מה הוחלט?
1. לאשר תחומים ועקרונות לתוכנית ממשלתית לקידום שילובם המיטבי של אזרחי ישראל יוצאי אתיופיה (להלן – יוצאי אתיופיה) בחברה הישראלית, בהמשך לתוכניות שהופעלו בעניין זה בשנים קודמות (להלן – התוכנית הממשלתית). התוכנית הממשלתית תהיה לשנים 2023 ו-2024 ובמשרדי ממשלה שהתוכנית בעניינם מתייחסת ללימודים בחינוך הפורמאלי והלא פורמאלי – לשנות הלימודים תשפ"ד ותשפ"ה ותיושם על ידי משרדי הממשלה המפורטים בהחלטה זו (להלן – משרדי הממשלה השותפים) בהתאם לתחומים לעקרונות האמורים וכן בהתאם להוראות פרטניות שנקבעו ביחס לכל משרד כמפורט להלן.
2. על מנת לשמר את ההישגים שהושגו, לצמצם פערים שנותרו ולקדם מצוינות בקרב יוצאי אתיופיה, התוכנית הממשלתית תפעל למען קידום התחומים הבאים:
2.1 לימודים והשכלה גבוהה: המשך צמצום פערים בהישגים בכל שלבי הגיל במערכת החינוך, תוך מתן דגש על עידוד מצוינות ולמידה של מקצועות מכווני תעסוקה;
2.2 שירות משמעותי: המשך המגמה של האצת העלאת שיעור המתגייסים לשירות משמעותי ולתפקידי פיקוד בצה"ל, בשירות הלאומי והאזרחי;
2.3 תעסוקה ושכר: האצת תהליך צמצום הפערים בתעסוקה ובשכר על ידי קידום מהלכים לעבר תעסוקה איכותית ומתמשכת וחתירה לייצוג הולם כמותי ואיכותי של יוצאי אתיופיה בשדרות השירות הציבורי ובמגזר הפרטי;
2.4 מעורבות והשתתפות: העצמת המעורבות וההשתתפות של יוצאי אתיופיה במסגרת פעילות תנועות נוער, מכינות קדם צבאיות, ארגוני מתנדבים ומנהיגות אזרחית תוך שימת דגש על מצוינות חברתית;
2.5 חוסן אישי וקהילתי: חיזוק הרווחה ותחושת הביטחון האישי של יוצאי אתיופיה באמצעות מתן שירותים ההולמים את מגוון הצרכים הקיימים בתחומי המשפחה, הדיור והקהילה והבטחת מיצוי הזכויות בתחומים אלה;
2.6 קידום בריאות: הפעלת תוכניות והתערבויות לקידום ולשיפור הבריאות הפיזית והנפשית של יוצאי אתיופיה ומתן מענה מותאם לצורכיהם;
2.7 התמודדות עם הטיות כלפי יוצאי אתיופיה, תוך שימת דגש על מהלכים להפחתת הטיות המשפיעות על תהליכי קבלת החלטות העלולים להוביל להסללה לא רצויה ולהיעדר מיצוי הפוטנציאל הטמון בהם;
2.8 החברה הישראלית: העמקת ההיכרות עם המורשת ותהליכי העלייה של יהדות אתיופיה תוך נקיטת פעולות לעידוד ההכרה בתרומתה לחברה הישראלית בקרב כלל אזרחי ישראל;
2.9 הגברת האמון של יוצאי אתיופיה כלפי הממשלה באמצעות שיח מתמשך עם ציבור יוצאי אתיופיה והחברה האזרחית.
3. על מנת לבסס את תשתיות ויכולות משרדי הממשלה השותפים ליישום התוכניות, המדיניות ואבני היסוד שהתקבלו בהחלטת הממשלה מספר 324 מיום 31.7.2015, משרדי הממשלה השותפים יפעלו על פי העקרונות הבאים:
3.1. העמקת שילובם של יוצאי אתיופיה והכללתם בכלל השירותים והמענים שנותנים המשרדים לפי צורכי האוכלוסייה;
הצבת יעדי תוצאה רב שנתיים, מדידתם בכל שנה ועדכונם בהתאם לשינויים במצב אוכלוסיית יוצאי אתיופיה;
3.2. קביעת תוכניות עבודה בהתאם ליעדים שנקבעו והצגתן לממשלה ולציבור ועמידה במדדי תפוקה;
3.3. ביסוס שגרת עבודה, מנגנוני שיתוף פעולה ועבודה משותפת בין שלטון מרכזי ומקומי שיאפשרו יישום התוכניות באופן אפקטיבי ובהתאם לעקרונות המדיניות תוך שיח עם הרשויות המקומיות ועם יוצאי אתיופיה;
3.4. צמצום היקף ההסללה של יוצאי אתיופיה על ידי התמודדות עם הטיות ויישום מהלכים בקרב עובדי המשרד הממשלתי ועובדי יחידות הקצה שבאחריותו;
3.5. ביצוע בקרה שוטפת על יישום התוכניות מבחינה תפעולית ומבחינה מהותית, הן ברמה הארצית והן באמצעות חיזוק הבקרה ברשויות המקומיות;
3.6. פיתוח תשתיות מידע, נתונים, הערכה ומדידה המאפשרות מעקב אחר יישום ותוצאות התוכנית הממשלתית, תוך הסכמה על המידע שייאסף ועל אופן הצגתו ובעבודה משותפת עם מטה היישום ועם יתר משרדי הממשלה השותפים;
3.7. הגברת האמון של יוצאי אתיופיה בממשלה באמצעות ניהול שיח שוטף עם יוצאי אתיופיה וארגוני החברה האזרחית.
4. להאריך את פעילות המטה לשילוב יוצאי אתיופיה במשרד ראש הממשלה (לעיל ולהלן – מטה היישום או המטה), שהוקם מכוח החלטת הממשלה מס' 609 מיום 29.10.2015, לתקופה של שנתיים נוספות – עד לסוף חודש יולי 2025, לעדכן ולקבוע כי המטה ימשיך למלא את תפקידו ויפעל לצורך המשך הפעלת התוכנית הממשלתית, תוך מתן דגש על פעולות סיוע למשרדי הממשלה השותפים ולרשויות המקומיות בביסוס תשתיות, מנגנונים וכלים להטמעתה המוצלחת של המדיניות הממשלתית ולמעקב אחר יישומה, לצד שימוש בכלים ובמיומנויות לטובת פיתוח ויישום תוכניות לשילוב אוכלוסיות ייחודיות, הכול כדלקמן:
4.1. שדרוג ושיפור מערך המידע: המטה יבצע התאמות ושדרוג למערך המידע הבין-משרדי ככלי מרכזי הן למעקב אחר מדיניות והן לתכנונה. מערך המידע השלם יאפשר להצביע על מגמות מרכזיות בהשגת היעדים עבור האוכלוסייה (זכאות לבגרות, השכלה גבוהה, קידום תעסוקה וכד'), על התקדמות במדדי ההשתלבות תוך מעקב אחר יישום תוכניות משרדי הממשלה השותפים והשגת היעדים הספציפיים לכל תוכנית. המערך יכלול מידע ברמה הלאומית וברמת הרשויות המקומיות. המידע יונגש הן לרשויות המקומיות והן למשרדי הממשלה השותפים ויהווה תשתית להמשך מדידה ועדכון היעדים גם לאחר תקופת ההחלטה. המערך ייבנה בעבודה משותפת עם משרדי הממשלה השותפים וכן עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומערך הדיגיטל הלאומי;
4.2. הוועדה הבין-משרדית: המטה ימשיך להוביל את עבודת הוועדה הבין-משרדית שמונתה על ידי מנכ"ל משרד ראש הממשלה בחודש ינואר 2017, בהתאם לתפקידיה אשר עוגנו במסגרת החלטת הממשלה מספר 421 מיום 12.9.2021 (להלן – הוועדה הבין משרדית);
4.3. מעקב אחר יישום תוכניות ואיסוף תובנות רוחביות: קיום מפגשים עתיים עם כל אחד ממשרדי הממשלה השותפים שבהם יוצגו למטה היישום מידת העמידה ביעדים, היעדים החדשים שנבחרו ותוכניות העבודה, היקף וטיב יישום התוכניות. כמו כן, שימוש בניסיון המצטבר לטובת פיתוח מתודולוגיות לשילוב אוכלוסיות ייחודיות נוספות תוך מינוף יכולות;
4.4. עבודה עם הרשויות המקומיות: בקרה ומעקב אחר יישום התוכנית הממשלתית ברשויות המקומיות, תוך יצירת מנגנונים שיאפשרו המשכיות ביישום ובקרה אחר הטמעת אבני היסוד והתוכנית הממשלתית לשילוב יוצאי אתיופיה בתחומי הרשות המקומית;
4.5. הגברת האמון של יוצאי אתיופיה בממשלה באמצעות קידום שיתוף ציבור ורב שיח עם ארגוני חברה אזרחית: בניית תשתית ארגונית לעבודה משותפת של משרדי הממשלה השותפים והרשויות המקומיות עם נציגי התושבים, ארגוני חברה אזרחית ומשתתפים בתוכניות, לצורך יצירת שקיפות, תיאום ציפיות ועמידה על צרכים ומגמות חדשים. כמו כן, מטה היישום יבחן הקמה של ועדה מייעצת לתוכנית הממשלתית המורכבת מנציגי ציבור ונציגי החברה האזרחית;
4.6. פיתוח ידע ודרכי פעולה: ייזום מהלכים וגיבוש כלים וידע שיסייעו למשרדי הממשלה ולרשויות המקומיות לקדם את שילובם המיטבי של יוצאי אתיופיה על ידי התמודדות עם אתגרים וחסמים העולים במהלך הפעלת התוכנית.
לצורך מימון סעיף זה ובהתאם לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן – חוק יסודות התקציב) יוקצו סך של 4 מיליון ₪ בשנת 2023 וסך של 10 מליון ₪ בשנת 2024 מתוך הסכום האמור בסעיף 7.
5. התוכנית הממשלתית תכלול פעילות מואצת במשרדי הממשלה השותפים כדלקמן:
5.1. משרד החינוך
אחוז התלמידים יוצאי אתיופיה הזכאים לתעודת בגרות עלה מ-54% בשנת 2016 ל-78% בשנת 2021. ישנה עלייה משמעותית גם באחוז התלמידים יוצאי אתיופיה הזכאים לתעודת בגרות איכותית המאפשרת כניסה להשכלה גבוהה מ-34% בשנת 2016 ל-54% בשנת 2021. בנתון זה עדיין יש פער משמעותי בהשוואה לנתון באוכלוסייה הכללית (68%). לאור השיפור המשמעותי באחוז התלמידים הזכאים לתעודת בגרות מקרב יוצאי אתיופיה, יפעל משרד החינוך על מנת לשמר את ההישגים שהושגו תוך שימת דגש על צמצום פערים והשתלבות מיטבית של יוצאי אתיופיה במסלולי מצוינות לימודית וחברתית והגדלת המצוינות שתתבטא במהלך תקופת השירות הצבאי, כל זאת תוך התמודדות עם אתגרים שעוד נותרו וכמפורט להלן:
5.1.1. המשך קידום הישגים לימודיים בכל שלבי החינוך במטרה לסגור את הפערים בין יוצאי אתיופיה לבין כלל התלמידים דוברי העברית, תוך הגדלת היקף הזכאים לתעודת בגרות המאפשרת כניסה להשכלה גבוהה, היקף בעלי תעודת בגרות שסיימו בהצטיינות, לרבות עידוד מצוינות ולמידה של מקצועות בתחומי המתמטיקה, מדעים וטכנולוגיה. היעד הוא שהיקף הזכאים לתעודת בגרות המזכה בהשכלה גבוהה יעלה ב-2 נקודות אחוז בכל שנה כך שבסיום שנת הלימודים תשפ"ה השיעור יעמוד על 58% ושהיקף הזכאים בעלי תעודות בגרות מצטיינת יעלה ב-1 נקודה אחוז בכל שנה;
5.1.2. הגדלת היקף המשתתפים בתוכניות למחוננים מצטיינים בכל שלבי החינוך ב-4% בכל שנה, יחד עם הגדלת היקף התלמידים המאותרים כמחוננים או כמצטיינים;
5.1.3. גיבוש תפיסות חינוכיות וחיזוק הכישורים והמיומנויות ההוריות תוך הבניית אמון הדדי בין צוותי החינוך לבין ההורים;
5.1.4. הכללת תלמידים יוצאי אתיופיה בחינוך הרגיל, טרם הפנייתם לשירותי חינוך מיוחדים, ניטור בקרה, וצמצום מספר התלמידים עם מוגבלות בשכיחות גבוהה המופנים לוועדות זכאות ואפיון;
5.1.5. הרחבה, העמקה וחשיפה של היכרות ילדים ובני הנוער בכלל מערכת החינוך לסיפור העלייה ותרבותם הייחודית של יוצאי אתיופיה;
5.1.6. הגברת השתתפות תלמידים יוצאי אתיופיה בפעילויות בלתי פורמליות, הן לילדים והן לנוער;
5.1.7. הגדלת היקף המלש"בים המועמדים לגיוס לתפקידי איכות, הגדלת היקף המלש"בים המתאימים לצאת לקצונה והפחתת ליקויי השירות באמצעות חיזוק ההכנה לצה"ל, תוך הידוק שיתוף הפעולה עם הגורמים הרלוונטיים בצה"ל;
5.1.8. הגדלת מספר עובדי ההוראה יוצאי אתיופיה המשולבים במערכת החינוך ב-60 עובדי הוראה בכל שנה לצורך הגדלת הגיוון במערכת;
5.1.9. הכשרה, העצמה, הכנה ופיתוח של עובדי הוראה וטיפוח מועמדים לעתודה ניהולית בקרב יוצאי אתיופיה והגדלת מספר עובדי ההוראה בתפקידי מנהיגות וניהול.
לצורך מימון סעיף זה יוקצו עבור שנה"ל תשפ"ד: 24.5 מיליון ש"ח מתוך הסכום האמור בסעיף ב(1) להחלטת הממשלה מס' 1790 מיום 17.7.2022 (להלן – החלטה 1790) 15 מיליון ש"ח מתוך הסכום האמור בסעיף ב(2) להחלטה 1790, ו-20.5 מיליון ש"ח מתוך הסכום האמור בסעיף 7 להחלטה. עבור שנה"ל תשפ"ה יוקצו 23.5 מיליון ש"ח מתוך הסכום האמור בסעיף ב(1) להחלטה 1790, 15 מיליון ש"ח מתוך הסכום האמור בסעיף ב(2) להחלטה 790 ו-20.5 מיליון ש"ח מתוך הסכום האמור בסעיף 7 להחלטה.
5.2. משרד הרווחה והביטחון החברתי:
בהמשך להישגי משרד הרווחה והביטחון החברתי בהפחתת אחוז יוצאי אתיופיה המוכרים לשירותי הרווחה, הפחתת היקף הילדים יוצאי אתיופיה המוצאים מהבית מ-584 ילדים בשנת 2016 ל-449 ילדים בשנת 2021 והפחתת היקף הנערים יוצאי אתיופיה המטופלים בשירות מבחן מ-5.9% מכלל המטופלים ל-2.6% מכלל המטופלים, אחוז המתקרב לאחוזם של יוצאי אתיופיה בקרב קבוצת הגיל הזו (2.2%), יפעיל המשרד תוכנית המכוונת להמשך השגת יעדים אלה ויעדים נוספים כמפורט מטה, עד לכדי צמצום הפערים שעדיין קיימים בין יוצאי אתיופיה לבין כלל האוכלוסייה.
לצורך כך יתמקד המשרד בשילובם של יוצאי אתיופיה המוכרים למחלקות בכלל שירותי הרווחה הקיימים ברשויות המקומיות, על מנת להביא לשיקומם. כמו כן, יתמקד המשרד בהטמעת גישות ופרקטיקות מקצועיות שיאפשרו לתת שירות מותאם ליוצאי אתיופיה במסגרת שירותים אלה ובכלל זה סיוע להתמודדות עם האתגרים הנפשיים והחברתיים העומדים בפני יוצאי אתיופיה שעלו דרך סודן. בנוסף, משרד הרווחה והביטחון החברתי יתמקד במתן שירותים לאוכלוסייה המבוגרת.
בשים לב לאמור לעיל, יעדי משרד הרווחה והביטחון החברתי בנוגע ליוצאי אתיופיה הם כדלקמן:
5.2.1. שיקום משפחות הנזקקות לשירותי רווחה עד שמספר מקבלי השירות במחלקות לשירותים החברתיים יהיה בהתאם לשיעורם באוכלוסיה ובהשוואה לכלל מקבלי השירות במחלקות לשירותים חברתיים;
5.2.2. שילוב משפחות, נערים וצעירים יוצאי אתיופיה בכלל שירותי הרווחה על פי צורכיהם;
5.2.3. הנגשת שירותים ייעודיים לאוכלוסייה מבוגרת בעלת חסמים שפתיים;
5.2.4. הרחבת המענים בקהילה הניתנים לילדים בסיכון ולמשפחותיהם במטרה לשפר את מצבם באופן משמעותי ולהימנע ככל הניתן מהוצאה חוץ ביתית, והכול בכפוף לטובתו של הקטין, מצבו של הקטין וצרכיו הספציפיים;
5.2.5. פעולות לצמצום מעורבות נערים ונערות בפלילים ותמיכה במשפחותיהם;
5.2.6. מתן סיוע לאוכלוסייה המתמודדת עם האתגרים החברתיים והנפשיים המלווים את יוצאי אתיופיה שעלו דרך סודן.
לצורך מימון סעיף זה ובהתאם לחוק יסודות התקציב, יוקצו סך של 3.7 מיליון ש"ח בשנת 2023 ו-5 מיליון ש"ח בשנת 2024 מתקציב משרד הרווחה והביטחון החברתי וסך של 10 מיליון ש"ח בשנת 2024 מתוך הסכום האמור בסעיף 7.
5.3. משרד העבודה:
תוכניות תעסוקה שפעלו בשנים 2020-2016 הראו הצלחה בהשגת יעדים של שדרוג תעסוקתי, עליית שכר משמעותית (10%) ויצירת אופק תעסוקתי. עם זאת, היקף התוכניות היה מוגבל ביחס להיקף הפערים בהכנסה ובשכר. ההכנסה הממוצעת של משק בית של יוצאי אתיופיה הוא כ-75% מההכנסה הממוצעת של משק בית בישראל, זאת למרות שיעורי תעסוקה גבוהים. לצורך כך, החל משרד העבודה, בהתאם להחלטת הממשלה מספר 421 מיום 12.9.2021, להרחיב ולייעל את תוכניות התעסוקה כך שיקיפו מספר גדול יותר של משתתפים, יפנו לקהלים נוספים (כגון אקדמאים) ויציעו מגוון רחב יותר של מסלולי הכשרה ושדרוג בתעסוקה.
משרד העבודה ימשיך לפעול להרחיב ולייעל את תוכניות התעסוקה ליוצאי אתיופיה לצורך השגת היעדים הבאים:
5.3.1. הגברת הנגישות, פיתוח והפעלת מענים מיטביים לצעירים וצעירות שיובילו להשתלבות במקצועות בעלי פוטנציאל השתכרות גבוה, תוך הגדלה וקידום מספר הצעירים בתעסוקה איכותית, הכוללת אופק קידום מקצועי ותוך שימת דגש על הנגשה של הכשרות בתחומי הטכנולוגיה וההיי-טק. כמו כן ייבנה מסלול דומה לשילוב אקדמאים יוצאי אתיופיה בתעסוקה הולמת;
5.3.2. הכשרות לקידום ולשדרוג מקצועי תוך מתן דגש על הכשרות במקצועות מבוקשים במשק ותוך פיתוח כישורים לעולם העבודה המשתנה, תוך הפניית המעונינים בכך לאפיק השתלבות באקדמיה;
5.3.3. הכוון אישי ובניית מסלול פיתוח קריירה מותאם לפרט אשר יכלול אבחון תעסוקתי, ליווי פרטני וקבוצתי לאורך תהליכי ההכשרה, חיפוש העבודה וחיבור למעסיקים וסיוע בתהליך ההשמה.
5.3.4. תיעשה עבודה משותפת בתחום התעסוקה, הכוללת את הגורמים הרלוונטיים לעניין, אשר יפעלו על מנת להכווין את יוצאי אתיופיה אל המקצועות המבוקשים במשק, תוך שהכוונה להכשרות המקצועיות תיעשה בהתאם למיפוי שייערך במסגרת מימוש החלטת הממשלה מס' 198 מיום 1.8.2021.
לצורך מימון סעיף זה ובהתאם לחוק יסודות התקציב, יוקצו סך של 1.250 מיליון ש"ח בשנת 2023 ו-1.250 מיליון ש"ח בשנת 2024 מתקציב משרד העבודה וסך של 10 מיליון ש"ח בשנת 2024 מתוך הסכום האמור בסעיף 7.
5.4. המשרד לביטחון לאומי:
לאור הירידה המשמעותית בהיקף מעצרי קטינים מקרב יוצאי אתיופיה, שירד מ-14% מכלל המעצרים בשנת 2018 ל-6% בשנת 2021 ולנוכח העובדה שלמרות ירידה זו, עדיין ישנו ייצוג יתר משמעותי של קטינים ובגירים יוצאי אתיופיה בקרב העצורים, לקבוע כי משטרת ישראל תמשיך בהפעלת האמצעים ודרכי הפעולה שננקטו בשנים הקודמות של התוכנית, תוך שימת דגש על התמודדות שיטתית עם הטיות של שוטרים בתחנות שבתחומן יש ריכוזים של יוצאי אתיופיה, הקניית כלים יישומיים מקצועיים לשוטרים ומיסוד הסדרים ארגוניים להפחתת ההטיות. המשטרה תשים דגש על מתן שירות מקצועי מותאם ליוצאי אתיופיה בתחומי הביטחון האישי והקהילתי ותקדם הגברת האמון במשרד לביטחון לאומי וגופיו.
5.4.1. הממשלה רושמת לפניה את הודעתו של השר לביטחון לאומי שלפיה ימשיך להתקיים שיתוף פעולה מקצועי בין משטרת ישראל לבין רשות הלאומית לביטחון קהילתי לצורך טיוב פעולותיהן השונות בתור היותן זרועות משלימות זו את זו בתוכנית;
5.4.2. המשרד לביטחון לאומי יפקח על הטמעת התוכניות והצעדים של משטרת ישראל והרשות הלאומית לביטחון קהילתי, כפי שיפורטו להלן:
5.4.3. משטרת ישראל:
5.4.3.1. הגברת תחושת הביטחון האישי של יוצאי אתיופיה וכן חיזוק האמון בין יוצאי אתיופיה לבין המשטרה, תוך שימוש במתודות וכלים הקיימים בתחנות הליבה, לרבות מערך השיטור הקהילתי;
5.4.3.2. השוואת שיעור האכיפה של יוצאי אתיופיה (קטינים/בגירים וסה"כ) ליתר האוכלוסיה באמצעות קיום פעילויות הכשרה והדרכה בקרב השוטרים להתאמת פעילות המשטרה בכל הנוגע לאוכלוסיית יוצאי אתיופיה תוך שימוש הוגן בסמכויות האכיפה באופן שוויוני ועל בסיס עקרונות המלחמה בפשיעה, כל זאת תוך קיום פעילות והשוואת היקף הקטינים המופנים לתהליכים חלופיים (ט.מ), בהתאמה להיקפם באוכלוסייה והשוואתם לאוכלוסייה הכללית;
5.4.3.3. הגברת פעילויות הפיקוח, הבקרה ודיווח נתונים עתיים, בפילוח לפי תחנות משטרה, על פי מדדים שנקבעו בתיאום בין מטה היישום לבין משטרת ישראל, לרבות ביחס לממצאי בקרות על חקירות, עיכובים ומעצרים של קטינים ובגירים יוצאי אתיופיה. במסגרת הגברה והסדרת הבקרה ימונה צוות לגיבוש סט נתונים עתי שיפורסם ע"י המשטרה לציבור לשם הגברת השקיפות וחיזוק אמון הציבור. הצוות ימסור המלצותיו למטה היישום בתוך 90 יום ממועד כינוסו;
5.4.3.4. ייצוג הולם של יוצאי אתיופיה במשטרה בדרגות ובתפקידים השונים בהיקף שלא יפחת משיעורם באוכלוסייה הכללית, לרבות בחטיבת התביעות.
5.4.4. הרשות הלאומית לביטחון קהילתי:
5.4.4.1. הגברת תחושת הביטחון האישי של יוצאי אתיופיה;
5.4.4.2. חיזוק האמון בין המשטרה לבין יוצאי אתיופיה;
5.4.4.3. חיזוק החוסן הקהילתי בשכונות שבהן ריכוז גבוה של יוצאי אתיופיה;
5.4.4.4. התמודדות עם תופעות סיכון (התמכרויות, אלימות, סמים ואלכוהול);
5.4.4.5. הכשרות והתמקצעות כוח אדם בנושא עבודה מודעת הקשר ורגישות בין תרבותית.
לצורך מימון סעיף זה ובהתאם לחוק יסודות התקציב, יוקצו סך של 17.9 מיליון ש"ח בשנת 2023 ו-17.9 מיליון ₪ בשנת 2024 מתקציב המשרד לביטחון לאומי.
5.5. הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית:
הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית (להלן – הרשות להתחדשות עירונית) תמשיך לקדם תהליכי התחדשות עירונית בחמש שכונות שבהן ריכוז גבוה של יוצאי אתיופיה בהתאם להחלטת הממשלה מספר 2253 מיום 5.1.2017 וכן תפעל לסייע לתושבים יוצאי אתיופיה החיים בשכונות המצויות ביישובים שבהם פועלות מינהלות עירוניות להתחדשות עירונית ובאמצעותן.
יעדי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בקרב יוצאי אתיופיה יהיו כלדקמן:
5.5.1. הנגשה והסברה של תהליכי ההתחדשות העירונית לכלל התושבים;
5.5.2. ליווי התושבים בהתארגנות לקידום תהליכי ההתחדשות העירונית, לרבות התקשרויות עם אנשי מקצוע הנדרשים לקידום מיזמי ההתחדשות העירונית;
5.5.3. הגברת אמון בין התושבים לבין הרשות המקומית ואנשי המקצוע המוציאים לפועל את תהליכי ההתחדשות העירונית ועידוד בעלי דירות לקחת חלק פעיל בתהליכי התחדשות עירונית;
5.5.4. העצמת התושבים במסגרת קידום הליכי התחדשות העירונית והשינוי בשכונות;
5.5.5. הטמעת צרכים חברתיים וקהילתיים בתכנון.
לצורך מימון סעיף זה ובהתאם לחוק יסודות התקציב, יוקצו סך של 2 מיליון ש"ח בשנת 2023 ו-2 מיליון ש"ח בשנת 2024 מתקציב הרשות להתחדשות עירונית וסך של 8 מיליון ש"ח בשנת 2023 ו-8 מיליון ש"ח בשנת 2024 מתוך הסכום האמור בסעיף 7.
5.6. משרד הבריאות:
משרד הבריאות מקים בימים אלה פורום מייעץ של יוצאי אתיופיה בראשות אל"מ במיל' ד"ר אבי יצחק במטרה למפות צרכים ייחודיים של יוצאי אתיופיה ולהמליץ על צעדים ותוכניות לקידום בריאות פיזית ונפשית בקרב יוצאי אתיופיה. עבודת הפורום תתמקד, בין היתר, בנושאים של קידום בריאות ואורח חיים בריא, התאמת מענים רפואיים, בדיקות סקר ומניעה ונושאים נוספים בתחומי בריאות הנפש ובריאות הציבור. הפורום המייעץ יגיש המלצותיו למנכ"ל משרד הבריאות עד לסוף חודש נובמבר 2023. ההמלצות יהוו בסיס לקביעת יעדי המשרד ולהקצאת התקציב ליעדים שיגובשו. חלוקת התקציב לטובת מימוש המלצות הפורום ופעילות המשרד בהתאם לסעיף זה תיקבע על ידי משרד הבריאות בהיוועצות עם מטה היישום.
לצורך מימון סעיף זה ובהתאם לחוק יסודות התקציב, יוקצו סך של 2 מיליון ש"ח בשנת 2024 מתקציב משרד הבריאות וסך של 3 מיליון ש"ח בשנת 2024 מתוך הסכום האמור בסעיף 7.
5.7. משרד התרבות והספורט:
לאור ההצלחה של תוכנית מינהל הספורט באיתור וגיוס ילדים ובני נוער ספורטאים מצטיינים ושילובם באגודות ואיגודי ספורט במגוון ענפים, יעדי מינהל הספורט שבמשרד התרבות והספורט יהיו כדלקמן:
5.7.1. עידוד ילדים ונערים בעלי פוטנציאל להצטרף לחוגי ספורט ולפעילויות ספורט;
5.7.2. עידוד וחתירה לשילוב יוצאי אתיופיה בענפי הספורט האולימפיים והתחרותיים בכלל.
לצורך מימון סעיף זה ובהתאם לחוק יסודות התקציב, יוקצו סך של 3 מיליון ש"ח בשנת 2023 ו-3 מיליון ש"ח בשנת 2024 מתקציב משרד התרבות והספורט וסך של 2 מיליון ש"ח בשנת 2023 ו-2 מיליון ש"ח בשנת 2024 מתוך הסכום האמור בסעיף 7.
5.8. משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות:
המשרד יפעל לעידוד השתתפותם של צעירים יוצאי אתיופיה במכינות שנתיות לפני הגיוס לצה"ל באמצעות הקצאת תקציבים למכינות קדם צבאיות שנתיות ובאמצעות חלוקת מלגות בגין השתתפותם של יוצאי אתיופיה במכינות.
לצורך מימון סעיף זה ובהתאם לחוק יסודות התקציב, יוקצו סך של 2 מיליון ש"ח בשנת 2023 מתוך הסכום המיועד למימון "חיזוק הזהות היהודית באמצעות מיזמים משותפים, פרויקטים שונים, מבחני תמיכה ופעולות בקרב סטודנטים, חיילים, חיילים משוחררים" (תוכנית 045213 בנספח להחלטת ממשלה מס' 511 מיום 14.5.2023) (להלן – החלטה 511), וסך של 2 מיליון ₪ בשנת 2024 מתוך הסכום האמור בסעיף 7.
5.9. משרד העלייה והקליטה
להטיל על משרד העלייה והקליטה לקדם תכנון לחידוש והרחבת האנדרטה וסביבתה בהר הרצל בירושלים להנצחת יהודי אתיופיה אשר נספו בדרכם לישראל. משרד העלייה והקליטה יעביר המלצותיו בעניין חידוש והרחבת האנדרטה לוועדת השרים לעניין קידום שילוב אזרחי ישראל ממוצא אתיופי בחברה הישראלית בתוך 6 חודשים.
לצורך מימון סעיף זה ובהתאם לחוק יסודות התקציב, יוקצה סך של 500 אלש"ח בשנת 2023 מתקציב משרד העלייה והקליטה.
5.10. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
5.10.1 לרשום את הודעת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים כי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יפעל לשילובם המיטבי של יוצאי אתיופיה בקורסי הכשרות מקצועיים בתחומי המשרד לרבות בתחום הכשרות הנהיגה המקצועיות על ידי הנגשת תהליכי המיון, הגברת המודעות בין היתר על ידי פרסום מוכוון ובחינת הדרכים להסרת חסמי השתתפות.
5.10.2. המשרד יבחן הסרת חסמים באופן קבלת השירותים במשרדי הרישוי על ידי יוצאי אתיופיה.
סעיף זה ימומן באופן מלא מתקציב משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.
6. לתקן את החלטה 511, כך שבנספח להחלטה, במקום:
יבוא:
משימות לאומיות |
045213 |
משרד ההתיישבות |
129,820 |
150,000 |
חיזוק הזהות היהודית באמצעות מיזמים משותפים, פרויקטים שונים, מבחני תמיכה ופעולות בקרב סטודנטים, חיילים, חיילים משוחררים |
7. תקציב
בהתאם להוראות סעיפים 40 ו-40א לחוק יסודות התקציב ולצורך מימון החלטה, זו יקצו משרדי הממשלה המפורטים בסעיפים שלעיל מתקציביהם את הסכומים כמפורט בסעיפים 4 ו-5 לעיל בסך של 140 מיליון ש"ח וכן יוקצה סך של 100 מיליון ש"ח מתקציבי הפעולות והפרויקטים הרוחביים הממשלתיים בחלוקה המפורטת בסעיפים שלעיל לצורך מימון פעולה מאזנת כהגדרתה בסעיף האמור.
הממשלה מחליטה על קידום מדיניות ממשלתית לשילובם של אזרחי ישראל ממוצא אתיופי בחברה הישראלית – המשך הפעלת תוכניות משרדי הממשלה, הארכת תקופת פעילותו של מטה היישום.
הפרויקטים כוללים מיקוד בחינוך, מתן תקציבים וקידום בתעסוקה.
לפירוט מלא אנא ראו את לשון החוק.