במסגרת פעילויות הממשלה לקידום פיתוחה ושגשוגה של ירושלים, ובהתאם לסעיף 4 בחוק יסוד: ירושלים בירת ישראל, הקובע, כי לירושלים יינתנו עדיפויות מיוחדות בפעילויות של רשויות המדינה לפיתוחה של ירושלים בנושאי משק וכלכלה ובנושאים אחרים, ולמדיניות הממשלה לחיזוק העיר ירושלים ובמטרה לעודד הגירה חיובית לעיר –
סיוע לקידום פרויקטי פינוי-בינוי
1. לסייע לעיריית ירושלים לקדם פעילות של התחדשות עירונית במתחמי פינוי-בינוי המאופיינים, בין היתר, בצפיפות גבוהה, ואשר נדרש סיוע כספי לצורך הבטחת כדאיות כלכלית שתאפשר את מימושם (להלן – הפרויקט), וזאת במגמה להגדיל את היצע יחידות הדיור החדשות הנבנות מכוח פרויקטים להתחדשות עירונית בירושלים.
2. משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר, בתיאום עם עיריית ירושלים, יגבשו תנאי סף תכנוניים וכלכליים להשתתפות בפרויקט וכן כללי תעדוף ובחירה. בין היתר, יילקחו בחשבון ערכי צפיפות, ערכי קרקע, תחשיב כלכלי בהתאם לקבוע בתקן שמאי מספר 21 "פירוט מזערי נדרש בשומות מקרקעין המבוצעות לצורך בדיקה שמאית כלכלית לתוכנית פינוי-בינוי" וכן סף מינימלי של הסכמה עקרונית מצד דיירים לפרויקט.
3. הכללים לקביעת הזכאות למענק ואופן בחירת המתחמים יפורסמו באמצעות קול קורא על ידי הוועדה הבינמשרדית להתחדשות עירונית ועיריית ירושלים במהלך שנת 2015.
4. הפעלת הפרויקט תתבצע באמצעות משרד הבינוי והשיכון.
5. הסיוע אשר ינתן ליזמים/קבלנים בגין כל יחידת דיור שתפונה במתחמים שייכללו בפרויקט לא יעלה על 80,000 ש"ח ליחידה. התנאים לקבלת הסיוע לרבות היקף הסיוע בגין יחידת דיור וכן אופן העברת הכספים ייקבעו על ידי משרד הבינוי והשיכון, באישור אגף התקציבים במשרד האוצר.
6. מסגרת התקציב המאושרת לביצוע החלטה זו תעמוד על 30 מיליון ₪, בין השנים 2020-2017.
7. תקצוב הפרויקט יתבצע בהתאם לחלוקה הבאה:
א. משרד האוצר – 20 מיליון ש"ח.
ב. משרד הבינוי והשיכון – 10 מיליון ש"ח.
8. הממשלה רושמת לפניה את החלטת מועצת עיריית ירושלים להמליץ על מתן פטור מהיטל השבחה מוגבל בזמן ובכפוף לתנאים שנקבעו לעסקאות שיבוצעו במתחמי התחדשות עירונית.
9. הרחבת הפרויקט תיבחן בהמשך, בכפוף למעקב אחר יישום הפרויקט ואפקטיביות התמריצים המוצעים. לצורך כך, ידווח שר הבינוי והשיכון לממשלה בתוך ארבעה חודשים מיום פרסום הקול הקורא האמור בסעיף 3 לעיל, על אפקטיביות הסיוע הניתן ליזמים/קבלנים ויביא לפני הממשלה המלצה בנוגע להמשך יישום הפרויקט, שינויו או ביטולו.
פיתוח תשתיות ציבוריות
1. בהמשך לסיוע ולתמרוץ של פעולות להתחדשות עירונית, כאמור לעיל, לסייע לעיר ירושלים בפיתוח תשתיות ציבוריות בשכונות המיועדות בתכנית המתאר העירונית מס' 2000 (להלן – תכנית המתאר) לעבור הליכי התחדשות עירונית בירושלים, וזאת לצורך שיפור המרחב הציבורי ואיכות החיים והפנאי בעיר (להלן – פרויקט לפיתוח תשתיות ציבוריות). תכנית המתאר הומלצה להפקדה ע"י הוועדה המחוזית (בדיונים מיום 5.5.2009 ומיום 26.05.2009) והיא מהווה מסמך מדיניות של מוסדות התכנון. בנספח "תבנית הבנייה" שבתכנית המתאר מסומנות מספר שכונות כאזורים להתחדשות עירונית; בחלק ניכר מאזורים אלה קודמו או מקודמות תכניות אב/מתאר שכונתיות להתחדשות עירונית ויש בכך כדי לתמוך במימוש הליכים של התחדשות עירונית.
2. הפעולות שיבוצעו במסגרת הפרויקט לפיתוח תשתיות ציבוריות יאושרו על ידי צוות בראשות מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, ובהשתתפות הממונה על התקציבים במשרד האוצר ומנכ"ל המשרד לירושלים והתפוצות, ובתיאום עם מנכ"ל עיריית ירושלים ומנהל הרשות לפיתוח ירושלים, או נציגיהם (להלן – צוות היגוי).
3. צוות ההיגוי יאשר, בכפוף לחוק התקציב, את תכני הפרויקטים, את אופן הקצאת ופריסת התקציב השנתי הקבוע בסעיף 4 להלן, ואת אבני הדרך לתקצוב, במסגרת פרויקט פיתוח התשתיות הציבוריות, וזאת באישור משרד הבינוי והשיכון ואגף התקציבים במשרד האוצר, ובכפוף לנהלי תכנית "מרום", כמפורט בהחלטת הממשלה מס. 3238 מיום 29.5.2011 (להלן – החלטה 3238).
4. לשם יישום החלטה זו, יתוקצבו 15 מיליון ש"ח, בפריסה לשלוש השנים 2016-2014 בתקנה ייעודית לתכנית "מרום" המבוצעת מכוח החלטה 3238, במסגרת תקציב המשרד לירושלים והתפוצות, בחלוקה הבאה:
א. 2.5 מיליון ש"ח לשנה בין השנים 2016-2014 מתקציב משרד הבינוי והשיכון.
ב. 2.5 מיליון ש"ח לשנה בין השנים 2016-2014 מתקציב משרד האוצר.
5. הממשלה רושמת לפניה את התחייבות עיריית ירושלים, לפיה תשתתף ביישום החלטה זו ממקורותיה בסך של 2.5 מיליון ש"ח לשנה, במשך שלוש השנים 2016-2014, ובסך הכול 7.5 מיליון ש"ח.