בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2118 מיום 22 באוקטובר 2014 (להלן: החלטה 2118) שעניינה הפחתת הנטל הרגולטורי והחלטה מס' 1007 של הממשלה מיום 17 בינואר 2016 (להלן: החלטה 1007) שעניינה יישום הרפורמה בחוק רישוי עסקים, ובמטרה להפחית את הנטל של רגולציה קיימת, לקדם הערכה של רגולציה חדשה ולהביא להפחתה של עלות הרגולציה לעסקים.
תעדוף עמידה בתוכנית הפחתת נטל רגולטורי
1 . החל מיום 1 בינואר 2017, לא יגיש שר לאישורה של ועדת שרים לענייני חקיקה טיוטת חוק שעניינה רגולציה אלא אם עמד משרדו בתנאים הבאים:
א. לפרסם את התוכנית השנתית להפחתת הנטל הרגולטורי של שנת 2016, אשר תכלול הפחתה, לכל הפחות, של 25% מעלויות הבירוקרטיה, כנדרש עפ"י סעיף 1 להחלטה 2118.
אותו הכלל יחול בכל אחת מן השנים 2021-2018, ביחס לתכנית השנתית של המשרד בשנה הקודמת.
ב. ליישם את התכנית השנתית להפחתת הנטל הרגולטורי שנקבעה לשנת 2015 בהתאם לאבני הדרך והמטרות שהוגדרו בתוכנית השנתית וכמפורט להלן:
1) קידום חקיקה ממשלתית – הגשת טיוטת החוק לוועדת שרים לענייני חקיקה.
2) קביעת תקנות בנות פועל תחיקתי – אישור הצעת התקנות על ידי השר המתקין או העברת הצעת התקנות לוועדת הכנסת הרלוונטית אם התקנות טעונות אישור ועדה כאמור, לפי העניין.
3) השלמת מרכיבי התכנית התלויים בעבודת המשרד כגון פרסום נהלים.
אותו הכלל יחול בכל אחת מן השנים 2022-2018, ביחס לתכנית השנתית שפורסמה שנה קודם.
4) עמד בחובת הגשת המפרטים למשרד הפנים כאמור בהחלטה 1007.
2 . על אף האמור בסעיף 1, רשאית הממשלה, על פי הצעת שר הנוגע בדבר, לאשר הבאת טיוטת חוק הקובעת רגולציה לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה, גם אם לא התקיימו סעיף 1 (א) – (ב) לעיל.
3 . למען הסר ספק, סעיף 1 לעיל לא יחול על חקיקה ראשית המקודמת במסגרת התכנית השנתית להפחתת הנטל הרגולטורי.
4 . עם הקמתה של ועדה העוסקת בנושאים רגולטוריים, מכוח החלטת ממשלה או שר, יביא הממונה על הפחתת הנטל הרגולטורי במשרד הממשלתי הנוגע בדבר לפני יו"ר הוועדה את עקרונות הערכת השפעות רגולציה כאמור בסעיף 3 בהחלטה 2118. המשרד יהיה רשאי לצרף דו"ח ועדה שהוכן בהתאם לעקרונות אלו לחקיקה שתקודם בעקבות המלצות הוועדה חלף דו"ח הערכת השפעות רגולציה לעניין החלטה זו ולעניין החלטה 2118.
סיוע במשאבים ובגמישות הניהולית בביצוע תכניות הפחתת הנטל הרגולטורי
5 . משרד האוצר, בהיוועצות עם משרד ראש הממשלה, יגבש מנגנון תמרוץ שיאפשר את יישום החלטה זו, בהתאם לקריטריונים שייקבעו בהתייחס, בין היתר, לעומק הפחתת הנטל הרגולטורי ובהתייחס להקלות שיצרו על הפעילות הכלכלית בענף המשקי ולתקצוב הנדרש ליישום ההפחתה ברגולציה.
6 . משרד ראש הממשלה, בהיוועצות עם משרד האוצר, יעדכן מעת לעת את מתודולוגית המדידה של הפחתת הנטל הרגולטורי שנקבעה בהתאם להחלטה 2118. ביחס לכל עדכון כאמור ייקבע המועד העתידי לתחילת יישומו.
הגדרות ותחולה
7 . הגדרות החלטה 2118 יחולו גם לעניין החלטה זו. למען הסר ספק, החלטה זו לא תחול על הגופים והרגולציה שהוחרגו מהחלטה 2118 כפי שפורט בה ובהחלטת ממשלה מס' 2034 מיום 28 בספטמבר 2014.