בהמשך להחלטות הממשלה מס' 3961 ומס' 3962 מיום 24.08.2008, מס' 1366 מיום 11.3.2007, מס' 3490(נג/4) מיום 31.3.2005, מס' 950(חכ/43) מיום 6.11.2003 ומס' 1421 מיום 24.02.2010:
1. א. לפעול, במסגרת המשאבים האמורים בהחלטה זו, לטובת קידום חזון חיבור מדינת ישראל מקריית שמונה ועד אילת ברשת מסילות רכבת מהירות ופרבריות, אשר תאפשר הסעת נוסעים במהירות של עד 250 קמ"ש, במטרה לאכלס ולפתח את מדינת ישראל, לשפר את איכות החיים, הנגישות וההזדמנויות של תושבי מדינת ישראל. שדרת התשתית תכלול צירי מסילות שיאפשרו תנועת רכבות מצפון לדרום במטרה להביא לחיבור מדינת ישראל על ידי רשת של מסילות ברזל יעילות ובטוחות עד לשנת 2040 (להלן – התוכנית לחיבור ישראל או התוכנית), בכפוף לאמור בסעיף 8 שלהלן.
ב. התוכנית לחיבור ישראל תכלול את המקטעים האלה:
1. מסילת הגליל העליון: קריית שמונה- כרמיאל
2. מסילת הערבה: דימונה – אילת – תת"ל 21א
3. מסילת באר שבע דימונה
4. מסילות 5 ו-6 (שפיים – נתב"ג) – תת"ל 133
5. מסילות חיפה – תת"ל 65 א
6. מסילות חיפה – תת"ל 65 ב
7. מסילת מנשה דרום
8. עוקף לוד + פלשת שורק – תת"ל 79
9. מסילה מהירה לבאר שבע – תת"ל 111
10. חיבור מסילתי ישיר בין ירושלים לבאר שבע (קשת 431 – נען)
2. להטיל על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לגבש דוח אשר יבחן חלופות למתן שירות תחבורתי מיטבי על ידי מערכת הסעת המונים וכן את הכדאיות הכלכלית ביחס לכל אחת מהחלופות לאזורים האלה:
1. מסילת מנשה צפון
2. חיבור טבריה למערכת הסעת המונים במרחב;
3. חיבור בית שמש לירושלים;
4. חיבור אלעד וראש העין.
3. לרשום את הודעת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, כי לטובת שלב תכנון התוכנית לחיבור ישראל יוקצו, באופן חד פעמי מתקציב משרד התחבורה, 70 מלש"ח בשנת 2023 ו-130 מלש"ח בשנת 2024.
4. להטיל על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשרד האוצר להנחות את נציגי הממשלה, כהגדרתם בהסכם המסגרת שנחתם בין הממשלה לבין חברת רכבת ישראל בע"מ, לקבוע בהתאם להוראות ההסכם האמור את הפרויקטים שיופחתו מתוכנית הפיתוח הרב שנתית לרכבת ישראל, אשר סוכמה בין משרדי האוצר והתחבורה והבטיחות בדרכים, בעלות של 2.4 מיליארד ₪ לטובת קידום הפרויקטים האלה: מסילת הגליל העליון ק"ש – כרמיאל, מסילה מהירה לבאר שבע (תתל 111), מסילת דימונה – אילת, מסילת מנשה דרום, עוקף לוד +פלשת שורק (תת"ל 79 מקטע ג), מסילות 5 ו-6 (שפיים – נתב"ג).
5. התוכנית לחיבור ישראל לפי החלטה זו תתוכנן בהתאם לתוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לשנת 2040 לאור חזון חיבור ישראל.
6. להנחות את מנהל מנהל התכנון, מבלי לפגוע בעצמאות מוסדות התכנון, לתת עדיפות לקידום תוכניות המסילות לחיבור ישראל מבחינת הקצאת כוח אדם ומשאבים.
7. לשם גיבוש אופן מימוש התוכנית בצורה הטובה ביותר, יוקם צוות משותף של מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, שיבחן את דרכי המימון ליישום התוכנית ושלביות התוכנית. הצוות יגיש דוח ראשוני המפרט את המלצותיו לראש הממשלה, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ושר האוצר בתוך 90 יום, ודו"ח מלא ומפורט בתוך 180 יום ובמידת הצורך תתאפשר הארכה של עד 90 ימים נוספים. יובהר כי יישום התוכנית מעבר לסכומים אשר ייועדו לה בתוכנית הפיתוח הרב שנתית של רכבת ישראל מותנה בהבאת התוכנית לאישור על ידי הממשלה.
8. לשם מימוש יתרונות תחבורתיים הנובעים מתוואי באר שבע אילת, להקים צוות בראשות מנהל מנהל תכנון ובהשתתפות משרד האוצר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מטה התכנון הלאומי במשרד הפנים, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבינוי השיכון ומשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות ומשרד הכלכלה והתעשייה לבחינת הפוטנציאל לתוספת משמעותית של יחידות דיור ושימושים נוספים על תוואי הרכבת וביצוע התאמות בתוואי על מנת למקסם את האפשרות לפתח יחידות דיור בנגב לאור התוכנית ובכך לממש את תועלותיה. הצוות יצרף נציגי ממשלה נוספים לפי הצורך. הצוות יגיש את מסקנותיו לשרים העומדים בראש המשרדים המנויים לעיל בתוך 180 ימים מיום אישור החלטה זו.
9. לאור פוטנציאל לפגיעה סביבתית של קו באר שבע-אילת, על כלל המשרדים המעורבים בקידום המיזם, בכל שלביו השונים, בין היתר שלבי התכנון, התקצוב והיישום שלו, בדגש על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מנהל התכנון ומשרד האוצר, לתת את המשקל הראוי לשיקול הסביבתי בין יתר השיקולים בעת בחירת החלופות שעל הפרק לרבות בעת בחינת החלופות לתוואי וחלופות לרכיבים השונים של הפרויקט ועלותן. זאת מבלי לפגוע בשיקול הדעת של מוסדות התכנון.
10. יישום ההחלטה, לרבות ההתקשרויות שלפי ההחלטה, ייעשו לפי כל דין.