א. לדחות את ערר שר האוצר של החלטת ועדת השרים לעניין קידום, פיתוח ויישום אנרגיות מתחדשות מס. אנר/2 מיום 3.2.2014.
ב. לאשר את הצעת השר להגנת הסביבה לנוסח החלופי להחלטת ועדת השרים לעניין קידום, פיתוח ויישום אנרגיות מתחדשות מס. אנר/2 מיום 13.2.2014, כדלקמן:
מ ח ל י ט י ם, בהמשך להחלטות ממשלה קודמות בנושא, ובמרכזן החלטת הממשלה מס' 3484 מיום 17.07.2011 (להלן: החלטה 3484):
1. לשנות את החלטה 3484 להוספת מכסה בהיקף של כ- 340MW למתקני חשמל בטכנולוגיה פוטו וולטאית, MW170 לרשת ההולכה ו- MW170 לרשת החלוקה, באופן שסך המכסות לא יעלה על MW114 בכל שנה, לפי הפירוט שלהלן:
א. תוסט מכסה של 70MW מתוך מכסה בהיקף של 800MW למתקני ייצור חשמל באמצעות טורבינות רוח, שנקבעה בסעיף ג(5) להחלטה 3484.
ב. לעניין סעיף ג(1)א להחלטה 3484, תוסט מכסה של 20MW מתוך מכסה למתקנים תרמו-סולאריים המתחברים לרשת הולכת החשמל, ויפעלו בהתאם לאמור בסעיף 3 להלן.
ג. תוסט מכסה של 20MW מתוך 30MW שצוינו בהחלטת הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל מס' 275 מישיבתה מיום 7.9.2009 למתקני ייצור חשמל בצריכה עצמית באמצעות טורבינות רוח קטנות.
ד. לעניין סעיף ג(3) להחלטה 3484, תומר מכסה בת 60MW למתקנים לייצור חשמל מביו-גז לטובת מתקני ייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו וולטאית בהיקף של 230MW.
ה. בהמשך להחלטות הממשלה מס' 2390 מיום 23.09.2007 ומספר 3338 מיום 27.03.2008, להטיל על החשבת הכללית במשרד האוצר למנות ועדת מכרזים בינמשרדית בראשות נציג החשבת הכללית ובהשתתפות נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, נציג משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ונציג הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל לצורך פרסום מכרז בשיטת הPPP, להקמת תחנת כוח פוטו וולטאית בהספק מוצא לרשת של 30MW במתחם אשלים שבנגב מתוך המכסה האמורה בסעיף 1 לעיל.
ו. להנחות את משרד האוצר, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל ורשות מקרקעי ישראל לפעול בהתאם לסמכותם לפי דין על מנת לקדם את פרסום המכרז האמור בסעיף 1(ה) לעיל.
2. להנחות את הרשות לשירותים ציבוריים – חשמל, במסגרת סמכותה ועל פי הוראות חוק משק החשמל, התשנ"ו-1996, לבחון קביעת תעריפים למכסות האמורות בסעיף 1 עד לתאריך 1.1.2015.
3. בנוסף לסעיף 1(ב) לעיל ובמטרה למזער עלויות רכישת החשמל עבור צרכני החשמל:
א. להנחות את משרד האוצר, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל ורשות מקרקעי ישראל לפעול בהתאם לסמכותם לפי דין על מנת לאפשר תיקון הרישיונות המותנים להקמת מתקני ייצור חשמל בטכנולוגיה תרמו סולארית המתחברים לרשת ההולכה, בהיקף כולל של 180MW, אשר הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה בעניינם תכנית לתשתית לאומית, או קיבלה החלטה להעברתה של תכנית כאמור להערות הוועדות המחוזיות והשגות הציבור, לרישיונות מותנים להקמת מתקני ייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו-וולטאית המתחברים לרשת ההולכה, וזאת בתוך 90 ימים ממועד קבלת החלטה זו ולאחר שיוגשו בקשות בידי בעלי הרישיונות.
ב. להנחות את משרד הפנים ואת הוועדה לתשתיות לאומיות לפעול בהתאם לסמכויותיהם לפי דין על מנת לבחון את ההיבטים התכנוניים הנדרשים לצורך הקמה של תחנות פוטו וולטאיות במקום התחנות התרמו-סולאריות שלגביהן אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות תכנית לתשתית לאומית, או קיבלה החלטה להעברתה של תכנית כאמור להערות הוועדות המחוזיות והשגות הציבור, וזאת בתוך 90 ימים.
ג. לקבוע כי התקופות שבהן נבחן תיקון הרישיונות המותנים למעבר מטכנולוגיה תרמו-סולארית לטכנולוגיה פוטו-וולטאית, ובכלל זה תקופה רלוונטית שקדמה להחלטה זו החל מחודש אוקטובר 2013, ייחשבו סיבות ועיכובים אשר נבעו מסיבות שלבעלי הרישיונות המותנים לא הייתה שליטה עליהם ולא נבעו ממעשה או מחדל שלהם ולהטיל על רשות החשמל להאריך, באישור השר, את התקופות הקבועות ברישיונם, בהתאם להסדר הקבוע בתקנה 10(ו) לתקנות משק החשמל (קוגנרציה), תשס"ה-2004.
4. להנחות את שר הביטחון לבחון את השלכות החלטה 3484 באזור יהודה ושומרון ולשקול לאמץ תעריפים למתקני ייצור חשמל מביוגז באזור בהתאם לפרסומם על ידי הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל ובשינויים המחויבים.
5. בהמשך להחלטה 3484, לאור קשיי מימון ספציפיים שהתעוררו באזור יהודה ושומרון ועל מנת לאפשר הקמתם של מתקני ייצור חשמל באנרגיה מתחדשת ביו"ש כאמור בהחלטה הנ"ל, כדי שהמתקנים האמורים יקומו בתנאים דומים להקמתם במקומות אחרים בשטח ישראל, הממשלה תתחייב, כי במקרה של שינויים מדיניים שיגרמו להפסקת תזרים ההכנסות מהמתקנים הנ"ל, היא תישא בתשלום סכום יתרת החוב של היזם לתאגיד הבנקאי ו/או מוסד פיננסי שהעמיד מימון לפרויקט בהתאם ללוח הסילוקין המקורי (לא כולל קנסות, ריבית פיגורים וכיו"ב), במסגרת הפתרונות שהממשלה תעמיד במקרה של שינוי מדיני כאמור. האמור לעיל יחול בתנאי שהמתקנים הוקמו על קרקע שהוקצתה כדין, אשר בנייתם אושרה על פי הדין החל באזור. התחייבות דומה תחול גם ביחס לאזורים אחרים בהם יתעוררו קשיי מימון דומים.
6. בהמשך להחלטה 3484, ולהמלצות הוועדה לבחינת התועלת הכלכלית של אנרגיות מתחדשות (להלן: הוועדה):
א. לאמץ את העקרונות לקביעת התועלות הכלכליות של אנרגיות מתחדשות כפי שקבעה הוועדה.
ב. להנחות את הרשות לשירותים ציבוריים – חשמל לבחון קביעת תעריפים מתוקף סמכותה אשר יאפשרו שילוב מתקנים לייצור חשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת אשר תועלתם המשקית כפי שהוגדר בדו"ח הוועדה גבוהה מעלותם, ובהתאם לעדכון תוצאות הדו"ח מעת לעת לפי סעיף ג' להלן, ובכפוף למדיניות הממשלה, למדיניות שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, בהתאם לסמכויותיהם לפי דין בתחום משק החשמל, ולקידום היעדים שנקבעו בסעיף א(1) בהחלטה 3484.
ג. למנות ועדת יישום בראשות מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ובהשתתפות הממונה על התקציבים במשרד האוצר, החשב הכללי במשרד האוצר, נציג משרד ראש הממשלה, יושב ראש הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל, נציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד הכלכלה, מינהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל אשר תפעל ליישום מסקנות הדו"ח ותקיים הליכי עדכון לתוצאות הדו"ח לאור המידע שייצבר כתוצאה משילוב מתקני אנרגיה מתחדשת באופן זה לרשת החשמל ולמדיניות הממשלה המעודכנת.