מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 171 מיום 25 ביולי 2021 ומס' 1282 מיום 14 במרץ 2022, ולאור המצב במשק הפסולת בישראל בו כ-80% מהפסולת העירונית מוטמנת, וזאת לעומת כ-40% בלבד בממוצע מדינות ה-OECD, כששטחי ההטמנה בישראל הולכים ואוזלים, ובמטרה להביא לייעול משק הפסולת תוך יצירת כלכלת פסולת מעגלית, הגדלת היקפי המיחזור וההשבה, והפחתה של כמות הפסולת המוטמנת, ונוכח החשיבות שהממשלה רואה בהתמודדות עם הפשיעה הסביבתית ובהגברת המשילות ביחס לאכיפה של השלכה בלתי חוקית של פסולת ובמטרה להגביר את התחרותיות בתחום הטיפול בפסולת:
קידום תשתיות לאומיות לטיפול בפסולת וצמצום הטמנה
1 . לרשום את הודעת החשב הכללי במשרד האוצר על כך שוועדת המכרזים הבין-משרדית לפרויקטי BOT בתחום הפסולת מקדמת מכרז להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת בנאות חובב.
2 . להטיל על החשב הכללי במשרד האוצר ועל המשרד להגנת הסביבה, לבחון בשיתוף עם עיריית ירושלים ורשות מקרקעי ישראל הקמת מתקן מתקדם לטיפול בפסולת (כגון השבת אנרגיה מפסולת או עיכול אנארובי) בתחומה.
3 . להטיל על החשב הכללי במשרד האוצר ועל המשרד להגנת הסביבה, לבחון הקמת מתקנים נוספים בהתאם למדיניות הטיפול בפסולת, כגון להשבת אנרגיה מפסולת או עיכול אנארובי, בכל הארץ ובפרט במחוז צפון, במחוז מרכז, בחיפה, באילת וכן ביהודה ושומרון, אשר יקלטו פסולת שמקורה במחוזות אלו, בהתאמה.
4 . להטיל על מנהל מינהל התכנון, בהתייעצות עם השרה להגנת הסביבה, לבחון תיקון של סעיף 8.3.1.1 בפרק הפסולת בתמ"א 1, כך שיאפשר מתוקפו גם הקמה של מתקנים תרמיים בהיקף קטן.
חיזוק אכיפת השלכת פסולת בניין
5 . להקים צוות בראשות המשרד להגנת הסביבה ובהשתתפות נציגי אגף התקציבים ואגף החשב הכללי במשרד האוצר, משטרת ישראל, המועצה הלאומית לכלכלה, רשות מקרקעי ישראל ומשרד המשפטים (ייעוץ וחקיקה ופרקליטות המדינה), אשר יבחן ויגבש המלצות בנושא אכיפת עבירות בתחום פסולת בנייה בתוך 90 יום ויגישם לשר האוצר ולשרה להגנת הסביבה, ובכלל זה המלצות ביחס לתיקוני החקיקה הבאים:
א. בחינת מתן סמכויות פיקוח ואכיפה לעניין החיקוקים הקשורים בפסולת בניין המנויים בתוספת הראשונה לחוק הגנת הסביבה (סמכויות פיקוח ואכיפה), התשע"א-2011, וכן מתן סמכויות לתת צווים לשמירת ניקיון על פי סעיף 13ב לחוק שמירת הניקיון, התשמ"ד-1984, לגורמי אכיפה נוספים.
ב. בחינת מנגנון ענישה ואפשרות של אכיפה חלופית לגבי פרק ז' בדומה לתיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965.
ג. בחינת הסמכויות של חוקרי המשטרה הירוקה.
ד. ייבחנו דרכים לייעול האכיפה הפלילית, ותיערך בחינה של כלים ראייתיים מתאימים שיסייעו באכיפה האזרחית.
ה. בחינת התנאים לקבלת רישיון להובלת פסולת בניין ובכלל זה כלים ואמצעים דיגיטאליים לפיקוח על פעילות זו, תוך התייעצות עם הרשות להגנת הפרטיות, בשים לב להסדרים המוצעים בטיוטת החוק האמורה בסעיף 6.
6 . לתקן את תיקוני החקיקה שהוצעו בהצעת חוק שמירת הניקיון (תיקון מס' 24) (טיפול בפסולת בניין), התשע"ט-2018, בכפוף לשינויים שיוסכמו על המשרד להגנת הסביבה, משרד האוצר, משרד המשפטים, רשות התחרות ומשרד הפנים לאחר קריאה ראשונה.
הגברת התחרותיות בתחום הטיפול בפסולת
7 . על מנת להגביר את התחרותיות בתחום הטיפול בפסולת, למנות צוות בראשות מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ובהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, הממונה על התחרות, החשב הכללי והממונה על התקציבים במשרד האוצר, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, היועץ המשפטי של משרד האוצר, או נציגיהם, אשר יגבש בתוך 120 ימים המלצות בנושא הגברת התחרות בתחום הטיפול בפסולת, למעט בתחום פסולת בניין הנכלל בטיוטת החוק האמורה בסעיף 6 לעיל, ובכלל זה המלצות לתיקוני חקיקה נדרשים.
הקצאות קרקע למתקני טיפול בפסולת
8 . לאמץ את המלצות הצוות הבין-משרדי שהוקם מכוח החלטת מועצת מקרקעי ישראל מיום 16 בדצמבר 2021 בדבר מדיניות הקצאת קרקע להקמת מתקנים לטיפול ומחזור פסולת, ובכלל זה:
א. להורות ליו"ר מועצת מקרקעי ישראל להגיש בתוך 45 ימים למועצת מקרקעי ישראל הצעה לתיקון החלטות המועצה בהתאם לעקרונות הבאים:
1) הנהלת רשות מקרקעי ישראל תקבע, בתוך 30 ימים, בהסכמת אגף התקציבים במשרד האוצר ובהתייעצות עם השמאי הממשלתי הראשי ועם השרה להגנת הסביבה, מחירון עבור הקצאת קרקע למתקני טיפול ומחזור פסולת (להלן – מתקני טיפול ומחזור פסולת) אשר בגינם ניתנים מענקים מהקרן לשמירת הניקיון ושמתקיים בהם הליך תחרותי.
2) המחירון ייקבע באופן שווה לכל הקרקעות למתקני טיפול ומחזור פסולת, בין אם ייעודם התכנוני הוא מתקן הנדסי, תעשייה או כל ייעוד אחר המאפשר שימושים אלה.
3) המחירון ייקבע בהתאם להמלצות הצוות לבחינת מדיניות הקצאת קרקע להקמת מתקנים לטיפול ומחזור פסולת שהוקם מתוקף פרק 9.19 לקובץ החלטות מועצת מקרקעי ישראל.
4) המחירון לא יחול על הקצאת קרקע ליזם במסגרת תמיכה או סבסוד של הקרן לשמירת הניקיון שאינה על בסיס הליך תחרותי, למעט הקצאה בפטור ממכרז לרשות מקומית.
ב. להורות לרשות מקרקעי ישראל, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ומנהל התכנון, לאתר ולגבש רשימת מגרשים פוטנציאליים עבור הקמת מתקני טיפול ומחזור פסולת ברחבי הארץ וזאת בתוך 90 ימים מיום ההחלטה.
ג. להורות למנהל מנהל התכנון לפעול מול הוועדות המחוזיות כך שבמסגרת העבודה על תכניות חדשות לאזורי תעשייה ייכללו מגרשים המאפשרים שימוש במתקן טיפול ומחזור פסולת בהתאם לפרוגרמה מקובלת שיציג המשרד להגנת הסביבה בתוך 60 ימים מהחלטה זו.
9 . להנחות את השרה להגנת הסביבה לפנות בתוך 60 ימים להנהלת קרן הניקיון בבקשה כי תבחן החלטה לפיה מענקים מחשבון ההטמנה של קרן הניקיון עבור הקמת מתקני טיפול ומחזור פסולת שאינם מקבלים פרמיה כאמור בסעיף 10 להלן, שבמסגרתם מוקצית קרקע במחיר אחיד כאמור לעיל, יינתנו על בסיס הליך תחרותי, לפי מנגנון שיסוכם מראש בין הנהלת קרן הניקיון לבין אגף התקציבים במשרד האוצר, אגף החשב הכללי במשרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל.
מתקני טיפול בפסולת המייצרים חשמל
10 . להטיל על מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה בתיאום עם אגף התקציבים במשרד האוצר לקבוע בתוך 60 ימים מנגנון לסבסוד ייצור אנרגיה מפסולת, כך שלגבי מתקני טיפול בפסולת המייצרים חשמל, במקום ההסדר האמור בסעיף 9, הקרן תשלם פרמיה לכל יחידת חשמל מיוצרת (להלן – קוט"ש), אשר תשקף את התועלת המשקית הנובעת מהטיפול בפסולת הנדרש בעבור ייצור אותה יחידת אנרגיה. סך הפרמיה הכולל יחושב על פי הרכיבים הבאים:
א. גובה הפרמיה לכל קוט"ש.
ב. סוג מתקן הטיפול בפסולת שיהיה זכאי לקבלת הפרמיה.
ג. התקופה שבה תינתן הפרמיה.
ד. מכסת ההספק לכלל המתקנים הזכאים לקבלת הפרמיה.
11 . להנחות את השרה להגנת הסביבה לפנות בתוך 60 יום להנהלת קרן הניקיון בבקשה כי תבחן החלטה להקצות את התקציב הנדרש לתמיכה בהקמת מתקני טיפול בפסולת בהתאם למנגנון המפורט בסעיף 10 לעיל.
12 . לרשום את הודעת יו"ר רשות החשמל כי בכוונתו להביא לדיון במליאת רשות החשמל הצעת החלטה שתאפשר לקרן הניקיון להעביר פרמיה ליצרן בהתאם לקוט"ש המיוצר על ידי מתקן ייצור חשמל הפועל במסגרת החלטת רשות 63704. התשלום יהיה בהתאם לקביעת קרן הניקיון בהתאם לתנאים האמורים בסעיף 10 וזאת כתשלום בעבור השירות למשק הפסולת.
13 . בהחלטה זו –
"מתקני טיפול ומחזור פסולת" – מתקני מיון, מתקני השבה, מתקנים לטיפול בפסולת אורגנית מסוג עיכול אנאירובי וקומפוסטציה, וכל סוג אחר של מתקן שיקבעו המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר ולעניין סעיף 7(א) מתקן כאמור שייקבע על ידי הנהלת רמ"י לבקשת המשרדים.
במטרה להביא לייעול משק הפסולת תוך יצירת כלכלת פסולת מעגלית, הגדלת היקפי המיחזור וההשבה, והפחתה של כמות הפסולת המוטמנת, ונוכח החשיבות שהממשלה רואה בהתמודדות עם הפשיעה הסביבתית ובהגברת המשילות ביחס לאכיפה של השלכה בלתי חוקית של פסולת ובמטרה להגביר את התחרותיות בתחום הטיפול בפסולת, הממשלה מחליטה להביא לקידום תשתיות לאומיות לטיפול בפסולת וצמצום הטמנה. פירוטם בלשון החוק.