מה הוחלט?
מתוך מטרה להביא את מערכת החינוך בישראל להיות מערכת מובילה ויעילה, המקדמת את כל תלמידיה באופן מותאם לצורכיהם, לקבל את הצעת שרת החינוך לערוך את השינויים הנדרשים עבור התכנית להגברת הגמישות הניהולית של מנהלי בתי הספר, כך שבתוך ארבע שנים תחול בפריסה ארצית, בהתאם לעקרונות הבאים:
1 . חלוקת האחריות בין השותפים במערכת החינוך תיעשה באופן הבא:
א. משרד החינוך, כמוביל מערכת החינוך, הנושא באחריות הכוללת לחינוך בישראל, יקבע את המדיניות הכוללת לטווח הארוך והקצר, את הסטנדרטים והיעדים הנדרשים, ויקבע את אופן המדידה לבחינת העמידה בהם באופן תדיר. אין באמור כדי לגרוע מסמכויות משרד החינוך לפי כל דין.
ב. מנהלי בתי הספר יהיו אחראים על קביעת המדיניות הבית ספרית להשגת היעדים הנדרשים על ידי משרד החינוך, והכול בהתאם לסטנדרטים שייקבעו ע"י משרד החינוך. בין היתר, המנהלים יהיו אמונים על השימוש בתקציב בית הספר, ארגון הלימודים והתאמתו לצורכי התלמידים, בהתאם לכללים שייקבעו ע"י משרד החינוך.
ג. הרשויות המקומיות ובעלויות החינוך יפעלו ליישום המדיניות הכוללת של משרד החינוך, לצד קידום החזון החינוכי העירוני הייחודי לכל רשות ובעלות, לפי העניין, וכן יפעלו לליווי ולמתן סיוע למוסדות החינוך להשגת יעדי משרד החינוך בהלימה לצורכי התלמידים שבתחום סמכותם בהיבט התקציבי, התפעולי והמינהלי.
2 . לאור הניסיון הבין-לאומי המלמד כי תהליך של מתן גמישות חינוכית מחייב מערך משמעותי של מדידת תוצאות חינוכיות בבתי הספר, התוכנית תלווה בצעדים הבאים:
א. משרד החינוך, בהתאם להחלטת שרת החינוך, יקבע מדדים להשגת היעדים הנדרשים על ידיו. משרד החינוך יבצע מדידת תוצאות חינוכיות סדירה, אובייקטיבית ואחידה ע"י גורם אובייקטיבי שייקבע בהסכמה עם משרד האוצר. החל משנה"ל התשפ"ג ואילך, ביצוע המדידה יהיה תנאי ליישום התוכנית.
ב. התכנית תחול על מוסדות החינוך המעוניינים בכך מבין מוסדות החינוך הרשמי, או מוסדות החטיבה העליונה בחינוך שאינו רשמי, ובלבד שיתקיים בהם כל אלה, בהתאם להנחיות משרד החינוך:
1) הם מדווחים למשרד החינוך את כלל הדיווחים הנדרשים באופן מלא;
2) משתתפים במחקרים הבין-לאומיים;
3) משתתפים בסקרים שוטפים של המשרד;
4) נמדדים על ידי משרד החינוך באופן מלא במדידה לפי סעיף 2(א);
משרד החינוך רשאי לקבוע קריטריונים ותנאי סף נוספים לכניסה ולהמשך השתתפות מוסד חינוך בתכנית.
על אף האמור, בשנת הלימודים התשפ"ג יוכלו להיכלל בתכנית בתי ספר אשר בשנות הלימודים התשע"ז-התשע"ט מתקיים בהם כל אלה (להלן – תנאי זכאות בשנה הראשונה): ביצעו מבחני מיצ"ב מלאים, כהגדרתם מטה; השתתפו במחקרים בין-לאומיים כהגדרתם מטה; דיווחו למשרד החינוך את כלל הדיווחים הנדרשים באופן מלא וכן השתתפו בסקרים מלאים בשנים האמורות ובשנת הלימודים התש"ף.
אם מוסד חינוך לא היה רשאי להשתתף בתכנית בשנת הלימודים התשפ"ג, יוכל להשתתף בתכנית החל משנת הלימודים התשפ"ד, אם התקיימו בו תנאי הזכאות בשנה הראשונה בשנת הלימודים התשפ"ג.
בסעיף קטן זה –
מבחני מיצ"ב מלאים – מבחני מיצ"ב שנערכים בכל המקצועות, בהתאם לפירוט הבא: בכיתה ה' – שפה עברית או ערבית, מתמטיקה ואנגלית; בכיתה ח' – שפה עברית או ערבית, מתמטיקה, מדעים, ואנגלית.
מחקרים בין-לאומיים – פיזה, פירלס, טימס, או כל מבחן אחר הנערך על ידי ראמ"ה.
ג. משרד החינוך יחלק את מוסדות החינוך האמורים בסעיף 2(ב) לעד ארבעה הקבצים, במדרג מהגבוה לנמוך. השתייכות לכל הקבץ תיעשה בהתאם ליכולות הניהוליות ולתוצאות החינוכיות האובייקטיביות של מוסדות החינוך בהתאם לקבוצת מוסדות החינוך בעלי מאפיינים דומים (לרבות לפי הרקע הסוציו-אקונומי של התלמידים). משרד החינוך רשאי לקבוע קריטריונים נוספים לחלוקה.
ד. משרד החינוך יחלק את הרשויות המקומיות ובעלויות החינוך להקבצים לעניין חינוך – בהתאם ליכולות הניהול והביצוע של הרשות או הבעלות, לפי העניין, ולתוצאות החינוכיות האובייקטיביות של המוסדות שבאחריותן ביחס לקבוצת רשויות או בעלויות עם מאפיינים דומים, ובהתאם לפרמטרים אחרים. הקריטריונים ייבנו בהיוועצות עם מרכז השלטון המקומי ומשרד האוצר.
ה. אחת לשנתיים תיערך חלוקה עדכנית להקבצים האמורים בסעיפים 2(ג) ו-(ד), בהתאם לתוצאות המדידה לפי סעיף 2(א) ולפי קריטריונים נוספים כפי שיקבע משרד החינוך.
ו. לצורך ליווי התכנית בהיבטי האפקטיביות ולטובת חלוקת בתי הספר להקבצים, תוקם יחידת אנליסטים במינהל כלכלה ותקציבים במשרד החינוך.
3 . בכדי להתאים ולייעל את השירותים הניתנים על ידי הממשלה בתחום החינוך לצורכי כל תלמיד ולמאפייני כל מוסד, רשות ובעלות, יוסדרו סמכויות למנהלי מוסדות החינוך, באופן דיפרנציאלי, בהתאם לעקרונות הבאים:
א. התאמת הסמכויות כך שההחלטות יתקבלו על ידי צוותי הניהול המצויים במעגל הקרוב לתלמידים:
1) סמכות תקציבית – הסמכות לקביעת שימושי הסל הגמיש הבית ספרי כמפורט בסעיף 4;
2) הסמכות לביצוע התאמות בתוכנית הבית ספרית באופן המשרת את יעדי משרד החינוך ואת צורכי התלמידים, אשר תוסדר על ידי משרד החינוך עד חודש דצמבר 2021;
3) סמכות לארגון הלימודים – הסמכות לארגון מתכונת הלימודים בתוך המשאבים הקיימים באופן התואם את הצרכים הבית ספריים והיעדים הנדרשים והכללים המחייבים.
ב. התאמת הסמכויות תיעשה בהתאם למדרג סמכויות שיקבע משרד החינוך, כך שלמנהל מוסד בהקבץ הגבוה ביותר, בשים לב לסוג ההקבץ שבו מצויה הרשות המקומית או הבעלות, ככל שרלוונטי, יינתנו מרב הסמכויות האמורות, ולהיפך. למען הסר ספק, בכל מקרה, בית ספר השייך להקבץ הראשון יקבל את מלוא הגמישות לפי פסקאות 3(א)(2) ו- 3(א)(3) לעיל.
ג. מנהל מוסד החינוך יגיש עבור כל שנת לימודים תכנית בית ספרית לוועדה מלווה שהרכבה ייקבע על ידי משרד החינוך. התוכנית הבית ספרית תכלול תכנון בדבר אופן המימוש של כלל המשאבים הפדגוגיים והתקציביים של מוסד החינוך. משרד החינוך רשאי לקבוע רכיבים נוספים שייכללו בתכנית, וכן לקבוע את אופן ההתאמות של התכנית במהלך שנת הלימודים בהתאם לצורך.
ד. משרד החינוך ילווה את בתי הספר, את הרשויות המקומיות ואת החלטות מנהלי מוסדות החינוך לצורך מימוש עקרונות הגמישות הניהולית המפורטים בהחלטה זו בהתאם לחלוקה להקבצים כמפורט בסעיף 2, כך שלמנהלי מוסדות ורשויות בהקבץ נמוך יינתן ליווי מירבי, ולהיפך.
4 . יוקצה תקציב ייעודי לשימוש מוסדות החינוך (להלן – סל גמיש) לכל מוסדות החינוך בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים המשתתפים בתוכנית, בהתאם למספר התלמידים במוסד, בהתאם לעקרונות הבאים:
א. הסל הגמיש יועמד ישירות לשימוש בתי הספר. מנגנון העברת הכספים לבתי הספר יסוכם בין משרד החינוך למשרד האוצר.
ב. הסכום המוקצה בסל הגמיש ישמש לטובת מימוש התכנית הבית ספרית לפי סעיף 3(ג), בהתאם לסמכויות המנהל לפי סעיף 3(א) ולמדרג הסמכויות לפי סעיף 3(ב).
ג. הסל הגמיש יוקצה באופן דיפרנציאלי, בהתבסס על מדד הטיפוח הבית ספרי. משרד החינוך, בתיאום עם משרד האוצר, רשאי לקבוע קריטריונים נוספים לקביעת גובה הסל הגמיש.
ד. המקורות התקציביים לסל הגמיש יוקצו מאיגום תקציבים של משרד החינוך ומתקציב תוספתי של משרד האוצר, והכול כפי שיסוכם בין משרד החינוך ומשרד האוצר. העקרונות האמורים בסעיפים 2 ו-3(ב) יסוכמו בין משרדי החינוך והאוצר.
ה. התקציבים שיוקצו בעתיד למשרד החינוך ושאינם מיועדים לתקנות תקציביות מסוימות, שיסוכמו בין משרד החינוך למשרד האוצר (להלן – התקנות הקבועות), יוקצו לצורך מימון הסל הגמיש של כלל המוסדות הזכאים לכך בתוך ארבע שנים מיום הקצאתם. מתוך תקציב משרד החינוך שאינו בתקנות הקבועות, השיעור המוקצה למימון הסל הגמיש בשנות התקציב לאחר האיגום לפי סעיף 4(ד), לא יקטן.
ו. על אף האמור בסעיף זה, משרד החינוך, בהסכמת משרד האוצר, רשאי לקבוע קריטריונים עבור הקצאת חלק מהסל הגמיש כסל רשותי או כסל של הבעלות, לפי העניין, וזאת לטובת פעילויות חינוך במרחב של הרשות המקומית או של בעלות חינוך בהתאם לשיקול הדעת של הרשות או הבעלות, במטרה לבצע פעילויות תוך מימוש יתרונות לגודל. הקריטריונים ייקבעו, בשים לב, בין היתר, להקבצים האמורים בסעיף 2(ד).
ז. תנאי לקבלת סמכות תקציבית במלואה למוסד החינוך הוא כי הרשות המקומית או בעלויות החינוך, לפי העניין, ימשיכו לתקצב את הפעלת מערכת החינוך מעבר לחובתן לפי חוק לימוד חובה, התש"ט-1949 ולפי חוק חינוך ממלכתי, התשע"ג-1953, בסכום הממוצע שנהגו בחמש השנים הקודמות לכניסה לתוכנית, במשקולות שייקבעו על ידי משרד החינוך ובאופן הולך וגדל בהתאם לגידול הטבעי של התלמידים שברשותם. מקרים חריגים המצריכים התייחסות מיוחדת, כגון שינוי תצורת ההפעלה שנעשה בשנים האחרונות, יידונו בין משרד החינוך, משרד האוצר, ומרכז השלטון המקומי.
ח. הדו"חות הכספיים המפרטים את ההוצאות התקציביות בעבור חינוך של הרשויות המקומיות ובעלויות החינוך, לפי העניין, יפורסמו באופן פומבי ברמת מוסד בית ספרי. משרד החינוך, בהסכמת משרד האוצר, רשאי לקבוע תנאים לפרסום כאמור.
ט. משרד החינוך והחשב הכללי יקבעו את ההתאמות הנדרשות לצורך ביצוע התוכנית כאמור.
5 . מתווה הגמישות בחטיבה העליונה יאפשר הקצאה גמישה של תקציבים למוסדות החינוך באמצעות הבעלויות על בתי הספר, יהיה דפרנציאלי בהתאם לעקרונות האמורים בהחלטה זו ויפורסם על ידי משרד החינוך עד ליום 1.1.2022.
6 . תחולת התכנית תיעשה באופן הדרגתי, בשים לב, בין היתר, להקבץ של מוסדות החינוך, כאמור בסעיף 2(ג) וכל קריטריון רלוונטי אחר, והכול בהתאם לאבני דרך שייקבעו על ידי משרד החינוך ומשרד האוצר. בכל מקרה, כלל המוסדות העומדים בתנאי הסף כמפורט בסעיף 2(ב) ייכללו בתוכנית בתוך ארבע שנים החל משנת הלימודים התשפ"ב.
7 . מוסד חינוך אשר יפסיק לעמוד בתנאים האמורים בסעיף 2(ב) לא יוכל להכלל בתכנית.
8 . יישום התוכנית ייעשה בהתאם לאבני הדרך הבאות:
א. התשפ"ב – שנת פיילוט והיערכות: תכנית ותחולת הפיילוט ייקבעו במשותף בין משרדי החינוך ומשרד האוצר. כמו כן, יחל פיילוט לליווי מוסדות חינוך שנמצאו בהקבצים הנמוכים לצורך מימוש ועמידה בהוראות החלטה זו.
ב. התשפ"ג – תוקצה פעימה ראשונה של סל גמיש כאמור בסעיף 4, וכן יוסדרו הסמכויות הפדגוגיות וארגון הלימודים, כאמור בסעיף 3.
ג. התשפ"ד עד התשפ"ה – המשך תחולה הדרגתית עד ליישום מלא.
9 . תוקם ועדת היגוי בין-משרדית בראשות המנהל הכללי של משרד החינוך ובהשתתפות הנציגים הרלוונטיים ממשרד החינוך, משרד האוצר ומרכז השלטון המקומי. ועדת ההיגוי תתכנס אחת לחודש, ותבחן את אופן יישום התוכנית, תפיק לקחים ותמליץ על שינויים נדרשים, לרבות תיקוני חקיקה ככל שיידרשו.
10 . תוקם ועדה מייעצת שתלווה את התכנית, וחבריה ייקבעו על ידי שרת החינוך.
11 . התוכנית תלווה על ידי גורם אובייקטיבי בהסכמת משרד האוצר.
12 . אין באמור בהחלטה זו כדי לשנות מהוראות ההסכמים הקיבוציים החלים במערכת החינוך.
בהחלטה זו הממשלה מעוניינת להעניק גמישות ניהולית למנהלי בתי הספר על ידי כך שהם יהיו אחראים על קביעת המדיניות הבית ספרית להשגת היעדים הנדרשים על ידי משרד החינוך, והכול בהתאם לסטנדרטים שייקבעו ע"י משרד החינוך לצד הבאה לאישור בפני וועדה של משרד החינוך את התוכנית הבית ספרית בהתאם לעצמאות תקציבית בניהול בית הספר.