מה הוחלט?
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1006 מיום 17.01.2016 (להלן – החלטה 1006) בעניין "הקמת מערך למניעת אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער ברשת – "מערך מאו"ר":
1. לאשר את עיקרי המלצות צוות ההקמה הבינמשרדי למערך מאו"ר, כמפורט להלן:
א. מערך מאו"ר יוקם, בהובלת המשרד לביטחון הפנים, כמערך משולב, משטרתי-אזרחי ויכלול יחידת מטה, מוקד לאומי ויחידת משטרה ייעודית, כמפורט בסעיף 1(י) להחלטה זו. המערך יוקם במשטרת ישראל ויכלול נציגים קבועים מהמשרד לביטחון הפנים, משטרת ישראל, משרד החינוך, משרד המשפטים, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ומשרד הבריאות, אשר יישבו תחת קורת גג אחת.
ב. מערך מאו"ר יפעל לאכיפה ולמניעה של תופעות אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער במרחב המקוון, לרבות ברשתות החברתיות, במטרה להוביל שינוי אסטרטגי במדינת ישראל בנושא, ליצור סביבה בטוחה במרחב המקוון ולחזק את תחושת הביטחון האישי של הציבור במרחב המקוון.
ג. מערך מאו"ר יפעל ליישום המדיניות הלאומית בנושא ההתמודדות עם תופעות אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער במרחב המקוון, כפי שתותווה על ידי ועדת ההיגוי למניעת תופעות אלימות ופשיעה במרחב המקוון אשר הוקמה בהחלטה 1006, ובהתאם לסדרי העדיפויות שייקבעו על ידה ולתפיסת ההפעלה שתאושר על ידה. המפקח הכללי של משטרת ישראל או נציגו יצטרף כחבר בוועדת ההיגוי.
ד. מערך מאו"ר יגבש תפישה לאומית, תורה ונהלים בנושא אכיפה ומניעה של תופעות אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער במרחב המקוון, במסגרתם ישולב הידע הקיים בנושא במשרדי הממשלה ובגופים הרלוונטיים, בתיאום עמם.
ה. מערך מאו"ר יקיים ממשקי עבודה שוטפים עם כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים, עם השלטון המקומי ועם הגופים העוסקים בנושא, לרבות, ככל שיידרש, עם גופים רלוונטיים מהמגזר השני והשלישי ועם גורמי אקדמיה ומחקר.
ו. משרדי הממשלה הרלוונטיים ימשיכו לפעול למניעת תופעות אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער במרחב המקוון, כל אחד בתחומי עיסוקו, בתיאום ובשיתוף פעולה עם מערך מאו"ר, ויסייעו למערך מאו"ר בביצוע תפקידיו, ככל שיידרש.
ז. ככל שפעילות המערך ותפקידיו יהיו כרוכים באיסוף, אגירה, שיתוף, שמירה או העברה של מידע פרטני מזוהה, ייקבעו על ידי המערך נהלי עבודה בנושא, בשיתוף משרדי הממשלה הרלוונטיים ומשרד המשפטים ובכפוף לכל דין.
ח. בפעילות מערך מאו"ר ישולבו מתנדבים, בתחומים שייקבעו על ידי ראש המערך, בשים לב למגבלות סודיות, חיסיון ופרטיות. ככלל, למתנדבי המערך לא יוקנו סמכויות שלטוניות, למעט למתנדבי משמר אזרחי אשר ככל שישולבו במערך יהיו להם הסמכויות המוקנות להם על פי חוק.
ט. מערך מאו"ר, באמצעות יחידותיו השונות, ימלא את התפקידים ויפעל לביצוע הפעולות שלהלן:
1. הפעלת מוקד לאומי, אשר יהווה כתובת אחידה לקבלת פניות ודיווחים ולמתן מענה בנוגע לפגיעות, אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער במרחב המקוון.
2. גיבוש תפיסה לאומית ודרכי התמודדות עם האיומים הנשקפים לילדים ובני נוער במרחב המקוון, לרבות במקרים של אירועי חירום.
3. איתור, זיהוי וניטור מגמות מתפתחות במרחב המקוון בנושאי עיסוקו של המערך.
4. יצירת והפעלת מנגנוני דיווח טכניים, לרבות דיווח מקוון, על פגיעות, אלימות ופשיעה במרחב המקוון (כגון "כפתור דיווח").
5. ביצוע הערכות מצב עתיות לגבי האיומים והסכנות הנשקפים לילדים ולבני נוער במרחב המקוון והעלאת נושאים וסוגיות לדיון ולהכרעה בוועדת ההיגוי.
6. פיתוח כלים ייעודיים לחשיפת תופעות אלימות ופשיעה במרחב המקוון ולהתמודדות עמן.
7. אכיפת עבירות נגד קטינים במרחב המקוון, באמצעות היחידה המשטרתית הייעודית.
8. הסדרת וביצוע פעולות אכיפה אלטרנטיבית על ידי הגורמים המוסמכים לכך מכוח הדין, לצורך מניעת עבירות נגד קטינים במרחב המקוון או לצמצום נזקיהן.
9. הפעלת אתר אינטרנט בנושא מניעת פגיעות, אלימות ופשיעה במרחב המקוון; ביצוע פעילות ברשתות החברתיות לקידום גלישה בטוחה והנגשת מידע לציבור בנושא, לרבות בדבר פעילות המערך.
10. ביצוע מחקר, מדידה והערכה.
11. גיבוש ועריכת הכשרות והדרכות לגלישה בטוחה ולהתמודדות עם פגיעות, אלימות ופשיעה במרחב המקוון.
12. קיום שיתופי פעולה לאומיים ובינלאומיים בתחומי פעילות המערך.
13. יצירת פתרונות משפטיים בתחומי עיסוקו של המערך. ככל שיידרשו תיקוני חקיקה, יקודמו תיקוני החקיקה על ידי משרדי הממשלה האחראים על החוקים הרלוונטיים.
14. ביצוע פעולות נוספות, בהתאם למדיניות שתיקבע על ידי ועדת ההיגוי למניעת תופעות אלימות ופשיעה במרחב המקוון, הנדרשות לצורך מימוש ייעודו וקידום מטרותיו, לרבות כל תפקיד נוסף שתטיל ועדת ההיגוי על מערך מאו"ר.
י. במסגרת המערך ולצורך הגשמת ייעודו וקידום מטרותיו יוקמו ויפעלו היחידות שלהלן:
1. מטה מערך מאו"ר – המטה ינהל את מערך מאו"ר, יפעל ליישום המדיניות וסדרי העדיפויות בנושא כפי שייקבעו על ידי ועדת ההיגוי, יגבש תכנית עבודה ליישומם ויהווה מנחה מקצועי לאומי בנושא הגנה על ילדים ובני נוער במרחב המקוון. מטה המערך יתכלל את כלל פעילות המערך, לרבות בתחומי האכיפה, המניעה, ההסברה והדוברות, ההכשרה וההדרכה, החקיקה, המחקר וההערכה ויהווה מוקד ידע לאומי בתחומי גלישה בטוחה ומניעת פגיעות, אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער במרחב המקוון.
2. מוקד לאומי – המוקד הלאומי יפעל לקבלת פניות ודיווחים ולמתן מענה בנוגע לפגיעות, אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער במרחב המקוון. המוקד הלאומי יפעל בכל שעות היממה ובכל ימות השבוע, יתכלל, ימיין, יטפל וככל שיידרש- ינתב את הפניות להמשך טיפול. לצורך ביצוע תפקידיו באופן מיטבי, יופעל המוקד על ידי משטרת ישראל באמצעות שוטרים בעלי הכשרה רלוונטית בתחומי העיסוק של המערך וישולבו בו, באופן קבוע, נציגי המשרד לבטחון הפנים, משרד החינוך,משרד המשפטים, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ומשרד הבריאות וככל שיידרש- נציגים נוספים ממשרדי הממשלה שייקבעו על ידי ועדת ההיגוי, אשר יתנו מענה בתחומי האחריות של משרדיהם ויהוו את אנשי הקשר מטעם משרדיהם במוקד הלאומי, זאת, בשים לב לאמור בסעיף 1(ז) לעיל.
3. יחידה משטרתית למאבק בפשיעה נגד קטינים במרחב המקוון – במשטרת ישראל תוקם יחידה ייעודית למאבק בפשיעה נגד קטינים במרחב המקוון. היחידה המשטרתית תפעל לאכיפה, לצמצום ולמניעה של עבירות נגד קטינים במרחב המקוון, לרבות באמצעות פעולות אכיפה יזומות ופעולות "מניעה מצבית". היחידה תפעל בתחומי הבילוש, המודיעין והחקירות, תוך שימוש בחוקרים מיומנים בתחומי המחשב והרשת.
2. להטיל על המשרד לביטחון הפנים לקדם את הקמת מערך מאו"ר במשטרת ישראל, כמערך משולב משטרתי-אזרחי, בהתבסס על המלצות צוות ההקמה הבינמשרדי למערך מאו"ר, כפי שפורטו לעיל, ובהתאם לתפיסת ההפעלה המפורטת שתאושר על ידי ועדת ההיגוי לנושא, תוך ביצוע התאמות נדרשות.
3. משרד התקשורת, כחבר בוועדת ההיגוי של מערך מאו"ר, יפעל על פי המלצתה של הוועדה הבינמשרדית להקצאת מספרים מקוצרים למוקדי חירום ומצוקה, להקצאת מספר מקוצר למוקד הלאומי של מערך מאו"ר.
4. בהתאם להחלטה 1006, לקבוע כי עם סיום עבודת הוועדה הציבורית לגיבוש אמצעים להגנה על הציבור ובהם נושאי משרה בשירות הציבור מפני פעילות ופרסומים פוגעניים כמו גם בריונות ברשת האינטרנט, אשר הוקמה על ידי שרת המשפטים ("ועדת ארבל"), יובאו המלצות ועדת ארבל אשר יאומצו על ידי שרת המשפטים, לפני ועדת ההיגוי, לצורך בחינת יישומן בעבודת מערך מאו"ר.
5. תקציב ותקינה – לצורך הקמת מערך מאו"ר יוקצו תקציב ותקנים ממקורות התקציב המאושר של המשרד לביטחון הפנים לשנים 2018-2017, בכלל זה תקני כוח אדם לנציגי משרד החינוך; משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, משרד המשפטים ומשרד הבריאות במערך מאו"ר, בהתאם להמלצות צוות ההקמה.
הנוסח המחייב של החלטות הממשלה הינו הנוסח השמור במזכירות הממשלה.
החלטת הממשלה מאשרת, בהמשך להחלטת ממשלה קודמת בעניין הקמת מערך למניעת אלימות ופשיעה נגד ילדים ברשת, את הקמתו של צוות בינמשרדי להקמת מערך מאו"ר. מערך זה, יוקם בהובלת המשרד לביטחון פנים, כמערך משטרתי אזרחי משולב. המערך יפעל לאכוף ולמנוע אלימות נגד ילדים ונוער ברשת, ויישם את המדיניות הממשלתית בנושא. תפקידו יהיה להיות מוקד לאומי לנושא, כתובת לפגיעות, לאתר ולזהות מגמות בתחום הפגיעה באינטרנט, ליצור מנגנוני דיווח על פגיעות ולגבש תפישה ודרכי התמודדות עם פגיעות שכאלו. התקציב למערך מאו"ר יוקצה מתקציב המשרד לביטחון פנים לשנים 2017-2018, ויוקצו לו תקני כוח אדם השייכים גם למשרדים אחרים.