מה הוחלט?
בהמשך להחלטות ממשלה מס' 375 מיום 13 בספטמבר 2020, (להלן – החלטה 375), מס' 982 מיום 9 במאי 2021 (להלן – החלטה 982), ומס' 676 מיום 12 בנובמבר 2021 (להלן – החלטה 676):
1. במקום סעיף 2(א)(1) להחלטה 676, יבוא:
"1. ההיקף הכולל של סיוע המדינה לכל חברות התעופה הישראליות לא יעלה במצטבר על 85 מיליון דולר ארה"ב שיועמד בדרך של אגרות חוב (להלן – אג"ח).
1א. ביחס לחברה אשר מניותיה נסחרות בבורסה –
(1) האג"ח האמורות תהיינה המירות למניות לתקופה של 3 שנים (להלן – תקופת הסיוע) מיום חתימת הסכם בין המדינה לבין כל אחת מחברות התעופה מכוחו הועמדו האג"ח. המרת אגרות החוב למניות תיעשה בהתאם להחלטת החברה בכפוף לכל האמור. מחיר ההמרה ישקף הנחה על שער המניה שייקבע על ידי המדינה בהתאם למועד ההמרה.
(2) הומרו אג"ח למניות כך שחלק המדינה בהון המניות של חברה מסוימת עומד על 24%, ולא פרעה החברה את כל יתרת האג"ח בתום תקופת הסיוע, יחולו הוראות אלה –
א. לגבי אג"ח שהונפקו למדינה לאחר יום 16 בינואר 2022 – תוארך תקופת הסיוע ביחס ליתרת האג"ח של אותה חברה בשניים עשר חודשים נוספים.
ב. לגבי אג"ח שהונפקו למדינה עד ליום 16 בינואר 2022 – הן ייפרעו או יומרו למניות, לפי העניין, בתום התקופה אשר הייתה נקובה בהן במועד הקצאתן למדינה.
(3) במקרה שבו תמכור המדינה את חלקה בהון המניות בחברה במהלך אותם שניים עשר החודשים הנוספים כאמור בפסקה (1א), כולה או חלקה, תמיר החברה אג"ח למניות בהיקף הנדרש כדי להשיב את חלקה של המדינה בהון החברה קודם למכירה עד לשיעור שבו החזיקה המדינה לפני אותה מכירה, או תיפרע את תמורתן למדינה.
1ב. ביחס לחברה אשר במועד תום תקופת הסיוע מניותיה אינן נסחרות בבורסה, תקופת הסיוע תוארך באופן אוטומטי בתקופה של עד 24 חודשים נוספים, ביחס ליתרת אג"ח שלא נפרעו קודם לתום תקופת הסיוע, ויתרת האג"ח שטרם נפרעה תישא ריבית במהלך תקופת ההארכה האמורה עד למועד פירעונה בפועל, והכול בהתאם לתנאים שתקבע המדינה.
1ג. בתום התקופה שבה הוארכה תקופת הסיוע בהתאם לפסקאות (1א) או (1ב), ככל שהוארכה, יפרעו חברות התעופה את מלוא הסכום של אגרות החוב אשר לא הומרו למניות ולא נפרעו עד לתום התקופה האמורה."
2. לתקן את סעיף 2(א)(3) להחלטה 676 כך שייקבע שסיוע המדינה יועבר לחברות התעופה במקביל להזרמת הון או הלוואה נחותה ללא ריבית וללא ביטחונות ובלבד שפירעון ההלוואה האמורה יחל רק לאחר פירעון אגרות החוב של המדינה או המרתן למניות, לפי העניין. סיוע המדינה לחברות התעופה יועמד ביחס שלא יעלה על (2:3), כך שהמדינה תעמיד לכל היותר 60 אחוזים מהסכום הכולל שיוזרם והבעלים יעמיד לכל הפחות 40 אחוזים מתוך הסכום האמור. חלק הבעלים יועבר בסמוך לפני העברת סיוע המדינה ובאופן שתקבע המדינה.
3. בהמשך להחלטת ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי מס' ב/91 מיום 4 בספטמבר 2011 שעניינה "פרויקט מגן רקיע להגנת מטוסי נוסעים מתפני טילי כתף" (להלן – החלטת הקבינט), לקבוע כי המדינה תהיה רשאית להחיל את המתווה הבא בכל הקשור לתשלום בעד "הוצאות תחזוקה שוטפת" כהגדרתן בהחלטת הקבינט, שהן בגין תחזוקה בדרג א', ובעד "הוצאות התפעול" כהגדרתן בהחלטה והכל למשך "חיי המערכת" כהגדרת המונח בהחלטת הקבינט, באופן הבא:
א. משך חיי המערכת (או כל מערכת שתחליף אותה) כהגדרתה בהחלטת הקבינט יהיה עד ליום 31 בדצמבר 2041.
ב. התשלום בעד "הוצאות תחזוקה שוטפת" כהגדרתן בהחלטה, שהן בגין תחזוקה בדרג א', ובעד "הוצאות התפעול" כהגדרתן בהחלטה והכול למשך חיי המערכת בהתאם למתווה האמור בסעיף זה, יכול שישולם מראש למשך חיי המערכת, ולא באופן שנתי, ואז יהוון התשלום ובכל מקרה לא ישולם לחברת התעופה בעד ההוצאות האמורות כל תשלום נוסף אחר מעבר לתשלום המהוון.
4. לרשום את הודעת מנכ"ל משרד האוצר בדבר כוונת משרד האוצר להעמיד סיוע נוסף לחברות התעופה הישראליות, ובהמשך להודעה זו להטיל על מנכ"ל משרד האוצר להעמיד את הסיוע בהתאם לעקרונות הבאים:
א. סך של עד 15 מיליון דולר ארה"ב לכלל חברות התעופה הישראליות שיועמדו בדרך של תשלום בגין צריכת דלק עודפת במטוסים בהם הותקנה או תותקן מערכת מגן רקיע (ובכלל כך בהם ערכת הביטול של מערכת מגן רקיע וכל שינוי תוספת שדרוג או השמטה במערכת וכן כל מערכת אחרת שתבוא במקומה שתותקן בהתאם להנחיות גורמי הביטחון או גורם מוסמך אחר) ובעד פעילות תחזוקה שוטפת דרג א' בתקופה שמיום 1 בינואר 2022 ועד ליום 31 בדצמבר 2041 (להלן – התשלום בעד הדלק והתחזוקה).
ב. תשלום מראש בעד הדלק והתחזוקה יינתן בכפוף להצהרת החברה כי העברת התשלום בעד הדלק והתחזוקה ממצה את כל טענות ותביעות החברות בנוגע לדרישותיהן להשתתפות המדינה בתשלום בגין הדלק והתחזוקה לתקופה שעד ליום 31 בדצמבר 2041 , וכי ידוע לה שהמדינה לא תשלם לה בעד הדלק והתחזוקה כל תשלום נוסף אחר וכן בכפוף לתנאים נוספים שייקבעו על ידי המדינה.
5. לרשום את הודעת מנכ"ל משרד האוצר כי משרד האוצר יקיים משא ומתן עם כלל החברות לצורך הגעה להסכם מפורט עם כל אחת מהן בהתאם לעקרונות המפורטים בהחלטה זו. בהמשך לאמור בסעיף 3 להחלטה זו, יובהר כי משרד האוצר רשאי, לצורך העמדת הסיוע, לתקן את ההסכמים שנחתמו בהמשך להחלטת הקבינט בין חברות התעופה הישראליות לבין המדינה, ובשים לב למתווה בסעיף 3 האמור.
6. למימון החלטה זו יוקצה סכום של עד 100 מיליון דולר ארה"ב מתכנית מס' 83060411 בתקציב הוצאות פיתוח אחרות לשנת 2022.
בהחלטה זו הממשלה מאשרת תמיכה כלכלית וסיוע, לכאורה בשל התפשטות נגיף הקורונה על אף שהחברות התעופה חזרו לעבוד באופן מלא. התקציב מוערך במאות מיליוני דולרים. הסעיפים מפורטים בלשון החוק.