על מנת להביא לייעול ייצור החשמל ובכדי להבטיח המשך אספקת חשמל סדירה למשק הישראלי ושמירה על שרידות מערכת החשמל בהתאם לצורכי משק החשמל כפי שאלו הוגדרו על ידי מנהל המערכת:
1 . רשויות מקומיות:
א. במטרה לעמוד ביעדי הממשלה בתחום ייצור אנרגיות מתחדשות, הפחתת פליטות ותחבורה נקייה, לרשום את הודעת שר האנרגיה והתשתיות כי בכוונת משרד האנרגיה והתשתיות לקדם בשנים 2024-2023 מעבר לאנרגיה מקיימת ברשויות המקומיות באמצעות מעבר לתחבורה נקייה, התייעלות באנרגיה, ייצור אנרגיה מתחדשת והטמעת פתרונות לאגירת אנרגיה בנכסי הרשויות, מיזמים למעבר לאנרגיה מקיימת במגזר הביתי ובמגזר העסקי והתעשייתי בין היתר באמצעות:
1) בניית יכולת של הרשויות המקומיות לעיסוק בתחום אנרגיה מקיימת ובניית תוכניות לשיפור תשתיות האנרגיה ברשויות, בכפוף לסמכותן על פי דין באמצעות ייעוץ לשלטון המקומי וסיוע בהכשרת כוח אדם.
2) סיוע בקידום מיזמים בנכסי הרשויות המקומיות של התייעלות באנרגיה, ניהול אנרגיה, ייצור אנרגיה מתחדשת, אגירה ותחבורה חשמלית.
3) סיוע לרשויות המקומיות בעידוד קידום מיזמי אנרגיה מקיימת ואיפוס באנרגיה בקרב התושבים במרחב המוניציפלי שלהן בפעולות כגון הסברה, ייעוץ והנגשת מידע.
4) תכנית הקמת עמדות טעינה ציבוריות לרכבים חשמליים.
לצורך יישום סעיף זה משרד האנרגיה והתשתיות יקצה ממקורותיו (מתקציב יחידות מקצועיות) סכום שלא יעלה על 100 מיליון ₪ בחלוקה של עד 50 מיליון ₪ לכל אחת מהשנים 2024-2023.
ב. להקים צוות בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות ומנכ"ל משרד הפנים ובהשתתפות רשות החשמל, מטה התכנון הלאומי, משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה לבחינת ההשלכות, ככל שישנן, של הקמת תחנות כוח על הרשויות המקומיות הסמוכות להן והדרכים להתמודד עם השלכות אלו.
ג. לרשום את הודעת שר הפנים כי בהתאם לסמכותו על-פי סעיף 9ב לפקודת העיריות, תיבחן האפשרות לחלוקת הכנסות מארנונה כללית או מארנונה כללית יחד עם הכנסות מהיטלי השבחה או מאחד או יותר מתשלומי החובה, מתחנות כוח קונבנציונליות שיוקמו עד שנת 2030 לרשויות המקומיות הסמוכות להן.
2 . לצורך קידום שיפור תשתיות האנרגיה ברמה המקומית, לרשום את הודעת שר האנרגיה והתשתיות כי בכפוף להתייעצות עם רשות החשמל ולהסכמת שר האוצר ובהתאם לקבוע בסעיף 19 לחוק משק החשמל, בכוונתו לדרוש מבעל רישיון החלוקה להכין תוכנית פיתוח לרשת החלוקה, אשר תכלול התייחסות, בין היתר, לשיפור אמינות האספקה, הטמנת קווי מתח גבוה במרחב הבנוי והיערכות לגידול בביקוש לחשמל, לרבות להשתלבות רכב חשמלי, ייצור מבוזר באנרגיות מתחדשות ואשר תפעל לממש את מטרות חוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק משק החשמל). למען הסר ספק אין באמור כדי לגרוע משיקול הדעת המוקנה לשר האנרגיה והתשתיות, שר האוצר ורשות החשמל לפי סמכויותיהם השונות מכוח חוק משק החשמל ובכלל כך לעניין תוכנית פיתוח לרשת החלוקה.
3 . שדרוג מערכת החשמל ביהודה ושומרון:
להקים ועדה בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות ובהשתתפות קמ"ט אנרגיה ונציגי המנהל האזרחי, משרד הביטחון, משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות, מנהלת ההתיישבות במשרד הביטחון, רח"ל, רשות החשמל, משרד המשפטים, מתפ"ש ומשרד האוצר, שתמפה בתוך 120 ימים את הפערים והחסמים, המונעים את פיתוח תשתיות רשת החשמל וניצול התשתית הקיימת בצורה מיטבית לשם הבטחת שרידות המערכת ואת קידום ההקמה של מתקני אנרגיה מתחדשת ותחנות כוח המופעלות בגז טבעי באזור שבאחריות המנהל האזרחי. הוועדה תמליץ לשר האנרגיה והתשתיות על הצעדים הנדרשים לטיפול בפערים והחסמים שימופו, ככל שיהיו. ככל שיוחלט על קידום יישום ההמלצות, הדבר ייעשה בהתאם לסמכויות כל הגורמים לפי כל דין.
4 . לשם הבטחת אמינות אספקת החשמל בגוש דן:
א. להקים צוות בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות ובהשתתפות רשות החשמל, משרד האוצר ומנהל התכנון במשרד הפנים אשר יבחן את החלופות הבאות לעניין רידינג: הקמת יחידות ייצור חדשות זמניות או הארכת משך החיים ההנדסי של יחידות הייצור הקיימות, וכן שילוב החלופות האמורות עם פתרונות המבוססים על אנרגיה מתחדשת, אנרגיה מבוזרת ואגירה והכול בתיאום ובהסכמת מנהל המערכת. הצוות יגיש את המלצותיו בתוך 30 יום לשר האנרגיה והתשתיות.
ב. להנחות את שר האנרגיה והתשתיות להפיץ תזכיר לתיקון סעיף 60א לחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 כך שעל אף הוראות סעיף 6א לחוק האמור, ועל אף האמור בהחלטת ממשלה מס' 3859 מיום 3.6.2018, שקבעה את מתווה הרפורמה במשק החשמל, שר האנרגיה והתשתיות ושר האוצר יהיו רשאים, בהתייעצות עם רשות החשמל, לאשר לחברת החשמל לישראל (להלן – חברת החשמל), להקים באתר רידינג יחידות ייצור חדשות זמניות או לבצע פעולות להארכת משך החיים ההנדסי של יחידות הייצור הקיימות באתר וכן לבצע תחזוקה של היחידות. כמו כן רשות החשמל, באישור שר האוצר ושר האנרגיה והתשתיות, תהיה רשאית לתת לחברת החשמל רישיון ייצור באתר רידינג לזמן המינימלי הנדרש, כך שניתן יהיה לייצר חשמל באתר, לתפעל את היחידות ולתחזקן עד שנת 2032 לכל המאוחר. הכול ובלבד שהונחה בפני השרים חוות דעת בעל רישיון לניהול המערכת כמשמעו בחוק משק החשמל (להלן – בעל רישיון לניהול המערכת), כי הייצור באתר רידינג דרוש למניעת פגיעה באמינות אספקת החשמל לאזור גוש דן בהתאם לצפי צריכת החשמל באזור זה שבעל רישיון לניהול המערכת צופה.
5 . לרשום את הודעת שר האנרגיה והתשתיות כי הוא בוחן, בהתאם לסמכויותיו על פי דין, את הקמתו של כבל תת-ימי להולכת חשמל במטרה לשדרג את מערכת הולכת החשמל הארצית באופן שישפר את אמינות האספקה והקישוריות בין חלקי הארץ השונים ויגדיל את יכולת החיבור של מתקני אנרגיה מתחדשת.
6 . שר האנרגיה והתשתיות יציג לממשלה בתוך 30 יום תוכנית לאומית לאנרגיה ותשתיות שתכלול תוכנית ייעודית לקידום אנרגיות מתחדשות תוך יידוע השרה להגנת הסביבה והמנהל הכללי של משרד ראש הממשלה.
7 . יובהר כי אין בהחלטה זו כדי לגרוע מכל האישורים הנדרשים על פי כל דין ובכלל זה דיני התכנון והבנייה ודיני הגנת הסביבה לרבות חוק אוויר נקי, תשס"ח-2008.