מה הוחלט?
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 5255 מיום 02.12.2012 ולאחר תהליך מעמיק ורחב לגיבוש מדדי איכות חיים, קיימות וחוסן בהשתתפות מעל 120 מומחים מהממשלה, המגזר העסקי, החברה האזרחית וארגונים יציגים, תהליך לשיתוף הציבור שכלל מעל 2,000 משיבים, וליווי מקצועי של ארגון ה-OECD, ולאחר בחינה והכרעה של ועדת ההיגוי שהוקמה על פי החלטת הממשלה מס' 5255 מדצמבר 2012 (להלן: ועדת ההיגוי):
1. לאמץ את החלטת ועדת ההיגוי בדבר מערכת מדדי איכות חיים, קיימות וחוסן בתחומי המדידה הבאים: איכות התעסוקה, ביטחון אישי; בריאות; דיור ותשתיות; חינוך, השכלה וכישורים; מעורבות אזרחית וממשל; סביבה; רווחה אישית וחברתית; רמת חיים חומרית. המדדים מפורטים בסיפא להחלטה זו.
2. להטיל על ועדת ההיגוי לבחון יצירת שני תחומים נוספים של מדדים בתחום פנאי, תרבות וקהילה ותחום טכנולוגיות המידע, לגבש המלצה ולהגישה לסטטיסטיקן הממשלתי להוספה למערכת מדדי איכות חיים, קיימות וחוסן, כפי שמפורט בסעיף 1.
3. להטיל על הסטטיסטיקן הממשלתי:
א. לפרסם, אחת לשנה, את מערכת מדדי איכות החיים, ולבצע פעולות להנגשתה לציבור.
ב. להכין תכנית לפיתוח המדדים הנדרשים בהתאם להמלצת ועדת ההיגוי, לרבות:
1) הקמת צוותי עבודה ייעודיים לגיבוש מדדים הדורשים פיתוח מתודולוגי. צוותי העבודה יכללו נציגים בהתאם לצורך, בין היתר ממשרדי הממשלה, מהאקדמיה ומגופים אחרים רלוונטיים.
2) היערכות לביצוע סקרים חדשים או עדכונים בסקרים קיימים וביצועם.
3) הקמת צוות לגיבוש מתודולוגיה לביצוע סקר תקצוב זמן. הצוות יגיש הצעה לוועדת ההיגוי ולמשרד האוצר בתוך 180 יום הכוללת מתודולוגיה מפורטת והצעה למימון הסקר בהתאם לצרכים שייקבעו.
4. להטיל על המועצה הציבורית לסטטיסטיקה להמשיך ולבחון את מערכת מדדי איכות חיים בכלל זה את תקיפותם ומידת ההלימה לאופן ההתקדמות המצופה של התהליכים הנובעים מההחלטה. להקים לצורך כך ועדה ייעודית לנושא שתכלול נציגי משרדי ממשלה, מגזר עסקי, חברה אזרחית וגופים רלוונטיים אחרים.
5. הממשלה רושמת לפניה שהמשרד להגנת הסביבה, בהתייעצות עם יתר הגורמים לפי העניין, יפעל לגיבוש מדדי קיימות וחוסן לאומי.
6. להקצות ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה תקציב בהיקף של 7,084 אלפי ש"ח ומשרות כוח אדם בשנים 2019-2016 לצורך פיתוח ופרסום מדדי איכות החיים לפי החלוקה והפריסה המפורטת בטבלה להלן:
|
2016 (אלפי ש"ח) |
2017 (אלפי ש"ח) |
2018 (אלפי ש"ח) |
2019 (אלפי ש"ח) |
משרד האוצר |
1,846 |
655 |
348 |
235 |
משרד ראש הממשלה |
500 |
500 |
500 |
500 |
המשרד להגנת הסביבה |
500 |
500 |
500 |
500 |
משרות פרויקטאליות |
7.5 |
4 |
3.5 |
3.5 |
7. החל משנת 2020 ואילך, יועבר סך של 350 אלפי ש"ח מתקציב משרד ראש הממשלה לבסיס תקציב הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בנוסף, משרד האוצר יקצה 430 אלפי ש"ח ו- 2.45 משרות כוח אדם לצורך עיבוד ופרסום המדדים.
נספח
רשימת מדדי איכות חיים, קיימות וחוסן לאומי – החלטת ועדת ההיגוי
תחום |
מדדים קיימים |
מדדים לפיתוח |
איכות התעסוקה |
שיעור מועסקים בגילאי התעסוקה העיקריים |
שוויון הזדמנויות בתעסוקה |
הכנסה חציונית ברוטו מעבודה (למשרה מלאה) |
שביעות הרצון ממידת האיזון בין עבודה ופנאי |
|
בטיחות בעבודה |
למידה לאורך החיים |
|
שיעור האבטלה הממושכת |
שביעות רצון מהעבודה |
|
ביטחון אישי |
מספר פצועים קשה והרוגים בתאונות דרכים ל-100,000 תושבים |
נפגעים מעבירות אלימות ל-100,000 תושבים |
מקרי רצח ל-100,000 תושבים |
נפגעים מעבירות מין ל-100,000 תושבים |
|
ביטחון ללכת לבד בחושך |
מספר פיגועים ונפגעים מטרור ל-100,000 תושבים |
|
|
עבירות רכוש (מנורמל לתמ"ג לנפש) |
|
|
בריונות בכביש |
|
בריאות |
שיעור תמותת תינוקות |
תמותה/תחלואה מחמש מחלות נפוצות |
תוחלת חיים בלידה |
אינדקס קידום בריאות בדו"ח הראשון יופיע דיווח עצמי על עישון |
|
הערכה עצמית של בריאות |
מידת האמון במערכת הבריאות הציבורית |
|
עודף משקל ילדים |
תוחלת חיים בריאים / תוחלת חיים מתוקננת למוגבלות |
|
אחוז הסובלים מדיכאון (דיווח עצמי) |
|
|
דיור ותשתיות |
אחוז משקי הבית המשלמים תשלומי דיור ישירים ועקיפים בשיעור של 30% או יותר מההכנסות נטו של משק הבית |
זמן נסיעה ממוצע משוקלל כלל ארצי בתקופת שיא בוקר (בין 9-6, ברכב פרטי ובתחבורה ציבורית) |
שביעות רצון מהדירה ומאזור המגורים |
מספר תושבים שאינם מחוברים לתשתיות יסוד (ביוב, מים, חשמל) |
|
שביעות רצון מתחבורה ציבורית בשכונה |
ודאות לשירותי דיור (שכירות ובעלות) |
|
צפיפות דיור – מספר נפשות לחדר |
שיעור הוצאה על שירותי דיור, מתוקננים לאיכות הדירה, מתוך הכנסה ברוטו |
|
חינוך השכלה וכישורים |
שיעור מתקשים במתמטיקה במחקר פיזה |
שיעור בעלי תעודות בגרות בגיל 26 |
שיעור בעלי השכלה על תיכונית בקרב בני 30 |
כישורי בוגרים יימדד באמצעות סקר PIAAC בעתיד אולי יוחלף במדד כישורי למידה בהכוונה עצמית: אוריינות דיגיטלית ופיננסית, קריאה, כישורים מתמטיים ופתרון בעיות בסביבות עתירות טכנולוגיה |
|
שיעור הלומדים במסגרות חינוך מקרב בני 17-15 |
הזדמנויות לרכישת השכלה אקדמית |
|
|
איכות החינוך בגיל הרך |
|
|
שביעות רצון מהסביבה הלימודית |
|
מעורבות אזרחית וממשל |
שיעורי הצבעה לבחירות לכנסת |
מעורבות אזרחית (אינדקס) |
|
אמון בממשלה |
|
|
שיעור הנשים בתפקידים בכירים בשירות הציבורי |
|
|
שיעור בני קבוצות המיעוט בשירות הציבורי |
|
|
אינדקס יכולת השפעה- תחושת יכולת השפעה על מדיניות הממשלה וזמינות מידע |
|
|
הערכת תפקוד שירותים ציבוריים (אינדקס מוסדות) |
|
|
אמון במערכת המשפט |
|
סביבה |
שיעור הפסולת הממוחזרת מסך הפסולת הנאספת |
מספר ימים בשנה בהם ריכוז ה-PM2.5 באוויר חורג מהתקן היממתי |
שביעות רצון מניקיון באזור המגורים |
שביעות רצון מפארקים ושטחים ירוקים וכחולים באזור המגורים |
|
מדד רעש בסביבת מגורים |
מגוון ביולוגי: מספר מינים בסכנת הכחדה, שינוי במספר מיני דגל, מספר מינים פולשים |
|
אספקת אנרגיה ממקורות מתחדשים ביחס לכלל מקורות אספקת האנרגיה |
איכות מי השתייה בישראל |
|
רווחה אישית וחברתית |
שביעות רצון מהחיים |
תחושת הערכה מבני משפחתך |
תחושת בדידות |
תחושת אפליה |
|
רשת תמיכה חברתית |
אמון כללי (general trust ) |
|
|
שביעות רצון מפעילויות בזמן פנוי |
|
|
תחושת יכולת ומסוגלות אישית |
|
רמת חיים חומרית |
צריכה פרטית וציבורית לנפש |
רמת העושר הממוצעת לנפש סטנדרטית כולל הון פיננסי נטו, רכוש פיזי והון אנושי |
מדד ג'יני לאי שוויון בהכנסות נטו |
|
|
הכנסה ממוצעת לנפש סטנדרטית משכר ומהון |
|
|
הכנסה ריאלית לאומית פנויה לנפש |
|
|
מדד ג'יני לאי שוויון ברכוש |
|
|
חוב ציבורי לנפש ברוטו באחוזי תוצר |
|
|
שביעות רצון ממצב כלכלי |
|
החלטת הממשלה מאמצת את החלטת ועדת ההיגוי שהוקמה לצורך גיבוש מערכת מדדי איכות חיים וחוסן, אשר גיבשה המלצותיה בתום תהליך היוועצות רחב. טבלת המדדים שגובשה מצורפת לנוסח ההחלטה. ההחלטה מטילה על הסטטיסטיקן הממשלתי לפרסם, אחת לשנה, את מערכת מדדי איכות החיים ולבצע פעולות להנגשתה לציבור. לצורך פיתוח ופרסום מדדי איכות החיים יוקצה ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה תקציב בהיקף כ- 7 מליון ש"ח בשנים 2019-2016. ההחלטה מטילה על ועדת ההיגוי לבחון יצירת שני תחומים נוספים של מדדים בתחום הפנאי, התרבות והקהילה ובתחום טכנולוגיות המידע.