בהמשך להחלטת ועדת שרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) (להלן – הקבינט) מספר ב/30 מיום 13.10.2015 אשר, בין היתר, מסמיכה את המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה (להלן – המשרד), בתיאום עם משרד המשפטים והחשב הכללי במשרד האוצר, לבחון את האפשרות להתקשר עם גוף ייעודי, אחד או יותר, לשם יישום חלק מפעילותו בנוגע למאבק בתופעת הדה-לגיטימציה והחרמות נגד מדינת ישראל (להלן – תופעת הדה לגיטימציה), לפעול כדלקמן:
1. להתקשר בהסכם עם גוף ייעודי שפועל שלא למטרות רווח (עמותה או חברה לתועלת הציבור) במטרה לבצע באמצעותו פעילות רחבת היקף לשם מאבק בתופעת הדה לגיטימציה בדרך של מיזם בין שני הצדדים (להלן – המיזם). הגוף הייעודי יפעל לגייס את חלקו במימון המיזם מול גורמים פילנתרופיים ו/או ארגונים פרו ישראלים ("השותפים למימון"), ובשלב ראשון תבוצע באמצעותו פעילות כאמור בשנים 2018 – 2022.
2. ההתקשרות של הממשלה עם הגוף הייעודי לצורך ביצוע המיזם תיעשה בהתאם לחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992.
3. במסגרת ההתקשרות עם הגוף הייעודי, תוקם ועדת היגוי, שתהווה את הסמכות העליונה בנוגע למדיניות הפעלת המיזם ותורכב מנציגי הממשלה שייבחרו על ידי המשרד ונציגי השותפים למימון (להלן – ועדת ההיגוי). הנציגות הממשלתית תהווה לפחות מחצית מכלל חברי ועדת ההיגוי ועל חבריה יימנו היועץ המשפטי של המשרד וחשב משרד ראש הממשלה, או נציגיהם. בנוסף, יוגדרו מערכי בקרה על פעילות הגוף הייעודי אשר יאושרו או ייקבעו במשותף עם החשב הכללי ויערך מחקר מלווה על ידי גורם חיצוני.
4. המיזם יפעל בהתאם לתוכנית עבודה שנתית שבה יפורטו כל הפרויקטים אשר ייכללו במסגרת התוכנית שתאושר על ידי ועדת ההיגוי ותהיה בהלימה עם התוכנית האסטרטגית של המשרד. ועדת ההיגוי תאשר את תוכנית העבודה של המיזם, את תקציבו וכן תפקח על ההיבט היישומי של התוכנית ועל הניצול התקציבי שלה. ככל שבמהלך ההתנהלות השוטפת, יעלה צורך לאשר פרויקטים נוספים, שלא נכללו בתוכנית העבודה השנתית שאושרה, ושלא ניתן היה לצפות את הצורך בהם מראש, המשרד יאשר את המתווה שלהם.
5. מימון המיזם ייעשה במשותף על-ידי ממשלת ישראל והגוף הייעודי (באמצעות השותפים למימון), כאשר חלקה של הממשלה יהיה עד 50% מתקציב המיזם ולא יותר מהסכומים המפורטים בסעיף 6 להלן. חלקה של הממשלה במיזם יוקצה בכפוף להקצאת מימון בסכומים זהים או גבוהים יותר על-ידי הגוף הייעודי (באמצעות השותפים למימון) Matching)).
6. חלקה של הממשלה במימון המיזם יוקצה באמצעות המשרד, מתקציבו, כמפורט להלן:
(א) סכום של עד 38 מיליון ש"ח לשנת 2018.
(ב) סכום של עד 45 מיליון ש"ח לשנת 2019.
(ג) סכום של עד 45 מיליון ש"ח לשנת 2020.
על אף האמור בסעיפים קטנים (א)-(ג) לעיל, המשרד יוכל לשנות את הפריסה לשנים 2020-2018 בהתאם לקצב הביצוע של המיזם בפועל ובכפוף לאישור אגף התקציבים.
(ד) לשנים 2021 ו-2022, סכומים שיוקצו מבסיס תקציב המשרד.
החלטה זו תבוצע במלואה ממסגרת תקציב המשרד ולא יינתנו בגינה תקציבים נוספים ממשרד האוצר.
7. מנגנון העברת הכספים לגוף הייעודי ייקבע בהתקשרות בין הצדדים ויהיה כפוף להוראות התכ"ם, לרבות הוראות תכ"ם 1.4.6 בדבר "תשלום מקדמות".
8. המשרד יהיה אחראי מטעם ממשלת ישראל על ניהול ההתקשרות עם הגוף הייעודי וידווח לקבינט אחת לשנה על אודות התקדמות המיזם. ההסכם עם הגוף הייעודי יכלול את מנגנוני הפיקוח והבקרה הדרושים והמקובלים בהתקשרויות מעין אלו בנוסף למנגנונים המוזכרים לעיל. יובהר, כי המעורבות והפיקוח הממשלתיים בפעילות הגוף הייעודי לא יהיו בדרך של מעורבות בהתנהלות התאגידית שלו, אלא באופן התואם את הוראות הדין התאגידי שיחול על הגוף הייעודי.
9. על אף האמור בהחלטת הממשלה מספר 562(תמ/15) מיום 9 באוגוסט 2001, ככל שקיים קושי באיתור גוף ייעודי כאמור המחזיק ב"אישור ניהול תקין", ניתן יהיה להסתפק באישור היועץ המשפטי לממשלה בהתאם לעקרונות המפורטים בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה מס' 1.2005, ובאישור רשם העמותות על הגשת מסמכים, לצורך ההתקשרות עמו.
ההחלטה התקבלה בהתאם לסעיף 19(ב) בתקנון לעבודת הממשלה.