובת הוצאות מוניציפליות שוטפות והוצאות הקמה ובהתחשב בהיעדר הכנסות מתושבים. התקציב שיועד לסעיפים אלו לא נקבע ביחס ישיר למספר התושבים המשוער שהיה צפוי בעת קבלת החלטה 870. ההוצאות המוניציפליות השוטפות לטובת תאורה, פינוי אשפה וכו' חלות ואף במלואן גם באכלוס נמוך של תושבים. יתרה מכך ברשות בתנופת פיתוח ההוצאות המוניציפליות גבוהות יותר עקב הצורך להתמודד עם אתרי הבנייה. כך בנוגע להוצאות ההקמה לטובת כוח אדם ובניית המערך המוניציפלי שהן הוצאות קשיחות. במקביל האכלוס הנמוך מהצפוי משפיע מטבע הדברים גם על הכנסות הרשות שמצטמצמות כתוצאה מכך. לצורך יישום סעיפים 13 ו-15 להחלטה 870 קבע משרד הפנים יעדים, שגם עודכנו בהתאם לנסיבות. קצב הפיתוח של חריש בשש השנים האחרונות הינו מקרה ייחודי שאין שני לו בישראל, ששינה את צביונו של היישוב מהקצה אל הקצה. עמדת גורמי המקצוע במשרד הפנים, על בסיס הנתונים הכספיים של הרשות, היא שיש צורך בהשלמת יישום הסעיפים, לטובת ייצוב הרשות ומתן השירותים השוטפים על ידיה כיום לתושביה, לאור הנסיבות המתוארות לעיל.