מה הוחלט?
בהמשך לחוזה השלום בין מדינת ישראל לבין הממלכה הירדנית ההאשמית, מיום 26 באוקטובר 1994, וההסכם בדבר אזורי תעשייה מוכרים מיום 16 בנובמבר 1997 (Q.I.Z) אשר נחתם בהמשך אליו; ובהמשך לחתימה על פרוטוקול מתקן להסכם בדבר אזורי תעשייה מוכרים, מיום 31 בינואר 1998 (להלן: הפרוטוקול המתקן), אשר אושר ע"י ממשלת ארה"ב ביום 15 במרץ 1999; ובהמשך להחלטת הממשלה מס' 4705(נג/36) מיום 14 במאי 2012, לאמץ את עיקרי המלצות הוועדה הבין משרדית, בראשות מנכ"לית המשרד לשיתוף פעולה אזורי, שהוקמה לסיכום פרטי מתווה ההקמה וההפעלה של המיזם, ולפעול להקמת פארק תעשייה ותעסוקה, ישראלי–ירדני, "שער הירדן", על פי העקרונות הבאים:
1. הפארק יורכב מאזור תעסוקה וסחר בישראל ואזור תעשייה ותעסוקה בירדן עם גשר מעל נהר הירדן, שיחבר בין שני האזורים למרחב כלכלי אחוד.
2. החוק הישראלי יחול בחלק הישראלי של הפארק וסמכויות הממשלה וכל גורמיה בחלק הישראלי של הפארק תישמרנה לפי כל דין. בכלל זה, יחולו בתוך חלקו הישראלי של הפארק, כל דיני העבודה הנהוגים בישראל.
3. שר הפנים יכריז בצו על שער הירדן כמעבר גבול לפי חוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952. שער הירדן ישמש "מעבר גבול מיוחד" אשר בו יחולו כללים ייחודיים בהתאם לאמור להלן. למען הסר ספק יובהר כי הפארק לא ישמש מסוף גבול יבשתי בין מדינת ישראל לירדן או מדינות שלישיות, לכניסה או להוצאת סחורות, כלי רכב או אנשים שלא בהתאם לכללים האמורים. בנוסף, שר הפנים יפטור בצו את הנכנסים והיוצאים לתחומי הפארק מהוראות חוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952, בהתאם לצורך, ובהתאם לסמכותו לפי סעיף 17(ב) לחוק.
4. הממונה לפי חוק עובדים זרים, התשנ"א-1991 (להלן – חוק עובדים זרים), יהיה רשאי לאשר העסקה של עובדים ירדניים יומיים בצד הישראלי של הפארק, בהתאם לסמכותו לפי סעיף 1יג' לחוק עובדים זרים, וזאת בהתאם ובכפוף לתנאים שייקבעו בהסכמת הממונה על התעסוקה במשרד הכלכלה או נציגה. יובהר כי הסמכות להתיר העסקת עובדים ירדניים יומיים בפארק, כאמור בפסקה זו, לא תהיה כפופה להוראות בעניין מכסות ענפיות, סוגים ותנאים למתן היתרים להעסקת עובדים זרים כפי שנקבעו בהחלטות ממשלה אחרות. מבלי לגרוע מהאמור, משפט העבודה החל בישראל, ובכלל זה הוראות חוק עובדים זרים, יחול לגבי העסקת עובדים ירדניים יומיים בפארק. מעסיקי העובדים הירדניים יהיו פטורים מאגרות לפי חוק עובדים זרים ומהיטל עובדים זרים, בהתאם לחקיקה הקיימת.
5. החלק הישראלי של הפארק יוקם ויופעל על פי העקרונות הבאים:
א. הגשר על נהר הירדן, כאמור בסעיף 1, יוקם ע"י משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות המועצה האזורית עמק המעיינות, ובמימון מלא של המשרד (כמפורט בסעיף 10(א)).
ב. תשתיות העל הנוספות, הכוללות בין היתר את דרכי הגישה אל הפארק, טיפול במרכיבי הביטחון, דרך המערכת, חיבור לחשמל, מים, ביוב ותקשורת לראש השטח, פינוי המוקשים והסדרי המקרקעין לצרכים אלו יוקמו על פי האמור בסעיף 10(ב) במימון זכיין (כמפורט בפסקה (ג)).
ג. הקמת אזור התעסוקה ותפעולו ייעשו ע"י זכיין שייבחר במכרז פומבי על המקרקעין: הקמת כל אזור התעסוקה לרבות מערכת הדרכים הפנימית, חיבור מערכות מים, חשמל, ביוב ותקשורת למערכות הראשיות, מרכז המבקרים, כל מבני השירותים של משרדי הממשלה בצד הישראלי, ותשתיות פנים נוספות הנדרשות להפעלת המתחם, יבוצעו במרוכז באמצעות גוף אחד אשר ייבחר במכרז פומבי (להלן "הזכיין"). התפעול השוטף של החלק הישראלי של המיזם, ובכלל זה מתן שירותים לוגיסטיים והשכרת נכסים, יהא באחריות ובמימון של הזכיין, שיהא רשאי לגבות תשלום עבור שירותים שייתן באזור. אגרות עבור השירותים הממשלתיים תיקבענה על ידי משרד האוצר בהתאם למקובל במעברי גבול.
ד. פרסום מכרז מקרקעין לזכיין שיקים ויתפעל את אזור התעסוקה בהתאם לתב"ע אשר חלה במקום והחלטה זו, לרבות פיתוח השטחים הציבוריים והשכרת שטחים שבאזור למיזמים ולעסקים, יהיה באחריות רשות מקרקעי ישראל, בתיאום עם המשרד לשיתוף פעולה אזורי.
ה. הקמת התשתית והמבנים למשרדי הממשלה תהא עפ"י הנחיות הדיור הממשלתי ומנהלת הפארק באמצעות ועל חשבון הזכיין במסגרת מכרז קרקע, כאמור בפסקה (ג).
ו. תוקם מינהלה לאזור התעסוקה בריכוז המשרד לשיתוף פעולה אזורי ובהשתתפות משרד הכלכלה, משרד החוץ, משרד הביטחון, משרד הפנים, רשות המסים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, המשרד להגנת הסביבה, המועצה האזורית עמק המעיינות ומשטרת ישראל. תפקידי המינהלה:
1) ריכוז ותאום הרגולציה הממשלתית ופעולת רשות המסים, גורמי הביטחון, משרד הכלכלה ומשרד הפנים.
2) בחינה ואישור כניסת עסקים לאזור התעסוקה שבישראל, בהתאם להוראות התב"ע, הדין ומשרד הכלכלה.
3) תיאום עם הצד הירדני לשמירת מעטפת הביטחון, המכס, איכות הסביבה ומניעת פגיעה במשק הישראלי.
4) פיקוח על הקמת הפארק והפעלתו על פי החלטת ממשלה זו, על פי התנאים אשר יפורטו במכרז אשר תפרסם רשות מקרקעי ישראל ועל פי כל דין. אין באמור כדי לגרוע מאחריות גופים נוספים המוסמכים לבצע פעולות אכיפה ופיקוח בשטח הפארק.
6. מתווה הפעלת הפארק יתואם עם ממשלת ירדן באמצעות משרד החוץ בצינורות המקובלים, ובאמצעות ועדת הגבולות, כקבוע בהסכם השלום בין ישראל לירדן. בהסדר האמור, תיקבע ועדת היגוי משותפת ומתמדת, ישראלית-ירדנית, אשר תפעל, בין היתר, לשמירת האינטרסים הכלכליים של שתי המדינות. נציגי ישראל בוועדה המתמדת יהיו נציגי המשרדים החברים במינהלה לפי סעיף 5(ו) בצירוף נציג משרד המשפטים. גורמי הביטחון הישראליים יתאמו עם גורמי הביטחון הירדניים את סידורי הביטחון שיחולו בשטח הפארק ובסביבתו. הקמת הגשר והפעלת הפארק מותנית בהסכמת הירדנים.
7. עקרונות משטר התנועות, שיפוקחו ע"י המכס באמצעות מנגנון ייעודי שיוקם, יהיו כדלקמן:
א. כניסת אנשים וכלי רכב לפארק ויציאתם ממנו תותר לנכנסים מישראל, מן הצד הישראלי ואליו, ולנכנסים מירדן, מן הצד הירדני ואליו. הכניסה לאזור תותר רק למורשים קבועים ומבקרים מורשים בתאום פרטני.
ב. התנועה בין שני חלקי הפארק תהא חופשית, כאשר לכל צד תהא סמכות לבדוק אנשים, כלי רכב וטובין בתחומו.
ג. תותר כניסת אנשים וכלי רכב מישראל אל הפארק ויציאתם ממנו לישראל, בהתאם לדיני ונהלי מדינת ישראל לרבות דיני ונהלי הייבוא, הייצוא והמכס, בכפוף להסדרי המעבר והביטחון שייקבעו בהסכמה בין ישראל ובין ירדן, ובכפוף לחוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952, ולהוראות פרק ד' לחוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000 (להלן – חוק איסור הלבנת הון).
ד. מעבר אנשים, רכבים וטובין יותר באמצעות גשר, אך ורק בין שני חלקי הפארק (הישראלי והירדני), ללא יציאה מגבולות הפארק אל המדינה השכנה, בכפוף לקבוע בפסקאות ה' ו-ו' להלן, ויתאפשר, בין היתר, בכפוף לפיקוח ואישור הגופים האחראים לנושא לפי כל דין והחלטות ממשלה בעניין.
ה. הכנסה של טובין מישראל לשטח הפארק והוצאתם ממנו אל הצד הישראלי, ייחשבו כייצוא וייבוא של טובין וייעשו בכפוף לדיני ונהלי מדינת ישראל, לרבות דיני המכס ונהליו, דיני ונהלי חוקיות הייבוא והייצוא החלים בישראל, וכן הוראות פרק ד' לחוק איסור הלבנת הון.
ו. יציאה של טובין משטח הפארק לישראל לא תתאפשר אלא אם עברו בתחומי הפארק עיבוד ותהליך ייצור שייקבע על ידי משרד הכלכלה לאחר היוועצות עם רשות המסים ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן "תהליך עיבוד מספק"). טובין שנכנסו מאחד הצדדים לשטח הפארק, ולא עברו תהליך עיבוד מספק, לא ייצאו משטח הפארק אלא למדינה ממנה הגיעו. יציאה כאמור למדינה אשר ממנה הגיעו הטובין, תבוצע עפ"י דיני ונהלי המכס החלים על ייצוא מוחזר.
8. כללי כניסה מישראל לפארק ויציאה מהפארק לישראל:
א. הגורם המאשר כניסה לפארק מהצד הישראלי, יהיה מינהלת פארק" שער הירדן" בהתאם להנחיות המכס ולכללים הבאים:
1) אישורי כניסה לעובדים קבועים – אישורים אישיים תקופתיים.
2) אישורי כניסה לנותני שירותים קבועים– אישורים אישיים תקופתיים.
3) נותני שירות מזדמנים או מבקרים – אישור יומי.
4) גורמי ביטחון ומשרדי הממשלה, בתפקיד – אישור קבוע.
5) כלי רכב פרטיים – ככלל לא תאושר כניסתם למתחם למעט בעלים ומנהלים בכירים של העסקים במקום, על בסיס אישורים אישיים תקופתיים.
6) כניסת מובילי חומרי גלם וסחורות – בהתאם לכללי המכס והביטחון, באישורים תקופתיים לרכב ולנהג.
7) תיאסר הכנסת כבודה אישית לשטח הפארק, למעט מאושרים – בכפוף להצהרה.
8) הכנסת אמצעי ייצור קבועים לפארק – על פי הדינים והנהלים הישראליים הרלוונטיים לרבות דיני ונהלי המכס, ובהתאם לחוקיות הייצוא.
9) הכנסת חומרי גלם לצורך עיבוד בפארק – על פי הדינים והנהלים הישראליים הרלוונטיים לרבות דיני ונהלי המכס, ובהתאם לחוקיות הייצוא.
10) הכנסת חומרי גלם שמקורם בחו"ל במעבר ישיר (טרנזיט) – בהתאם לדינים החלים על סחורה במעבר ולאמנות בינלאומיות, בכפוף לדינים ולנהלים הישראליים הרלוונטיים לרבות דיני המכס.
11) כניסת ציוד מתכלה לצורך הייצור בפארק – על פי הדינים והנהלים הישראליים לרבות דיני ונהלי המכס, ובהתאם לחוקיות הייצוא.
12) כניסת סוגי דלק ושמנים לפארק לצורך הייצור – על פי הדינים והנהלים הישראליים לרבות דיני ונהלי המכס, ובהתאם לחוקיות הייצוא.
13) כניסת אמצעי המכלה או אריזה שאינם מתכלים – בהתאם לאמנת כלי מיכול, לדינים ולנהלים הישראליים לרבות דיני ונהלי המכס, ובהתאם לחוקיות הייצוא.
14) כניסה זמנית של טובין לפארק – על פי הדינים והנהלים הישראליים לרבות דיני ונהלי המכס, ובהתאם לחוקיות הייצוא.
15) כניסת טובין לצריכה בפארק שאינם לצורך הייצור – על פי הסדר מיוחד ובכפוף לדינים והנהלים הישראליים לרבות דיני ונהלי המכס והייצוא.
16) הכנסת כספים לפארק – חובת דיווח על פי תקנות איסור הלבנת הון (דרכי דיווח על כספים בעת הכניסה לישראל או היציאה ממנה), התשס"א-2001.
ב. הגורם המאשר יציאה מהפארק לישראל יהיה מינהלת פארק" שער הירדן" בהתאם להנחיות המכס, חוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952 והכללים הבאים:
1) יציאת אנשים, כלי רכב פרטיים וכלי הובלה לישראל תותר רק למי שנכנס בהיתר מן הצד הישראלי.
2) גורמי ביטחון ומשרדי הממשלה בתפקיד – אישור קבוע.
3) הוצאת אמצעי ייצור קבועים לישראל – על פי הדינים והנהלים הישראליים לרבות דיני ונהלי המכס, ובהתאם לדיני ונהלי הייבוא.
4) הוצאת טובין שיוצרו בפארק לישראל– על פי הדינים והנהלים הישראליים לרבות דיני ונהלי המכס, ובהתאם לדיני ונהלי הייבוא. לא תותר הוצאת מוצרים שיוצרו בפארק לישראל מחומרי גלם שמקורם במדינות אויב לפי כל דין.
5) יציאת טובין שיוצרו בפארק דרך ישראל לחו"ל (טרנזיט) – בהתאם לדינים החלים על סחורה במעבר ולאמנות בינלאומיות, בכפוף לדינים והנהלים הישראליים הרלוונטיים לרבות דיני המכס, ובאמצעות רשימון שטעון. לא תותר הוצאת מוצרים שיוצרו בפארק מחומרי גלם שמקורם במדינות אויב לפי כל דין.
6) הוצאת פסולת לישראל – על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה, ובכפוף לדיני ונהלי מדינת ישראל לרבות דיני ונהלי הייבוא.
7) הוצאת אמצעי המכלה או אריזה שאינם מתכלים מהפארק לישראל –בהתאם לאמנת כלי מיכול, בכפוף לדיני ונהלי מדינת ישראל לרבות דיני ונהלי המכס, ובכפוף לדיני ונהלי הייבוא.
8) הוצאת מוצרים שהוכנסו לפארק בכניסה זמנית – בהתאם לדיני ונהלי מדינת ישראל לרבות דיני ונהלי המכס, ובהתאם לדיני ונהלי הייבוא.
9) הוצאת כספים מהפארק לישראל – חובת דיווח על פי תקנות איסור הלבנת הון (דרכי דיווח על כספים בעת הכניסה לישראל או היציאה ממנה), התשס"א-2001.
9. שר האוצר יפעל לקידום חקיקה, ככל אשר יידרש, לצורך יישום החלטה זו, ובכלל זה קביעת נתיב מיוחד, בין מתחם שער הירדן ובין מסוף נהר הירדן בהתאם לסעיף 6 וסעיף 66 לפקודת המכס [נוסח חדש], להובלת טובין מיובאים. כמו כן ייבחן, בתיאום עם משרד המשפטים, הצורך בתיקוני חקיקה בנוגע לתחולת דיני העונשין של ישראל על ביצוע עבירות על ידי ישראלים בצד הירדני של הפארק.
10. התקציב למימוש החלטה זו יועמד עפ"י המתכונת הבאה:
א. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים – 55 מלש"ח (הקמת גשר מעל נהר הירדן, כאמור בסעיף 5(א).
ב. יתר "תשתיות על" המיועדות לאזור התעסוקה (כמפורט בסעיף 5(ב)) יבוצע באמצעות המועצה האזורית עמק המעיינות במסגרת הסכם פיתוח מול רמ"י. עלות הפיתוח תוטל על הזכיין כפי שיפורט במכרז.
ג. המשרד לשיתוף פעולה אזורי – הקמת המינהלה (ללא מבנה) – 6 מלש"ח (כאמור בסעיף 5(ו)). התפעול השוטף של המינהלה יהיה מתקציב המשרד לשיתוף פעולה אזורי (כולל יתרות מתקציב ההקמה).
החלטת הממשלה קובעת כי בהמשך לקשרים בין ישראל לממלכה הירדנית ההאשמית יאומצו עיקרי המלצות הוועדה הבין משרדית שקבעה את מתווה הקמת פארק תעשייה ותעסוקה ישראלי–ירדני, "שער הירדן". העקרונות שנקראו כוללים: הקמת פארק שיורכב מאזור תעסוקה וסחר בישראל ואזור תעשייה ותעסוקה בירדן עם גשר מעל נהר הירדן. הפארק יחבר בין שני האזורים למרחב כלכלי אחוד, כשהחוק הישראלי יחול בחלקו הישראלי . עוד נקבע כי שער הירדן ישמש "מעבר גבול מיוחד" אשר בו יחולו כללים ייחודיים.
לצורך יישום התוכנית תפעל ועדת היגוי משותפת ומתמדת, ישראלית-ירדנית תפעל לשמירת האינטרסים הכלכליים של שתי המדינות ושר האוצר יפעל לקידום חקיקה לצורך יישום ההחלטה ולקביעת נתיב מיוחד בין מתחם שער הירדן ובין מסוף נהר הירדן להובלת טובין מיובאים.
ההחלטה מפרטת תקצוב הפרויקט.