מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 212 מיום 1 באוגוסט 2021 (להלן – החלטה 212), מס' 2118 מיום 22 באוקטובר 2014, מס' 4398 מיום 23 בדצמבר 2018 ומס' 218 מיום 1 באוגוסט 2021 ולאור חשיבותה של החדשנות הטכנולוגית כמנוע הצמיחה של מגזר ההייטק הישראלי ועל מנת לתמוך בהמשך שגשוגה של תעשיית החדשנות הישראלית ובמובילותה בתחרות החדשנות העולמית:
בינה מלאכותית
1 . בהמשך למתווה תל"מ שאושר בסעיף 6(ב)(1) בהחלטה 212, ועל מנת לפתח את המחקר, ההון אנושי, והתשתיות בתחום הבינה המלאכותית, לקדם את התעשייה עתירת הידע בישראל המפתחת כלים מבוססי בינה מלאכותית, ולייעל את השירות הציבורי באמצעות הטמעת השימוש בכלי בינה מלאכותית במגזר הציבורי האזרחי, לאשר תוכנית בבינה מלאכותית ומדעי הנתונים (להלן – תוכנית הבינה המלאכותית/התוכנית) שתהווה הרחבה של מתווה תל"מ בבינה מלאכותית ומדעי הנתונים, ולפעול כדלהלן:
א. לרשום את הודעת משרדי החדשנות, המדע והטכנולוגיה, הביטחון והאוצר והרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית (להלן – הגופים החברים בפורום תל"מ ורשות החדשנות בהתאמה), על אישור תוכנית הבינה המלאכותית שאלו הם רכיביה:
1) האצת המחקר הבסיסי והיישומי בתחומי הבינה המלאכותית – הגדלת עתודת הסגל, חיזוק כוח אדם להפעלת מרכזי חישוב וקידום מחקר מדעי פורץ דרך;
2) יצירת קפיצת מדרגה לתעשיית החדשנות הישראלית – יצירת נכסים לשימוש רחב של התעשייה, קידום מו"פ תשתיתי, והפעלת מיזמים מתואמים בין-מגזריים לניסוי טכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית;
3) הטמעת יישומי בינה מלאכותית במגזר הציבורי האזרחי – יישום פרויקטים לשימוש בבינה מלאכותית לטובת ייעול עבודת המגזר הציבורי.
ב. התוכנית תמומן על ידי הגופים החברים בפורום תל"מ שפורטו לעיל, אשר ישתתפו במרכיביה השונים של התוכנית. לשם כך, משרד האוצר יקצה תקציב הרשאה להתחייב שלא יעלה על 500 מיליון ש"ח, והגופים החברים בפורום תל"מ יעמידו את תקציב המתווה המיועד להקצאה על-ידם. המתווה ימומש בשנים 2023 עד 2026, כך שהתקציב לעיל יחויב ויבוצע על-פני שנים אלה.
ג. לפנות לוועדה לתכנון ותקצוב שליד המועצה להשכלה גבוהה (להלן – ות"ת) בבקשה שתבחן את הצטרפותה לתוכנית לעיל. אין באמור בסעיף זה כדי לפגוע בעצמאות ובסמכות מל"ג-ות"ת.
ד. לצורך יישום האמור בסעיף 1(א)(3), להנחות את משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה להפעיל מנגנון תחרותי לבחירת ומימוש הפרויקטים כאמור, וזאת בשיתוף מערך הדיגיטל הלאומי, רשות החדשנות ואגף התקציבים במשרד האוצר. גיבוש אמות המידה לבחירת הפרויקטים כאמור ייעשה בשיתוף עם המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (כלכלי), ובחירת הפרויקטים הלאומיים תיעשה תוך היוועצות עימו ובחינת ההיבטים המשפטיים הרלוונטיים, לרבות בהיבטי הגנת הפרטיות ושוויון.
ה. מימוש הפרויקטים ייעשה באמצעות מערך הדיגיטל הלאומי. להנחות את מערך הדיגיטל הלאומי, להעמיד יכולות ומשאבים לצורך מימוש פרויקטים להטמעת בינה מלאכותית במגזר הציבורי האזרחי, בכל אחת מהשנים 2023 עד 2026.
2 . לקבוע כי דיווח בנוגע לאופן התקדמות תוכנית הבינה המלאכותית יימסר על ידי הגופים החברים בפורום תל"מ באמצעות מנהל תוכנית הבינה המלאכותית לוועדת השרים לחדשנות, מדע וטכנולוגיה בתדירות חצי-שנתית.
3 . לרשום את הודעת שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה על השלמת עבודת הצוות הבין-משרדי שהוקם מכוח סעיף (6)א להחלטה 212, ולהנחות את משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה להקים מוקד ידע ותיאום ממשלתי בתחומי הבינה המלאכותית בנושאים שהוגדרו בסעיף 6(א) כאמור, וזאת בשיתוף מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט כלכלי), אשר תלווה את מוקד הידע בהיבטים משפטיים.
4 . להורות לשר החדשנות, המדע והטכנולוגיה לפעול לקידום שיתופי פעולה בין-לאומיים אזרחיים בתחומי הבינה המלאכותית, בשיתוף עם העוסקים בכך ברשות החדשנות, משרד החוץ ומחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט בין-לאומי ומשפט כלכלי).
קיימות, ביו-קונברג'נס וטכנולוגיות האקלים
5 . לרשום את החלטת ות"ת מיום 8 ביוני 2022 לפיה היא:
א. תמשיך ותרחיב את התמיכה בתשתיות מחקר מוסדיות ובין-מוסדיות, לרבות הוספה של מסלול למימון ציוד יקר במיוחד, ותמיכה בהעסקת כוח אדם מומחה להפעלתן, על בסיס תחרותי המבוסס על מצוינות מדעית ויתרון יחסי של מוסד המחקר, ותוך עידוד שיתופי פעולה בין מוסדות מחקר שונים ובין מוסדות המחקר לתעשייה. כמו כן, על מנת לעבות את המערך המחקרי ולהגדיל את התפוקה המחקרית האיכותית בישראל, תתמוך ות"ת בהעסקה של חוקרים-עמיתים באוניברסיטאות המחקר. כל זאת במטרה להעלות את רמת התשתיות באוניברסיטאות המחקר בישראל, לייעל את מיצוי התשתיות הקיימות ולהשיא את המחקר המבוצע בישראל.
ב. תקדם תוכנית דגל בתחומי הקיימות והאקלים במטרה:
1. לעודד מחקר בסיסי חדשני, רב-תחומי ופורץ דרך בנושאים הנוגעים ישירות ובעקיפין לאתגרים עולמיים עכשוויים.
2. לתמוך בהשגת מטרות ויעדים לאומיים ולתרום לצמיחה כלכלית, הן על-ידי קידום מחקר יישומי בשיתוף עם משרדי ממשלה ורשויות רלוונטיים, והן על-ידי עידוד הוראה והכשרה, ומיצוב המוסדות להשכלה גבוהה כמעבדות חיות.
6 . לפנות לוות"ת בבקשה שתבחן את עמדת גופי הממשלה הרלוונטיים לתחומים האמורים בסעיף 5(ב), בדגש על משרדי האנרגיה, החקלאות ופיתוח הכפר והגנת הסביבה, משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ורשות החדשנות, במסגרת גיבוש תוכנית הדגל בתחומי הקיימות והאקלים ובמהלך יישומה. אין באמור כדי לפגוע בעצמאות ובסמכות מל"ג-ות"ת.
7 . לרשום את הודעת משרדי החדשנות, המדע והטכנולוגיה, הביטחון, האוצר ורשות החדשנות, החברים בפורום תל"מ, על אישורו של מתווה תל"מ להאצת תחום ה-Bio-Convergence בהתבסס על המלצות ועדת הבדיקה המקצועית שמינה פורום תל"מ לנושא זה בהשתתפותם של נציגים מן האקדמיה, התעשייה ומערכת הביטחון (להלן – מתווה תל"מ).
א. המתווה יכלול את הרכיבים הבאים, אשר פורטו בהחלטת פורום תל"מ מיום 27 באפריל 2022 (להלן – החלטת פורום תל"מ):
1) הקמת תשתיות מחקר ופיתוח ייעודיות לשימוש התעשייה ובשיתוף עימה;
2) קידום מחקר יישומי בתחומים המערבים מדעי הטבע והנדסה;
3) פיתוח הון אנושי מולטי-דיסציפלינארי.
ב. מתווה תל"מ ימומן על-ידי הממשלה בחלוקה בין הגופים החברים בפורום תל"מ שפורטו לעיל, בהיקף של 435 מיליון ש"ח בשנים 2023 עד 2027. לשם כך, אגף התקציבים במשרד האוצר יקצה תקציב הרשאה להתחייב שלא יעלה על 435 מיליון ש"ח, והגופים החברים בפורום תל"מ יעמידו את תקציב המתווה המיועד להקצאה על-ידם.
ג. לפנות לוות"ת בבקשה שתבחן לבצע את תמיכתה כאמור בסעיף 5(א), בשים לב למתווה תל"מ ב-Bio-Convergence ובמטרה להאיצו. כמו כן, לפנות לוות"ת בבקשה שתבחן את הצורך והאפשרות למיסוד תוכנית מלגות לתלמידי מחקר בתחומים המשלבים ביולוגיה/רפואה והנדסה ובתחום של ביולוגיה חישובית. אין באמור בסעיף זה כדי לפגוע בעצמאות ובסמכות מל"ג-ות"ת.
קידום המחקר היישומי
8 . לרשום את הודעת משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ואת החלטת ות"ת מיום 8 בפברואר 2023 על השקת תוכנית משותפת לתמיכה בחוקרים לביצוע מחקר יישומי, במסגרתה יוקצה מימון לביצוע הוכחת היתכנות למחקר מדעי מצוין בעל פוטנציאל ליישום מסחרי. התוכנית תופעל במתכונת פיילוט בשנים 2023 עד 2025, שבמסגרתו יקצה כל גוף לפחות 20 מיליון ש"ח בשנה לעניין זה. אין באמור בסעיף זה כדי לפגוע בעצמאות ובסמכות מל"ג-ות"ת.
סביבה רגולטורית תומכת חדשנות טכנולוגית
9 . בהמשך להחלטה 212 ולעבודת הצוות לקידום ועידוד הקמת סביבות ניסוי רגולטוריות בישראל שהוקם במסגרתה, לאור מדיניות הממשלה לפעול לקידום רגולציה חכמה ולהפחתת נטל רגולטורי עודף, ולאור החשיבות הגבוהה שהממשלה רואה בהאצת החדשנות הטכנולוגית ותעשיית החדשנות בישראל, עידוד צמיחה והגדלת הפריון, וייעול ושיפור הרגולציה הממשלתית, להנחות את רשות האסדרה במשרד ראש הממשלה להפעיל בשיתוף עם אגף התקציבים במשרד האוצר וייעוץ וחקיקה (משפט כלכלי), תוכנית למימון פרויקטים חלוציים (קרן חלוץ רגולטורית) לעידוד נסיינות טכנולוגית בקרב משרדי הממשלה ויחידות הסמך, שתתמוך במימושם של פרויקטי נסיינות לקידום חדשנות, על-בסיס תחרותי ובהתאם לאמות מידה שיגובשו על-ידי הצוות כאמור. לרשום את הודעת רשות החדשנות כי תסייע בהפעלת התוכנית כאמור.
10 . פעילויות רשות החדשנות המפורטות בהחלטה זו תבוצענה בהתאם לחוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה, התשמ"ד-1984, סמכויותיה והאמצעים העומדים לרשותה, ואין באמור בהחלטה זו כדי לפגוע בסמכויות ובאורגנים של רשות החדשנות.
הממשלה מחליטה על חיזוק המובילות הטכנולוגית של מדינת ישראל באמצעים רבים ביניהם:
האצת המחקר הבסיסי והיישומי בתחומי הבינה המלאכותית – הגדלת עתודת הסגל, חיזוק כוח אדם להפעלת מרכזי חישוב וקידום מחקר מדעי פורץ דרך; יצירת קפיצת מדרגה לתעשיית החדשנות הישראלית – יצירת נכסים לשימוש רחב של התעשייה, קידום מו"פ תשתיתי, והפעלת מיזמים מתואמים בין-מגזריים לניסוי טכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית; הטמעת יישומי בינה מלאכותית במגזר הציבורי האזרחי – יישום פרויקטים לשימוש בבינה מלאכותית לטובת ייעול עבודת המגזר הציבורי.