מה הוחלט?
לטובת קידום מדיניות הממשלה בהתמודדות עם משבר הדיור, והצורך להתאים את מבנה ניהול הנדל"ן בממשלה כך שיותאם להוצאה מהירה אל הפועל של מדיניות זו, במטרה להקל על הזוגות הצעירים המבקשים פתרונות דיור, להקים את מטה הדיור במשרד האוצר ואת הוועדה להרשאות תכנון ופיתוח, ולהעביר את מינהל התכנון לאחריות שר האוצר, בהמשך להחלטת הממשלה מספר 16 מיום 19.5.2015 וזאת באמצעות הצעדים הבאים:
תכנית מפורטת להעברת מנהל התכנון למשרד האוצר:
1. העברת סמכויות שר הפנים בתחום התכנון והבנייה לשר האוצר:
בהתאם לסעיף 31(ב) לחוק יסוד: הממשלה ובכפוף לאישור הכנסת –
1.1. בחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 (להלן – החוק), כל סמכויות שר הפנים יועברו לסמכות שר האוצר, למעט אלה:
1.1.1. סמכויות שר הפנים בנושאים מוניציפליים לפי סעיף 19(ב)(2) בתוספת השלישית לחוק, וסעיפים 9(ב)-(ג) ו-15(ד)(3) בתוספת הרביעית לחוק, וכן הסמכויות למינוי נציגים של הרשויות המקומיות במוסדות התכנון לפי סעיפים 2(ב)(7), 6א(15), 7(א)(12) ו-7(ב), 11א1(ב)(5), 12א(4), 19(א)(2), 19(א1)(1)(ב), ו-33א(ד) לחוק, ולפי סעיף 2(7) בתוספת הראשונה לחוק, וסעיפים 3(א)(11) ו6(ב)(3) בתוספת השנייה לחוק ייוותרו בידי שר הפנים ולא יועברו לסמכות שר האוצר.
1.1.2. סמכויות שר הפנים שהוקנו לו בחוק בשיתוף עם שר האוצר או שרים אחרים, בסעיף 82 ובסעיף 119ד(ב)(2) לחוק, ייוותרו בידי שר הפנים ושר האוצר.
1.1.3. סמכויות שר הפנים לפי סעיפים 12(ב), 12ה(ב), 20א(ג), 24(ד), 158ו1, 190(א)(2), 265(17) 265(17א) 266ד לחוק ולפי סעיפים 8, 10(ב), 13(ג), 19(ב)(10)(ג), 19(ד) לתוספת השלישית לחוק, יישארו בידי שר הפנים אך שר הפנים יפעיל סמכויותיו לפי הסעיפים האמורים לאחר קבלת הסכמת שר האוצר.
1.1.4. מובהר ביחס לסעיף 13(ד) בתוספת השלישית לחוק כי סמכויות שר הפנים יועברו לידי שר האוצר וסמכויות שר האוצר יועברו לידי שר הפנים.
1.1.5. סמכויות שר הפנים בנושא האכיפה לפי פרקים י' ו-י"א לחוק יישארו זמנית במשרד הפנים בכפוף לסעיף 2.2 להחלטה זו.
1.2. כל סמכויות שר הפנים לפי החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד-2014, יועברו לסמכות שר האוצר.
1.3. כל סמכויות שר הפנים לפי חוק הליכי תכנון ובנייה להאצת הבנייה למגורים (הוראת שעה), תשע"א-2011, יועברו לסמכות שר האוצר.
1.4. סמכויות שר הפנים להכרזה וביטול הכרזה של "גן לאומי ושמורת טבע" לפי חוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, תשנ"ח-1998, יועברו לסמכות שר האוצר, כפי שמופיע בפרק הראשון, בפרק רביעי ובסעיף 65.
1.5. סמכויות שר הפנים לפי חוק משק הגז הטבעי,
התשס"ב-2002 יועברו לסמכות שר האוצר, כפי שמופיע בסעיפים 25 ו-26 .
1.6. סמכויות שר הפנים לפי החוקים המפורטים בס"ק
1.7 – 1.14, יועברו לסמכות שר האוצר בכפוף לאישור הממשלה.
1.7. סמכויות שר הפנים לפי חוק אוויר נקי, תשס"ח-2008 יועברו לסמכות שר האוצר לעניין סדרי דין בהתנגדות לתוכנית, כפי שמופיע בסעיף 23.
1.8. סמכויות שר הפנים לעניין תכניות לבינוי ופינוי של אזורי השיקום לפי חוק בינוי ופינוי של אזורי שיקום, תשכ"ה-1965 יועברו לשר האוצר, כפי שמופיעים בפרק ג' סעיפים 33-27.
1.9. סמכויות שר הפנים להחריג את תחולת חוק התכנון והבנייה בחוק הנפט, תשי"ב-1952 יועברו לשר האוצר, כפי שמופיע בסעיף 47.
1.10. סמכויות שר הפנים לאפשר סטייה מחוק התכנון והבנייה לפי חוק הפיקוח על קידוחי מים, תשט"ו-1955 יועברו לשר האוצר, כפי שמופיע בסעיף 14.
1.11. סמכויות שר הפנים להכרזת שטח לפי חוק רשות נאות מרפא, תשל"ג-1973 יועברו לשר האוצר, כפי שמופיע בסעיפים 17 ו-19.
1.12. סמכויות שר הפנים לפי חוק החשמל, תשי"ד-1954, יועברו לשר האוצר למינוי נציג מקצועי בתכנון ובנייה במועצת מקצועות חשמל, סעיף 3(א)(5).
1.13. סמכויות שר הפנים למינוי חבר בוועדה הפדגוגית בעל הכשרה בתכנון ובנייה לפי חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, תשע"ג-2012 יועברו לשר האוצר, כפי שמופיע בסעיף 13(ב).
1.14. סמכויות שר הפנים למינוי נציג לוועדה המייעצת למועצת הרשות לפי חוק הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, התשנ"ז-1997 יועברו לשר האוצר, כפי שמופיע בסעיף 16.
2. העברת שטח פעולה תכנון ובנייה ממשרד הפנים למשרד האוצר:
2.1. בהתאם לסעיף 31(ד) לחוק יסוד: הממשלה, להעביר את שטח הפעולה תכנון ובנייה, לרבות מינהל התכנון ולשכות התכנון המחוזיות (להלן – מינהל התכנון) למשרד האוצר.
2.2. בהתאם לסעיפים 31(ב) ו-31(ד) לחוק יסוד: הממשלה, סמכויות שר הפנים בעניין אכיפה לפי פרקים י' ו-י"א לחוק, והיחידה הארצית לאכיפת דיני תכנון ובנייה יועברו למשרד האוצר בתוך 90 יום מיום קבלת החלטה זו. בתקופה זו יבחן צוות ממשלתי המשותף למשרדי האוצר, המשפטים, ביטחון הפנים והפנים את האפשרות להקים יחידת אכיפה מרכזית בענייני מקרקעין, תכנון ובנייה ותחומים קרובים נוספים ככל שימצא הצוות לנכון, שתהיה אחראית על תחומים שהאחריות לגביהם מחולקת כיום בין משרדי ממשלה שונים. לצוות הבחינה יצורפו חברים ממשרדי הממשלה הנוגעים לדבר. הצוות יעביר את המלצתו לקבינט הדיור בתוך 30 יום. היה והצוות יחליט שלא להמליץ על הקמת יחידה מרכזית או כי היחידה איננה מיועדת לעבור למשרד האוצר, תועבר היחידה לאכיפה והסמכויות לעניין האכיפה מיד עם סיום עבודת הצוות למשרד אחר אותו קבע הצוות באישור הממשלה.
2.3. מבלי לגרוע מכלליות האמור בסעיף 2.1, במסגרת העברת שטח הפעולה כאמור, יועברו ממשרד הפנים למשרד האוצר, בין השאר, ביצוע פעולות לפי החוק, חוק הליכי תכנון ובנייה להאצת הבנייה למגורים (הוראת שעה), תשע"א-2011 וחוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד- 2014.
2.4. להנחות את שר האוצר לפעול לכך שהעברת שטח הפעולה כאמור בסעיף 2 לעיל והעברת הסמכויות לפי סעיף 1.1 – 1.5 לעיל ייעשו יחדיו עם תחילת הפעולה של יחידת הסמך כאמור בסעיף 6.4 להלן, אך בכל מקרה לא יאוחר מיום 14 ביולי 2015.
3. יושבי ראש הוועדות המחוזיות:
3.1. לתקן את סעיף 7(א)(1) לחוק כך שיושבי ראש הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה (להלן – הוועדות המחוזיות) יהיו נציגי שר האוצר במקום הממונה על המחוז במשרד הפנים.
3.2. בכל מקום בחוק, במקום "הממונה על המחוז" יבוא "יושב ראש הוועדה המחוזית", למעט סעיפים 19 ו-21 שבהם במקום "הממונה על המחוז" יבוא "יושב ראש שימנה שר האוצר".
4. הוספת נציגי שר הפנים או שר האוצר למוסדות התכנון:
4.1. לתקן את החוק כך שיתווסף נציג שר הפנים לוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות, לוועדות המחוזיות ולוועדת משנה לענייני תכניות לשיכונים ציבוריים בכל מחוז, לוועדה מיוחדת לתכנון ובנייה, לוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים ולוועדה לשמירת הסביבה החופית.
4.2. לתקן את סעיף 2(ב)(2) לחוק כך שבהרכב המועצה הארצית יהיו שנים-עשר חברי הממשלה שתחליט עליהם הממשלה במקום אחד-עשר חברי ממשלה שתחליט עליהם הממשלה; לאחר ביצוע התיקון כאמור, להוסיף את נציג שר הפנים כחבר קבוע במועצה הארצית.
4.3. לתקן את החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד–2014 כך שיתווסף נציג שר הפנים לרשימת נציגי הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור.
4.4. לתקן את חוק הליכי תכנון ובנייה להאצת הבנייה למגורים (הוראת שעה), תשע"א-2011, כך שיתווסף נציג שר הפנים לרשימת נציגי הוועדה לדיור לאומי בכל מחוז.
4.5. עד לביצוע תיקוני החקיקה האמורים בסעיף 4 לעיל, יכהנו נציגי שר הפנים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בוועדה הארצית לתשתיות לאומיות (ות"ל), בוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) ובוועדת המשנה לדיור לאומי (וד"ל) במקום נציג שר האוצר, ונציג שר האוצר יכהן במקום נציג שר התקשורת במוסדות תכנון שבהם מכהן נציג שר התקשורת, וזאת כמפורט להלן:
א. בהתאם לסעיף 2(ב)(2) לחוק, לתקן את החלטות הממשלה בעניין ולקבוע כי במקום נציג שר האוצר יבוא נציג שר הפנים, ונציג שר האוצר יהיה ממלא מקומו של שר האנרגיה במקומו של שר התקשורת.
ב. בהתאם לסעיף 31(ב) לחוק יסוד: הממשלה ובכפוף לאישור הכנסת –
(1) סמכות שר האוצר לפי סעיף 6א(א)(6) לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 תועבר לידי שר הפנים.
(2) סמכות שר האוצר לפי סעיף 5(א)(3) לחוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד–2014 תועבר לידי שר הפנים.
(3) סמכות שר האוצר לפי סעיף 4(א)(5) לפי חוק הליכי תכנון ובנייה להאצת הבנייה למגורים (הואת שעה), התשע"א–2011 תועבר לידי שר הפנים.
5. נציג מינהל התכנון בוועדה להתחדשות עירונית: נציג מינהל התכנון יהיה חבר בוועדה להתחדשות עירונית לפי סעיף 33א(ג) לחוק. סמכויות שר הפנים לפי הסעיף האמור לא יועברו לשר האוצר.
6. אופן יישום העברת מינהל התכנון למשרד האוצר:
6.1. הוועדה רושמת לפניה את הודעת נציב שירות המדינה כי נוכח המאפיינים המתגבשים של מינהל התכנון, יוכר מינהל התכנון כיחידת סמך ממשלתית.
מינהל התכנון יוגדר כיחידת סמך במשרד האוצר, הכוללת הנהלה, יחידות מטה, יחידות מקצועיות ולשכות תכנון מחוזיות (להלן – מינהל התכנון).
6.2. יחידת הסמך תבוסס על המבנה הקיים של מינהל התכנון בהתאם לעקרונות הבאים:
6.2.1. מנהל מינהל התכנון ינהל את יחידת הסמך, ויהיה כפוף במישרין לשר האוצר. מנהל מינהל התכנון או נציגו יעמוד בראש ועדת המכרזים וההתקשרויות של מינהל התכנון. נציב שירות המדינה והממונה על השכר במשרד האוצר יבחנו את האפשרות לקבוע שתנאי השכר וההעסקה של מנהל מינהל התכנון יהיו בדרגת מנהל כללי של משרד ממשלתי, וימליצו על כך לממשלה.
6.2.2. יושבי-ראש המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור יהיו עובדי משרד האוצר, ימונו על ידי שר האוצר ויהיו כפופים במישרין לשר האוצר.
6.2.3. יושבי-ראש הוועדות המחוזיות יהיו עובדי משרד האוצר וימונו על ידי שר האוצר, שלא מקרב עובדי מינהל התכנון.
6.2.4. מתכנני הוועדות המחוזיות יהיו עובדי מינהל התכנון, ויהיו כפופים מנהלית ליו"ר הוועדה המחוזית.
6.2.5. להנחות את המנהל הכללי של משרד האוצר ואת נציב שירות המדינה להפעיל את סמכותם לפי חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959 כך שימונו ליחידת הסמך יועץ משפטי, מנמ"ר וחשב.
6.2.6. מינהל התכנון יוסמך לפעול ישירות מול נציבות שירות המדינה בתחומי אחריותה, ותוענק לו הסמכות לפעול באופן עצמאי בתהליכי גיוס וקליטת כוח אדם על פי נוהל שיגבש נציב שירות המדינה עם מנהל מינהל התכנון, בתוך 30 יום.
6.2.7. מינהל התכנון יהיה אחראי גם על כלל השירותים המנהליים והלוגיסטיים, למעט ביטחון.
6.3. מנהל מינהל התכנון, הממונה על התקציבים, נציב שירות המדינה ומנכ"ל משרד הפנים יסכמו בתוך 14 יום את מספר התקנים אשר יועברו ממשרד הפנים למינהל התכנון שאינם מקרב עובדי מינהל תכנון ולשכות התכנון כיום.
6.4. מינהל התכנון יחל לפעול כיחידת סמך במשרד האוצר בתאריך 14.7.2015. בשל כך שהממשלה פועלת ללא תקציב מאושר, בהתאם להוראות סעיף 3א לחוק יסוד: משק המדינה, החל מתאריך זה תפעל החשבת הכללית בהתאם להוראות סעיף זה. היה ועד לתאריך האמור לא יושלמו כלל הפעולות הלוגיסטיות, יעמיד משרד הפנים לרשות מינהל התכנון שירותים מלאים בכל תקופת הביניים עד למעבר הסופי של היחידה.
עד להשלמת הליכי החקיקה המפורטים בהחלטה זו, ימשיכו לכהן בתפקידם יושבי ראש הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה, ויושבי ראש הוועדות המרחביות לתכנון ולבנייה.
6.5. בהתאם לסעיף 6(א)(2) לחוק נכסי המדינה, התשי"א-1951, להרשות את נושאי המשרה במינהל התכנון המפורטים להלן לייצג את הממשלה בכל עסקה מהעסקאות שמדובר בהן בסעיפים 4 ו-5 לחוק האמור, למעט עסקאות במקרקעין, וזאת בתחום פעילותו של מינהל התכנון ותפקידו של המורשה, עד לסכום הנקוב לצד כל אחד ולחתום בשם המדינה על המסמכים הנוגעים לעסקאות האמורות:
6.5.1 מנהל מינהל התכנון, לגבי עסקאות במסגרת תקציב מינהל התכנון, ביחד עם חשב המינהל או סגנו – ללא הגבלה.
6.5.2 סגן מנהל מינהל התכנון (תפעול), לגבי עסקאות במסגרת תקציב מינהל התכנון, ביחד עם חשב המינהל או סגנו או מנהל תחום בכיר התקשרויות, רכש ופיקוח תקציבי – עד 750,000 ₪.
6.6. מינהל הדיור הממשלתי יאתר נכס ייעודי לכלל יחידות מטה מינהל התכנון בתוך 60 יום.
6.7. להחיל את החלטת הממשלה מס' 2464 מיום 8/3/2015 בעניין השלמת הסדרי רוטציה ותקופות כהונה בסגל הבכיר של שירות המדינה גם על מתכנני מוסדות התכנון המחוזיים והארציים וגם על יושבי-ראש הוועדות המחוזיות.
6.8. מובהר כי אין במעבר מינהל התכנון ולשכות התכנון המחוזיות ממשרד הפנים למשרד האוצר כדי לפגוע במעמדם של העובדים העוברים כעובדי מדינה.
6.9. להנחות את הממונה על השכר ואת נציב שירות המדינה לפעול על מנת שתנאי שכרם ועבודתם של העובדים האמורים לא ייפגעו כתוצאה מהמעבר האמור.
6.10. אין בהוראות החלטה זו כדי לגרוע מהוראות כל דין ביחס לאופן הפעלת שיקול הדעת העצמאי של חברי מוסדות התכנון, לרבות יו"ר הוועדות המחוזיות ומתכנני הוועדות המחוזית.
7. הקמת הוועדה לתכנון ופיתוח: תוקם ועדה לתכנון ופיתוח אשר חבריה יתמנו על ידי שר האוצר (להלן – הוועדה) וזאת בתוך 30 יום.
8. תפקידי הוועדה יהיו:
8.1. להורות לרשות מקרקעי ישראל על הקצאת הרשאות לתכנון ופיתוח על מקרקעי ישראל בתוכניות חדשות ובתוכניות בתהליך, בהתאם לנהלי רשות מקרקעי ישראל ובתוך 14 יום, וזאת בהתחשב ביעדי התכנון והשיווק שיאושרו על ידי הממשלה. ככלל, קבעה הוועדה הרשאה לתכנון, יבצע הגוף הנבחר את המשך התכנון, השיווק והפיתוח של האתר. השיווקים האמורים בסעיף זה יבוצעו על ידי הגוף הנבחר בכפוף לקבלת האישורים הנדרשים מרשות מקרקעי ישראל. מקרים חריגים יידונו על ידי הוועדה.
8.2. להורות לכל אחד מהגופים המפתחים והמתכננים מול אילו רשויות מקומיות ומועצות אזוריות ובאילו מתחמים באפשרותו לדון ולערוך הסכמי פיתוח.
8.3. לאשר את עלויות הפיתוח, לרבות תקורות עמלות והעמסת תשתיות על (להלן: "הוצאות הפיתוח") עבור כלל גופי הממשלה העוסקים בפיתוח
9. מספר חברי הוועדה יהא שישה והם יהיו:
נציג שר האוצר – יו"ר
מנהל רשות מקרקעי ישראל או נציג מטעמו
מנכ"ל משרד הבינוי או נציג מטעמו
נציג מינהל התכנון
נציג אגף התקציבים
נציג אגף החשב הכללי
10. מנכ"ל חברת "דירה להשכיר" יהיה משקיף קבוע בוועדה, ויצורף כחבר בדיונים העוסקים במתחמים אשר באחריותה של חברת "דירה להשכיר".
11. הוועדה תקבע את נהלי עבודתה, ובין היתר מדיניות מנחה לחלוקת ההרשאות בין הגופים. במקרה של שוויון קולות, ליו"ר יהיה קול נוסף מכריע.
12. רשות מקרקעי ישראל תהיה אחראית לתכנון ופיתוח מתחמים גם במחנות צה"ל המתפנים ומפעלי תע"ש.
13. משרד הבינוי יהיה אחראי גם לתכנון ופיתוח ערים ויישובים חדשים.
14. במטרה לתאם את פעילות כלל הגורמים המפתחים בממשלה, סמכויות ועדות הפרויקטים ברשות מקרקעי ישראל ובמשרד הבינוי בתחומי המגורים או תעסוקה המשולבת במתחמי מגורים, יועברו לוועדה עם הקמתה. לוועדה יהיו מלוא הסמכויות לקביעת הוצאות פיתוח במתחמי מגורים או תעסוקה משולבת במגורים. הוועדה רשאית לאצול מסמכויותיה לקביעת עלויות פיתוח לגוף המתכנן והמפתח לפי שיקול דעתה.
15. לקבוע כי הגורם המוסמך והאחראי מטעם ממשלת ישראל להעניק הרשאות לתכנון במקרקעי ישראל עבור דיור או מתחמים המשלבים דיור עם שימושים נוספים הוא ועדת התכנון והפיתוח ולצורך יישום החלטה לנקוט את הצעדים הבאים:
15.1. להטיל על יו"ר מועצת מקרקעי ישראל לפנות למועצת מקרקעי ישראל בתוך 21 יום בהצעה שעניינה הסדרת מתן הרשאות תכנון וקביעת עלויות פיתוח בהתאם לאמור בהחלטה זו.
15.2. סמכות ועדת ההרשאות לעניין מגורים או תעסוקה המשולבת במתחמי מגורים ברשות מקרקעי ישראל תועבר לוועדה עם הקמתה.
16. הקמת מטה הדיור: לאור האמור בסעיפים 15-1 לעיל ולאור העברת רשות מקרקעי ישראל לאחריות משרד האוצר, יוקם במשרד האוצר מטה דיור אשר תפקידיו יהיו כדלקמן:
16.1. מטה הדיור יתאם את פעילות הגורמים מטעמו של שר האוצר: מינהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל, חברת "דירה להשכיר", ומשרד הבינוי לרבות חברת "ערים".
16.2. מטה הדיור ירכז ויתכלל את פעילות ועדת התכנון והפיתוח.
16.3. המטה יבצע מעקב ובקרה אחר החלטות קבינט הדיור ואחר ביצוען.
16.4. לרשום את הודעת שר האוצר על כוונתו כי ראש מטה הדיור ישמש יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, יו"ר ועדת הרשאות התכנון והפיתוח והות"ל בכפוף לכל דין. לעניין כהונתו של יו"ר מטה הדיור כיו"ר הותמ"ל, העניין ייבחן. לצורך ביצוע המטלות האמורות בסעיף זה לפעול כדלקמן:
א. להנחות את המנהל הכללי של משרד האוצר לפנות לוועדת השירות כמשמעותה בחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959 (להלן: "חוק שירות המדינה") לבחון החלת פטור מחובת עריכת מכרז פומבי לפי סעיף 21 לחוק שירות המדינה, לעניין משרת יו"ר מטה הדיור, ולהגיש את הצעתה לממשלה.
ב. נציב שירות המדינה והממונה על השכר במשרד האוצר יבחנו את האפשרות לקבוע שתנאי השכר וההעסקה של יושב ראש מטה הדיור יהיו מוקבלים לאלה של מנהל כללי של משרד ממשלתי לפי סעיף .117 לתקש"יר וימליצו לממשלה על כך.
ג. בשל הדחיפות בהקמת היחידה ובאיוש התקנים לצורך הפעלת ועדת התכנון והפיתוח, התקנים במטה הדיור יוקצו לתקופה של ארבע שנים. להנחות את המנהל הכללי של משרד האוצר לפנות לוועדת השירות אשר תבחן החלת נוהל מתן פטור ממכרז למשרות זמניות, בהתאם לסעיף 11.98 לתקנון שירות המדינה (נוהל מתן פטור ממכרז למשרות זמניות).
ד. אגף תקציבים יתקצב 6 תקני כוח אדם לפעילות המטה.
17. להטיל על רשות מקרקעי ישראל ועל משרד הבינוי להעביר לוועדה את המידע הנדרש לצורך פעילותה.
18. להטיל על רשות מקרקעי ישראל להעניק למטה הדיור את השירותים המקצועיים הנדרשים למטה הדיור, לצורך ניהול ומעקב אחר קידום תהליכי הייזום הממשלתיים, תוך הנגשה גאוגרפית והצגה לשותפים ולציבור ובתיאום עם המרכז למיפוי ישראל.
שינויים בהפעלת החברות הממשלתיות בתחום הדיור:
19. לתקן את החלטת הממשלה מס' 988(דר/33) מיום 27.11.2013 באופן הבא לצורך התאמתה לאמור בהחלטה זו ולצורך התאמת פעילות החברה למתחמים שאינם מיועדים לשכירות:
19.1. במקום האמור בסעיף 2 יבוא: "2. איתור מתחמי קרקע לפיתוח בידי החברה, בהתאם להחלטת הממשלה שעניינה יישום הפרויקט הלאומי לדיור, והחלטה זו, יבוצע בתיאום עם רשות מקרקעי ישראל, מינהל התכנון ומשרד הבינוי ויובא לאישור ועדת הרשאות התכנון והפיתוח.".
19.2. במקום האמור בסעיף 3.1 יבוא "3.1. קבעה ועדת השרים לענייני דיור כי מתחם שאותר הוא באחריות החברה, תורה ועדת הרשאות התכנון והפיתוח ליתן לחברה הרשאת תכנון עבור המתחם ".
19.3. במקום סעיף 3.4 יבוא "3.4. הליכי פידיון הקרקע יבוצעו בכפוף לכללים שנקבעו במועצת מקרקעי ישראל".
19.4. במקום סעיף 3.6 יבוא:" 3.6.מתחם לגביו ניתנה לחברה הרשאה לתכנון, שנמצא באחריות החברה, והוחלט כי אין כוונה לשווקו לשכירות, יבוצע השיווק בהתאם להחלטות הממשלה, הנחיות ועדת התכנון והפיתוח והחלטות מועצת מקרקעי ישראל."
19.5. במקום הסיפא של סעיף 4 יבוא: "תקציב הפיתוח יאושר על ידי ועדת הרשאות התכנון והפיתוח".
19.6. סעיפים 11-10 יימחקו.
19.7. לקבוע כי חברת "דירה להשכיר" רשאית לתכנן בקרקע פרטית ובלבד שמדובר בתוכנית הכוללת 1,000 יחידות דיור לפחות וכי אין מחזיק שאיננו גוף ציבורי המחזיק למעלה מ-5% מהזכויות בתוכנית.
19.8. לקבוע כי ככלל, "דירה להשכיר" תהיה אחראית על מכלול הפעולות הכרוכות בשיווק מתחמים המיועדים להשכרה ארוכת טווח ובכלל זה התכנון, הפיתוח, וזאת בכפוף לאישור העיסקאות ברשות מקרקעי ישראל ובכפוף להחלטות מועצת מקרקעי ישראל.
20. להנחות את ראש מועצת מקרקעי ישראל לפעול לתיקון החלטות המועצה מספר 1310 ומספר 1291 כך שיותאמו לאמור בהחלטה זו באופן שיחולו על כלל המתחמים שישווקו לדיור להשכרה על ידי החברה בהתאם למסלול השיווק שייקבע בכל מתחם ומתחם.
21. להנחות את שר הבינוי ומנכ"ל משרד הבינוי לבצע את כלל הפעולות הדרושות לצורך חתימת הסכם מסגרת בין חברת "ערים" לבין רשות מקרקעי ישראל או הרחבת ההסכם הקיים, באופן שיכלול את פעילות רשות מקרקעי ישראל, והכל בכפוף לכל דין.
22. להטיל על שר האוצר להפיץ תזכיר חוק לביצוע כל תיקוני החקיקה הנדרשים לשם יישום החלטה זו בתוך 14 יום מיום קבלת החלטה זו.
החלטת הממשלה, באמצעות קבינט הדיור, מפרטת את הסמכויות המוגדרות בחקיקה אשר מועברות משר הפנים לשר האוצר לטובת ריכוז המאמץ להתמודדות עם משבר הדיור. סמכויות אלו כוללות סעיפים מחוקים כגון: חוק התכנון והבנייה, חוק קידום בנייה במתחמים מועדפים, חוק גנים לאומיים, חוק משק הגז הטבעי וחוקים נוספים. בנוסף, מגדירה ההחלטה את העברת הסמכויות לעניין תכנון ובנייה כפי שנגזרות מהעברת האחריות על מינהל התכנון ולשכות התכנון המחוזיות ממשרד הפנים למשרד האוצר, לרבות מינוי יושבי ראש ועדות התכנון המחוזיות שיהיו נציגי שר האוצר. ההחלטה קובעת גם כי תקום ועדה לתכנון ופיתוח שתמונה על ידי שר האוצר, שתפקידה יהיה להורות לרשות מקרקעי ישראל על הקצאת הרשאות לתכנון ופיתוח בתוכניות חדשות ובתוכניות בתהליך, בהתאם לנהלי רשות מקרקעי ישראל ובתוך 14 יום. לבסוף, קובעת ההחלטה את הקמת מטה הדיור במשרד האוצר, אשר יתאם את פעילות הגופים השונים בתחום הדיור מטעמו של האוצר, יתכלל את פעילות ועדת התכנון והפיתוח ויהיה אמון על מעקב ובקרה לביצוע החלטות קבינט הדיור הממשלתי.