מה הוחלט?
על מנת לתמוך במאמצי הממשלה בביצוע התאמות לשם התכנסות למסגרות התקציב לשנת 2019 ולשם עמידה במסגרות הפיסקאליות הקבועות בחוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, התשנ"ב-1992, לצורך מתן ודאות לתקציב הספורט באמצעות ניתוק התלות שלו בהימורי המועצה להסדר ההימורים בספורט ובהמשך להחלטת הממשלה מס' 1902 מיום 11 באוגוסט 2016, שעניינה אימוץ המלצות הוועדה לבחינת ייעול שוק ההימורים החוקיים בישראל והקצאת הרווחים לציבור, לצורך ייעול והסדרת שוק ההימורים החוקיים בישראל, לבצע את הצעדים הבאים:
מתן ודאות לתקציב הספורט
1 . תקציב משרד התרבות והספורט יכלול כספים למטרות המפורטות בסעיף 9 לחוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז-1967 (להלן – חוק ההימורים בספורט) לקידום ולפיתוח הספורט בישראל.
2 . לתקן את חוק ההימורים בספורט, כך שהחל מיום 1 בינואר 2019 המועצה להסדר ההימורים בספורט (להלן – המועצה) תהיה מוסמכת לארגן ולערוך הימורים על תוצאות משחקים ותחרויות בספורט בלבד, ותקציב הספורט כולו ייקבע במסגרת תקציב המדינה. הכל כמפורט להלן:
א. יתרת הכנסות המועצה, כהגדרתה בחוק, תועבר לאוצר המדינה, מדי תקופה כך שלמועצה לא תהיה כל סמכות באשר לשימוש בה.
ב. המועצה תעביר למדינה את יתרת ההכנסות שטרם הועברו בפועל לפי סעיף 9 לחוק ההימורים בספורט, לרבות סכומים שנשמרו כרזרבה לשנים הבאות, ולרבות הכנסות מימון שנצמחו מהשקעה של יתרת ההכנסות שטרם הועברו בפועל לפי סעיף 9, וזאת ביום 1 בינואר 2019.
ג. התחייבויות כספיות של המועצה להקצאת כספים לפי סעיף 9 לחוק ההימורים בספורט, שהוקצו ויוקצו עד תום שנת 2018, ימומנו משנת 2019 ואילך על ידי המדינה.
ד. המנהל הכללי של משרד התרבות והספורט ימנה רואה חשבון שילווה את פעילות המועצה (להלן – רואה חשבון מלווה), כך שיפעל עד למועד העברת יתרת ההכנסות וההתחייבויות הכספיות כאמור בסעיפים (א) עד (ג). רואה החשבון המלווה יהיה מוסמך לבצע את כל הפעולות הנוגעות לשימוש ביתרת ההכנסות לפי סעיף 9 לחוק ההימורים בספורט, ובכלל זה:
1) לקבל כל מידע הנוגע ליתרת ההכנסות או להתחייבויות הכספיות, לרבות גישה למערכות המידע של ניהול ההתחייבויות והנכסים.
2) התחייבות כספית של המועצה לא תחייב אותה אלא אם חתם עליה גם רואה החשבון המלווה, והתחייבות כספית שלא נחתמה כאמור – בטלה; על כל התחייבות כספית יצוין בכתב כי מונה למועצה רואה חשבון מלווה לפי סעיף זה וכי היא תחייב את המועצה רק אם נחתמה על ידו כאמור.
3) התחייבויות כספיות שניתנו, לרבות סכומים שהוקצו לפי סעיף 9 לחוק ההימורים בספורט וטרם הועברו בפועל, ישולמו רק בכפוף לחתימת רואה החשבון המלווה.
ה. שרת התרבות והספורט ושר האוצר יהיו רשאים לדחות, בצו, לתקופה אחת שלא תעלה על שלושה חודשים את מועד תחילתו של התיקון לחוק לעניין החלוקה לתמיכות, באופן חלקי או מלא, למעט תמיכה בהקמה או בשדרוג של מתקני ספורט.
3 . לתקן את חוק הספורט, התשמ"ח-1988 (להלן – חוק הספורט), באופן הבא:
א. לשנות את הרכב המועצה הלאומית לספורט כך שיתווספו לה שני חברים נוספים מתחום הספורט, ולא יהיה חבר בה נציג מתחום ההימורים וההגרלות.
ב. המועצה הלאומית לספורט תשמש גוף מייעץ בלבד ותהיה אמונה על ייעוץ לשרת התרבות והספורט בנושא הספורט בישראל בכללותו, לרבות בנוגע לקביעת מדיניות כוללת וארוכת טווח בתחום הספורט, סדרי עדיפויות להשקעת משאבים בו, מבחני התמיכה שיגובשו לתמיכה בגופי הספורט ובאשר לאמות המידה לתמיכה כמפורט בסעיף 17י(3) בחוק הספורט ועל ייעוץ לשרת התרבות והספורט ולשר האוצר בדבר תוכנית המתקנים הלאומית, כמפורט בסעיף 17יד לחוק הספורט. המועצה לא תייעץ לגבי סכום לחלוקה כתמיכה בתשתיות יסוד בספורט ובמטרות נוספות, כמפורט בסעיף 17י(5) לחוק הספורט.
ג. המניין החוקי לקיום ישיבות המועצה הלאומית לספורט יהיה רוב חבריה המכהנים, כולל יושב הראש או סגנו.
ד. תבוטל הוועדה הציבורית הקבועה בסעיף 17יא לחוק הספורט.
4 . אמות המידה של המועצה הלאומית לספורט, שהתקבלו ונחתמו על ידי שרת התרבות והספורט, יעמדו בתוקפן עד שיבוטלו ביום 1 בינואר 2020. בשנת 2019 בלבד, יוכל משרד התרבות והספורט לתמוך במטרות ובגופים המנויים בסעיף 9 לחוק ההימורים בספורט לפי אמות מידה אלו. מבחני התמיכה לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן – חוק יסודות התקציב) ומבחני התמיכה לעניין תוכנית המתקנים הלאומית ייקבעו לאחר התייעצות עם המועצה הלאומית לספורט.
5 . להנחות את משרד התרבות והספורט ואת משרד המשפטים לערוך מבחנים לתמיכה בספורט, לרבות מבחני תמיכה שיחליפו את אמות המידה לתמיכה במטרות ובגופים המנויים בסעיף 9 לחוק ההימורים בספורט. תיבחן האפשרות לקבוע כי התנאים לאישור תמיכה ייבחנו לפי פעילות הגופים מבקשי התמיכה בשנים הקודמות לשנת התמיכה, זאת על מנת להקדים ככל שניתן את חלוקת התמיכה השנתית.
6 . להטיל על המנהלים הכלליים של משרד התרבות והספורט ומשרד האוצר להקים צוות בראשות ראש מינהל הספורט במשרד התרבות והספורט ובהשתתפות הממונה על התקציבים במשרד האוצר או נציגו, החשבונאי הראשי במשרד האוצר או נציגו ונציג אגף התקציבים במשרד התרבות והספורט, ונציג משרד המשפטים (להלן – צוות היישום). צוות היישום יפעל להסדרת כלל ההיבטים השונים הנדרשים ליישום החלטה זו, ולרבות:
א. מידת הוודאות של מסגרת התקציב שתוקצה לתחום הספורט.
ב. מועדים לעניין התמיכות.
ג. מועדי העברת התשלומים לגופים הנתמכים.
ד. הקלת הנטל הרגולטורי על גופי הספורט.
ה. כלל ההיבטים הנובעים מהעברת יתרת הנכסים וההתחייבויות הכספיות מהמועצה להסדר ההימורים בספורט למדינה, לרבות ההיבטים התקציביים והחשבונאיים.
7 . עבודת צוות היישום תיעשה בשים לב להתייחסות גורמי המקצוע בתחום הספורט, בהיבטים הרלוונטיים להם, ולשם כך אף יוזמנו שני נציגים מתחום הספורט שייקבעו על יד ראש מינהל הספורט במשרד התרבות והספורט, כמשקיפים, לישיבות צוות היישום.
8 . צוות היישום ידווח למנהלים הכלליים של משרד התרבות והספורט ומשרד האוצר על מסקנותיו והתקדמות הסדרת ההיבטים השונים בהתייחס בין היתר לאופן היישום המיטבי של תיקוני החקיקה ולמועד כניסת התיקון לחוק ההימורים בספורט לתוקף, וזאת לא יאוחר מיום 1 באוגוסט 2018.
ייעול הפיקוח על שוק ההימורים
9 . להטיל על שר האוצר להקים ועדה לייעול הפיקוח על שוק ההימורים וההגרלות החוקיים בישראל (להלן – הוועדה המייעצת), שבראשה יעמוד הכלכלן הראשי במשרד האוצר ובהשתתפות המנהל הכללי של משרד התרבות והספורט או נציגו, הממונה על התקציבים במשרד האוצר או נציגו ונציג משרד האוצר הממונה על ההימורים וההגרלות, נציג משרד המשפטים וכן נציג האקדמיה העוסק במחקר אקדמי בתחום ההימורים ונציג ציבור שימונו על ידי שר האוצר. הוועדה המייעצת תתכנס אחת לתקופה שתיקבע.
10 . הוועדה המייעצת תייעץ לשר האוצר ולשרת התרבות והספורט בעניינים אלה:
א. תוכניות הימורים והגרלות קיימות וחדשות בכל ההיבטים הרלוונטיים.
ב. פרסום ושיווק של תוכניות הימורים והגרלות.
ג. מניעת הלבנת הון.
ד. עניינים נוספים לפי בקשת שר האוצר או שרת התרבות והספורט.
11 . בגיבוש המלצותיה תביא הוועדה המייעצת בחשבון את ההשלכות התקציביות שעשויות לנבוע מהמלצותיה, והכל בשים לב להוראות חוק יסודות התקציב ובפרט סעיף 40א.
12 . לתקן את חוק ההימורים בספורט, כך שלהפעלת תוכנית הימורים חדשה יידרש אישור שרת התרבות והספורט ושר האוצר בלבד ולא יידרש אישור ועדת הכספים של הכנסת.
הפנמת השפעות חיצוניות שליליות באמצעות מיסוי זכיות מהימורים והגרלות
13 . לרשום את הודעת שר האוצר כי יתקן את צו מס הכנסה (קביעת סכום לעניין השתכרות או רווח מהימורים מהגרלות או מפעילות נושאת פרסים), התשס"ג-2003, כך שהחל מיום 1 בינואר 2019 "תקרת הפטור", כהגדרתה בצו, תעמוד על 10,000 ש"ח.
החלטת הממשלה מנחה על צעדים למתן ודאות לתקציב הספורט באמצעות ניתוק התלות בהימורים והמשך הסדרה וייעול של שוק ההימורים החוקיים, ובמסגרתם קובעת כי יתרת הכנסות המועצה להסדר ההימורים בספורט, תועבר לאוצר המדינה, מדי תקופה כך שלמועצה לא תהיה כל סמכות באשר לשימוש בה, משנה את הרכב הוועדה ואת נהלי קבלת ההחלטות שלה ואת מעמדה – שתשמש מעתה כגוף מייעץ בלבד לשרת הספורט והתרבות, ומטילה על מנכ"לי משרד התרבות והספורט ומשרד האוצר להקים צוות בראשות ראש מינהל הספורט במשרד התרבות והספורט אשר יפעל להסדרת ההיבטים השונים הכרוכים בניתוק תקציב הספורט מן התלות בהימורים.