מה הוחלט?
במטרה לעודד הטמעת חדשנות במגזר הציבורי ובשירותים הציבוריים, לקדם את המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית", להביא ליעילות וחיסכון בעבודת משרדי הממשלה, לשפר את השירות הממשלתי לציבור, לצמצם את הנטל הבירוקרטי ולקדם מדיניות של ממשל פתוח, ובהמשך להחלטות הממשלה מס' 2201 מיום 08.08.2010 בדבר שיפור השירות הממשלתי לציבור, מס' 2985 מיום 14.03.2011 בדבר שימוש במידע הממשלתי, עיבודו מחדש ופיתוחו על ידי הציבור, מס' 3058 מיום 27.03.2011 בדבר הקמת יחידת מטה תקשוב ממשלתי במשרד האוצר, מס' 4028 מיום 25.12.2011 בדבר חיזוק יכולות המשילות, התכנון והביצוע של הממשלה, מס' 4515 מיום 01.04.2012 בדבר הצטרפות לשותפות הבינלאומית לממשל פתוח ומינוי "הפורום הישראלי לממשל פתוח", מס' 5111 מיום 20.09.2012 בדבר שינויים ביחידה להפחתת הנטל הבירוקרטי ושיפור השירות הממשלתי לציבור ומס' 1046 מיום 15.12.2013 בדבר המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית":
מסלול סיוע למיזמי חדשנות במגזר הציבורי
1. על מנת לעודד חדשנות טכנולוגית ולשלב את תעשיית ההיי-טק המקומית במיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית" (בהמשך לסעיף 4(ה) להחלטה מס' 1046), להטיל על המנהל הכללי של משרד הכלכלה לקבוע הוראות להפעלת מסלול סיוע (להלן: "המסלול") שייעודו לסייע למיזמים המציעים מענה לאתגרי המגזר הציבורי וצרכיו באמצעות טכנולוגיות חדשניות (להלן: "מיזמים") כפי שיפורט להלן:
א. המסלול יופעל על ידי לשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה.
ב. הקצאת תקציבי הסיוע במסלול תיעשה על ידי ועדה בראשות המדען הראשי במשרד הכלכלה או מי מטעמו, ובהשתתפות נציג אגף התקציבים, נציג אגף החשב הכללי, ראש מטה "ישראל דיגיטלית" או נציגו, הממונה על התקשוב הממשלתי או נציגו, סמנכ"ל ממשל וחברה במשרד ראש הממשלה או נציגו, נציג המדען הראשי, נציג משרד הכלכלה וארבעה נציגי ציבור בעלי ניסיון מוכח בתעשייה עתירת הידע, שימונו ע"י המדען הראשי בהסכמת ראש מטה "ישראל דיגיטלית". הקצאת הסיוע תיעשה לאחר היוועצות הוועדה במנכ"ל המשרד הרלוונטי למיזם הנדון, ובראש היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים בנוגע למיזמים העוסקים בהנגשת מידע לציבור.
ג. הסיוע במסגרת המסלול יוענק על בסיס החלטת הוועדה, בהתאם לקריטריונים שיגבש המדען הראשי בהסכמת הממונה על התקציבים במשרד האוצר, החשבת הכללית וראש מטה "ישראל דיגיטלית", על סמך העקרונות הבאים:
1) המיזם יביא ליישום אחת או יותר מהמטרות הבאות:
i. שיפור השירות הממשלתי-ציבורי לאזרח;
ii. ייעול וטיוב תהליכים במגזר הציבורי ושירותים ציבוריים;
iii. הנגשת מידע לציבור;
iv. הגנה על מערכות מידע של המגזר הציבורי.
2) המיזם יימצא כבעל תועלת משקית רבה.
3) המיזם אינו זוכה לסיוע תקציבי במסגרת תכניות ממשלתיות אחרות.
ד. להנחות את ראש מטה "ישראל דיגיטלית" לגבש, בשיתוף עם הממונה על התקשוב הממשלתי ומשרדי ממשלה רלוונטיים, רשימת תחומים מרכזיים שבהם נדרשים פתרונות טכנולוגיים לאתגרי המגזר הציבורי, בהתאם לסדרי עדיפויות של המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית". במסגרת ההוראות תינתן עדיפות למיזמים המציעים מענה בתחומים הכלולים ברשימה זו.
ה. המדען הראשי יפרסם באתר האינטרנט של משרד הכלכלה את רשימת התחומים האמורה בסעיף ד', במסגרת פניה לציבור לקבלת הצעות למסלול הסיוע.
ו. הוועדה תתכנס לראשונה בתוך שישה חודשים ממועד קבלת החלטה זו.
ז. לצורך יישום מסלול הסיוע יקצה משרד האוצר תקציב לתקנה ייעודית, בהיקף שיסוכם בין הממונה על התקציבים והמדען הראשי במשרד הכלכלה, לאחר היוועצות במנכ"ל משרד ראש הממשלה, בתוך 30 יום.
ח. בהמשך לסעיף 4(ג) להחלטה מס' 1046 מיום 15.12.2013, במסגרת בחינת התאמת מדיניות הרכש הממשלתית למיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית", להטיל על החשבת הכללית, בתיאום עם הממונה על התקשוב הממשלתי, ראש מטה "ישראל דיגיטלית" ומנכ"ל משרד הכלכלה, לבחון הליכי רכש שיאפשרו למשרדי הממשלה, במידת הצורך, לרכוש פתרונות ומוצרים חדשניים, לרבות מיזמים כאמור, בהתאם לצרכים שיוצגו ע"י הוועדה.
יובהר כי מסלול זה אינו מיועד למוסדות ציבור כמשמעם בסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985.
הרחבת תחומי הפעילות של התקשוב הממשלתי
2. לקבוע כי ייעוד התקשוב הממשלתי יהיה כדלקמן: התקשוב הממשלתי ישמש מרכז ידע ויועץ מקצועי בתחום התקשוב לממשלה, יפעל לייעול מערך התקשוב ולקידום חדשנות טכנולוגית במשרדי הממשלה ויחידותיהם, ויעמיד טכנולוגיות מתקדמות לשיפור השירות הממשלתי לציבור, הפחתת הנטל הבירוקרטי וקידום מדיניות ממשל פתוח.
3. מבלי לגרוע מסמכויות רגולטורים על פי כל דין, לקבוע כי תפקידי התקשוב הממשלתי יהיו כדלקמן:
א. קידום תשתיות טכנולוגיות רוחביות לייעול עבודת הממשלה, וכן קידום פלטפורמות רוחביות ויישומים להנגשת מידע ושירותים ממשלתיים לאזרחים ועסקים ולשיתוף מידע וידע בין משרדי הממשלה ויחידות הסמך.
ב. קביעת סטנדרטים בתחומי טכנולוגיות מידע וסיוע בהטמעתם באגפי מערכות המידע במשרדי הממשלה ויחידות הסמך.
ג. גיבוש מתודולוגיה לניהול מחזור החיים של מערכות מידע ולניהול יעיל של פרויקטים, תשתיות ותהליכים בתחום התקשוב והעמדת כלים מתקדמים ליישומה באגפי מערכות המידע.
ד. ייזום פרויקטי תקשוב רוחביים וניהולם, בשיתוף עם משרדי הממשלה וגופים רלוונטיים נוספים.
ה. ליווי ובקרה של פרויקטי תקשוב משרדיים משמעותיים.
ו. גיבוש מדיניות לניהול סיכוני תקשוב וסיוע בהטמעת מתודולוגיה לניהול סיכוני תקשוב באגפי מערכות המידע והטמעת חובות אבטחת מידע לפי דין.
ז. קידום מאמצי ההגנה על התשתיות ומערכות המידע של הממשלה בהתאמה לדרישות הגופים הלאומיים המנחים בתחום ההגנה בסייבר ולתקינה הבינלאומית.
ח. פיתוח ההון האנושי בתחום התקשוב.
ט. ריכוז מידע אודות פעילות התקשוב במשרדי הממשלה וקידום שיתוף ידע מקצועי בין אגפי מערכות המידע.
י. זיהוי מגמות טכנולוגיות עכשוויות ועתידיות וחתירה להטמעתן במשרדי הממשלה.
יובהר כי תפקידי התקשוב הממשלתי, כמפורט בסעיף זה, לא יחולו בכל הנוגע ל"גופים מיוחדים", כהגדרתם בהחלטת הממשלה מספר 3611 מיום 7.8.2011, למעט במקרים בהם צוין במפורש בהחלטה זו.
4. להטיל על מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בתיאום עם נציב שירות המדינה, להתאים את המבנה הארגוני של התקשוב הממשלתי לייעודו ותפקידיו האמורים, וזאת עד לתאריך 01.01.2015.
מטה התקשוב הממשלתי
5. לצורך מתן סמכויות, כלים ומשאבים בידי התקשוב הממשלתי למימוש תפקידיו –
א. להטיל על הממונה על התקשוב הממשלתי לפרסם הנחיות מקצועיות מחייבות בתחומי סמכותו למנהלי אגפי מערכות המידע במשרדי הממשלה ויחידות הסמך, בתיאום עם הרגולטורים הרלוונטיים לעניין ולאחר היוועצות במנהלי אגפי מערכות המידע, במידת הצורך.
ב. להנחות את נציב שירות המדינה להסדיר מתכונת אשר תביא לידי ביטוי את תפקידיו וסמכויותיו של הממונה על התקשוב בהליכי בחירת עובדי מדינה לתפקידי ליבה בתחום התקשוב (מנהל מערכות מידע ראשי, מנהל היישומים, מנהל טכנולוגיות, ומנהל אבטחת מידע באגפי מערכות מידע, ו/או תפקידים אחרים כפי שייקבעו מעת לעת) במשרדי הממשלה ויחידות הסמך.
ג. להנחות את החשבת הכללית והממונה על התקשוב הממשלתי להכין תכניות עבודה שנתיות משותפות בנושא רכש מרכזי בתחום פעילות התקשוב הממשלתי.
ד. להנחות את החשבת הכללית והממונה על התקשוב הממשלתי להסדיר את מעורבות הממונה על התקשוב הממשלתי או נציגו בתהליכי רכש, לרבות בוועדת המכרזים המרכזיים למחשוב וטכנולוגיה ובוועדת המשנה לנושא שירותי מחשוב.
ה. להנחות את החשבת הכללית להקים ועדת היגוי פיננסית לשירות התשלומים, בהשתתפות מנהל יחידת ממשל זמין ומנהל היישומים ביחידת ממשל זמין, אשר תגדיר את המדיניות לפעילות תשתית התשלומים המקוונים (התשתית שבאמצעותה מתבצעת גביית תשלומים מקוונת מהציבור).
ו. להנחות את מנהלי אגפי מערכות המידע במשרדי הממשלה ויחידות הסמך להעביר לממונה על התקשוב הממשלתי נתונים ומידע בהתאם להנחיות שיפרסם.
ז. להנחות את מנכ"לי המשרדים ומנהלי אגפי מערכות המידע במשרדי הממשלה ויחידות הסמך להיוועץ בממונה על התקשוב הממשלתי ולפעול בשים לב לחוות דעתו (למעט לעניין מערכות כספיות):
א. לפני אישור תכנית עבודה שנתית של אגף מערכות מידע ותקצובה;
ב. לפני בקשת תוספות תקציביות משמעותיות, כפי שיקבע הממונה על התקשוב הממשלתי בהנחיותיו;
ג. לפני אישור פרויקטים ברמת מורכבות גדולה וסיכון פרויקטלי גבוה בתחום מערכות המידע, כפי שיוגדרו בהנחיות הממונה על התקשוב הממשלתי, בשיתוף עם מנהלי אגפי מערכות המידע במשרדים ויחידות הסמך.
הממונה על התקשוב הממשלתי יחווה דעתו בנושאים האמורים בתוך פרק זמן סביר.
ח. להנחות את מנכ"לי משרדי הממשלה ויחידות הסמך לבחון הקמת ועדת היגוי משרדית לתחום התקשוב, אשר תפעל לרתימת מערכות המידע וטכנולוגיות מתקדמות להשגת יעדי המשרד ושיפור תהליכי הליבה העסקיים בו, תוך דיון בתכנית העבודה של אגף מערכות המידע ועריכת מעקב שוטף אחר ביצועה (וזאת חלף הוועדות שנדרשו מכוח החלטת הממשלה מס' 1886 מיום 09.04.1997). סדרי עבודת הוועדות ייקבעו בהנחיות הממונה על התקשוב הממשלתי.
6. להטיל על הממונה על התקשוב הממשלתי למנות מנהל סיכוני תקשוב ראשי במטה התקשוב הממשלתי, ולהנחות את המנכ"לים של משרדי הממשלה ויחידות הסמך למנות אחראי לניהול סיכוני תקשוב ביחידותיהם.
לעניין זה "סיכון תקשוב" – חשיפת תשתיות התקשוב, תהליכי התקשוב ופרויקטי התקשוב לאירוע כשל אשר יגרום לפגיעה ביעדי הארגון, לפגיעה במידע, לפגיעה ברמת השירות או לאי עמידה בתקנים מחייבים.
תפקידי מנהל סיכוני תקשוב ראשי יהיו כדלקמן:
א. הנחייה מקצועית של מנהלי סיכוני התקשוב באגפי מערכות המידע וסיוע בהטמעת המתודולוגיה הממשלתית בתחום;
ב. סיוע למשרדי הממשלה ויחידות הסמך בהנעת סקרי סיכוני תקשוב וביישום תכניות להפחתתם, בין היתר, באמצעות שימוש בכלים הטכנולוגיים הממשלתיים ועריכת הכשרות והדרכות בתחום;
ג. ריכוז תמונת מצב ממשלתית בדבר סיכוני התקשוב וייזום פעילות רוחבית להפחתתה.
בכל הנוגע להיבטי הגנה בסייבר מנהל סיכוני התקשוב הראשי יונחה מקצועית על ידי היחידה להגנה בסייבר בממשלה.
7. להסדיר את תקצוב פעילותו השוטפת של התקשוב הממשלתי (תפעול, פורומים מקצועיים, הדרכות וקורסים, שירותי ייעוץ ותכנון אסטרטגי וכו'). לשם כך, יקצה משרד האוצר לבסיס תקציב התקשוב הממשלתי סך של 4.5 מלש"ח החל משנת 2015. משאבי כוח האדם הנדרשים לתמיכה בפעילות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה יסוכמו בעבודת מטה בין משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ואגף התקציבים, בתוך 30 יום. ככל שלא תושג הסכמה יובא העניין להכרעת מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"ל משרד האוצר.
יחידת ממשל זמין
8. לקבוע כי תפקידי יחידת ממשל זמין (E-Gov) יהיו כדלקמן:
א. ייזום, פיתוח ותפעול יישומים מרכזיים וייעודיים להנגשת המידע והשירותים הממשלתיים לציבור והפעלתם (Application Service Provider), לרבות התאמתם למכשירים ניידים (Mobile), ביניהם:
(1) פורטלי מידע פומבי מותאמים לקהלי יעד (פורטל השירותים והמידע הממשלתי Gov.il, פורטל אחוד לעסקים Business.gov.il, פורטל לילדים Kids.gov.il);
(2) פורטלי מידע אישי (MyGov, MyBuisnessGov);
(3) כלים לשיתוף ציבור מקוון ושיתוף מידע וידע בתוך הממשלה;
(4) מאגרי מידע פתוחים לציבור;
(5) שירותים מקוונים וערוצי הפצה (טפסים מקוונים, תשלומים מקוונים, עמדות לשירות עצמי, יישומים למכשירים ניידים, יישומים למערכות טלפוניה ממוחשבות ועוד);
(6) אמצעים להזדהות דיגיטלית.
ב. אספקת שירותים רוחביים מאובטחים למשרדי הממשלה (Internet Service Provider), ביניהם:
(1) שירותי גלישה;
(2) שירותי דואר אלקטרוני;
(3) אירוח יישומים.
9. לצורך מתן כלים ומשאבים בידי יחידת ממשל זמין למימוש תפקידיה –
א. במטרה לשפר את השירות הניתן למשרדי הממשלה ויחידות הסמך, להטיל על מנהל יחידת ממשל זמין לגבש טיוטת אמנת שירות (Service Level Agreement) לאספקת כלל שירותי ממשל זמין עד לתאריך 01.01.2015. טיוטת אמנת השירות תועבר להתייחסות מנהלי אגפי מערכות המידע במשרדי הממשלה ותיכנס לתוקף עד לסוף רבעון ראשון של שנת 2015.
ב. במטרה לשפר את ההגנה על המידע הממשלתי ולהביא להתייעלות וחיסכון, לקבוע כי כלל אתרי האינטרנט של משרדי הממשלה ויחידות הסמך יעברו להתארח בחוות השרתים הממשלתית עד לתאריך 01.03.2016.
תוקם ועדת חריגים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ובהשתתפות הממונה על התקשוב הממשלתי, ראש היחידה להגנה בסייבר בממשלה, הממונה על התקציבים והחשבת הכללית, אשר תוסמך להחריג משרדים מהאמור לעיל. הוועדה רשאית להנחות את הממונה על התקציבים להפחית מתקציב משרדים שלא יפעלו בהתאם לאמור או להנחיות הוועדה, סכום השווה להערכת עלות התפעול העצמי של השירות המדובר, בכפוף להוראות כל דין.
ג. במטרה לשפר את השירותים הממשלתיים לציבור, להטיל על מנהל יחידת ממשל זמין לבצע תכנית האצה להרחבת היקף השירותים המקוונים, עד למחצית שנת 2017, ולהנחות את מנכ"לי משרדי הממשלה להתאים את תכניות העבודה והקצאת המשאבים בתחום אגפי מערכות המידע לתכנית זו.
לשם יישום תכנית ההאצה יקצה משרד האוצר ליחידת ממשל זמין תקציב בסך 17.8 מלש"ח לשנת 2015, 22.4 מלש"ח לשנת 2016, 13.8 מלש"ח לשנת 2017 וכן תקציב שוטף בסך 9.6 מלש"ח החל משנת 2018 ואילך.
תכנית ההאצה תכלול:
(1) הסבת אתרי האינטרנט הממשלתיים העיקריים לאתרים מותאמים למכשירים ניידים (כ-30 אתרים);
(2) פריסת עמדות לשירות עצמי הכוללות שירותי ממשלה מגוונים ברחבי המדינה (תוספת של כ-100 עמדות);
(3) פיתוח יישום מרכזי להקמת אתרי אינטרנט ממשלתיים זמניים או ייחודים, מבוססי קוד פתוח;
(4) פיתוח יישום מרכזי לתהליכי שיתוף ציבור מקוונים (עריכת שולחנות עגולים וירטואליים, פורומים, קהילות ידע מקצועי, בלוגים וכו');
(5) פיתוח יישום מרכזי לאספקת שירותים טלפוניים אוטומטיים (Interactive Voice Response );
(6) פיתוח שירותים אישיים במסגרת פורטל המידע האישי (MyGov) כגון: תשלומי מסים, בעלות על רכב, נקודות בגין עבירות תעבורה, שינוי כתובת, שינוי מצב אישי וכו' (כ-20 שירותים).
לצורך כך, ממשל זמין יקצה משאבי פיתוח לצורך הקמת פלטפורמה מרכזית (פורטל MyGov), ניהול ההזדהות ופיתוח הממשק למשתמש (כ-60% מהיקף כל שירות), ומשרדי הממשלה ויחידות הסמך הבאים יפעלו לפיתוח שירות אישי אחד בכל אחת מהשנים 2016-2015, ויקצו משאבי פיתוח ממקורותיהם לצורך חשיפת מידע וביצוע אינטגרציה לפלטפורמה המרכזית (כ-40% מהיקף כל שירות): משרדי החינוך, הבריאות, הכלכלה, המשפטים, התחבורה והבטיחות בדרכים, ביטחון הפנים, העלייה והקליטה וכן רשות האוכלוסין וההגירה, ביטוח לאומי, רשות המסים ומשטרת ישראל.
(7) הפיכת טפסי נייר לטפסים מקוונים (כ-300 טפסים), בכפוף לבחינה פרטנית של התאמת כל טופס להנגשה מקוונת.
לצורך כך ממשל זמין יקצה 30% מהיקף עלות הפיתוח ממקורותיו, ומשרדי הממשלה יקצו לממשל זמין ממקורותיהם תקציב בהיקף 70% מעלות הפיתוח, כדלקמן:
משרדים ורשויות מוטי שירות (משרדי הבריאות, המשפטים, הבינוי והשיכון, החינוך, החקלאות ופיתוח הכפר, הכלכלה, הרווחה והשירותים החברתיים, התחבורה והבטיחות בדרכים, העלייה והקליטה, ביטחון הפנים, הגנת הסביבה, רשות האוכלוסין וההגירה, הביטוח הלאומי, רשות המסים ורשות מקרקעי ישראל) יפעלו להנגשת 15 טפסים בשנים 2016-2015, ויקצו לשם כך 300 אלש"ח ממקורותיהם.
משרדי מטה וגופים מוטי מידע (משרדי ראש הממשלה, האוצר, המדע, הטכנולוגיה והחלל, החוץ, התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, שירותי דת, הפנים, התרבות והספורט, בנק ישראל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המרכז למיפוי ישראל, הרשות הממשלתית למים וביוב, הנהלת בתי המשפט, בתי הדין הרבניים ומשטרת ישראל) יפעלו להנגשת 5 טפסים בשנים 2016-2015, ויקצו לשם כך 100 אלש"ח ממקורותיהם.
ד. במטרה לאפשר מתן שירותים נוספים בעתיד, להטיל על מנהל יחידת ממשל זמין להקים ולמסד את התשתיות הבאות:
(1) תשתית הזדהות אחודה לקבלת שירותים ממשלתיים, בתיאום עם ראש המטה הקיברנטי הלאומי, ראש רמו"ט והממונה על היישומים הביומטריים ובכפוף לשיקולי הגנת פרטיות והגנת מידע;
(2) רשת תקשורת להעברת נתונים בין גופים עסקיים למשרדי הממשלה (G2B) כגון: העברת ערבות בנקאית אלקטרונית במכרזים, משכונות וכו', בתיאום עם משרד המשפטים והמפקח על הבנקים.
לשם הקמת תשתיות אלו יקצה משרד האוצר לממשל זמין תקציב בסך 6 מלש"ח לשנת 2015, 6.5 מלש"ח לשנת 2016 וכן תקציב שוטף בסך 2.5 מלש"ח לשנת 2017 ואילך.
ה. להטיל על הממונה על התקשוב הממשלתי להסדיר, בהסכמת הממונה על התקציבים והחשבת הכללית ונציג משרד ראש הממשלה, את מודל התקצוב והגבייה ליחידת ממשל זמין, לא יאוחר מיום 01.01.2015.
ו. בהתייחס לתפקידים האמורים בסעיף 13, להטיל על הממונה על התקשוב הממשלתי, בשיתוף הממונה על התקציבים, החשבת הכללית ונציג משרד ראש הממשלה, להסדיר את מודל הפיתוח והתפעול של פעילויות ממשל זמין (ביצוע באמצעות ממשל זמין, משרדי הממשלה או מיקור חוץ) לא יאוחר מיום 01.01.2015.
10. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2985 מיום 14.03.2011 בדבר שימוש במידע הממשלתי, עיבודו מחדש ופיתוחו על ידי הציבור ולטובת הציבור והחלטת הממשלה מס' 4515 מיום 01.04.2012 בדבר הצטרפות ליוזמה הבינ"ל לממשל פתוח, ומתוך הבנה כי באמצעות הנגשה של מאגרי מידע ניתן ליצור פלטפורמה לפיתוח מיזמים חדשים אשר עשויים להקל את הנטל הבירוקרטי, להעניק לאזרח שירות יעיל ונוח ולהוריד את יוקר המחיה, ולצידה, ההבנה כי הנגשה ושיתוף של מאגרי מידע הכוללים מידע אישי עלולה לפגוע בפרטיותם של נושאי המידע במאגרים אלה –
א. להקים צוות בין משרדי לקביעת מדיניות בעניין הנגשת מידע ומאגרי מידע לציבור, בראשות הממונה על התקשוב הממשלתי ובהשתתפות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (חקיקה), הממונה על התקציבים, ראש מטה "ישראל דיגיטלית", ראש היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים, סמנכ"ל ממשל וחברה במשרד ראש הממשלה, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, ראש רמו"ט וראש המטה הקיברנטי הלאומי, או נציגים בכירים מטעמם. נציגי משרדים בעלי מאגרי מידע שלהם ערך לציבור יזומנו לדיוני הצוות, ביניהם: משרד הבינוי והשיכון, משרד הבריאות, משרד החינוך, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד הכלכלה, משרד הפנים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, רשות המסים, הביטוח הלאומי והמרכז למיפוי ישראל. לעניין סוגיות קניין רוחני, יזומן נציג החשבת הכללית.
ב. על יסוד בחינת השיקולים הנוגדים המנויים בסעיף 10 שלעיל, הצוות יביא לאישור ועדת השרים לתקשוב, שיפור השירות הממשלתי לציבור וממשל פתוח, שהקמתה תובא לאישור הממשלה כמפורט בסעיף 24 (להלן: "ועדת השרים"), לא יאוחר מסוף רבעון ראשון של שנת 2015:
(1) מדיניות בדבר הנגשת מאגרי מידע לציבור, הן בפן הטכנולוגי (לרבות סטנדרטים טכנולוגיים להנגשת המידע וממשקי תכנות יישומים (API)), הן בפן המשפטי (לרבות בחינת מידת הפגיעה בפרטיותם של נושאי המידע במאגרים אלה, וכן בחינת כל היבטי הגנה על מידע אישי בהתאם להוראות כל דין, היקף ומתכונת המידע שיונגש, אופן השימוש במאגר, רישיונות לשימוש במידע, היבטי קניין רוחני וכו').
(2) המלצה בדבר עשרת המאגרים שיונגשו בשנת 2015 על בסיס מיפוי שיוצג לו (כאמור בסעיף ג(1) שלהלן) ועל בסיס המדיניות שתיקבע (כאמור בסעיף ב(1) שלעיל).
(3) מתווה לעריכת תחרויות לפיתוח אפליקציות העושות שימוש במאגרי המידע שיונגשו ואלו הקיימים היום, ומשפרות שירותים הניתנים לציבור, תוך היוועצות בחשבת הכללית והתחשבות בהיבטי קניין רוחני הקשורים לעניין.
הצוות יפעל במשך שלוש שנים ויביא לאישור ועדת השרים את רשימת המאגרים שיונגשו בשנים 2017-2016, לא יאוחר מסוף הרבעון הראשון בכל שנה.
ג. להטיל על הממונה על התקשוב הממשלתי:
(1) למפות, בתיאום עם הממונים על העמדת מידע לרשות הציבור במשרדים, מנהלי אגפי מערכות המידע במשרדים ונציג רמו"ט, ותוך היוועצות עם ארגוני חברה אזרחית העוסקים בתחומי שקיפות והנגשת מידע לציבור, עד חמישה מאגרים בעלי הערך המשמעותי ביותר לציבור בכל אחד ממשרדי הממשלה (על יחידות הסמך שבהם), ולהציגם לצוות הבין משרדי, בתוך 90 יום.
(2) להתאים את הפלטפורמה הטכנולוגית המרכזית להנגשת מידע (Data.gov.il) להנגשת מאגרים בהתאם לסטנדרטים שייקבעו.
(3) להנחות את המשרדים בהנגשת המאגרים שיקבע הצוות הבין משרדי.
ד. לצורך התאמת הפלטפורמה יקצה התקשוב הממשלתי תקציב בסך 3.1 מלש"ח לשנת 2015 ממקורותיו. תקצוב רשימת המאגרים להנגשה שתאשר ועדת השרים בכל אחת מהשנים 2017-2015 יסוכם בין הממונה על התקשוב והממונה על התקציבים, בהתאם לצרכים ולתכניות עבודה מפורטות שיוצגו ולביצוע בפועל.
ה. להטיל על שרת המשפטים לקדם תיקוני חקיקה להנגשת המאגרים, ככל שיידרשו, בעקבות המדיניות שעליה ימליץ הצוות הבין משרדי.
ו. הצוות האמור יפעל במקביל לוועדת ההיגוי הבין-משרדית לשיפור מסד הנתונים הממשלתי אודות שוק הנדל"ן שקמה מתוקף החלטת הממשלה מס' 374(דר/10) מיום 12.06.2013, אשר תמשיך את פעילותה בתחום שוק הנדל"ן. סעיף 1 להחלטה האמורה יתוקן כך שלוועדת ההיגוי יתווסף נציג משרד המשפטים. בהמשך לסעיף 3 להחלטה זו, ייבחנו במהלך שנת 2015, לכל הפחות, המאגרים הבאים:
(1) מאגר עסקאות הנדל"ן של רשות המסים;
(2) מאגר נתוני הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, הכולל שכבת מחירי נדל"ן מבוססת מפת GIS;
(3) שכבות המידע הגאוגרפי של מרכז מיפוי ישראל;
(4) מאגר התכניות הממוחשבות שהוגשו באופן מקוון בהתאם לנוהל מבנה אחיד לתוכניות (מבא"ת) של מינהל התכנון במשרד הפנים;
(5) מאגר מערכת המעקב והבקרה של משרד הפנים.
היחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור
11. לקבוע כי היחידה להפחתת הנטל הבירוקרטי ושיפור השירות הממשלתי לציבור תיקרא היחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור ותפעל בכפיפות לממונה על התקשוב הממשלתי, בתיאום עם סמנכ"ל ממשל וחברה במשרד ראש הממשלה.
12. לקבוע כי ייעוד היחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור יהיה כדלקמן: היחידה תשמש מרכז ידע ויועץ מקצועי בתחום שירות הלקוחות, תפעל להעלאת איכות השירות הניתן לציבור ותוביל את תפיסת השירות של "הלקוח במרכז".
13. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2201 מיום 08.08.2010, לקבוע כי תפקידי היחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור יהיו כדלקמן:
א. קביעת מדיניות בתחום השירות, גיבוש סטנדרטים למתן שירות וביצוע בקרה על הטמעתם.
ב. מדידת איכות השירות הממשלתי לציבור ופרסום דו"ח שנתי.
ג. שימוש מרכז ידע מקצועי בתחום השירות, ושיפור מיומנויות השירות של עובדי השירות הממשלתי.
ד. פישוט וייעול תהליכים המשפיעים על מתן השירות לציבור, בדגש על סיוע למשרדים בייעול תהליכים פנים משרדיים והובלת פרויקטים לשיפור תהליכים חוצי משרדים, תוך אפיון הצרכים לשילוב טכנולוגיות מתקדמות.
ה. זיהוי מגמות בתחום השירות וחתירה להטמעתן במשרדי הממשלה.
ו. לפעול להפחתת הנטל הבירוקרטי, לרבות באמצעות שיפור העברת מידע ושיתופו בין משרדי ממשלה ויחידות סמך, תוך בחינת כל ההיבטים הנוגעים להגנה על מידע אישי ובכפוף לכל דין.
ז. להפעיל מענה ממשלתי מרכזי למסירת מידע לציבור על שירותי הממשלה השונים.
14. לצורך מתן כלים ומשאבים בידי היחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור ליישום
תפקידיה –
א. להנחות את נציב שירות המדינה, בתיאום עם מנהלת היחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור והממונה על התקציבים, לבצע עבודת מטה רוחבית להגדרת נושא משרה במשרדי הממשלה ויחידות הסמך אשר יופקד על תחום שירות הלקוחות, תוך הבחנה בין יחידות המספקות שירות בהיקף נרחב ליחידות המספקות שירות בהיקף מצומצם ביחס לדרגת נושא המשרה והיקף המשרה (מלאה או חלקית). מסקנות עבודת המטה יובאו לוועדת השרים לא יאוחר מסוף רבעון ראשון של שנת 2015.
ב. להקים ועדה בין-משרדית לגיבוש המלצות בדבר סטנדרטים מחייבים למשרדי הממשלה ויחידות הסמך לעניין אופן אספקת שירותים לציבור, וצעדים ליישומם (לרבות שינויי חקיקה במידת הצורך), תוך התייחסות לתחומים הבאים:
(1) ערוצי השירות השונים, ובכלל זה בטלפון, באינטרנט ובעמדות השירות;
(2) זמני המתנה לקבלת השירותים;
(3) הצגת המידע והנגשתו (לרבות באמצעות מדיה חברתית);
(4) מדידת רמת השירות הניתן ושביעות רצון מקבלי השירותים;
(5) הכשרת נותני שירותים בנוגע למיומנויות שירות;
(6) מאפייני מפגש השירות בערוצים השונים (לרבות מיקום, שעות ושפות);
(7) ניהול פניות ופונים;
(8) לוח זמנים מדורג לכניסת הסטנדרטים לתוקף.
הסטנדרטים והצעדים ליישומם יובאו לאישור ועדת השרים עד סוף רבעון ראשון של שנת 2015.
בראשות הוועדה תעמוד מנהלת היחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור וחבריה יהיו מנהל יחידת ממשל זמין, סמנכ"ל ממשל וחברה במשרד ראש הממשלה, מנכ"לית משרד המשפטים, מנכ"ל משרד הכלכלה, מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מנהל רשות המסים, מנהל רשות האוכלוסין וההגירה, מנכ"ל המשרד לשירותי דת, מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מפכ"ל משטרת ישראל, הממונה על היישומים הביומטריים, הממונה על התקציבים, החשבת הכללית וסגן נציב שירות המדינה לאיכות ומצוינות, או נציג בכיר מטעמם.
הוועדה הבין-משרדית תבחר משרדים או יחידות סמך אשר יהיו הראשונים להטמיע את הסטנדרטים שייקבעו בשנת 2015.
היחידה לשיפור השירות תסייע למשרדים שייבחרו בתהליך הטמעת הסטנדרטים. תקצוב הטמעת הסטנדרטים במשרדים יסוכם בין משרד ראש הממשלה למשרד האוצר עם הבאת הסטנדרטים המחייבים לאישור ועדת השרים, ובהתאם לתכניות מפורטות שיגבשו המשרדים והיחידה לשיפור השירות.
ג. להנחות את מנכ"לי משרדי הממשלה ומנהלי יחידות הסמך לקבוע בתכניות העבודה לשנת 2015 יעד לשיפור השירות לציבור ולהכין אמנת שירות משרדית כמשימה הנגזרת מיעד זה, עד סוף שנת 2015. היחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור תלווה את משרדי הממשלה בתהליך הכנת אמנות השירות, ותסייע להם בתקצוב פעילות זו, בהתאם לתכניות מפורטות שיגבשו. אמנות השירות תפורסמנה לציבור. לצורך סיוע למשרדים בגיבוש אמנות השירות והטמעתן, משרד האוצר יקצה ליחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור תקציב חד פעמי בסך 2 מלש"ח לשנת 2015 ו-1 מלש"ח לשנת 2016.
ד. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2201 מיום 08.08.2010,
(להלן – החלטת הממשלה מס' 2201) להטיל על היחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור להקים מענה ממשלתי מרכזי שבו יימסר לציבור מידע על שירותי הממשלה השונים וערוצי השירות השונים לקבלתם, תוך עידוד השימוש בשירות עצמי. המענה יינתן בשפות שונות, באמצעות מוקד טלפוני ואתר אינטרנט, תוך הנגשת השירות לבעלי מוגבלות. פעילות המענה הממשלתי המרכזי תתואם עם מוקדי המידע במשרדים. לצורך כך יקצה משרד האוצר ליחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור תקנים לשנים 2017-2015 בהתאם לסיכום עם משרד ראש הממשלה. כמו כן יקצה משרד האוצר ליחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור תקציב בסך 0.5 מלש"ח לשנת 2015, הרשאה להתחייב בסך 28 מלש"ח בשנת 2015, בהתאם לפריסה שתוסכם עם משרד ראש הממשלה ולביצוע בפועל וכן 16 מלש"ח לשנת 2017 ואילך.
ה. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2201 להטיל על היחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור להרחיב את מדידת איכות השירות כך שתכלול את כלל משרדי הממשלה ויחידות הסמך המרכזיות המספקות שירות לציבור, ולהנחות את מנכ"לי המשרדים והיחידות האמורות לבצע את ההיערכות הנדרשת לביצוע מדידה זו.
ו. להסדיר את תקצוב פעילותה השוטפת של היחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור (מדידה, הטמעה, הכשרה והדרכה). לשם כך, יקצה משרד האוצר לבסיס תקציב היחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור תקציב בסך 2.4 מלש"ח לשנת 2015, 1.8 מלש"ח לשנת 2016 ו-4.2 מלש"ח לשנת 2017 ואילך.
15. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2201 והחלטת ממשלה מס' 4288 מיום 19.02.2012 בדבר שיפור השירות הממשלתי לציבור ובמטרה להפחית את הנטל הבירוקרטי ולייעל את העבודה הבין-משרדית:
א. להקים צוות לשיפור העברת מידע בין משרדים ויחידות סמך בראשות מנהלת היחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור ובהשתתפות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (חקיקה) או נציגה, ראש רמו"ט או נציגו, נציג הממונה על התקציבים, נציג החשבת הכללית, נציג ממשל זמין, נציג המועצה הלאומית לכלכלה, נציג רשות האוכלוסין וההגירה, נציג רשות המסים, נציג הביטוח הלאומי, נציג משרד הכלכלה, נציג משרד הבריאות, נציג משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, נציג המשרד לביטחון הפנים, נציג הנהלת בתי המשפט, נציג משרד הפנים ונציג מרכז השלטון המקומי.
ב. על יסוד בחינת הקלת הנטל הבירוקרטי והענקת שירות יעיל לאזרח למול מידת הפגיעה בפרטיות הכרוכה בהעברת מידע, הצוות יגבש המלצות אשר יוצגו לוועדת השרים עד סוף רבעון שני של שנת 2015, בתחומים הבאים:
(1) סטנדרטים ונהלים לפעולת הוועדות להעברת מידע הפועלות לפי חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, לרבות: זמני מענה, דרכי בקרה על פעולת הוועדות ואופן הפיקוח עליהן, רמת אבטחת המידע הנדרשת בהתאם לסוג המידע והגנת הפרטיות, סטנדרטים טכנולוגיים לשיתוף המידע וממשקי תכנות יישומים (API), אופן גביית תשלום בגין העברות המידע בין הגופים ותיקוני חקיקה נדרשים;
(2) הגדרת דרישות למערכת מידע רוחבית לניהול עבודת ועדות העברת המידע;
(3) מדיניות לטווח הבינוני והרחוק בדבר קבלת מידע מאזרחים פעם אחת בלבד ושיתופו בין משרדים ויחידות סמך (לרבות מתן אפשרות לאזרח למסירת ייפוי כוח לקבלת מידע הנדרש לטיפול בפנייתו), וכן מתווה ליישומה, תוך התייחסות לתשתיות טכנולוגיות, תיקוני חקיקה ותקציבים נדרשים, והכל בכפוף לשיקולי הגנת פרטיות והגנת מידע.
אין באמור כדי לפגוע בשיקול הדעת הפרטני של הגופים המוסמכים בנוגע להעברת מידע על פי כל דין.
ג. להטיל על משרד המשפטים לקדם תיקוני חקיקה ככל שהדבר יידרש, בעקבות המלצות הצוות.
ממשל פתוח
16. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 4515 מיום 01.04.2012 ובמסגרת מחויבות ממשלת ישראל לשותפות הבינלאומית לממשל פתוח, להמשיך ולפעול לקידום מדיניות ממשל פתוח בהתבסס על ארבעת עקרונותיו: שקיפות ודיווחיות, שיתוף ציבור בתהליכי קבלת החלטות, אחריותיות (Accountability) ויישום טכנולוגיות חדשניות, תוך תיאום בין משרדי הממשלה ויחידות הסמך. לצורך כך:
א. לתקן את החלטת הממשלה מס' 4515 כך ששר התקשורת יעמוד בראש "הפורום הישראלי לממשל פתוח", יפעל ליישום מדיניות ממשל פתוח, ליישום התחייבויותיה הבינלאומיות של ממשלת ישראל בתחום זה וייצג את ממשלת ישראל אל מול השותפות הבינ"ל לממשל פתוח.
ב. להטיל על הממונה על התקשוב הממשלתי לרכז את פעילות ממשל פתוח ולתאם את עבודת גופי המטה בתחומי ממשל פתוח: יחידת ממשל זמין בתקשוב הממשלתי, היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים, אגף ממשל וחברה במשרד ראש הממשלה והיחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור. הממונה על התקשוב הממשלתי יגבש את תכנית הפעולה הלאומית לקידום ממשל פתוח לשנים 2017-2015, בתיאום עם גורמי המטה האמורים ובהיוועצות עם הפורום הישראלי לממשל פתוח, ויביאה לאישור ועדת השרים בהתאם למועדים המתחייבים מדרישות השותפות הבינ"ל.
לשם כך, יקצה משרד האוצר לתקשוב הממשלתי תקציב בסך 0.5 מלש"ח לשנת 2015 ואילך.
קידום המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית"
17. לתקן את החלטת הממשלה מס' 1046 מיום 15.12.2013 בדבר המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית" כך שיתווסף לסעיף "נדבכים רוחביים למיזם ישראל דיגיטלית" סעיף קטן 4(ז) כדלקמן:
"להטיל על הממונה על התקשוב הממשלתי להמשיך ולקדם אלמנטים מרכזיים למימוש המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית", לרבות: פיתוח אמצעים מקוונים לאזרחים ועסקים, דיגיטציה של שירותים ממשלתיים, פלטפורמות לשיתוף מידע וידע ממשלתי ושירותי "מחשוב ענן"."
18. לצורך קידום המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית" בתחומי ממשל זמין (E-Gov) ותשתיות טכנולוגיות רוחביות:
א. לפעול להעברת תשתיות התקשוב של משרדי הממשלה ויחידות הסמך למודל "מחשוב ענן", אשר יאפשר גישה מקוונת לתשתיות, פלטפורמות ויישומים ותשלום על פי השימוש בהם. לשם כך, להטיל על התקשוב הממשלתי בתיאום עם ראש המטה הקיברנטי הלאומי ובהתייעצות עם ראש רמו"ט ומנהלי אגפי מערכות המידע במשרדים, להכין תכנית למעבר למודל "מחשוב ענן" ולהציגה לוועדת השרים עד סוף רבעון ראשון של שנת 2015.
ב. לפעול להקמת רשת פנים ממשלתית אשר תאפשר מתן שירותי תקשוב רוחביים ותביא לייעול וחיסכון ביחס לרשתות הקיימות היום. לשם כך, להטיל על התקשוב הממשלתי להכין תכנית מפורטת ולהציגה לוועדת השרים עד סוף רבעון ראשון של שנת 2015.
לצורך תכנון מפורט של העברת תשתיות התקשוב למודל "מחשוב ענן" ושל הקמת הרשת הפנים ממשלתית, יקצה משרד האוצר לתקשוב הממשלתי תקציב חד פעמי בסך 2.6 מלש"ח לשנת 2015 וכן תקציב בסך 1 מלש"ח לשנת 2016.
ג. להקים אתר אחוד לכלל משרדי הממשלה, אשר יפותח מתוך תפיסה הממקמת את צרכי המשתמש במרכז וינגיש את המידע הממשלתי לציבור בצורה נוחה ופשוטה, בדומה למודל הבריטי Gov.uk.
לשם כך, להטיל על התקשוב הממשלתי, בתיאום עם ראש מטה "ישראל דיגיטלית", לגבש תכנית מפורטת לביצוע האתר האחוד, תוך ביצוע תהליך שיתוף ציבור, ולהציגה בפני ועדת היגוי למיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית" לא יאוחר מסוף חציון ראשון של שנת 2015. גרסה ראשונה של האתר האחוד תעלה לאוויר עד מחצית שנת 2016.
בהתאם, יקצה משרד האוצר לתקשוב הממשלתי תקציב חד פעמי בסך 3.6 מלש"ח לשנת 2015, 22.9 מלש"ח לשנת 2016, 18 מלש"ח לשנת 2017, וכן תקציב בסך 14.6 מלש"ח לשנת 2018 ואילך.
ד. להפוך את השירותים הממשלתיים השימושיים ביותר לציבור לדיגיטליים עד לשנת 2019. לשם כך, להטיל על יחידת ממשל זמין והיחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור למפות את כלל השירותים הממשלתיים, לדרגם על פי מידת השימוש בהם (נפח פעילות) וקריטריונים נוספים (כדוגמת שירותים רב-שלביים או בין משרדיים, מידת הפחתת נטל בירוקרטי, היקף ההחזר על ההשקעה, חיוב בהתייצבות לשם קבלת השירות וכו') שיקבעו בתיאום עם ראש מטה "ישראל דיגיטלית", ולגבש תכנית מפורטת לדיגיטציה של השירותים השימושיים ביותר. התכנית תוצג לוועדת היגוי למיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית" עד לסוף שנת 2015. בהתאם, יקצה משרד האוצר לתקשוב הממשלתי תקציב חד פעמי בסך 1.6 מלש"ח לשנת 2015. תקציב התכנית לשנת 2016 ואילך יסוכם בין משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר עם הצגת התכנית המפורטת לוועדת ההיגוי.
תקצוב ביצוע הפרויקטים "מחשוב ענן", רשת פנים ממשלתית ודיגיטציה של שירותים ממשלתיים (האמורים בסעיפים א', ב' ו-ד' שלעיל), לאחר השלמת שלב התכנון, וכן תקצוב העלות השוטפת (משנת 2018 ואילך) של פרויקט האתר האחוד (האמור בסעיף ג') יותנה במימוש החיסכון הצפוי בתקציבי אגפי מערכות המידע עם המעבר למודל "מחשוב ענן". היקף החיסכון ייקבע, לאחר השלמת התכנון המפורט, ע"י הממונה על התקציבים והממונה על התקשוב הממשלתי, בתיאום עם מנהלי אגפי מערכות המידע במשרדי הממשלה. הממונה על התקציבים יוסמך לאסוף עד מחצית מהיקף החיסכון שייקבע מתקציבי אגפי מערכות המידע במשרדים, וזאת שנה לאחר מועד מעבר המשרדים למודל "מחשוב ענן", כפי שייקבע בתכנון המפורט.
19. לתקן את החלטת הממשלה מס' 1046 מיום 15.12.2013 כך שיתווסף לסעיף "נדבכים רוחביים למיזם ישראל דיגיטלית" סעיף קטן 4(ח) כדלקמן:
להטיל על נציב שירות המדינה, בתיאום עם הממונה על התקשוב הממשלתי, ראש מטה "ישראל דיגיטלית" והממונה על התקציבים, לגבש המלצות בדבר פיתוח ההון האנושי בשירות המדינה ורתימת הון אנושי ייחודי מהמגזר הפרטי, לטובת קידום חדשנות במגזר הציבורי ומימוש מטרות המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית", תוך התייחסות לתחומים הבאים:
(1) יצירת סביבה תומכת לקהילת מפתחים מהמגזר הפרטי ("Hub") לפיתוח מענים לאתגרי המגזר הציבורי בנושאים מרכזיים שייקבעו מידי שנה, תוך נגישות למידע ולנושאי משרה בשירות המדינה הרלוונטיים לעניין;
(2) קליטה או השאלה של בעלי מקצועות טכנולוגיים מבוקשים במגזר הפרטי לשירות המדינה לתקופה מוגבלת ו/או עבור פרויקטים ספציפיים;
(3) גיבוש תכנית עתודה לשירות המדינה בתחומי דיגיטציה ותקשוב.
ההמלצות יובאו לוועדת ההיגוי של המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית" בתוך 90 יום.
20. לצורך קידום המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית" בתחום פיתוח הון אנושי לנושאי תקשוב ודיגיטציה, להנחות את ראש מטה "ישראל דיגיטלית" והממונה על התקשוב הממשלתי, בתיאום עם נציב שירות המדינה ונציג אגף תקציבים, לבנות תכנית הכשרה שנתית למובילים דיגיטליים מתוך שירות המדינה, שתחל בשנת 2015. לצורך בניית תכנית זו ויישומה יקצה משרד האוצר למטה "ישראל דיגיטלית" תקציב חד פעמי בסך 2 מלש"ח לשנת 2015, 2.4 מלש"ח לשנת 2016 ו- 2.4 מלש"ח לשנת 2017.
21. לתקן את החלטת הממשלה מס' 1046 כך שיתווסף לסעיף "נדבכים רוחביים למיזם ישראל דיגיטלית" סעיף קטן 4(ט) כדלקמן:
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 4510 מיום 01.04.2014, הממונה על היישומים הביומטריים יוביל את התוויית מדיניות ההזדהות הנחוצה למימוש המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית" ויישומה, בהתייעצות עם ראש המטה הקיברנטי הלאומי, הממונה על התקשוב הממשלתי, ראש רמו"ט, ראש רשות האוכלוסין וההגירה וראש רא"מ בשירות הביטחון הכללי. מדיניות ההזדהות כאמור לעיל תהיה תואמת למדיניות המטה הקיברנטי הלאומי בנושא ההגנה על מרחב הסייבר בישראל.
ביטול החלטות ממשלה קודמות
22. לבטל את החלטת הממשלה מס' 1886 מיום 09.04.1997 בדבר ועדות היגוי למחשוב, החלטת הממשלה מס' 3058 מיום 27.03.2011 בדבר הקמת יחידת מטה תקשוב ממשלתי במשרד האוצר, החלטת הממשלה מס' 1981 מיום 28.10.1991 בדבר נוהל אחיד לפיתוח ותחזוקה של מערכות מידע בממשלה (נוהל מפת"ח), סעיף 7 להחלטת הממשלה מס' 1812 מיום 12.05.2002 בדבר ועדת ההיגוי למימוש פרויקט ממשל זמין, החלטת הממשלה מס' 4288 מיום 19.02.2012 בדבר הקמת ועדה להפחתת הנטל הבירוקרטי ושיפור השירות לציבור והחלטת הממשלה מס' 5111 מיום 20.09.2012 בדבר שינויים ביחידה להפחתת הנטל הבירוקרטי ושיפור השירות הממשלתי לציבור – תיקון החלטות ממשלה.
קניין רוחני, הגנה על פרטיות ושמירה על חובות סודיות – כללי
23. במסגרת יישום החלטה זו, על כל היבטיה, יתנו כלל הגורמים הנוגעים בדבר את דעתם להיבטי קניין רוחני הכרוכים ביישומה לשם קידום מטרות ההחלטה, לרבות לזכויות הקניין הרוחני במיזמי חדשנות ולחלוקתן ולהיבטים הכרוכים בהנגשה ובשיתוף של מידע ושל מאגרי מידע; כמו כן, יתחשבו הגורמים הרלבנטיים בזכות לפרטיות ובעקרונות של הגנת מידע אישי והגנת הפרטיות וכן בחובות הסודיות המיוחדות המוטלות על רשות המסים לפי כל דין.
תוקף ההחלטה
24. החלטה זו תיכנס לתוקף לאחר אישור הממשלה את העברת שטח הפעולה של יחידת מטה התקשוב הממשלתי (לרבות פרויקט ממשל זמין והיחידה להפחתת הנטל הבירוקרטי ושיפור השירות הממשלתי לציבור ולמעט פרויקט מרכב"ה) ממשרד האוצר אל משרד ראש הממשלה בהתאם לסעיף 31(ד) לחוק יסוד: הממשלה, והקמת ועדת שרים לתקשוב, שיפור השירות הממשלתי לציבור וממשל פתוח.
בהמשך להחלטות ממשלה קודמות בדבר יעילות וחיסכון בעבודת משרדי הממשלה, החלטת הממשלה קובעת לקדם את המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית" ולקבוע מסלול סיוע למיזמי חדשנות במגזר הציבורי. הוטל על המנהל הכללי של משרד הכלכלה לקבוע הוראות להפעלת מסלול סיוע שמטרתו לסייע למיזמים המציעים שיפור במגזר הציבורי באמצעות טכנולוגיות חדשניות כמפורט בהחלטה. לשם יישום הסיוע, על משרד האוצר להקצות תקציב בהיקף שיסוכם בין הממונה על התקציבים והמדען הראשי במשרד הכלכלה בתוך 30 יום מיום ההחלטה.
עוד הוחלט להרחיב את תחומי הפעילות של התקשוב הממשלתי לקידום חדשנות טכנולוגית במשרדי הממשלה בהתאם להנחיות המפורטות בהחלטה. הוטל על מנהל יחידת ממשל לבצע תכנית האצה להרחבת היקף השירותים המקוונים עד למחצית שנת 2017, לשם יישום התכנית יקצה משרד האוצר תקציב בסך של 63.6 מלש"ח בין השנים 2015 עד 2018 ואילך.
ההחלטה תכנס לתוקף לאחר אישור הממשלה את העברת מטה התקשוב ממשרד האוצר למשרד ראש הממשלה.