מה הוחלט?
בהמשך להמלצות הצוות הבין-משרדי בנושא המצב הביטחוני במזרח ירושלים, המפורטות בנספח א' בסיפא של החלטה זו; בהתאם לסעיף 4 לחוק יסוד: ירושלים בירת ישראל ובהמשך להחלטות ממשלה העוסקות בפיתוח ירושלים ובפיתוח מגזרי המיעוטים ומתוך הכרה בחשיבותו של פתרון מערכתי לסוגיית הביטחון האישי במזרח ירושלים, הכולל מניעת אלימות ופשיעה בצד קידום צמיחה כלכלית:
1. הגברת הביטחון האישי:
א. להטיל על המשרד לביטחון הפנים לתגבר את מערך האכיפה והשיטור במרחב קדם, באמצעות יישום תכנית רב שנתית, בין השנים 2017-2014, לחיזוק הביטחון האישי והנוכחות המשטרתית במרחב ולמניעת האלימות באזור.
ב. תקציב התוכנית יהיה מהמקורות הבאים, בהתאם למתווה השנים כמפורט בטבלה:
פעולות |
מקור |
2014 (מלש"ח) |
2015 (מלש"ח) |
2016 (מלש"ח) |
2017 (מלש"ח) |
סה"כ (מלש"ח) |
חד פעמי |
משרד האוצר |
5 |
22 |
18 |
16.5 |
61.5 |
שוטף (לרבות עלות כ"א) |
משרד האוצר |
|
3 |
6 |
5 |
14 |
|
משרד לביטחון הפנים |
|
3 |
6 |
5 |
14 |
|
משרד הבינוי והשיכון |
|
|
|
5 |
5 |
סך התוכנית |
|
5 |
28 |
30 |
31.5 |
94.5 |
ג. לצורך יישום התכנית יקצה משרד האוצר 40 תקנים לבסיס תקציב המשרד לביטחון הפנים. שינויים והסטות תקציבים בתוכנית יסוכמו בין מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים והממונה על התקציבים במשרד האוצר בכפוף להוראות כל דין. כמו כן, בשנת 2017 יסכמו הגורמים הנ"ל את המקור התקציבי להפעלה השוטפת החל משנת 2018.
ד. המשרד לביטחון הפנים ידווח לוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי מדי חצי שנה על התקדמות התוכנית המפורטת בסעיף זה (הדיווח הראשון יימסר עד יום 31.12.2014).
2. פיתוח חברתי-כלכלי:
לאשר תכנית ממשלתית ייחודית לשנים 2018-2014, שתפעל להעצמת אוכלוסיית מזרח ירושלים ולגיוון אפשרויות בתחומי החינוך, ההשכלה הגבוהה והתעסוקה, ולפיתוח תשתיות ציבוריות לרווחת התושבים.
א. מתווה התוכנית לפיתוח כלכלי-חברתי :
1. שיפור תשתיות פיזיות
א. להורות לוועדת ההיגוי, כאמור בסעיף ג(1) להחלטה זו (להלן: ועדת ההיגוי), לפעול לביצוע סקר תשתיות מקיף באמצעות גוף ייעודי שייבחר על ידה, לבחינת הצרכים התשתיתיים במזרח ירושלים בתחומי התחבורה והבטיחות בדרכים, הניקוז, הביוב, התאורה, השטחים הציבוריים והפתוחים ומבני ציבור. ועדת ההיגוי תתאם פעילותה עם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ותכנית החומש לתחבורה ובטיחות בדרכים במזרח ירושלים.
ב. ביצוע הסקר יסתיים עד ליום 1.11.2014 ויוגש לוועדת ההיגוי האמורה בסעיף ג להחלטה זו, שתאשר תכניות עבודה מפורטות, בין השאר, על בסיס תוצאות הסקר עד ליום 1.12.2014.
ג. לפיתוח תשתיות יוקצה תקציב מתקציב החלטת הממשלה מס 4651 לפיתוח העיר ירושלים מיום 20.05.2012 (להלן – "תכנית אגן העיר העתיקה"), אליו יתווסף תקציב שעליו הודיעה עיריית ירושלים כמפורט בסעיף 2(ב)(2) ובנספח ב' להלן. הסכום הכולל שיוקצה כאמור בסעיף משנה זה יעמוד על סך של 67,500,000 ש"ח, ומכוחו יבוצעו פעולות פיתוח בלבד, שאינן כוללות אלמנטים תחזוקתיים. פעולות שימומנו מהתקציב שיוקצה מתכנית אגן העיר העתיקה, ייעשו בתיאום עם ועדת ההיגוי של התכנית, כאמור בסעיף 5 להחלטה מס' 4651.
ד. הממשלה רושמת לפניה את התחייבות עיריית ירושלים לתחזוקת התשתיות בסמכותה, אשר יפותחו מכוח החלטה זו.
2. חינוך, השכלה תעסוקתית והשכלה גבוהה
א. להנחות את משרד החינוך לפעול להגדלת מספר התלמידים הלומדים במסלול לבגרות ישראלית, כל זאת בהתחשב במאפייני השטח וברגישויות הנושא; לפעול להגדלת מספר הלומדים במכינות קדם אקדמיות שהם בוגרי מערכת החינוך במזרח ירושלים; לפעול לתגבור לימודי העברית בבתי הספר במזרח ירושלים; להפעיל תכניות לתקשוב בתי הספר במזרח ירושלים, לרבות לימודי מיומנויות מחשב; להפעיל תכניות למניעת נשירה מבתי הספר. תכניות העבודה בכל אחד מהנושאים האמורים ייקבעו על ידי צוותי עבודה משותפים של משרד החינוך ועיריית ירושלים, ודיווח עליהן יימסר לוועדת ההיגוי.
ב. לפנות למועצה להשכלה גבוהה על מנת שבמסגרת תכניותיה להגדלת הנגישות ומניעת נשירה מלימודים אקדמיים במגזר הערבי, תבחן את האפשרות להתייחסות פרטנית לסטודנטים ממזרח ירושלים.
ג. להורות למשרד לביטחון הפנים ולעיריית ירושלים להפעיל את תכנית 'עיר ללא אלימות', בחמש שכונות במזרח ירושלים בנוסף לאלו בהן מבוצעת כיום פעילות מכוח תכנית זו. השכונות בהן תופעל התכנית ייקבעו על ידי המשרד לביטחון הפנים בתאום עם ועדת ההיגוי.
ד. סך התקציב לביצוע פעולות בתחום החינוך, ההשכלה התעסוקתית וההשכלה הגבוהה יעמוד על 46,990,000 ש"ח.
3. תעסוקה ויזמות
על מנת להגדיל את שיעורי התעסוקה ואת יכולת ההשתכרות של הציבור הערבי במזרח ירושלים ואת מגוון המשרות המוצעות לציבור זה:
א. להטיל על צוות משותף של מנהל הרשות לפיתוח כלכלי של מגזרי המיעוטים במשרד ראש הממשלה, הממונה על התעסוקה במשרד הכלכלה, מנכ"ל עיריית ירושלים או נציגו, נציג הממונה על התקציבים במשרד האוצר ומנכ"ל המשרד לירושלים והתפוצות, לגבש תכנית לטיפול בנושא התעסוקה לצורך הגדלת שיעורי התעסוקה ויכולת ההשתכרות של הציבור הערבי במזרח ירושלים בשים לב למרכז הכוון תעסוקתי, שרותי ייעוץ והכוונה ומתן מגוון שירותים תעסוקתיים, הן בצד הקניית מיומנויות כגון: הכשרות מקצועיות, קורסים מקצועיים ומיומנויות רכות, והן בצד סיוע לפיתוח תשתיות תעסוקתיות ופעולות נוספות לעידוד הביקוש לעובדים. הצוות יציג את תכנית העבודה לוועדת ההיגוי עד יום ה- 1.9.2014. יישום רכיב זה לאחר גיבוש התכנית, יוטל על הממונה על התעסוקה במשרד הכלכלה.
ב. הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים תפעל לריכוז, עידוד וקידום העסקים הקטנים והבינוניים במזרח ירושלים ותציג את התכנית עד ליום 1.9.2014
ג. סך התקציב לביצוע פעולות בתחום גיוון, הנגשה ומיצוי של אפשרויות תעסוקה וקידום העסקים הקטנים והבינוניים במזרח ירושלים יעמוד על 47,660,000 ש"ח.
4. העצמה חברתית ורווחה
א. להטיל על משרד הרווחה והשירותים החברתיים להפעיל תכניות מגוונות בהיבטי מניעה ובהיבטים טיפוליים; להפעיל תכניות עבור ילדים ונוער בסיכון במסגרת בתי הספר ומערכת החינוך הפורמאלית ובמסגרות רווחתיות-טיפוליות; להפעיל תכניות למניעת השימוש בסמים ואלכוהול. תוכניות העצמה חברתית ורווחה יגובשו ויופעלו בתיאום בין משרד הרווחה והשירותים החברתיים למשרד החינוך ועיריית ירושלים.
ב. להטיל על משרד הרווחה והשירותים החברתיים להוסיף, באופן מדורג, בין השנים 2018-2014, 30 תקנים של עובדים סוציאליים ועובדי קידום נוער, לטובת טיפול באוכלוסיית מזרח ירושלים. הרחבת הפעילות ההדרגתית בנוגע לעובדי קידום נוער תגובש ותופעל בהיוועצות בין משרד הרווחה והשירותים החברתיים למשרד החינוך ועיריית ירושלים.
ג. להטיל על ועדת ההיגוי, שתסתייע לשם כך בעיריית ירושלים, לאשר תכנית שתכלול בינוי ופיתוח של שטחים ציבוריים ומתקני פנאי והפעלת חוגי העשרה לנוער וצעירים. בין השאר, תבחן ועדת ההיגוי את האפשרות להפעיל חוגי העשרה במבנים קיימים.
ד. הממשלה רושמת לפניה את התחייבות עיריית ירושלים לשאת בכלל עלויות התחזוקה של פעולות בינוי ופיתוח ותשתיות, שיבוצעו מכוח תכנית זו.
ה. סך התקציב לביצוע פעולות בתחום גיוון, הנגשה ומיצוי של אפשרויות העצמה חברתית ורווחה יעמוד על 37,850,000 ש"ח
ב. תקציב התכנית לפיתוח כלכלי חברתי:
1. תקציב התכנית יעמוד על סך כולל של 200 מיליון ₪ ממקורות ממשלתיים, בין השנים 2018-2014 ויתחלק בין המשרדים הרלוונטיים בהתאם לתחומי אחריותם המובהקים כאמור בטבלה שבנספח ב. יצוין כי 50 מלש"ח יוקצו לטובת ביצוע תשתיות פיזיות מתקציב תכנית אגן העיר העתיקה ובתיאום עם ועדת ההיגוי המוקמת כאמור בסעיף 5 להחלטת הממשלה מס' 4651.
2. הממשלה רושמת לפניה את הודעת עיריית ירושלים כי תשתתף במימון התוכנית, לרבות כאמור בסעיף 2(א)(1)(ג) לעיל, בסכום שלא יפחת מ-30 מלש"ח.
3. חלקו של משרד האוצר בתקציב התכנית יועבר למשרדים הרלוונטיים, בהתאם לאישור ועדת ההיגוי את תכנית העבודה.
4. הפריסה התקציבית השנתית של תקציב המשרדים השותפים והתקציב התוספתי מפורטת בטבלה שבנספח ב. ככל שיידרשו שינויים, הם יאושרו בהתאם לקצב הביצוע של המרכיבים השונים ובהתאם לתכנית העבודה המפורטת, שתאושר על ידי ועדת ההיגוי.
ג. ניהול התכנית לפיתוח כלכלי חברתי:
1. להקים, לטובת יישום מרכיבי תכנית זו לפיתוח חברתי-כלכלי, ועדת היגוי בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"ל המשרד לירושלים והתפוצות (להלן: "יו"רים משותפים לוועדה") וחבריה: מנהל הרשות לפיתוח כלכלי למיעוטים במשרד ראש הממשלה (מ"מ יו"ר הוועדה – מנכ"ל משרד ראש הממשלה), הממונה על התקציבים במשרד האוצר או נציגו; נציג משרד החינוך; נציג משרד הרווחה והשירותים החברתיים; נציג משרד הכלכלה; נציג המשרד לביטחון הפנים, מנכ"ל עיריית ירושלים או נציגו ומשקיף מטעם מל"ג-ות"ת. ועדת ההיגוי רשאית לזמן, בהתאם לשיקול דעתה, גורמים רלוונטיים ליישום החלטה זו ממשרדי הממשלה ומגופים נוספים.
2. באחריות ועדת ההיגוי התפקידים הבאים:
א. קביעת מטרות ויעדים לכל אחד ממרכיבי התכנית, אישור תכניות עבודה מפורטות ותקציב הפעילות השנתי, שייגזר מהן.
ב. ליווי שוטף של התכנית, מעקב אחר ביצועה והסרת חסמים.
ג. ועדת ההיגוי תהיה מוסמכת לבחון ולשקול שילוב של מקורות מימון חוץ ממשלתיים בתוכנית, אם יהיו כאלה, ובתנאי שמקורות אלו יהיו בנוסף על התקציב הקבוע בסעיף ב(1) לעיל ובכפוף לכל דין.
3. הסטות תקציביות בין סעיפי התוכנית או כל שינוי הנוגע לתקציב האמור בסעיף ב(1) יאושרו על ידי היו"רים המשותפים לוועדה והממונה על התקציבים או נציג מטעמו ובכפוף להוראות כל דין. במקרה שמדובר בתקציב שהעמידו ממקורותיהם משרד הכלכלה, הרווחה והשירותים החברתיים, החינוך גם בהשתתפות נציג אותו משרד, ובמקרה שמדובר בתקציב שמקורו עיריית ירושלים בנציג עיריית ירושלים.
4. המשרד לירושלים והתפוצות והרשות לפיתוח כלכלי למיעוטים במשרד ראש הממשלה יהיו אחראים על יישום התוכנית לפיתוח כלכלי-חברתי כמפורט בהחלטה זו וידווחו לוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי מדי חצי שנה על התקדמות התוכנית (הדיווח הראשון עד יום 31.12.2014).
ראש הממשלה מנחה להציע פיתרון לסוגיית אספקת המים בשכונות הירושלמיות שממזרח לגדר הביטחון.
נספח א' –
סיכום עבודת הצוות והמלצות לפעולה
צוות בנושא המצב הביטחוני במזרח ירושלים
בהתאם להחלטת ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני), כונס צוות בין משרדי, בראשות מזכיר הממשלה, לשם בחינת הצעות להגברת הביטחון האישי במזרח ירושלים.
בצוות היו חברים שר הבינוי והשיכון, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, היועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד ירושלים והתפוצות, מפקד מחוז ירושלים במשטרה, נציגי השב"כ, המשנה ליועמ"ש לממשלה (פלילי), פרקליטת מחוז ירושלים, נציג משרד האוצר, נציגי המטה לביטחון לאומי, ומנכ"ל עיריית ירושלים.
הצוות הבין משרדי קיים שלושה מפגשים. בנוסף, התקיימו ישיבות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה בנוגע לתקציבים הנדרשים ליישום המלצות הצוות.
להלן סיכום עבודת הצוות והמלצותיו:
כללי
1. בשנים האחרונות, ניכרת מגמה של החמרת מצב הביטחון האישי במזרח ירושלים. הדבר מביא לפגיעה של ממש ביכולתה של מדינת ישראל לקיים משילות אפקטיבית בשטח הנמצא תחת ריבונותה, להרחקת מבקרים ישראלים ותיירים מאתרים בעלי חשיבות היסטורית, לאומית ואישית, כדוגמת בית הקברות בהר הזיתים, ולשגרת חיים בלתי נסבלת עבור התושבים המתגוררים במקום.
2. על מנת להתמודד עם קשיים אלו, ולהביא לשינוי במגמה האמורה, נדרש טיפול משולב מצד גורמי המדינה השונים, המערב הגברה של מאמצי האכיפה הפלילית, בצד השקעה בתחומים החברתיים והכלכליים במזרח העיר. כל זאת, במטרה לשפר את תנאי החיים של התושבים ולהפחית את המוטיבציה להפרות סדר, תוך נקיטה בפעולות אכיפה וענישה בלתי מתפשרות כנגד גורמים המבקשים לערער את השליטה הישראלית באזורים אלו. הצוות הבין משרדי מצא, אפוא, לנכון להמליץ על מענה משולב אשר מתייחס לשני המרכיבים האמורים.
תחום האכיפה הפלילית
3. בתחום האכיפה הפלילית מצא הצוות כי נדרש חיזוק של האמצעים הפיסיים והכלים המשפטיים העומדים לרשות גורמי אכיפת החוק – המשטרה והפרקליטות, תוך מתן דגש מיוחד לאזורים מועדים לפורענות ולסוגי העבריינות הלאומנית הנפוצים באזורים אלו, דהיינו, יידויי אבנים לעבר אזרחים וכלי רכב.
4. בהקשר זה, נקטה משטרת ירושלים צעד משמעותי במסגרת ההחלטה על הקמת מרחב ייעודי הפועל באזורי התפר בין מזרח למערב ירושלים, הוא מרחב "קדם". המרחב החדש החל לפעול בתחילת חודש מרץ 2014.
5. במסגרת עבודת הצוות, נערכה במשטרת מחוז ירושלים עבודת מטה לפריסת מערכת מצלמות – פרויקט "מב"ט מרחב קדם", באזורי התפר בין מזרח למערב העיר. עבודת המטה כוללת הקמת מוקדי שליטה וגיבוש תפיסה מבצעית המאפשרת תגובה מיידית.
הצוות ממליץ על יישום הפרויקט באופן מיידי, בהתאם לסיכום התקציבי שהושג בין משרד האוצר והמשרד לביטחון פנים.
6. משרד הבינוי והשיכון הציג בפני הצוות את התכנית שגובשה לשיפור המיגון בבתי ובמתחמי מגורים של יהודים במזרח ירושלים.
הצוות ממליץ על יישום הפרויקט בכפוף להשגת סיכום תקציבי בנושא בין משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון.
7. בדיוני הצוות, עלה הצורך לפעול להגברת האפקטיביות של אכיפת הדין ביחס לאלו המעורבים באירועים של יידוי אבנים לעבר אזרחים ושוטרים במזרח ירושלים, על מנת לחזק את ההרתעה. לשם כך, גובשו מספר הצעות שכבר במהלך עבודת הצוות החל יישומן, כדלקמן:
א. עבירה ספציפית בנוגע ליידוי אבנים לעבר רכב נוסע – מקרים של יידוי אבנים הפכו לתופעה שכיחה באזורי התפר בין מזרח למערב ירושלים. כאשר המעשה מופנה כלפי אזרח או כלפי שוטר קיימת בחוק העונשין עבירה ספציפית של תקיפה או תקיפה נגד שוטר, לפי העניין. לעומת זאת, במקרה של יידוי אבנים לעבר כלי רכב, העבירה בה נעשה שימוש הינה סיכון חיי אדם בנתיב תעבורה. עבירה זו איננה מתאימה לסיטואציה, וכתוצאה מכך, מתעורר קושי בהשגת תוצאה עונשית מיטבית.
בהתאם, הוצע ע"י נציגי משרד המשפטים החברים בצוות לפעול לחקיקת עבירה ספציפית המתייחסת ליידוי אבנים לעבר רכב נוסע, אשר תכלול גם נסיבות מחמירות המחייבות ענישה גבוהה יותר. עבודת המטה לניסוח תיקון החקיקה הושלמה לאחרונה, וטיוטת תזכיר החקיקה הופצה ע"י משרד המשפטים.
הצוות ממליץ כי תהליך החקיקה יושלם בהקדם, על מנת לאפשר אכיפה פלילית אפקטיבית ביחס לעבירות אלו. תיקון החקיקה, כשלעצמו, יעביר לציבור הרחב ולבתי המשפט מסר ברור בנוגע לחומרה אותה יש לייחס לעבירות כאמור.
ב. תיקון הנחיית פרקליט המדינה בנוגע לעבירות של יידוי אבנים – הנחיית פרקליט המדינה בעניין זה (הנחיה מס' 2.19, מתאריך 24.12.2009), איננה מספקת מענה מיטבי למציאות הביטחונית הקיימת במזרח ירושלים. בהתאם, הוצע ע"י נציגי משרד המשפטים החברים בצוות לפעול לעדכון ההחלטה, תוך הרחבה של מעגל העבירות בהן ייעשה שימוש, בהתאם לנסיבות המקרה. נציגי משרד המשפטים בצוות הודיעו כי ההנחיה המתוקנת תגדיר באופן ברור את מדיניות המעצרים, לרבות מעצר עד תום ההליכים, מתוך כוונה להביא למצב בו מעורבים בעבירות של יידוי אבנים ממניע לאומני יעצרו עד תום ההליכים המשפטיים בעניינם.
סוגיה נוספת בה תעסוק ההנחיה המתוקנת הינה מדיניות ענישה, במטרה להביא להחמרת הענישה הנוהגת, תוך הטלת מאסרים משמעותיים לריצוי בפועל, מאסרים על תנאי וכן שקילת הטלת קנסות במקרים המתאימים. בהקשר זה, עלה במסגרת דיוני הצוות הצורך בהפעלת ההוראה הרלוונטית בחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול) המאפשרת להטיל קנס או תשלום פיצויים על הורי קטין שהורשע בעבירה של יידוי אבנים. כפי שנמסר על ידי נציגי משרד המשפטים, מדיניות הנקיטה באמצעי חיוני זה תוגדר אף היא בהנחיית פרקליט המדינה המתוקנת.
הצוות ממליץ להשלים בהקדם את תהליך העדכון של הנחיית פרקליט המדינה, כך שהנחייה זו תיכנס לתוקפה ותיושם באופן מיידי.
ג. "חוות דעת מומחה" בנוגע לתופעת יידוי האבנים – בדיוני הצוות עלה הצורך לעדכן את חוות הדעת המשטרתית המוגשת ע"י פרקליטות מחוז ירושלים לבתי המשפט בדיוני מעצר ובהליכים הפליליים גופם, אשר מתייחסת לחומרת התופעה של יידוי אבנים במזרח ירושלים, ולהיותם תופעה שכיחה.
הצוות ממליץ כי חוות הדעת תעודכן באופן מיידי, וכי הצורך בעדכונים נוספים יבחן מעת לעת, בשים לב למציאות הביטחונית.
תחום הפיתוח הכלכלי-חברתי
8. כאמור לעיל, אחת מהמסקנות העיקריות של הצוות היא שלשם השגת תוצאות אפקטיביות בנוגע לשיפור המצב הביטחוני במזרח ירושלים, נדרש מענה משולב. דהיינו, בצד חיזוק יכולות האכיפה, יש לפעול להעצמת אוכלוסיית מזרח ירושלים ולגיוון אפשרויות בתחומי החינוך, ההשכלה הגבוהה והתעסוקה, ולפיתוח תשתיות ציבוריות לרווחת התושבים. זאת, מתוך הבנה כי קיים קשר הדוק בין היקף ורמת האלימות של תושבי מזרח ירושלים לבין איכות החיים בשכונות מזרח העיר ואפשרויות השילוב של התושבים בחיים האזרחיים במדינה.
לשם כך, הוכנה תכנית מקיפה בתחום הפיתוח הכלכלי-חברתי של מזרח ירושלים. מדובר בתכנית רב-שנתית, הכוללת שיפור תשתיות, ועוסקת בתחומים של חינוך, השכלה תעסוקתית והשכלה גבוהה; גיוון הנגשה ומיצוי של אפשרויות תעסוקה; והעצמה חברתית ורווחה. ניהול התכנית יופקד בידי ועדת היגוי בראשות מנכ"ל המשרד לירושלים והתפוצות ומנהל הרשות לפיתוח כלכלי למיעוטים במשרד ראש הממשלה.
הצוות ממליץ על יישום מיידי של התכנית, בהתאם למתווה וללוח הזמנים שגובשו ע"י מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בשיתוף המשרד לירושלים והתפוצות ועיריית ירושלים.
נושאים נוספים
9. שיפור המצב הביטחוני במזרח ירושלים הינו אינטרס לאומי ראשון במעלה. יישום ההמלצות המפורטות לעיל עתיד להיות בעל השפעות מרחיקות לכת במספר מעגלים: ברמה המוניציפאלית, הדבר יסייע לחיזוק תחושת השייכות של אוכלוסיית מזרח ירושלים, לחיזוק המשילות העירונית בשכונות מזרח העיר ולשיפור המצב הביטחוני; ברמה הלאומית, מדובר במרכיב מרכזי באחדותה של העיר ירושלים, בירת מדינת ישראל, ובהסרת החשש של מבקרים רבים מפני אירועי אלימות באתרים בעלי חשיבות היסטורית ולאומית; וברמה העולמית, הדבר יסייע בהגברת הביקורים באתרים אלו של תיירים מרחבי העולם, יהודים ושאינם-יהודים כאחד, אשר מבקשים לפקוד את אתרי המורשת החשובים של העם היהודי, כמו גם אתרים חשובים אחרים ברמה הבין-לאומית.
לשם הגשמת מטרות אלו, יש ללוות את יישום ההמלצות בתכנית הסברה מתאימה, אשר תתייחס לקהלים השונים, במעגלי ההשפעה האמורים לעיל. הצוות ממליץ כי תכנית זו תרוכז ע"י מטה ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה, ותלווה את יישום ההמלצות שיאושרו ע"י הממשלה.
10. בקרה ומעקב – לאור מגוון ההמלצות ומורכבות ביצוען, מוצע כי הגורמים האמונים על יישום ההמלצות השונות ידווחו לקבינט המדיני-ביטחוני מדי חצי שנה על ההתקדמות במימושן. זאת, לצורך מעקב שוטף אחר אפקטיביות הצעדים השונים, ובמידת הצורך, בחינת ההתאמות הנדרשות.
נספח ב – טבלאות תקציב
בהתאם לאמור בסעיף 1 להחלטה זו, להלן טבלאות התקציב המהוות נספח בלתי נפרד מההחלטה:
טבלה 1' – פירוט כלי המדיניות בתכנית לפיתוח כלכלי חברתי (אלש"ח)
שנה |
|
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
סה"כ |
שדרוג תשתיות |
|||||||
סקר תשתיות |
תוספתי |
500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
500 |
|
משרד |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
שדרוג תשתיות |
החלטה 4651 |
0 |
5000 |
5000 |
5000 |
5000 |
36,000 |
|
עיריית ירושלים |
0 |
4000 |
4000 |
4000 |
4000 |
|
תאורה |
החלטה 4651 |
0 |
4000 |
4000 |
4000 |
5000 |
17,000 |
|
משרד |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
פארקים וגינות |
החלטה 4651 |
0 |
2000 |
3000 |
4000 |
4000 |
14,000 |
|
עיריית ירושלים |
0 |
0 |
0 |
0 |
1000 |
|
סה"כ לפרק שדרוג תשתיות |
|
67,500 |
|||||
חינוך, השכלה תעסוקתית והשכלה גבוהה |
|||||||
הגדלת מספרי בוגרי בגרות ישראלית |
תוספתי |
0 |
500 |
1000 |
1500 |
2000 |
18,000 |
|
משרד החינוך |
0 |
2500 |
3000 |
3500 |
4000 |
|
סבסוד מכינות קדם אקדמיות |
תוספתי |
0 |
2000 |
2000 |
2500 |
3000 |
9,500 |
|
משרד החינוך |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
פעילות עיר ללא אלימות |
תוספתי |
750 |
750 |
750 |
850 |
950 |
4,050 |
|
משרד לבט"פ |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
תגבור לימודי עברית בבתי ספר |
תוספתי |
200 |
400 |
600 |
800 |
1000 |
3,000 |
|
משרד החינוך |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
תכניות למניעת נשירה |
תוספתי |
100 |
500 |
600 |
700 |
800 |
5,400 |
|
משרד החינוך |
100 |
500 |
600 |
700 |
800 |
|
תכניות לימודי מיומנויות מחשב |
תוספתי |
0 |
460 |
460 |
460 |
460 |
1,840 |
|
משרד החינוך |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
להגדלת הנגישות ומניעת נשירה מלימודים אקדמיים |
תוספתי |
0 |
1000 |
1300 |
1400 |
1500 |
5,200 |
|
משרד החינוך |
|
|
|
|
|
|
סה"כ לפרק חינוך השכלה תעסוקתית והשכלה גבוהה |
|
|
|
|
46,990 |
||
תעסוקה |
|||||||
תכנית לטיפול בנושא התעסוקה |
תוספתי |
860 |
5000 |
6000 |
7000 |
8000 |
45,260 |
|
משרד הכלכלה |
400 |
3000 |
4000 |
5000 |
6000 |
|
יזמות עסקית |
תוספתי |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2,400 |
|
משרד הכלכלה |
200 |
400 |
600 |
600 |
600 |
|
סה"כ לפרק תעסוקה |
|
|
|
|
|
|
47,660 |
חברה ורווחה |
|||||||
תכניות לקידום אוכלוסיית רווחה |
עיריית ירושלים |
0 |
1000 |
1000 |
1000 |
1050 |
18,000 |
|
תוספתי |
200 |
500 |
1000 |
1500 |
1750 |
|
|
משרד הרווחה |
750 |
1500 |
2000 |
2250 |
2500 |
|
תגבור 30 עובדים סוציאלים ועובדי קידום נוער |
עיריית ירושלים |
0 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
8,500 |
|
משרד הרווחה |
0 |
750 |
1000 |
1250 |
1500 |
|
בינוי פיזי למתקני פנאי |
עיריית ירושלים |
200 |
500 |
1000 |
1500 |
1750 |
4,950 |
|
משרד הרווחה |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
הפעלת תכניות פנאי במבנים קיימים |
תוספתי |
400 |
500 |
600 |
700 |
800 |
3,000 |
|
משרד הרווחה |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
חוגי העשרה לנוער |
תוספתי |
500 |
650 |
750 |
750 |
750 |
3,400 |
|
משרד הרווחה |
|
|
|
|
|
|
סה"כ לפרק חברה ורווחה |
|
|
|
|
|
|
37,850 |
|
|
|
|
|
|
|
|
סה"כ התכנית |
|
5,160 |
38,410 |
45,260 |
51,960 |
59,210 |
200,000 |
סה"כ עיריית ירושלים |
|
200 |
6,500 |
7,000 |
7,500 |
8,800 |
30,000 |
סה"כ משרד הרווחה |
|
750 |
2,250 |
3,000 |
3,500 |
4,000 |
13,500 |
סה"כ משרד החינוך |
|
100 |
3,000 |
3,600 |
4,200 |
4,800 |
15,700 |
משרד הכלכלה |
|
600 |
3,400 |
4,600 |
5,600 |
6,600 |
20,800 |
החלטה 4651 |
|
0 |
11,000 |
12,000 |
13,000 |
14,000 |
50,000 |
סה"כ תוספתי ** |
|
3,510 |
12,260 |
15,060 |
18,160 |
21,010 |
70,000 |
** התקציב התוספתי – 50 מלש"ח ממקורות משרד האוצר ו20 מלש"ח יסוכמו בין משרד האוצר לבין עיריית ירושלים כמפורט בהודעת עיריית ירושלים המוזכרת בסעיף 2(ב)(2).
החלטת הממשלה קובעת יישום תכנית רב שנתית להגברת הביטחון האישי בירושלים יחד עם תכנית ממשלתית ייחודית לשנים 2014-2018 העוסקת בפיתוח כלכלי- חברתי להעצמת אוכלוסיית מזרח ירושלים וכוללת: שיפור תשתיות פיזיות, חיזוק החינוך, ההשכלה התעסוקתית וההשכלה הגבוהה, שיפור תעסוקה ויזמות, והעצמה חברתית ורווחה, כל זאת בהתאם לתקציב שיגיע ממשרדי הממשלה השונים. החלטת הממשלה כוללת סיכום של עבודת הצוות והמלצותיו עד כה.