מה הוחלט?
לאשר את החלטת ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה מס. חכ/13 מיום 4.8.2015 כדלקמן:
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 207(דר/18) מיום 9 ביולי 2015, שבה אומץ עקרונית דו"ח צוות 120 הימים:
חיזוק ועדות תכנון מקומיות
1 . להטיל על שר האוצר לעשות שימוש בסמכותו לפי סעיף 13 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 (להלן – חוק התכנון והבנייה) ולבחון הקמת ועדות מקומיות לתכנון ובנייה בכל אחד מהרשויות המקומיות הבאות, כך שהן יפוצלו מוועדות מרחביות עד ליום 31 בדצמבר 2015:
א. כפר קאסם;
ב. שפרעם;
ג. סכנין;
ד. קלנסווה;
ה. טמרה;
ו. ג'לג'וליה.
2 . להטיל על שר האוצר לעשות שימוש בסמכותו לפי סעיף 13 לחוק התכנון והבנייה ולבחון הקמת 10 ועדות מקומיות במהלך השנים 2019-2016 ברשויות מקומיות במגזר המיעוטים אשר יימצא כי הן מתאימות לכך על בסיס חוות דעת של מנהל מינהל התכנון.
3 . להטיל על מנהלת מנהל התכנון לגבש תכנית להכשרת מתכננים ביישובי המיעוטים, וכן תכנית השתלמות לנציגי רשויות מקומיות לרבות מחלקות הנדסה, לרבות ללימוד ההיבטים השונים של תכניות איחוד וחלוקה והקניית יכולות קידום תכנון וגישור.
הרחבת השטחים הזמינים לתכנון למגורים על קרקע מדינה:
4 . להנחות את יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה להביא לפני המועצה הארצית, במסגרת הדיון על תיקון תמ"א 35, הצעה להרחבת שטחי הפיתוח ברשויות המקומיות במגזר המיעוטים בהתאם להערות הוועדות המחוזיות.
5 . להנחות את יו"ר המועצה הארצית להביא לפני המועצה הארצית לתכנון ולבנייה הצעה לפיה בתכניות למגורים ברשויות המקומיות במגזר המיעוטים תתאפשר גמישות מגבולות השטח לפיתוח על פי תמ"א 35.
הגברת אפקטיביות התכנון בותמ"ל בישובי המיעוטים
6 . לתקן את החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד-2014 (להלן – חוק הותמ"ל) כך שהממשלה או ועדת שרים שמינתה לעניין זה תהא רשאית להכריז על מתחם מועדף לדיור, בין היתר, אם המליץ מנהל מינהל התכנון כי בקרקע שבמתחם יישוב המיעוטים ניתן להקים לפחות 200 יחידות דיור. כמו כן, תכנית מועדפת לדיור ביישובי מיעוטים תכלול הוראות המאפשרות להוציא מכוחה היתר לבנייה או לשימוש בלא צורך באישורה של תכנית נוספת לפחות ל- 200 יחידות דיור.
הקמת ועדות משנה תוכניות קטנות ורישום
7 . לבצע את הפעולות הבאות על מנת להביא להקמת ועדות משנה ייעודיות למגזר המיעוטים לעניין רישום ולעניין אישור תכניות בהיקף מצומצם:
א. תוקם בוועדות המחוזיות צפון, חיפה ומרכז, ועדת משנה קבועה אשר על החלטותיה לא ניתן יהיה להגיש בקשה לדיון במליאת הוועדה.
ב. בסמכות ועדות המשנה לאשר תכניות מפורטות שמכוחן ניתן יהיה לרשום בפנקסי המקרקעין חלוקה למגרשים או חלוקה חדשה של הקרקע, ויקנו להם, לשם כך, סמכויות של ועדת משנה לרישום שיכונים ציבוריים, ויחולו עליהן ההוראות המתאימות בהתאם לסעיף 11א לחוק התכנון והבנייה.
ג. ועדות המשנה ידונו ויאשרו תכניות מפורטות שכוללות עד 50 יח"ד, ובלבד שהתשריט הנלווה להן הוגש כתצ"ר.
ד. ועדת המשנה תכלול את הנציגים הבאים מקרב חברי הוועדה המחוזית:
1) יו"ר הוועדה המחוזית;
2) מתכנן המחוז;
3) נציג שר המשפטים;
4) נציג השר להגנת הסביבה;
5) שני נציגים נוספים מקרב נציגי הרשויות המקומיות בוועדה בהתאם לבחירת הוועדה המחוזית;
6) נציג שר הבינוי ונציג רשות מקרקעי ישראל יהיה ממלא מקומו.
ביצוע התאמות בשיטת השיווק ביישובי המיעוטים
8 . להטיל על יו"ר רשות מקרקעי ישראל להביא לאישור מועצת מקרקעי ישראל הצעה לתיקון החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 1375 מיום 20 בנובמבר 2014, שעניינה בני מקום כך שבשיווק קרקעות ביישובי מיעוטים שאינם באזורי עדיפות ואוכלוסייתם מונה בין 15,001 ל-30,000 תושבים ניתן יהיה לשווק לטובת בני מקום עד 25% מתוך סך המגרשים המוצעים לציבור באותו המועד באותו יישוב. בנוסף, רשות מקרקעי ישראל תבחן את האפשרות להרחיב הצעה זו גם עבור בנייה רוויה בתחומי היישובים האמורים. כן תבחן רשות מקרקעי ישראל את האפשרות להרחיב את שיעורי השווקים לטובת בני מקום בלבד גם ביחס ליישובים נוספים. ככל שתמצא רשות מקרקעי ישראל לנכון להציע הרחבות כאמור, הן יובאו לאישור מועצת מקרקעי ישראל.
9 . להטיל על משרד הבינוי ורשות מקרקעי ישראל לגבש המלצות להתאמות במכרזים ברשויות המקומיות במגזר המיעוטים, שיתייחסו בין היתר לצורך לתרגום המכרזים והנגשתם לציבור, , ולהביאן לדיון בקבינט הדיור בתוך 30 יום.
רישום והסדר:
10 . לתקן את סעיף 16 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963, כך שעל אף האמור בו ובסעיף 12 לפקודת המסים (גבייה), תקפה של עסקה למכירת זכות במקרקעין אשר נעשתה לפני מועד תיקון החוק המוצע בהחלטה זו, המצויה בתחומי רשות מקומית במגזר המיעוטים, למעט העסקה האחרונה שנעשתה למכירת הזכות במקרקעין (קרי, העסקה אשר העבירה את הזכות במקרקעין לבעל הזכות האחרון ביום רישום העסקה, להלן – העסקה האחרונה) לא תותנה במילוי התנאים המופיעים. באשר לעסקה האחרונה, היא תירשם בפנקס המקרקעין רק לאחר שמולאו התנאים המפורטים בסעיף 16(א)(2) לחוק מיסוי מקרקעין, וניתן אישור המנהל כאמור בסעיף על תשלום המס. יובהר, כי האמור לא יגרע מהחובה להגיש הצהרות לפי חוק מיסוי מקרקעין לגבי כלל העסקאות שנעשו באותם מקרקעין, ולא תגרע מזכותה של רשות המסים לגבות את החובות בגין העסקאות הקודמות, אם ישנם, באמצעי הגבייה הקבועים בחוק מיסוי מקרקעין ובפקודת המסים (גבייה). זאת למעט השעבוד הסטטוטורי אשר מוטל על הקרקע על פי סעיף 11א(1) לפקודת המסים (גבייה), בשל אי תשלום מס הרכישה בעסקאות קודמות, אשר יבוטל ממועד הרישום.
11 . לתקן את סעיף 54 לחוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961, כך שעל אף האמור בו ובסעיף 12 לפקודת המסים (גבייה), יוכלו להירשם בפנקסי המקרקעין פעולות במקרקעין המצויות בתחומי רשות מקומית במגזר המיעוטים, אשר נעשו לפני מועד תחילת התיקון לחוק המוצע בהחלטה זו, על אף שלא הומצא אישור המנהל על תשלום המס המגיע מבעל הקרקע. וכן, לקבוע שברישום פעולות כאמור, לא ייפגע השעבוד הסטטוטורי אשר מוטל על הקרקע על פי סעיף 11א(1) לפקודת המסים (גבייה), אשר יירשם בפנקס המקרקעין במקביל לרישום העסקה, על פי הודעת גובה המס.
12 . להטיל על הממונה על המרשם המקרקעין במשרד המשפטים והמרכז למיפוי ישראל להגיש בתוך 30 יום לשר המשפטים ולשר האוצר תוכנית עבודה משותפת לטיפול בהסדר קרקעות במגזר המיעוטים, אשר תכלול יעדים, לוחות זמנים ותשומות נדרשות לנושא.
13 . להטיל על שר הבינוי לפעול להכנת תכנית חלוקה (פרצלציה) בקרקעות ברשויות מקומיות במגזר המיעוטים אשר שווקו מאז שנת 2000 על ידי משרד הבינוי ואשר טרם בוצעה בהן פרצלציה, בתאום עם רשם המקרקעין במשרד המשפטים. מנהל אגף רישום במשרד הבינוי ידווח לרשות לפיתוח כלכלי במגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי בדבר התקדמות ביצוע החלוקה.
קידום בנייה על קרקע פרטית ביישובי מיעוטים:
14 . בהמשך להחלטת הממשלה מס' 125(דר/2) מיום 25 ביוני 2015 שעניינה התאמת מבנה ניהול הנדל"ן בממשלה להתמודדות עם משבר הדיור, להטיל על חברת "דירה להשכיר" לאתר מתחמים בקרקעות פרטיות שבבעלות לפחות 50 בעלים, אשר ניתן לתכנן בכל אחד מהם לפחות 500 יחידות דיור, וכן להכין בתחומם תכנית למגורים ולקדמה במסגרת הותמ"ל.
15 . להטיל על יו"ר רשות מקרקעי ישראל להביא לאישור מועצת מקרקעי ישראל הצעת החלטה בהתאם לעקרונות הבאים:
א. רשות מקרקעי ישראל תאתר קרקעות לפיתוח עתידי בשולי הרשויות המקומיות במגזר המיעוטים בשיתוף עם הרשויות המקומיות הרלוונטיות.
ב. רשות מקרקעי ישראל תפעל לפדיון הקרקע מהחוכר הנוכחי. יו"ר מועצת מקרקעי ישראל יהיה רשאי להביא לאישור מועצת מקרקעי ישראל סכומי פיצוי מיוחדים לעניין זה בכפוף לכל דין.
ג. מי שהוא בעל קרקע פרטית שיעודה מגורים לפי תוכנית מאושרת המאפשרת בניית 30 יחידות דיור מעבר ליחידות הדיור הקיימות בפועל ושנמצא בתחומי היישוב (להלן – הקרקע המקורית), יהיה רשאי לפנות לרשות מקרקעי ישראל בבקשה כי ייכרת עמו הסכם להקניית זכות קדימה ביחס לקרקע שנפדתה בהתאם לסעיף קטן ב (להלן – הקרקע החדשה), ובלבד שיתקיימו כל אלה –
1) שטח הקרקע מתוך הקרקע שנפדתה לא יעלה על 7 דונם.
2) זכות הקדימה תעמוד לתקופה של שלוש שנים.
ד. אם עד תום שלוש השנים, בעל הקרקע יוכיח לרשות מקרקעי ישראל שהוא השלים כדין בשטח הקרקע המקורית בניית שלד עבור 20 יחידות דיור לפחות, הוא יהיה רשאי לממש את זכות הקדימה בקרקע החדשה במחיר שנקבע על ידי שמאי מטעם רשות מקרקעי ישראל נכון לעת רישום הזכות במרשם או הערת האזהרה בגינה.
16 . להטיל על יו"ר מועצת מקרקעי ישראל להביא לאישור מועצת מקרקעי ישראל הצעת החלטה לפיה ברשויות מקומיות במגזר המיעוטים יהיה ניתן לקבוע שיעור הפרשות לצורכי ציבור מקרקעי המדינה, לרבות צורכי תשתית, אשר יהיה גבוה מזה המופרש מקרקע בבעלות פרטית. המועצה תקבע קריטריונים לעניין זה.
המשך העברת סמכויות לוועדות המקומיות
17 . לתקן את סעיף 147(א) לחוק התכנון והבנייה כך שתיקבע אפשרות להקלה כמותית עבור בנייה קיימת אשר לא תעלה על 30% מהשטח המותר לבנייה לפי התכנית ברשויות מקומיות במגזר המיעוטים, ובלבד שהבנייה החורגת נבנתה לפני למעלה מחמש שנים, ובתנאים נוספים שייקבעו וכהוראת שעה ל-4 שנים.
מעקב ובקרה
18 . מעקב ובקרה אחר יישום התכנית יתבצע באמצעות ועדת היגוי, אשר תתכנס לפחות אחת לחצי שנה, וחבריה הם:
א. מנכ"ל משרד הבינוי (יו"ר);
ב. הממונה על התקציבים;
ג. מנהלת מנהל התכנון;
ד. מנהל רשות מקרקעי ישראל;
ה. מנכ"ל משרד הפנים;
ו. מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה;
ז. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים;
ח. מנהל הרשות לפיתוח כלכלי במגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי – מרכז;
ט. מנהל רשות המסים לנושאי מיסוי;
י. נציג היועץ המשפטי לממשלה;
יא. נציג משרד ראש הממשלה;
19 . אחת לשנה ועדת ההיגוי תציג לממשלה את התקדמות התכנית ותוצאותיה.
20 . ריכוז המעקב התקציבי עבור ההחלטה יבוצע על ידי הרשות לפיתוח כלכלי הן מול היישובים והן מול הממשלה.
21 . להורות לממונה על התקציבים, לנציג השרה לשוויון חברתי ולנציג משרד הבינוי לקדם את יישום ההמלצות בהיבטי תקציב.
22 . לעניין החלטה זו-
"רשות מקומית במגזר המיעוטים" – רשות מקומית ש-80% מתושביה אינם יהודים על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
החלטת הממשלה, במסגרת חוק ההסדרים, קובעת כי בהמשך לאימוץ המלצות צוות 120 הימים, אשר עוסק בסוגיות הדיור בישובי המיעוטים, מוטל על שר האוצר לקדם את יישום הדו"ח והמלצותיו, שביניהן: חיזוק ועדות התכנון המקומיות בישובי המיעוטים, הרחבת השטחים הזמינים לתכנון למגורים על קרקע המדינה, ביצוע התאמות בשיטת השיווק, קידום תהליכי רישום והסדר, קידום בנייה על קרקע פרטית בישובי מיעוטים ועוד.