מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 691 מיום 13.12.1990, מס' 4137 מיום 28.9.2008 ומס' 1505 מיום 14.3.2010 בעניין הקמה וקידום היישוב חריש, להכריז על חריש כיישוב בעל עדיפות לאומית על יסוד ההנמקות המפורטות בהחלטה זו, ולהפעיל תכנית לקידום ולפיתוח חריש לקראת הפיכתה לעיר כדלקמן:
1. מרכז לטיפול בתושבים חדשים – לצורך הפעלת מרכז שירות אחוד למתן מענה כולל לקליטה ולטיפול בתושבים חדשים, להנחות את משרד הבינוי והשיכון להקצות למועצה המקומית חריש (להלן: הרשות המקומית) בשנת 2015, סך של 1.5 מלש"ח מתקציבו. התקצוב ישמש להקמת המרכז לרבות מבנה יביל והצטיידות. משרד הבינוי והשיכון, משרד הפנים והרשות המקומית יגבשו, עד ליום 1.3.2016, את אפיוני הסמכות והפעילות של המרכז.
2. טיפול במרקם הוותיק – להנחות את משרד הבינוי והשיכון לפעול לחידוש מרכז היישוב הוותיק, בהתאם להחלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 1444, בהשקעה כוללת בסך של 8.1 מלש"ח בפריסה על פני שלוש שנים (2018-2016). לצורך כך יקצה משרד הבינוי והשיכון 3.3 מלש"ח מתקציבו, בפריסה שווה על פני השנים. משרד האוצר יעביר למשרד הבינוי והשיכון תקציב תוספתי ייעודי בסך 4.8 מלש"ח, בפריסה שווה על פני השנים.
3. קידום תכניות בנייה למסחר ולתעסוקה – להנחות את משרד הבינוי והשיכון לקדם תכניות בנייה לתעשייה, למסחר ולתעסוקה בחריש על מנת לאפשר לרשות המקומית להגיע לאיזון כלכלי, בין היתר במסגרת תכנון שטחי ההשבה של קיבוץ מצר וכן שטח תעשיה/תעסוקה משותף עם המועצה האזורית מנשה ובקעה-ג'ת מצפון לקיבוץ להבות חביבה.
4. ועדת גבולות – הממשלה רושמת את הודעת שר הפנים כי בכוונתו לבחון הקמת ועדת גבולות וחלוקת הכנסות בנוגע לרשות המקומית חריש בכדי לתת מענה לצרכיה.
5. תגבור כוח אדם במשרד הבינוי והשיכון – להנחות את משרד הבינוי והשיכון להקים ולהפעיל, לתקופה זמנית של ארבע שנים, "מרחב חריש", במחוז חיפה, אשר ילווה את המשך הקמת העיר חריש והרחבתה העתידית. המרחב יכלול מנהל תחום בכיר, ומְרַכֵּז ביצוע, ויפעיל מערך תומך לנושאים כגון תיאום פרוגראמה וטיפול ביזמים, כלכלן הנדסי וכו'. לשם כך, יתקצב משרד האוצר את משרד הבינוי והשיכון, בשנת 2016, בשני תקנים זמניים אשר יועסקו במשרד לתקופה של ארבע שנים. בנוסף, להנחות את משרד הבינוי והשיכון להפעיל מערך מקצועי תומך בפעולות פיתוח התשתיות באתר כחלק מתקציב המשק הסגור של האתר, בכפוף לאישור הוועדה לתכנון ולפיתוח אשר הוקמה מכוח החלטת הממשלה מס' 125 מיום 25.6.2015, שעניינה התאמת מבנה ניהול הנדל"ן בממשלה להתמודדות עם משבר הדיור (להלן "הועדה לתכנון ולפיתוח").
6. מוסדות ציבור – להנחות את משרד הבינוי והשיכון להקצות למועצה המקומית חריש סך של 90 מלש"ח, בפריסה על פני שלוש שנים (2017-2015), לטובת שדרוג מוסדות חינוך שאושרו על ידי משרד החינוך בהתאם לכלליו. לצורך כך, יקצה משרד האוצר למשרד הבינוי והשיכון תקציב תוספתי ייעודי בסך 90 מלש"ח, מהם 15 מלש"ח בשנת 2015, 50 מלש"ח בשנת 2016 ו-25 מלש"ח בשנת 2017.
7. תחזוקת תשתיות – להנחות את משרד הבינוי והשיכון להקצות למועצה המקומית חריש עד 30 מלש"ח, בפריסה על פני חמש שנים (2020-2016), לצורך מימון תחזוקת התשתיות שמשרד הבינוי והשיכון הקים ואשר יעביר לרשות המקומית בתקופה האמורה. העברת התקציב לרשות המקומית תבוצע בכפוף לאישור הוועדה לתכנון ולפיתוח. מקורות המימון לסעיף זה ייכללו במסגרת עלויות הפיתוח שיגבה משרד הבינוי והשיכון בחריש כחלק מתקציב המשק הסגור של האתר.
8. תגבור הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה בחריש – להנחות את מינהל התכנון לתקצב, בשנים 2019-2015, העסקת כח אדם נוסף ומחשוב בוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה בחריש. לצורך כך, יקצה משרד האוצר למינהל התכנון תקציב תוספתי ייעודי של עד סך 10 מלש"ח (ועד 2 מלש"ח לשנה).
9. מדדי תקצוב
א. להנחות את משרד התרבות והספורט, כי בכל הנוגע לקולות קוראים ולאמות מידה לתקצוב ולתמיכה המכילים מרכיב של היקף האוכלוסייה, יובא בחשבון בהם מרכיב האוכלוסייה על פי קצב האכלוס הצפוי כמפורט להלן, ובפעילות שוטפת – בהתחשב בקצב האכלוס הצפוי במהלך השנה: 17,550 תושבים החל מיום קבלת החלטה זו ועד ליום 31.12.2016; 28,350 תושבים החל מיום 1.1.2017 ועד ליום 31.12.2017; 43,650 תושבים החל מיום 1.1.2018 ועד ליום 31.12.2018; 54,450 תושבים החל מיום 1.1.2019 ועד ליום 30.6.2019.
ב. נוכח היעדר אפיון אשכול חברתי-כלכלי של חריש כיחידה מחקרית נפרדת במדד החברתי-כלכלי שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ועד למועד פרסום מדד כאמור, ולנוכח הצורך בהגדרת אשכול כאמור לטובת קולות קוראים, והקצאות וזכאויות שונות, להטיל על צוות משותף למשרד הפנים ולמשרד ראש הממשלה, לגבש, לא יאוחר מיום 1.3.2016, הסדר לעניין אופן שיקלול חריש בתחשיבים ובהסדרים כאמור; הסדר זה יכול שיהיה אחיד או שונה לעניינים שונים, והכל כפי שיקבע הצוות. הצוות יוכל לשוב ולהתכנס לטובת קביעת מענה נדרש בנושאים שונים ככל שיתברר שקיימות סוגיות הדרושות סיווג כאמור אשר לא קיבלו מענה בהסדר או שהוסדרו באופן לא מספק.
10. כיתות לימוד
א. להנחות את משרד החינוך לתקצב הקמת 400 כיתות לימוד בשנים 2016-2015, בהתאם לסיכום בין משרד החינוך לבין משרד האוצר לשנים האמורות.
ב. להנחות את משרד החינוך, בתיאום עם משרד האוצר ובהתייעצות עם הרשות המקומית, לקבוע את הקצאת הכיתות הנדרשת לשנים 2019-2017, וזאת לא יאוחר מיום 31.12.2016.
ג. להנחות את משרד החינוך, בכל הנוגע להקצבות שונות וככל שהדבר רלוונטי על פי קביעת משרד החינוך, להקצות משאבי חינוך נוספים בהתאם לתוצאות סקר מאפיייני המתאכלסים לשנים 2017-2016.
11. בנייה ירוקה – להנחות את המשרד להגנת הסביבה להקצות למועצה המקומית חריש בדרך של תמיכה במועצה, בהיקף של עד 9 מלש"ח בפריסה על פני שלוש שנים (2018-2016), לטובת בניית מוסדות חינוך באופן שיעמדו בדרישות התקן לבנייה ירוקה מס' 5281; זאת, בכפוף לתכנית עבודה שתאושר על ידי המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבינוי והשיכון ביחס למרכיבי התקן שייושמו בכל מבנה ועלותם, ובכפוף להשלמת הביצוע של הקצאת הכיתות כאמור בסעיף 10(ב) להחלטה זו. לצורך כך, יעביר משרד הבינוי והשיכון למשרד להגנת הסביבה 3 מלש"ח בפריסה שווה על פני שלוש שנים (2018-2016). המשרד להגנת הסביבה יממן ממקורותיו את יתרת התקציב, בסך 6 מלש"ח, בפריסה שווה על פני שלוש שנים (2018-2016).
12. תגבור פעילות רווחה – להנחות את משרד הרווחה והשירותים החברתיים (להלן – הרווחה) לתגבר פעילות בתחום הרווחה בחריש. לצורך כך, יתקצב משרד האוצר את לשכת הרווחה ביישוב בחמישה עובדים נוספים בשנת 2016. תקצוב פעילות רווחה מתוגברת לשנים 2019-2016, תתואם בין משרד הרווחה לבין משרד האוצר עד סוף הרבעון השני של שנת 2016. יובהר כי המבנים הפיזיים לשירותי הרווחה יוקצו על ידי הרשות המקומית ובאחריותה, כמקובל לגבי כל הרשויות המקומיות.
13. תגבור שירותים – להנחות את משרד הפנים להקצות לרשות המקומית 15.8 מלש"ח, בפריסה על פני ארבע שנים (2019-2016), לצורך תגבור שירותים לרבות תשתית נלווית ברשות המקומית בהתאם לתכנית עבודה שתאושר על ידי משרד הפנים ומשרד האוצר. 5 מלש"ח מהסך האמור יתוקצבו על ידי משרד הפנים ממקורותיו; 10.8 מלש"ח יועברו ממשרד האוצר למשרד הפנים כתקציב תוספתי ייעודי. פריסת התקצוב תבוצע בהתאם לתוכנית העבודה.
14. מבנה ארגוני – להנחות את משרד הפנים להקצות לרשות המקומית תקציב בסך 1 מלש"ח לצורך קידום בחינה ארגונית ברשות המקומית, בדגש על יצירת מבנה ארגוני הולם לצרכי הרשות הקיימים והעתידיים, תהליכי עבודה ונהלים ותשתיות מחשוב מקושר מערכת שכר ומשאבי אנוש. לצורך כך, משרד האוצר יעביר למשרד הפנים תקציב תוספתי ייעודי בסך 1 מלש"ח בשנת 2016.
15. תוכנית ייצוב רב שנתית – משרדי הפנים והאוצר יקצו לרשות המקומית מענקים בסך כולל של 122 מלש"ח, בפריסה על פני ארבע שנים (2019-2016) לצורך תוכנית ייצוב רב שנתית. גובה המענק השנתי יהיה עד לגובה הגרעון החזוי השנתי, כפי שיסוכם בין משרד הפנים לבין משרד האוצר. לצורך כך, משרד הפנים יממן מתקציבו 29.5 מלש"ח לשנים 2019-2016, מהם 16 מלש"ח בשנת 2016 במסגרת תכנית ההבראה של הרשות; משרד האוצר יעביר למשרד הפנים סך של 92.5 מלש"ח כתקציב תוספתי ייעודי לצורך מטרה זו. פריסת התקצוב תיעשה בהתאם למתווה שיגבשו משרדי האוצר והפנים.
16. מעונות יום – להנחות את משרד הכלכלה והתעשייה להקצות סך של 35 מלש"ח, בשנים 2017-2016, במסגרת מסלול בינוי בהוראת מנכ"ל 9.3 "תקצוב בינוי רשויות מקומיות לתכנון ובינוי מעונות יום", כתקציב ייעודי לטובת הקמת מעונות יום בחריש.
17. תחנות לבריאות המשפחה (טיפות חלב) – להנחות את משרדי הבריאות והאוצר לתקצב פתיחת תחנות לבריאות המשפחה (טיפת חלב), בסך של 6.2 מלש"ח לשנים 2019-2017, ממקורות המימון ובהתאם לפריסה להלן:
מקור תקציבי / שנת תקציב |
2017 [מלש"ח] |
2018 [מלש"ח] |
2019 [מלש"ח] |
משרד האוצר |
1.125 |
1.875 |
1.65 |
משרד הבריאות |
0.375 |
0.625 |
0.55 |
שיטת ההפעלה של התחנות לבריאות המשפחה תסוכם בין משרד הבריאות לבין משרד האוצר עד ליום 3.2.2016.
18. כבישים
א. להנחות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, במסגרת התקציב שהוקצה למשרד לפעילות זו, לתכנן ולקדם זמינות לביצוע מחלף במפגש הכבישים 444/65, ולפעול ככל הניתן ועל פי כל דין להשלים את התכנון הסטאטוטורי לכביש 444 מחריש ועד לחיבור עם כביש 9, לרבות הפרדות מפלסיות, ככל שיידרשו.
ב. להנחות את משרד הבינוי והשיכון לפעול ככל הניתן ועל פי כל דין להשלים את התכנון הסטאטוטורי לכביש 611, עד לסוף הרבעון השלישי של שנת 2017. לצורך כך יקצה משרד הבינוי והשיכון מתקציבו 8 מלש"ח.
ג. להנחות את משרדי האוצר, התחבורה והבטיחות בדרכים והבינוי והשיכון, לתאם עד לסוף הרבעון השני של שנת 2016, את התקצוב הנדרש עבור המשך הקמת המחלף במפגש הכבישים 444/65 מעבר לשלבים שבסעיף א' לעיל.
19. תחבורה ציבורית – להנחות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לתכנן מסופי אוטובוסים, הקמת תחנות והפעלת קווי נסיעה מחריש למרכזי תעסוקה ותחבורה באזור, בהתאם לתכנית הרב-שנתית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לפיתוח ולהסדרת שירותי התחבורה הציבורית בחריש. התקציב לביצוע הפרויקטים ייפרס על פני חמש שנים (2020-2016), באופן שיתואם בין משרדי התחבורה והבטיחות בדרכים לבין משרד האוצר עד לסוף הרבעון הראשון של שנת 2016.
20. תחנת רכבת – להנחות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לפעול לתכנון ולתקצוב תחנת רכבת על תוואי מסילת מנשה בסמוך לחריש (תחנת עירון), בכפוף לתקצוב מסילת מנשה.
21. העתקת מחנה מג"ב והקמת מתחם חירום – להנחות את המשרד לביטחון הפנים להקים מתחם שיכלול את גופי המשרד לביטחון הפנים (בסיס מג"ב, תחנת משטרה ונקודת שירותי כבאות והצלה) בהתאם לסיכום התקציבי בין המשרד לביטחון הפנים לבין אגף התקציבים במשרד האוצר מיום 16.12.2015, ולהעתיק את בסיס מג"ב למתחם לא יאוחר מיום 31.12.2019.
22. מרכז הפעלה בחירום ואמצעי חירום – לצורך הקמת מרכז הפעלה בחירום, להנחות את משרד הפנים להקצות לרשות המקומית סך של 4.5 מלש"ח לשנים 2016 – 2019. התקציב ישמש את הרשות המקומית להקמת המרכז לרבות הקמת מבנה ייעודי והצטיידות בהתאם להנחיות הגורמים המוסמכים לפי דין לעניין זה. לצורך כך משרד הפנים יקצה מתקציבו 1.5 מלש"ח. משרד האוצר יעביר למשרד הפנים תקציב תוספתי ייעודי בסך 3 מלש"ח. רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון תבחן העמדת סיוע לתקצוב מרכז ההפעלה בחירום בכפוף לאישור ועדת הקצאות של רח"ל. הסיוע התקציבי של רח"ל, ככל שיתקבל, יקוזז מחלקו של משרד הפנים בסעיף זה. פריסת התקצוב תיעשה בהתאם למתווה שיגבשו משרדי האוצר והפנים.
23. בית עלמין – הממשלה רושמת את הודעת רשות מקרקעי ישראל כי תפעל לסיוע לחריש בהקצאת קרקע להרחבת בית העלמין, כך שישרת את כלל תושבי היישוב בטווח הארוך.
24. היערכות להמשך הרחבת חריש – להאריך את משך פעילות ועדת המנכ"לים לקידום חריש בראשות מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אשר הוקמה מכוח החלטת הממשלה מס' 1505 מיום 14.3.2010, למשך חמש שנים מיום קבלת החלטה זו, ולקבוע כי מנכ"ל הרשות המקומית יהיה מוזמן קבוע לדיוני הוועדה. הוועדה תפעל להסרת חסמים ולקידום פעולות לשם המשך קידום ופיתוח העיר.
השיקולים להבאת החלטה זו לפי החוק בדבר אזורי עדיפות לאומית
החלטה זו מוגשת בהתאם לפרק כ"ו: אזורי עדיפות לאומית, בחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התוכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009 (להלן: החוק), וזאת לאור השיקולים הקבועים בסעיפים 151(ב)(2) ו-(3) בחוק בעניין חוסנו הכלכלי והחברתי של האזור או היישוב ורמת השירותים שבו ותכנון הפריסה של האוכלוסייה.
בחמש השנים הקרובות, בהתאם לקצב השיווקים הנוכחי וצפי השיווקים, היישוב חריש צפוי לגדול מהיקף קיים של כ-300 משפחות ליותר מ-12,000 משפחות. הפיתוח היישובי לטווח של 10 שנים מתוכנן להגיע ל-24,000 יח"ד (כ-100,000 תושבים). צפי האכלוס בחריש הינו 17,550 תושבים החל מיום קבלת החלטה זו ועד ליום 31.12.2016; 28,350 תושבים החל מיום 1.1.2017 ועד ליום 31.12.2017; 43,650 תושבים החל מיום 1.1.2018 ועד ליום 31.12.2018; 54,450 תושבים החל מיום 1.1.2019 ועד ליום 31.6.2019.
נכון להיום שווקו קרוב ל-10,000 יח"ד בחריש, שיאכלסו בעתיד כ-45,000 תושבים. משרד הבינוי והשיכון מעריך שבמהלך שנת 2016 ישווקו כ-2,000 יח"ד נוספות, שסך הכל יאכלסו 54,000 תושבים בשנים הקרובות. יצוין שביישוב קיים מלאי תכנוני נוסף של 12,000 יח"ד נוספות, חלקן מאושרות לבנייה וחלקן מצויות בהליכי אישור שונים.
קצב פיתוח זה ישנה את צביונו של היישוב מהקצה אל הקצה. מקרה זה שבו יישוב קהילתי קטן עתיד לצמוח תוך פרק זמן כה קצר לעיר עם למעלה מ-50 אלף תושבים הינו מקרה ייחודי שאין שני לו בישראל, וקידומו עולה בקנה אחד עם מדיניות הממשלה בנושא פריסת אוכלוסין. שינוי מהותי זה ביישוב מצריך גם מענים מיוחדים כמפורט בהחלטה זו. יצוין כי אמנם קיימות ערים בארץ בהן צפויים בניה ואכלוס של מספר ניכר של יח"ד, אולם מצבן ההתחלתי של ערים אלו שונה בתכלית ממצב היישוב חריש, שהוא כיום, בנקודת המוצא, יישוב קטן מאד המונה כ- 300 משפחות בלבד, ונעדר תשתיות עירוניות מפותחות, אשר עתיד להפוך בתוך פרק זמן קצר לעיר משמעותית בגודלה. יצוין כי לערים קיימות שלהן נוספו מספר רב של יח"ד ניתנו מענים מתאימים לצרכיהן, בדרך כלל במסגרת הסכמי גג.
יצוין כי לרשות המקומית חריש, שתוכננה והותאמה לטיפול באוכלוסיה בהיקף מצומצם, אין תשתית מקצועית, ארגונית ופיזית, המאפשרת מתן שירותים ברמה סבירה לאוכלוסייה שתגדל עשרות מונים בתוך פרק זמן קצר.
לאור האפיונים הייחודיים של הפיתוח בחריש כאמור לעיל, מוצע להכריז על חריש כיישוב בעל עדיפות לאומית לטובת הפעולות, ההשקעות וההטבות הקבועות בהחלטה זו, וזאת עד סוף שנת 2019. ביצועם של סעיף 7 (תחזוקת תשתיות), וסעיף 19 (תחבורה ציבורית) יימשך גם בשנת 2020 וזאת לאור תכניות העבודה ליישומן של סעיפים אלו.
החלטת הממשלה מכריזה על הישוב חריש כיישוב בעל עדיפות לאומית ומחליטה להפעיל תכנית לקידום ולפיתוח חריש לקראת הפיכתה לעיר. התוכניות כוללות: בין השאר הקמת מרכז לטיפול בתושבים חדשים, טיפול במרקם הוותיק של היישוב, קידום תכניות בנייה למסחר ולתעסוקה, תקצוב תחנת רכבת ועוד כמפורט בהחלטה.