מה הוחלט?
לאור קיומן של חמש שנות בצורת שעברו על מדינת ישראל וגרמו להידלדלות קשה של מאגרי המים הטבעיים, מצב המחייב ביצוע השקעות משמעותיות בתשתיות משק המים, ולצורך ייעול משק המים המחייב שינוי מבני בקבוצת "מקורות" כך שתתייעל ותתמקד בפיתוח מקטע ההולכה במשק המים ולשם ביצוע פעולות נדרשות לשיפור המצב הפיננסי של החברה על מנת שתוכל להרחיב את השקעותיה:
1. תוכנית פיתוח רב שנתית
בהמשך להחלטת הממשלה מס. 3866 מיום 10 ביוני 2018 שעניינה "תכנית אסטרטגית להתמודדות עם תקופות בצורת במשק המים בשנים 2030-2018" (להלן – החלטת הבצורת) ופעולות נוספות להגדלת היצע המים וגיוון מקורות המים, הערכה ראשונית של אומדן ההשקעות (להלן – תכנית הפיתוח) מצביעה, כי בשנים הקרובות תידרש הגדלה משמעותית של היקף הפיתוח הרב שנתי, ועל כן:
א. לרשום את הודעת הנהלת "מקורות" חברת המים בע"מ (להלן – מקורות מים) מיום 26 בדצמבר 2018, כי עד ליום 3 במרץ 2019 בכוונתה להעביר הצעה לתוכנית פיתוח לרשות הממשלתית למים ולביוב (להלן – רשות המים) לשנים 2022-2020. לרשום את הודעת דירקטוריון מקורות מים מיום 20 בפברואר 2019, כי מקורות מים תגדיל את היקף הפיתוח שלה בשנת 2019 ל-1.4 מיליארד ש"ח, כפי שאישרה מועצת רשות המים עקב תוכנית הבצורת ואת תוכנית הפיתוח לשנים 2022-2020, כפי שתאושר על ידי מועצת רשות המים, עד להיקף של 1.8 מיליארד ש"ח בשנה.
ב. לרשום את הודעת מנהל רשות המים מיום 20 בפברואר 2019, כי להערכת גורמי המקצוע ברשות המים נדרשת הגדלה משמעותית של תוכנית הפיתוח של משק המים הארצי בשנים 2022-2020 עד כדי השקעות של כ-1.8 מיליארד ₪ בשנה. לכן, בכוונתו להשלים בהקדם את בחינת תוכנית הפיתוח שמקורות מים תעביר, תוך הצעה למועצת הרשות לקביעת סדרי עדיפויות ופריסת הפרויקטים על פני זמן, וזאת עד ליום 11 באפריל 2019.
ג. בהתאם לאמור בסעיף קטן א', לרשום את הודעת מנהל רשות המים על כוונתו להביא את ההצעה לפני מועצת הרשות מיד לאחר השלמתה ומוקדם ככל הניתן, בכדי להיערך מוקדם ככל האפשר לגידול המשמעותי המסתמן בתוכנית הפיתוח.
2. שינוי כללים להרחבת התחרות בביצוע תוכנית הפיתוח:
א. לרשום את הודעת מועצת רשות המים מיום 7 בפברואר 2019 לגבי כוונתה לתקן את כללי המים (חישוב עלויות והכנסות, הכרה בפיתוח מפעלי מים וחובות דיווח החלות על מקורות), תשע"א-2011 (להלן – כללי חישוב עלות מקורות), בכפוף לשמיעת עמדות הציבור, כך שייקבעו מגבלות על ההכרה התעריפית הניתנת למקורות מים בעד ביצוע פרויקטי פיתוח ופעולות חידוש ושיפור (חו"ש) על ידי שח''מ מקורות ביצוע בע"מ (להלן – שח"מ) בהתאם למתווה מדורג, כפי שייקבע בכללים, כך שמדרגה ראשונה תחול מיום 1 בינואר 2020, וכך שהחל מיום 1 בינואר 2023 ואילך לא יוכרו כהשקעה מוכרת. ככל שיהיה שינוי מהותי בתיקון הראשון לכללים כאמור בעקבות שמיעת עמדות הציבור כאמור לעיל, יביאו שר האנרגיה ושר האוצר את הכללים לממשלה לבחינה אם יש מקום לבצע שינויים בהחלטה זו:
1. התקשרויות שניתנו לחברה בת או חברה קשורה של מקורות בפטור ממכרז או במכרז שחברה כאמור הייתה המציעה היחידה בו (עבודות בלא הליך תחרותי) בהיקף שנתי העולה על 200 מלש"ח.
2. התקשרויות לביצוע עבודות לפי מכרזים שמקורות מים לא הגבילה בהם את אפשרות ההשתתפות של חברה בת או חברה קשורה שלה, ולמעט מכרזים שבהם הייתה חברה קשורה כאמור מציעה יחידה (התמודדות תחרותית במכרזי מקורות מים) בהיקף העולה על 225 מלש"ח.
3. התקשרויות של חברה בת או קשורה של מקורות מים במכרזים כאמור בסעיף קטן 2 לעיל, בהיקף כספי מצטבר של מעל 70 מלש"ח בשנה מסוימת תפחית את המחויבות האמורה בסעיף 2(א)(1) ב-50% מהסכום העולה על 70 מלש"ח, כך שהיקף העבודות המצטבר בסעיפים 2(א)(1) ו-2(א)(2) יחד לא יעלה בכל מקרה על 347.5 מלש"ח בשנה.
4. מקורות תודיע למנהל רשות המים מבעוד מועד, על כוונתה לפרסם מכרז ללא הגבלה על השתתפות כאמור, או להתקשר ללא מכרז עם חברה בת או חברה קשורה בהסכם לביצוע עבודות כאמור; מנהל רשות המים יהיה רשאי להודיע למקורות מים, בתוך פרק זמן שיקבע בכללים ולאחר שנתן לה הזדמנות להשמיע את טענותיה, כי לא יוכרו לה עלויות התקשרויות כאמור, אם מצא כי אי-קביעת ההגבלה או ההתקשרות בהסכם, עלולים לפגוע ביכולתה לעמוד בהגבלות האמורות או כי הדבר דרוש לקידום התחרות בפיתוח משק המים. כמו כן, רשאי מנהל רשות המים לקבוע הגבלה על התמודדות של שח"מ במכרז של מקורות מים או על מתן פרויקט לשח"מ בלא מכרז.
ב. לרשום את הודעת מקורות מים מיום 20 בפברואר 2019, לפיה החל מיום 1 בינואר 2021 וככל שסך העבודות המצטברות בסעיף 2(א) יפחתו מ-260 מלש"ח ובכפוף לאיתנות פיננסית בחברת מקורות מים, יופחתו בהתאם התקורות שמשלמת שח"מ למקורות מים, שעומדות כיום על כ-19 מלש"ח בשנה.
ג. בכפוף לעיגון סעיף 2(א) לעיל בכללי רשות המים, לשינוי היקף הזמנת העבודות משח"מ מכוח ההסכמים הקיבוציים ולהגעה להסכמות לגבי צעדי ההתייעלות המפורטים בסעיף 4(א), לבטל את סעיף 6(ג) בהחלטת הממשלה מס' 2318 מיום 26 באוגוסט 2007 שעניינה "שינוי מבני בקבוצת מקורות" (להלן – החלטה 2318), וחלף זאת לבטל בהדרגה את המגבלות החלות על שח"מ בעבודות לגורמי חוץ פרטיים או המבוצעים במסגרת מכרז, שאינן העתקת תשתיות של מקורות, בהתאם למתווה הבא:
1. החל מיום 1.1.2020 – עבודות בהיקף שנתי שלא יעלה על 100 מלש"ח.
2. החל מיום 1.1.2021 – עבודות בהיקף שנתי שלא יעלה על 160 מלש"ח.
3. החל מיום 1.1.2022 – עבודות בהיקף שנתי שלא יעלה על 180 מלש"ח.
4. החל מיום 1.1.2023 ואילך – עבודות בהיקף שנתי שלא יעלה על 200 מלש"ח.
ד. לרשום את הודעת דירקטוריון שח"מ מיום 19 בפברואר 2019, לפיו שח"מ מתחייבת להגביל את היקף העבודות לגורמי חוץ כאמור בסעיף קטן (ג).
3. מכירת מתקן ההתפלה אשדוד והפרטת חברת מקורות פיתוח וייזום בע"מ:
א. לאשר, לפי סעיף 15א לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 את החלטת דירקטוריון מקורות פיתוח וייזום בע"מ (להלן – מקורות ייזום) מיום 21 בפברואר 2019, למכור את כל המניות המוחזקות על ידה באשדוד התפלה בע"מ ובאשדוד הפעלה תפעול בע"מ בהליך מכרזי (להלן – מכירת אשדוד התפלה). דירקטוריון מקורות ייזום יפקח על תהליך המכירה. ההחלטה טעונה אישור ועדת הכספים של הכנסת.
ב. לרשום את הודעתה של חברת מקורות ייזום על החלטת מפעלי ביוב וטיהור ירושלים בע"מ (להלן – מבט"י) לעשות שימוש בסמכותה על פי הסכם הזיכיון להקמה ותפעול בשפכים באגן האוג – נבי מוסא ("ההסכם"), לבטל את ההסכם בכפוף לתשלום של פיצוי הוגן, על בסיס הערכת שווי מוסכמת, למקורות ייזום.
ג. להנחות את מנהל רשות החברות להגיש לשר האוצר ולשר האנרגיה טיוטת הצעת החלטה להפרטת מקורות ייזום בדרך של מכירת 100% ממניות מקורות ייזום (להלן – הליך ההפרטה) ובלבד שהליך ההפרטה יבוצע כך שלא תיפגע מכירת אשדוד התפלה. ככל שהליך מכירת אשדוד התפלה לא יושלם בתוך שלוש שנים ממועד קבלת החלטת ממשלה זו, תבוטל החלטת ההפרטה. הליך ההפרטה יושלם מיד ורק לאחר השלמת מכירת אשדוד התפלה ולאחר השלמת האמור בסעיף קטן (ב) לעיל. בהצעת ההחלטה להפרטה ייקבע, כי אם לאחר שלוש שנים מיום החלטה זו לא יושלם הליך ההפרטה, ניתן יהיה למכור את נכסי החברה וזאת מבלי לגרוע מסעיף קטן (א). כל החלטה לאחר קבלת החלטת ההפרטה, הדורשת אישור שר האוצר לפי חוק החברות הממשלתיות, תהא טעונה תיאום עם משרד האנרגיה.
ד. יובהר כי ביחס לנושאים שאינם מוסדרים בהחלטה זו, מקורות ייזום לא תיטול כל התחייבות חדשה ולא תבצע כל פעולה, לרבות התקשרות בחוזים למתן שירותים, מתן או קבלת הלוואה, העמדת ערבויות לפרויקטים, פעילויות להקמה, ביצוע או תפעול של תשתיות, אשר יכול שיהיה בה כדי להגביל, במישרין או בעקיפין, את הממשלה, בין היתר, בקשר עם הפרטה של מקורות ייזום, אלא באישור הממשלה לפי סעיף 11(א)(9א) לחוק החברות הממשלתיות. לעניין סעיף זה, "התחייבות" – לרבות התחייבות ולפיה מעשה או מחדל של הממשלה, שאינו בשליטת החברה, יקנה לצד שלישי סעדים ותרופות נגד החברה.
ה. יובהר, כי אין באמור בהחלטה זו כדי לגרוע מסמכותה של ועדת השרים לענייני הפרטה לפי חוק החברות הממשלתיות. ועדת השרים לענייני הפרטה רשאית לקבל החלטות הפרטה באופן שונה מהקבוע בהחלטה זו וכן לקבל כל החלטה אחרת שעניינה תיקון החלטה זו בהתאם לסמכויותיה על-פי החוק.
ו. לבטל את סעיף 2(ד) בהחלטה 2318.
ז. רשות החברות הממשלתיות תפעל לתיקון תקנון חברת הייזום, כך שמנין חוקי לישיבות דירקטוריון יתקיים בעת נוכחות רוב הדירקטורים המכהנים, ללא הדרישה לנוכחות של דירקטור עובד מדינה, דירקטור מקרב עובדי מקורות מים או מקרב דירקטוריון מקורות מים. כן לא יידרש כי בהצבעה ישתתף דירקטור אחד שהינו עובד מדינה לפחות וההחלטה תתקבל ברוב רגיל.
ח. על אף האמור בהחלטות ממשלה מס' 2318, מס' 4341 מיום 18 בדצמבר 2008 שעניינה "הסדרים להקמת מתקן התפלה ע"י חברת "מקורות" באשדוד ומס' 1700 מיום 21 ביולי 2016 שעניינה "אישור למקורות חברת מים בע"מ להעמיד ערבויות חלף ההשקעה המאושרת בהון המניות של מקורות פיתוח וייזום בע"מ – תיקון החלטת הממשלה", תוכל מקורות מים לפעול כאמור:
1. לצורך יישום מתווה מכירת מתקן ההתפלה באשדוד בלבד כפי שיאושר על ידי מנהלת ההתפלה, להשקיע במקורות פיתוח וייזום בע''מ, אשדוד התפלה בע''מ ואשדוד התפלה תפעול בע''מ.
2. לערוב להתחייבות לשיפוי של חברת הייזום לנושאי המשרה בחברה, במסגרת גיוס אג''ח סחיר של מקורות מים, עד סך של 550 מיליון ₪, בכפוף לכללים המקובלים למתן שיפוי לנושאי משרה בחברות ממשלתיות.
4. התייעלות וחיזוק איתנות פיננסית:
א. לרשום את הודעת דירקטוריון מקורות מים מיום 20 בפברואר 2019 בנוגע לצעדי ההתייעלות הבאים:
1. חברת מקורות מים תבצע שינוי מבני, לרבות הקמת חטיבת תפעול שתתכלל את פעילויות המרחבים ותפעל להגדרת ממשקים ותהליכים הנובעים מכך. כלל המרחבים במקורות מים יוכפפו לסמנכ"ל התפעול.
2. חברת מקורות מים וחברת שח"מ יבצעו התייעלות בחברה, לפיה יופחתו 170 תקנים (נטו) ביחס לתקנים המתוקצבים בשנת 2018, זאת בנוסף להפחתת כ-94 תקנים שאינם מתוקצבים.
3. קליטת עובדים נוספים תתבצע לפי צורכי ההנהלות בלבד ולא בהתאם למחויבות קיבוצית.
4. חברת מקורות מים תנהל מו"מ עם נציגות העובדים במטרה לחתום על הסכם קיבוצי בכל הנוגע להשלכות השינוי המבני וההתייעלות על העובדים, שינויים בהסכמים קיבוציים קיימים ככל הנדרש לשם יישום הצעדים המוזכרים ומתנים כלכליים לעובדים בגינם כפי שיוסכם.
5. חברת מקורות מים תפעל להנפקת אג"ח סחיר. במידת הצורך, לתקן את תקנון חברת מקורות מים בהתאם.
ב. לרשום את הודעת דירקטוריון מקורות מים בדבר כוונת החברה לפעול לחיזוק הגבייה והפחתת מצבת חובות החברה.
ג. להנחות את רשות המים לבחון מנגנוני סיוע למקורות מים לגבות חובותיה.
ד. להטיל על צוות בראשות מנהל רשות החברות הממשלתית ומנהל רשות המים, בהשתתפות נציגי אגף התקציבים, החשב הכללי ומשרד האנרגיה, בשיתוף עם מקורות מים, להציע, בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-180 יום ממועד קבלת ההחלטה, הצעה ליעדי איתנות פיננסית למקורות מים לצורך תמיכה בתוכנית הפיתוח, לרבות:
1. יחס FFO לחוב מתואם
2. יחס מינוף (יחס חוב מתואם להון עצמי וחוב מתואם)
ה. משרד הפנים מודיע כי במסגרת הגירעון המצטבר של רשויות בתוכניות הבראה, נכללים כלל חובותיהן, לרבות חובותיהן למקורות, זאת בכפוף למגבלת מקורות תקציביים לתכנית ההבראה.
5. חיבור הכנרת למערכת הארצית
בהמשך להחלטת הבצורת שעניינה התמודדות עם תקופות הבצורת ולצורך שימור הכנרת כמקור מים אסטרטגי של משק המים ולטובת הגדלת יכולת אספקת המים לאזור זה:
א. לרשום את הודעת רשות המים, כי בכוונתה להנחות את מקורות מים להכין תכנון סטטוטורי של תשתית הולכה שתאפשר הגדלת יכולת הזרמת המים לימת הכנרת מהמערכת הארצית, מ-100 מלמ"ק לשנה, כפי שאושר בהחלטת הבצורת, לעד 300 מלמ"ק לשנה.
ב. החלטה על ביצוע פרויקט הגדלת יכולת ההזרמה ל-300 מלמ"ק לשנה, כאמור בסעיף קטן (א), תתקבל לא יאוחר מיום 30 ביוני 2021.
ג. להקים צוות בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה ובהשתתפות אגף התקציבים ורשות המים על מנת להסדיר את פתרונות המימון לשם ביצוע התוכנית כאמור.
6. טכנולוגיה וייעוץ במקורות מים:
א. לתקן את סעיף 2 לנספח א' להחלטת הממשלה מס' 3837 מיום 24 במאי 2018, שעניינה "תוכנית החדשנות בחברות ממשלתיות", כך שהמילים "בכפוף לאישור שר האנרגיה" יימחקו ולא יידרש אישור השר להשקעה בחברות הזנק כאמור בהחלטה, בדומה ליתר החברות הממשלתיות בהחלטה.
ב. במקום סעיף 4(א) בהחלטה 2318 יבוא: מקורות מים רשאית לתת שירותי ייעוץ בחו"ל, בכפוף למגבלות אלה:
1. פעילות הייעוץ תתאפשר בתחומי המים, השפכים, הקולחים וכן במסחור קניין רוחני ובטכנולוגיות וחדשנות. כמו כן, מקורות מים תוכל לתת שירותי ייעוץ בתחום של אנרגיות ירוקות והתייעלות אנרגטית אשר תומכות פעילות בתחומי הליבה של מקורות.
2. פעילות הייעוץ תיעשה בדרך של חוזה למתן שירותים בלבד. מקורות מים לא תוכל להשקיע בפרויקטים נשוא הייעוץ או הקשורים אליהם בדרך של הון מניות, הלוואה, הקמת חברות בנות, שותפויות או בכל דרך אחרת.
3. מקורות מים לא תעמיד ערבויות לפרויקטים הקשורים בפעילות הייעוץ מעבר לערבויות ביצוע מקובלות בתחום.
4. פעילות הייעוץ לא תכלול הקמה, ביצוע או תפעול של תשתיות. מקורות מים לא תהיה בעלת נכסים פיזיים או ציוד הקשורים לפרויקטי הייעוץ.
5. פעילות הייעוץ תוגבל בשלב ראשון לסך הכנסות של 10 מיליון ש"ח בשנה. לאחר שיימכרו לפחות מחצית משווי הנכסים של מקורות ייזום, תעלה המגבלה ל-12.5 מיליון ש"ח בשנה. לאחר שיימכרו כלל הנכסים של מקורות ייזום, תעלה המגבלה ל-15 מיליון ש"ח בשנה.
6. למען הסר ספק, ידוע למקורות כי פעילות הייעוץ לא תיכלל כפעילות המוכרת לעניין ההכרה התעריפית.
7. פעילות הייעוץ של מקורות מים תופרד באופן מוחלט מיתר הפעילות של מקורות. מבלי לגרוע מכלליות האמור, יחולו ההוראות הבאות:
1. תבוצע הפרדה רישומית של הפעילות האמורה בספרי מקורות מים במסגרת דיווח כספי נפרד כמרכז רווח עצמאי.
2. ההכנסות מפעילות הייעוץ יירשמו בנפרד.
3. הוצאות ישירות ומזוהות (נסיעות לחו"ל ,שירותים חיצוניים וכדומה) ייוחסו לפעילות זו.
4. הוצאות פנימיות ישירות ייוחסו לפעילות האמורה (כגון ציוד וחומרים, עלויות של שיחות טלפון וכדומה).
5. הוצאות שכר ייעודי לפעילות זו יירשמו במסגרת הפעילות, כולל עלויות נלוות.
6. הוצאות שכר משותפות וישירות ייזקפו לפעילות על פי יחס השעות בפועל בכל חודש לרבות הוצאות נלוות.
ג. בהתאם לאמור בסעיף 4(ב) בהחלטת הממשלה 2318, מקורות מים תהיה רשאית להמשיך לבצע פעילות מרכז watech במו''פ לשיפור טכנולוגיות בתחום אספקת המים וכן להמשיך ולפעול בתחומי המו''פ למסחור ושיווק של טכנולוגיות ומוצרים בתחום המים לרבות מסחור טכנולוגיות שפותחו במסגרת מרכזwatech .
ד. לרשום את הודעת דירקטוריון מקורות מים מיום 20 בפברואר 2019 כי מקורות מים מתחייבת לפעול לפי סעיף 6 זה.
7. מקורות במשק הקולחים:
א. לרשום את הודעתו של מנהל רשות המים, על כוונתו להסדיר את חלקה של מקורות מים במשק הקולחים בישראל בהתאם למכתבו מיום 20 בפברואר 2019 ובכפוף לפדיון מפעלי השבה ממקורות מים כמפורט במכתב, ואת הודעת מקורות מים כי בכוונתה לפעול בהתאם למתווה האמור.
ב. בהתאם להוראת סעיף 11(א)(9) לחוק החברות הממשלתיות, לאשר החלטת דירקטוריון מקורות מיום 20 בפברואר 2019, להקים שתי חברות למפעלי השבה בעמק יזרעאל ובעמק חפר, הכול בתנאים המפורטים להלן ובהתאם לאישור ועדת המכרזים של מקורות מיום 20 בפברואר 2019 על הקמת החברות בפטור ממכרז:
ג. חברה ראשונה:
1. שם החברה:
חברת קולחים מרחבית עמק יזרעאל או שם דומה שייבחר על ידי בעלי המניות של החברה, כפי שיאושר על ידי רשם החברות.
2. מטרות החברה:
לספק מים מושבים בעמק יזרעאל.
למעט האמור לעיל, לא תפעל החברה למטרות אחרות והיא לא תחזיק במניות או בזכויות בתאגידים אחרים.
3. אופי החברה:
החברה תהיה חברה פרטית ישראלית בערבות מוגבלת במניות, בהתאם לחוק החברות, התשנ"ט-1999, רשומה בישראל.
4. מבנה הון החברה וזכויות המניות:
הון המניות הרשום של החברה יהיה מסוג אחד ובמועד הקמתה יכלול 1,000 מניות רגילות, בנות ערך נקוב של 1 ש"ח כל אחת. המניות יהיו רגילות ושוות זכויות ושוות דרגה לכל דבר, לרבות לעניין הצבעה באסיפה הכללית, מינוי דירקטורים לחברה, חלוקת דיבידנד ועודפי נכסי החברה בפירוק. הון המניות המונפק והנפרע של החברה יהיה 100 מניות רגילות. המניות המונפקות כאמור, יוחזקו בחלקים שווים בידי מקורות מים ומי עמק יזרעאל.
5. מימון ההשקעה:
מימון פעילות החברה ייעשה באמצעות תמיכות שיתקבלו מרשות המים והלוואות שיועמדו על ידי הבעלים בחלקים שווים שיוחזרו באמצעות גביית תעריפים בגין המים המושבים שיסופקו לצרכני החברה.
גובה החשיפה המקסימאלית המצטברת הכוללת של מקורות מים וחברות בשליטתה (להלן: "קבוצת מקורות") לפעילות החברה לא יעלה על 225 מיליון ₪.
"חשיפה" – לרבות כל השקעה של קבוצת מקורות בחברה, במישרין או בעקיפין, ולרבות השקעה כנגד רכישה או הקצאה של ניירות ערך, לרבות בשל מימוש זכות סירוב ראשונה, זכויות קדימה לרכישת מניות, זכויות למניעת דילול וכיוצ"ב, מתן הלוואות לחברה, ערבויות להלוואות שהחברה תיקח או כל דרך אחרת שתגרום לקבוצת מקורות חשיפה, לרבות בקשר לחברות שהחברה מחזיקה בהן מניות או אמצעי שליטה.
למען הסר ספק יובהר, כי לענין זה:
"השקעה" – לרבות התחייבות להשקעה ולרבות מתן שירותים בידי קבוצת מקורות במחיר נמוך מהותית ממחיר השוק, וכן קבלת שירותים בידי קבוצת מקורות במחיר גבוה מהותית ממחיר השוק.
הלוואה – לרבות אשראי ספקים.
6. מייסדי החברה
מקורות מים ומי עמק יזרעאל
7. הדירקטוריון:
דירקטוריון החברה ימנה 4 חברים, אשר מחציתם ימונו על-ידי מקורות מים ומחציתם על-ידי מי עמק יזרעאל
ההחלטות בדירקטוריון החברה יתקבלו ברוב רגיל. בכל מקרה לא יתקבלו החלטות בדירקטוריון בהיעדר של לפחות דירקטור אחד מטעמו של אחד מבעלי המניות.
כל הדירקטורים בדירקטוריון החברה מטעם מקורות מים יהיו עובדי מקורות מים והם לא יהיו זכאים לקבלת גמול עבור חברותם בדירקטוריון.
8. מסמכי ההתאגדות:
האמור בסעיפים 7(ג)(5-1) ו-7(ג)(7-6) בהחלטה זו יעוגן במסמכי ההתאגדות של החברה. שינוי מסמכי ההתאגדות בעניינים המנויים בסעיפים האמורים לעיל יהיה טעון אישור האסיפה הכללית של החברה.
ההחלטה בדבר דרך הצבעת מקורות מים באסיפה הכללית של החברה תתקבל בדירקטוריון מקורות מים.
9. התקשרויות החברה:
ההתקשרויות של החברה יהיו על בסיס תחרותי.
ד. חברה שנייה:
1. שם החברה:
חברת קולחים עמק חפר או שם דומה שייבחר על ידי בעלי המניות של החברה, כפי שיאושר על ידי רשם החברות.
2. מטרות החברה:
השתתפות בהקמת ספק הקולחים המרחבי ירקון-כרמל.
למעט האמור לעיל לא תפעל החברה למטרות אחרות והיא לא תחזיק במניות או בזכויות בתאגידים אחרים.
3. אופי החברה:
החברה תהיה חברה פרטית ישראלית בערבות מוגבלת במניות, בהתאם לחוק החברות, התשנ"ט-1999, רשומה בישראל.
4. מבנה הון החברה וזכויות המניות:
הון המניות הרשום של החברה יהיה מסוג אחד ובמועד הקמתה יכלול 1,000 מניות רגילות, בנות ערך נקוב של 1 ש"ח כל אחת. המניות יהיו רגילות ושוות זכויות ושוות דרגה לכל דבר, לרבות לעניין הצבעה באסיפה הכללית, מינוי דירקטורים לחברה, חלוקת דיבידנד ועודפי נכסי החברה בפירוק. הון המניות המונפק והנפרע של החברה יהיה 100 מניות רגילות. המניות המונפקות כאמור, יוחזקו בחלקים שווים בידי מקורות מים ואפיקי עמק חפר
5. מימון ההשקעה:
מימון פעילות החברה ייעשה באמצעות תמיכות שיתקבלו מרשות המים והלוואות שיועמדו על ידי הבעלים בחלקים שווים שיוחזרו באמצעות גביית תעריפים בגין המים המושבים שיסופקו לצרכני החברה.
גובה החשיפה המקסימאלית המצטברת הכוללת של מקורות מים וחברות בשליטתה (להלן: "קבוצת מקורות") לפעילות החברה לא יעלה על 53 מיליון ₪.
"חשיפה" – לרבות כל השקעה של קבוצת מקורות בחברה, במישרין או בעקיפין, ולרבות השקעה כנגד רכישה או הקצאה של ניירות ערך, לרבות בשל מימוש זכות סירוב ראשונה, זכויות קדימה לרכישת מניות, זכויות למניעת דילול וכיוצ"ב, מתן הלוואות לחברה, ערבויות להלוואות שהחברה תיקח או כל דרך אחרת שתגרום לקבוצת מקורות חשיפה, לרבות בקשר לחברות שהחברה מחזיקה בהן מניות או אמצעי שליטה.
למען הסר ספק יובהר, כי לענין זה:
"השקעה" – לרבות התחייבות להשקעה ולרבות מתן שירותים בידי קבוצת מקורות במחיר נמוך מהותית ממחיר השוק, וכן קבלת שירותים בידי קבוצת מקורות במחיר גבוה מהותית ממחיר השוק.
הלוואה – לרבות אשראי ספקים.
6. מייסדי החברה
מקורות מים ואפיקי עמק חפר
7. הדירקטוריון:
דירקטוריון החברה ימנה 4 חברים, אשר מחציתם ימונו על-ידי מקורות מים ומחציתם על-ידי אפיקי עמק חפר.
ההחלטות בדירקטוריון החברה יתקבלו ברוב רגיל. בכל מקרה לא יתקבלו החלטות בדירקטוריון בהיעדר של לפחות דירקטור אחד מטעמו של אחד מבעלי המניות.
כל הדירקטורים בדירקטוריון החברה מטעם מקורות מים יהיו עובדי מקורות מים והם לא יהיו זכאים לקבלת גמול עבור חברותם בדירקטוריון.
8. מסמכי ההתאגדות:
האמור בסעיפים 7(ד)(5-1) ו-7(ד)(7-6) בהחלטה זו יעוגן במסמכי ההתאגדות של החברה. שינוי מסמכי ההתאגדות בעניינים המנויים בסעיפים האמורים לעיל יהיה טעון אישור האסיפה הכללית של החברה.
ההחלטה בדבר דרך הצבעת מקורות מים באסיפה הכללית של החברה תתקבל בדירקטוריון מקורות מים.
9. התקשרויות החברה:
ההתקשרויות של החברה יהיו על בסיס תחרותי.
ה. חברות אלה יתנהלו כמרכז רווח עצמאי ממקורות מים, ולא יתקיים כל סבסוד בינן לבין עצמן ובין כל גוף בקבוצת מקורות מים ,ופעילותן תנוהל בנפרד מפעילות מקורות, בהתאם להוראות סעיף 6(ב)(7) להחלטה זו.
8. עבודות ושירותים של חברת מקורות מים
א. למחוק את סעיף 3(ד) להחלטה 2318, למעט 3(ד)(3), כך שבמקומו יחולו ההוראות הבאות: חברת מקורות מים לא תבצע פרויקטים, לרבות באמצעות חברות בנות, חברות קשורות ושותפויות (למעט שח"מ, שעליה יחולו המגבלות המפורטות בסעיף 2(ג) להחלטה זו), אלא תנהל, תתכנן, תייעץ ותנהל מכרזים במשק המים. זאת למעט ביצוע עבודות לגורמי חוץ בהיקף שנתי כולל שלא יעלה על 37 מלש"ח. למען הסר ספק, הסכום האמור כולל הן עבודות מתמשכות והן עבודות חד פעמיות, למעט עבודות במפעל השפד"ן.
לרשום את הודעת דירקטוריון מקורות מים מיום 20 בפברואר 2019 כי מקורות מים מתחייבת לפעול לפי סעיף זה.
ב. לרשום את הודעת דירקטוריון חברת מקורות מים באשר לייעול יכולת הוצאת מכרזי הביצוע, ניהול הפרויקטים ורכש של החברה לצורך עידוד התחרות למכרזי ביצוע במשק המים, ובכלל זאת:
1. הנחיה לחברה לפעול להקמה והרחבה של מאגרי מנהלי פרויקטים גדולים וקבלנים בתחום התשתיות, בישראל ובחו''ל.
2. תגבור יחידת הרכש בחברה להתמודדות עם הגידול הצפוי בכמות החומרים הנדרשת.
3. תגבור יחידת המכרזים והייעוץ המשפטי להוצאת מכרזי הביצוע בכמות ובהיקף הנדרשים בהתאם לגידול בתוכנית הפיתוח ולצמצום הפטור לחברת שח"מ.
4. התקשרויות באמצעות הסכמי מסגרת עם יועצים חיצוניים בתחום ההנדסה, הכלכלה והמשפטים לצורך סיוע בהכנת מכרזים, בין היתר הפונים למציעים בין-לאומיים.
9. נכסים – נכסי המפא"ר והתייעלות במקרקעין
א. להטיל על צוות בראשות נציג החשכ"ל הכולל את נציג רמ"י אשר יהיה ממלא מקום ראש הצוות וירכז את עבודת הצוות, ונציגי רשות החברות הממשלתיות, אגף התקציבים, רשות המים, משרד האנרגיה ובשיתוף חברת מקורות מים לגבש בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-180 יום תוכנית להשבחה, השבה או מכירה של קרקעות ונכסים שלגביהם למקורות מים יש זכויות ובהסכמתה במתחמים שונים ברחבי הארץ. במסגרת זו, רמ"י ומקורות מים יגבשו הסכם מסגרת עבור הקרקע הקיימת והדרושה לפעילות החברה. הכללים שייקבעו בהסכם בין רמ"י למקורות מים יהיו לחברת מקורות מים בלבד, אלא אם כן אושר על-ידי רמ"י אחרת. נציג היועץ המשפטי לממשלה יצטרף לדיוני הצוות לעניין נכסי המפא"ר כאמור בסעיף קטן (ג) שלהלן.
ב. לרשום את הודעת מועצת רשות המים מיום 7 בפברואר 2019 לגבי כוונתה לתקן את כללי חישוב עלות מקורות בעניין אופן ההכרה בהכנסות מנכסים כאמור, כמפורט בכללים שפורסמו לשימוע, ובכפוף לשמיעת עמדות הציבור.
ג. הצוות יקדם, כחלק מהאמור בסעיף 9(א), מתווה שיאפשר רישום נכסי המפא"ר, כולם או חלקם, בספרי מקורות מים, אולם בכל מקרה הנכסים יהיו בבעלות המדינה. מתווה זה יובא לאישור הממשלה.
ד. קידום המתווה כאמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ג) לעיל יהיה בכפוף ליישום אבני דרך, אשר ייושמו כולם בתקופה שלא תעלה על 36 חודשים, כמפורט להלן:
1. יישום תוכנית ההתייעלות במקורות מים ובשח"מ כאמור בסעיף 4 להחלטה זו.
2. הודעת מקורות מים על כוונתה לבצע את תוכנית הפיתוח לשנת 2019, כאמור בסעיף 1(א) להחלטה זו.
3. חתימה על הסכם מפורט עם מבט"י לביטול הסכם הזיכיון וביצוע הפעולות הנדרשות לקידום מכירת נכסי החברה והפרטתה כאמור בסעיף 3 להחלטה זו.
4. הודעה של חברת מקורות מים לצוות היישום על יכולתה לפרסם מכרזי ביצוע לגורמים שאינם ישראליים, כאמור בסעיף 8(ב) להחלטה זו.
5. פדיון מפעלי ההשבה שבבעלות מקורות מים כאמור בסעיף 7(א) להחלטה זו.
6. הסכמה על תוכנית להשבחה או מכירה של קרקעות ונכסים כאמור בסעיף 9(א) לעיל.
7. אימוץ יעדי איתנות פיננסית לחברת מקורות מים שייקבעו כאמור בסעיף 4(ד) לעיל על ידי דירקטוריון מקורות מים.
8. השלמת העברת מניות על שם המדינה במסגרת פשרה בת"א 2376-00 קיבוץ אורים – אגודה שיתופית בע"מ נ' מדינת ישראל ומקורות מים.
10. צוותי יישום
להטיל על צוות בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה ובהשתתפות נציגים מאגף התקציבים, החשב הכללי, רשות החברות הממשלתיות, אגף השכר, רשות המים ובשיתוף חברת מקורות מים, לעקוב אחר יישום ההחלטה, לרבות בחינת המקורות הזמינים בחברת מקורות מים ונושאים פיננסיים ככל שיידרש, מבלי לפגוע בסמכויות רשות המים על פי כל דין. כמו כן, ידון הצוות בביצוע הצעדים הנדרשים ע"י חברת מקורות מים כדי שתוכל לפרסם מכרזי ביצוע תחרותיים ובין-לאומיים כאמור בסעיף 8 לעיל עד יום 1 בינואר 2020. לשם כך, יוכל הצוות, ככל שיראה לנכון, להמליץ לשר האוצר ולשר האנרגיה בנוגע למינוי עובדים או נושאי משרה במקורות מים לכהן במקביל בדירקטוריון בשח"מ, והכל על מנת להסיר חשש לניגוד עניינים ופגיעה ביעילות ותחרותיות במכרזי הביצוע שתוציא מקורות ושבהם תשתתף שח"מ כאמור בסעיף 2 להחלטה זו.
11. תיקון החלטות ממשלה קודמות
ההחלטה לעיל מתקנת החלטת ממשלה וועדות שרים קודמות, לרבות החלטות ממשלה מס' 2306, 2318, 4512, 4341, 2103, ו-3837.
החלטת הממשלה קובעת שורה של צעדים מרכזיים, וזאת לאור קיומן של חמש שנות בצורת שעברו על מדינת ישראל וגרמו להידלדלות קשה של מאגרי המים הטבעיים ולצורך ייעול משק המים המחייב שינוי מבני בקבוצת "מקורות" ולשם ביצוע פעולות נדרשות לשיפור המצב הפיננסי של החברה.
להלן עיקרי הצעדים המפורטים בהחלטה:
– תוכנית פיתוח רב שנתית לרשות הממשלתית למים וביוב לשנים 2020-2022.
– שינוי כללים להרחבת התחרות בביצוע תוכנית הפיתוח.
– מכירת מתקן ההתפלה אשדוד והפרטת חברת מקורות פיתוח וייזום בע"מ.
– התייעלות וחיזוק איתנות פיננסית.
– חיבור הכנרת למערכת הארצית.
– טכנולוגיה וייעוץ במקורות מים.
– הסדרת מקורות במשק הקולחים.
– הסדרת עבודות ושירותים של חברת מקורות מים
– נכסים והתייעלות במקרקעין
– צוותי יישום – ההחלטה מטילה על צוות בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה לעקוב אחר יישום ההחלטה, לרבות בחינת המקורות הזמינים בחברת מקורות מים ונושאים פיננסיים ככל שיידרש וע"פ המפורט להחלטה.
– תיקון החלטות ממשלה קודמות לצורך יישום ההחלטה.