בהמשך להחלטות הממשלה מס' 1979(ע/26) מיום 15.7.2010 בעניין תכנית חומש לסיוע לעולי אתיופיה, מס' 4624 מיום 13.5.2012 בעניין שיפור קליטת יוצאי אתיופיה (להלן: החלטה מס' 4624), מס' 1300 מיום 9.2.2014 בעניין גיבוש תכנית לקידום שילובם המיטבי של יוצאי אתיופיה בחברה הישראלית (להלן: החלטה מס' 1300),
מס' 324(אתפ/3) מיום 31.7.2015 בעניין מדיניות ממשלתית לקידום שילובם של אזרחי ישראל ממוצא אתיופי בחברה הישראלית (להלן: החלטה מס' 324) ומס' 609(אתפ/4) מיום 29.10.15 בעניין מדיניות ממשלתית לקידום שילובם המיטבי של יוצאי אתיופיה בחברה הישראלית – תכניות משרד החינוך, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד הבריאות וצוות יישום ומעקב אחר התכנית:
1. לאמץ את התכנית הממשלתית לקידום שילוב יוצאי אתיופיה בחברה הישראלית הנוגעת למשרד הביטחון וצה"ל, למשרד הכלכלה והתעשייה ולנציבות שירות המדינה לשנים 2019-2016, אשר הונחה על שולחן ועדת השרים (ופורסמה באתר המעטפה של מזכירות הממשלה) ולהנחות את המשרדים לפעול כדלקמן:
א. משרד הביטחון וצה"ל
(1) משרד הביטחון יפרט יעדים שנתיים מתוך היעדים הארבע שנתיים, עד סוף הרבעון השני של שנת 2016. צה"ל יקבע יעדים שנתיים מתוך היעדים הארבע שנתיים ויטמיעם בתכניות העבודה השנתיות המאושרות בצה"ל.
(2) בהתאם לאמור בסעיף 3 בהחלטה מס' 324, צוות בינמשרדי משותף למשרד הביטחון וצה"ל, משרד העלייה והקליטה, משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה יתכנס בתוך 30 יום מקבלת החלטה זו וידון בתחומים שבהם מטפל משרד העלייה והקליטה ונוגעים למי שכבר אינם עולים, והעברת אחריות הטיפול למשרד הרלוונטי.
(3) ראש האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון ימנה, בתוך 60 יום מאישור החלטה זו ולאחר שקיים התייעצות עם צה"ל ועם משרד ראש הממשלה, ועדת מעקב מקצועית מייעצת לתכניות משרד הביטחון. לפחות 50% מחברי הוועדה יהיו יוצאי הקהילה האתיופית שיש להם תרומה מקצועית רלוונטית. הוועדה תתכנס לפחות פעמיים בשנה, תקבל דיווח אודות התקדמות התכנית ותדון בחסמים ביישומה ובנושאים נוספים שיובאו בפניה והנוגעים למשרד הביטחון.
ב. משרד הכלכלה והתעשייה
להנחות את יחידות המשרד לפעול ליישום ההחלטה בכלי המשרד הרלוונטיים כדלקמן:
(1) היקף התכנית יעמוד על 55.13 מלש"ח, בפריסה על פני ארבע שנים 2019-2016, כדלקמן:
תקציב התכנית – מקורות
|
|
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
סה"כ
|
ממקורות המשרד
|
3.05
|
8.75
|
7.75
|
2.31
|
21.87
|
ממקורות החלטת ממשלה 4624
|
3
|
3
|
3
|
|
9
|
תקציב תוספתי
|
6.06
|
7.25
|
5.75
|
4.69
|
*23.76
|
העברה ממשרד רה"מ
|
0.5
|
|
|
|
0.5
|
סה"כ שנתי
|
12.61
|
19.01
|
16.51
|
7
|
55.13
|
* 12.87 מלש"ח מתוך התקציב התוספתי הייעודי המוקצה על ידי משרד האוצר, יוקצה בהרשאה להתחייב.
(2) 26.85 מלש"ח מהתקציב יופנו לקידום ולשדרוג מקצועי של העובד באמצעות הכשרה והכוונה תעסוקתית, 8.52 מלש"ח יופנו לעידוד יזמות ולפתיחת עסקים קטנים, 19.25 מלש"ח יופנו לתמרוץ מעסיקים לשילוב מתמחים ועובדים בתעסוקה איכותית (ככל שיהיו יתרות מתקציבי תמרוץ מעסיקים הן יוחזרו לשימוש מרכז השקעות במסגרת מסלולי תעסוקה) ו-0.5 מלש"ח יופנו לפעילות הסברה ייעודית למניעת אפליה ולקידום שוויון הזדמנויות בתעסוקה.
(3) התקציבים שיעמיד משרד הכלכלה והתעשייה בהתאם לתכניתו, ייכנסו לתקציב החל משנת 2016 לתקנה ייעודית.
(4) מעקב ומדידה – משרד הכלכלה והתעשייה יקבע יעדי ביניים כנגזרת מהיעדים הארבע שנתיים, עד מחצית שנת 2016.
(5) מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה ימנה, בתוך 60 יום מאישור החלטה זו ולאחר תיאום עם משרד ראש הממשלה, ועדת מעקב מקצועית מייעצת לתכניות משרד הכלכלה והתעשייה. לפחות 50% מבין חברי הוועדה יהיו נציגי קהילת יוצאי אתיופיה שיש להם תרומה מקצועית רלוונטית. הוועדה תתכנס לפחות פעמיים בשנה, תקבל דיווח אודות התקדמות התכנית, תדון בחסמים המתגלים ביישומה ובנושאים נוספים הנוגעים לשילוב מיטבי בתעסוקה והמבוצעים על ידי משרד הכלכלה והתעשייה.
(6) בהתאם לאמור בסעיף 3 להחלטה מס' 324, צוות בינמשרדי משותף למשרד הכלכלה והתעשייה, משרד העלייה והקליטה, משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, יתכנס בתוך 30 יום מקבלת החלטה זו וידון בתחומים המטופלים כיום על-ידי משרד העלייה והקליטה ונוגעים למי שכבר אינם עולים והעברת אחריות הטיפול למשרד הרלוונטי.
ג. נציבות שירות המדינה
(1) בהתאם לסעיף 15א(ב) לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959 (להלן: חוק המינויים):
(א) להמליץ לממשלה לקבוע יעד לייצוג הולם של מי שהוא או שאחד מהוריו נולדו באתיופיה, בהתאם להמלצת נציב שירות המדינה כאמור בסעיף 15א(ד) לחוק המינויים, שלפיה אחוז ייצוגם בשירות המדינה לא יפחת מחלקם באוכלוסייה.
(ב) לצורך יישום האמור לעיל ולשם הגעה ליעד שבס"ק (א) לעיל, לייעד משרות למי שהוא או אחד מהוריו נולדו באתיופיה מתוך כלל המשרות בשירות המדינה בדגש על משרות אקדמאיות. לשם יישום החלטה זו, להמליץ לממשלה, בהתאם לסעיף 33(א) לחוק יסוד: הממשלה, לאצול לראש הממשלה את סמכות הממשלה לפי סעיף 15א(ב)(2) לחוק המינויים, לייעד משרות למי שהוא או אחד מהוריו נולדו באתיופיה כאמור בהחלטה זו, וכן להמליץ לממשלה להסמיך את ראש הממשלה לאצול סמכות זו לנציב שירות המדינה, בהתאם לסעיף 33(ג) לחוק יסוד: הממשלה.
(2) נציב שירות המדינה ימנה, בתוך 60 יום מאישור החלטה זו ולאחר שקיים התייעצות עם משרד ראש הממשלה, ועדת מעקב מקצועית מייעצת לנושאים שבטיפול נציבות שירות המדינה. לפחות 50% מחברי הוועדה יהיו יוצאי הקהילה האתיופית שיש להם תרומה מקצועית רלוונטית. הוועדה תתכנס לפחות פעמיים בשנה, תקבל דיווח אודות התקדמות התכנית, ותדון בחסמים ביישומה ובנושאים נוספים שיובאו לפניה, המטופלים על ידי נציבות שירות המדינה.
2. המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל
(1) כהשלמה לתכנית המשרד לביטחון הפנים, אשר הוצגה ביום 8.7.2015 ואושרה על ידי ראש הממשלה, לקבוע כי היקף התכנית ממקורות המשרד לביטחון הפנים ומשרד האוצר, כפי שסוכם ביניהם, הוא 22 מלש"ח לשנה, מתוכם כ-11 מלש"ח לפעילות משטרת ישראל וכ-11 מלש"ח להרחבת התכניות למניעת אלימות שמפעיל המשרד – "עיר ללא אלימות" ו"מצילה" ולהרחבת פעילות הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול, בהתאם לקריטריונים שייקבעו במשרד לביטחון הפנים וללא השתתפות עצמית נוספת מצד הרשויות המקומיות הרלוונטיות.
(2) לקבוע כי בתום שנת ההפעלה הראשונה של התכנית, ולא יאוחר מדצמבר 2016, המשרד יפרסם מדדי תוצאה לתוכנית.
(3) לקבוע כי במהלך יישום התכנית, משטרת ישראל, בתיאום עם המשרד לביטחון הפנים, תמשיך לקיים פגישות עתיות עם נציגי הקהילה בנוגע לחלקה בתכנית, לשם ליווי יישום התכנית בתדירות שלא תפחת משלושה מפגשים בשנה.
3. צוות למיגור גזענות נגד יוצאי אתיופיה
(1) להטיל על מנכ"לית משרד המשפטים להקים ולעמוד בראש צוות בינמשרדי לגיבוש תכנית פעולה להתמודדות עם תופעת הגזענות נגד יוצאי אתיופיה. בצוות יהיו חברים נציגים בכירים (בדרג סמנכ"ל או ראש אגף בכיר) מבין המשרדים המנויים בהחלטה מס' 1300, ובנוסף, נציגי נציבות שירות המדינה ומשטרת ישראל וכן נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה והתעשייה. הצוות יגדיר מראש דיונים שיהיו פתוחים למעוניינים מבין יוצאי אתיופיה, בהרשמה מראש ועל בסיס מקום פנוי. בהתאם לצורך ולנושא, ניתן להזמין לישיבות הצוות נציגי ממשלה נוספים, נציגי אקדמיה, נציגי ארגוני החברה האזרחית הרלוונטיים ומוזמנים נוספים בעלי תרומה ייחודית רלוונטית.
(2) הצוות יעסוק, בין היתר, בנושאים הבאים:
(א) ריכוז מידע אודות התבטאויות, מקרים, אירועים המכוונים נגד יוצאי אתיופיה בשל מוצאם או צבע עורם, לרבות בזירה האינטרנטית.
(ב) טיפול: גיבוש של נהלי פעולה במקרה של גזענות ו/או אפליה, לרבות אמצעים שבהם ניתן לנקוט במשרדי הממשלה לצמצום ממדי התופעה ולהגברת ההרתעה.
(ג) שינוי תודעה: גיבוש אמצעים להגברת הנכחה של יוצאי אתיופיה במרחב הציבורי.
(3) התכנית תבחן את היכולת לקבוע יעדים מדידים, פעולות מומלצות ולוח זמנים לביצוע, ותובא לאישור הממשלה בתוך 90 יום.