מה הוחלט?
בהתאם לסעיף 41(ב) לחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז–1977 (להלן – החוק), להצעת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ושר האוצר ובהמשך להחלטת הממשלה מספר 510 מיום 08.11.2020 (להלן – החלטה 510), כפי שתוקנה בהחלטת הממשלה מס' 1028 מיום 27.01.2022 (להלן – החלטה 1028), לאשר לרשות שדות התעופה (להלן – הרשות) להנפיק איגרות חוב למשקיעים מוסדיים (להלן – איגרות החוב) בהיקף כולל שלא יעלה על 2.5 מיליארד ש"ח, כך שבמצטבר סך המלוות שתקבל הרשות לפי סעיף 41(ב) לחוק לא יעלו על 2.5 מיליארד ש"ח, וזאת לצורך הקטנת מסגרת האשראי שקיבלה הרשות בהתאם להחלטה 510 כפי שתוקנה בהחלטה 1028.
1. תנאי הקצאת מסגרות האשראי בפועל ייקבעו בהתאם להוראות החלטה 510.
שיעורי הריבית של איגרות החוב או המחיר ליחידת איגרות חוב (עם ריבית נקובה קבועה מראש כפי שתיקבע על ידי הרשות כחלק מתנאי איגרות החוב) ייקבעו בהתאם לתוצאות הליך תיחור, אשר יתנהל בין גופים מוסדיים, כהגדרתם בחוק ניירות ערך, התשנ"ט-1999. איגרות החוב יירשמו למסחר במערכת רצף-מוסדיים של הבורסה לניירות ערך תל אביב בע"מ (להלן – הבורסה) עם אפשרות לרישומן ברשימה הראשית של הבורסה בתנאים כפי שייקבעו בתנאי איגרות החוב.
תנאי איגרות החוב, אשר יוצעו על ידי הרשות למשקיעים המוסדיים, יפורטו בשטר הנאמנות לאיגרות החוב ועיקריהם יהיו כדלקמן:
א. משך החיים הממוצע של אגרות החוב (להלן – מח"מ האג"ח) – יהיה בין 6 ל-9 שנים בהתאם לסדרה הרלוונטית. ככל שיונפקו מספר סדרות המגלמות לוחות סילוקין שונים, הרשות תהיה רשאית לקבוע בתנאי שטר הנאמנות סטייה עד 12 חודשים במונחי מח"מ האג"ח, לרבות על דרך קיצורה של התקופה המקורית. כאשר היקף הגיוס מכל סדרה ייקבע בהתאם לשיעורי הריבית ו/או המחיר ליחידה, לפי העניין, אשר יוצעו על ידי המשקיעים המוסדיים, במטרה לקבוע את מח"מ האג"ח האופטימלי ביותר עבור הרשות.
ב. קרן איגרות החוב והריבית בגינן תהיינה צמודות למדד המחירים לצרכן.
ג. הנפקת איגרות החוב תבוצע באמצעות סדרה אחת או יותר וכן בדרך של הרחבת סדרה קיימת והכול בתנאים זהים בהיקף מצטבר שלא יעלה על הסכום שאושר בהחלטה 1028. הרשות תהא רשאית בהתאם להוראות החלטה זו ועד לפקיעת הוראת השעה הקבועה בסעיף 41(ב) לחוק, להנפיק איגרות חוב נוספות מסדרות איגרות החוב הקיימות על דרך של הרחבת סדרה קיימת, שתנאיהן יהיו זהים לתנאי סדרות איגרות החוב שהנפיקה בעבר או להנפיק סדרות איגרות חוב חדשות בנוסף, הרשות על פי שיקול דעתה תהא רשאית עד לפקיעת הוראת השעה הקבועה בסעיף 41(ב) לחוק לבצע שיחלוף של איגרות חוב במסגרות אשראי ולהיפך.
ד. התנאים לפירעון מיידי של אגרות החוב יהיו כמקובל בהנפקות של איגרות חוב מסוג זה וכן תנאים הלקוחים מקודקס הרגולציה, המפורסם על ידי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר.
לעניין זה, "קודקס הרגולציה", משמעו, קודקס הרגולציה – עקרונות לניהול עסקים, שער 5, חלק 2 – הון מדידה וניהול סיכונים, פרק 4 – ניהול נכסי השקעה, שפורסם על ידי הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר ותחילתו ביום 1 במאי 2014, כפי שיהיה מעת לעת.
ה. הרשות תהיה רשאית לנהל משא ומתן עם הגופים המוסדיים על הוראות שטר הנאמנות. יצוין, כי העילות לפירעון מיידי של איגרות החוב יכול שיכללו תקופות ריפוי מסוגים שונים ובתקופות שונות כתלות בסוג העילה ואופיה, זאת בהתאם לתוצאות המו"מ שיתקיים מול הגופים המוסדיים על תנאי איגרות החוב. הרשות תהיה רשאית להתייחס לתקופות ריפוי אלו ולכלול אותם, בהתאם לתוצאות המו"מ כאמור, במסגרת תנאי שטר הנאמנות לאיגרות החוב וכן תהיה רשאית לנהל מו"מ עם הגופים המוסדיים על הוראות שטר הנאמנות ולשנותן ובלבד שהשינוי אינו מהותי או לחילופין מיטיב או מזכה את הרשות ואינו גורע מהחלטה זו ומהוראות כל דין.
2. בהתאם לסעיף 33 לחוק יסוד: הממשלה, הממשלה אוצלת את סמכותה לאשר את תנאי איגרות החוב לשרת התחבורה ולשר האוצר, ומסמיכה את שרת התחבורה לאצול את סמכותה לנציגי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ואת שר האוצר לאצול מסמכותו לנציגי משרד האוצר לאשר את התנאים הסופיים של איגרות החוב בהתאם להוראות סעיף 41(ב) לחוק ולעקרונות המפורטים בהחלטה זו.
3. החלטה זו מותנית בקבלת החלטת השרים בדבר מינוי רואה חשבון מבקר לרשות לפי סעיף 38ב לחוק.
הממשלה מחליטה על הרחבת קבלת מלוות לאור משבר נגיף הקורונה, עבור רשות שדות התעופה באמצעות אגרות חוב את פרטיהם ניתן למצוא בלשון החוק.