עובדים פלסטיניים בענף הבנייה
1. בהמשך להחלטות הממשלה מס' 2033(חכ/36) מיום 28.09.2014, מס' 733 מיום 8.9.2013, מס' 5241(חכ/317) מיום 22.11.2012, מס' 5164(חכ/307) מיום 18.10.2012, מס' 4970(חכ/286) מיום 25.7.2012, מס' 3453 מיום 10.7.2011 ומס' 317(דר/27) מיום 30.7.2015, לקבוע כי בשנת 2016 תגדל מכסת העובדים הפלסטיניים המרבית בענף הבנייה למגורים ב-7,000 עובדים, ואולם עד 300 עובדים מתוך מכסות אלו יוקצו לצרכים מיוחדים בענפי תעסוקה או מקצועות שייקבעו בהסכמה מפעם לפעם על ידי משרד האוצר, משרד הכלכלה והתעשייה, המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה, רשות האוכלוסין וההגירה ומתאם פעולות הממשלה בשטחים (להלן: "מתפ"ש").
2. בהמשך לאמור בסעיף 1 להחלטת הממשלה מס' 317(דר/27), לרשום את הודעתו של שר הפנים כי הקצאת הפעימה הראשונה בסך של 4,000 עובדים בוצעה. כמו כן, לרשום את הודעת שר הפנים לפיה הקצאת 2,000 עובדים מתוך הפעימה השנייה שנקבעה באותו סעיף בוצעה, ולהורות לרשות האוכלוסין וההגירה להקצות את יתרת הפעימה השנייה האמורה של 2,000 עובדים נוספים לא יאוחר מיום 30.4.2016.
3. עם הקצאת מכסות העובדים הפלסטיניים האמורות בסעיף 1 (כך שיוקצו היתרים בשיעור של 95% מסך המכסה) תתוקן ההוראה בסעיף 2 להחלטת הממשלה מס' 317(דר/27) כך שבמקום מכסה מרבית של עד 20,000 יבוא מכסה מרבית של עד 16,500 עובדים זרים בענף הבנייה.
4. להנחות את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לתגבר את שירותי התחבורה הציבורית ביהודה ושומרון.
5. להנחות את משרד הבינוי ושיכון לקדם ביצוע של הכשרות מקצועיות לעובדים פלסטיניים המועסקים בישראל בענף הבנייה. היקף והתכנים של ההכשרות יתואמו בתוך 45 יום בין משרדי הבינוי והשיכון והאוצר ונציגים רלוונטיים של ארגוני קבלנים.
6. יובהר כי כל האמור בהחלטה זו ילווה בביצוע צעדים לשדרוג והרחבת המעברים לרמה נאותה של מעבר עובדים סדיר. מתפ"ש ידווח לממשלה אחת לרבעון על התקדמות בביצוע העבודות.
שיפור רגולציה ושינוי שיטת הקצאת העובדים
7. להקים צוות בין משרדי בראשות הממונה על התקציבים ובהשתתפות ראש מטה הדיור והמנהלים הכלליים של משרד הבינוי והשיכון, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד הביטחון, המשרד לביטחון הפנים, משרד המשפטים, רשות האוכלוסין וההגירה או נציגיהם ונציג בנק ישראל, לצורך הסדרת המדיניות בנושא תעסוקת עובדים פלסטיניים. הצוות ידון, בין היתר, בנושאים הבאים:
א. הבטחת תשלום שכר הנטו של העובדים הפלסטיניים.
ב. קביעת רגולטור מרכזי להסדרת סוגיות העסקה של עובדים פלסטיניים.
ג. מניעת גביית עמלות ודמי תיווך מעובדים פלסטיניים.
ד. הבטחת השכר המשולם לעובדים פלסטיניים.
ה. קביעת מנגנון להקצאת היתרים להעסקת עובדים פלסטיניים ביתר הענפים בהם הם מועסקים, למעט ענף הבנייה שבנוגע אליו הוקם צוות בין-משרדי בהחלטה 317(דר/27).
ו. בחינת הסטת הקצאות מכסות עובדים פלסטיניים לצורך עובדים פלסטיניים משכילים בענפי תעסוקה שונים.
הצוות יגיש את המלצותיו לממשלה בתוך 90 יום.
8. על מנת להבטיח כי העובדים הנוספים שהוקצו לענף הבנייה במסגרת החלטה זו יועסקו רק בענף הבנייה למגורים, לקבוע שהקצאת ההיתרים האמורים תיעשה בהתאם למסקנות הצוות הבין-משרדי שהוקם מכוח סעיף ג(2) להחלטה 317(דר/27). כמו כן, להסמיך את החברים בצוות ממשרד האוצר ורשות האוכלוסין וההגירה לקבוע את תוספת המשאבים הנדרשת לרשות האוכלוסין וההגירה לצורך יישום האמור בהחלטה זו, בהתאם להמלצות הצוות על שיטת ההקצאה ובשים לב להחלטת הממשלה מס' 317(דר/27).
עובדים פלסטיניים באזור התעשייה בעטרות
9. להגדיל את המכסה המרבית של היתרים להעסקת עובדים פלסטיניים מאזור יהודה ושומרון לעבודה באזור התעשייה בעטרות, העומדת נכון להיום על 2,000 עובדים, בעוד מכסה של עד 800 עובדים באופן הדרגתי. כאשר עד 350 עובדים יוקצו בפעימה הראשונה. במועד שבו תתמלא המכסה האמורה, ככל שתתמלא, תוכל ועדת ההיגוי האמורה בסעיף 11 שלהלן להמשיך לאשר הקצאת פעימות נוספות מתוך תוספת המכסה של עד 800 עובדים פלסטיניים בשלוש פעימות נוספות של עד 150 עובדים (כל אחת) ללא צורך בהחלטה נוספת וככל שהמכסה הקודמת שאושרה מולאה. זאת, תוך וידוא כי לא חל גידול במספר דורשי העבודה הישראליים בירושלים בעקבות יישום החלטה זו.
10. רשות האוכלוסין וההגירה ומתפ"ש יקבעו בנהלים את האופן שבו עובדים פלסטיניים חדשים באזור התעשייה בעטרות, מהמכסה החדשה או מכל מכסה קיימת באזור התעשייה עטרות שתתפנה, יוכלו לעבור בין מעסיקים בעלי היתרים בתוך אזור התעשייה לבחירתם.
11. להטיל על ועדת היגוי בראשות מנכ"ל שירות התעסוקה, או נציג מטעמו, משרד האוצר ומתפ"ש, לבחון את ההשפעה של ההחלטה על מספר דורשי העבודה מקרב תושבי מזרח ירושלים.
הבהרות:
12. יודגש כי כניסתם, שהייתם ועבודתם של עובדים פלסטיניים מהווים נושא הנתון לשינויים והמושפע מאירועים ושיקולים שונים, לרבות אירועים ביטחוניים, המדיניות בישראל בכל הקשור לשוק העבודה בישראל או להמשך העבודה כאמור, וכן הצורך בקביעת קריטריונים, ביצוע בדיקות נדרשות ומילוי נהלי הרשויות וחוקי המדינה בקשר להסדרת מתן ההיתרים ומימושם, ואין באמור בהחלטה זו לגבי מכסות מרביות של עובדים פלסטיניים וכן אין במתן היתר להעסקת עובדים פלסטיניים משום הבטחה או התחייבות לאדם או לגוף כלשהו לגבי שהייה, כניסה לישראל או עבודתם של מספר מסוים של עובדים פלסטיניים בתקופה או בתקופות מסוימות, וכן אין במתן היתר להעסקת עובדים פלסטיניים משום הבטחת המדינה לגבי שהייתם או כניסתם לישראל או עבודתם של מספר מסוים של עובדים פלסטינים בתקופה או בתקופות מסוימות.
תוקף, תקציב ומקורות
13. תוקפה של ההחלטה זו יהיה עד ליום 30.6.2019.
14. הממשלה רושמת את הודעת שר האוצר בעניין תיקון צו מס הכנסה (זיכויים לתושבי האזור), תשנ"ה-1995 מכוח סעיף 48 לפקודת מס הכנסה, כך שעובד פלסטיני יהיה זכאי ל-1.25 נקודות זיכוי החל משנת 2016. הגידול בהכנסות הנובע מיישום סעיף זה יגרום לכך שלא תחול חריגה מתקרת הגירעון וזאת על אף הצורך בהגדלת הביצוע התקציבי. לשם יישום ההחלטה, תגובש תכנית מפורטת על ידי משרד האוצר בהתייעצות עם המשרדים הרלבנטיים לכל סעיף בנושאים אלו, שלא תעלה על 100 מיליון ש"ח בשנת 2016. מתוכם יוקצה באופן מידי תקציב תוספתי חד פעמי בסך 10 מלש"ח להתאמת בינוי ותשתיות במעברים. תקציב זה יוקצה על ידי משרד האוצר לתקציב המנהל האזרחי והוא יועבר למימוש על ידי רשות המעברים באופן שיתואם בין הצדדים. יתרת הגידול בהכנסות המדינה, ככל שתיוותר, תוקצה לשיפור היחסים הכלכליים והגברת שיתוף הפעולה הכלכלי בין ישראל לרשות הפלסטינית, כפי שייקבע על-ידי משרד האוצר ובהתייעצות עם מתפ"ש. החל משנת 2017 התקציב למימוש הצעדים יהיה במסגרת התקציב של המשרדים כך שלא יידרש בגינו תוספת לבסיס תקציבי המשרדים הקיים.
ההחלטה התקבלה בהתאם לסעיף 19(ב) בתקנון לעבודת הממשלה.