א. לתקן את החלטת הממשלה מספר 183 מיום 5.7.2020 (להלן – "החלטה 183") כלהלן:
1. במקום סעיף א' להחלטה 183 יבוא:
"א. לקבוע מכסה של עד 2,500 עובדי זרים לענף מוסדות סיעוד, שיגיעו מחו"ל במסגרת הסכם בילטראלי בין מדינת ישראל לבין מדינת המוצא של העובדים הזרים או הסדר יישום לענף זה מקום שקיים הסכם בילטראלי עם מדינת המוצא (להלן: "הסכם בילטראלי"), לצורך העסקתם ככוח עזר, שאינו בתפקיד של אח או אחות, ואשר יסייע לצוות הרפואי והסיעודי לפי החלוקה הבאה:
1. 1,750 היתרים יוקצו למוסדות סיעודיים בעלי רישיונות בתוקף כבית חולים מאת משרד הבריאות מכוח פקודת בריאות העם, 1940 המאפשרים הפעלת מחלקה סיעודית ו/או מחלקה לתשושי נפש (להלן – "מוסדות סיעוד בפיקוח משרד הבריאות"), אשר יקבלו היתרים לפי סעיף 1יג' לחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991 (להלן – "חוק עובדים זרים"), להעסקת עובדים אלו במחלקות האמורות ובמחלקות גריאטריות פעילות במוסדות סיעוד בפיקוח משרד הבריאות. 2
2. 250 היתרים יוקצו למעון שקיבל רישיון לפי סעיף 2 לחוק הפיקוח על מעונות, התשכ"ה-1965, שמטפל בזקן תשוש כהגדרתו בתקנות הפיקוח על מעונות (תנאי המגורים וטיפול בזקנים עצמאיים ותשושים במעונות לזקנים), התשס"א-2001 (להלן – "מוסדות סיעוד בפיקוח משרד הרווחה והביטחון החברתי")."
2. אחרי סעיף א' להחלטה 183יבוא:
"א1. לאחר סיום ההקצאה בפועל של 2,000 עובדים זרים כאמור בסעיף א', יוקם צוות הכולל נציגי משרד הבריאות, משרד האוצר, זרוע העבודה שבמשרד הכלכלה והתעשייה, משרד הרווחה והביטחון החברתי ורשות האוכלוסין וההגירה (להלן – "הצוות"), שיבחן את הצורך וההיתכנות להקצאה של עד 500 עובדים נוספים למוסדות סיעוד שבפיקוח משרד הבריאות ולמוסדות סיעוד שבפיקוח משרד הרווחה והביטחון החברתי, מתוכם ההקצאה למוסדות שבפיקוח משרד הרווחה והביטחון החברתי לא תעלה על 250 היתרים. עבודת הצוות תביא בחשבון, בין היתר, את ההשפעה על עובדים ישראלים בתחום זה לרבות המאמצים שנעשו לצורך הכשרתם וקידומם, בשים לב לסעיף י' בהחלטה זו. הצוות יגיש בתוך 90 ימים מיום הקמתו את המלצותיו לאישור הממשלה.
א2. בהמשך לאמור בסעיף א להחלטה זו, שרת הכלכלה והתעשייה תפרסם הודעה ברשומות על קבלת החלטת ממשלה זו שלפיה אושר לחלק היתרים למוסדות סיעוד שבפיקוח של משרד הרווחה וזאת בהתאם למועד תחילת תיקון תקנות עובדים זרים (פיקדון לעובדים זרים), התשפ"א–2020 על מוסדות סיעוד אלה."
3. במקום סעיף ג' להחלטה 183 יבוא:
"ג. להטיל על רשות האוכלוסין וההגירה לתקן את נוהל בדבר העסקת עובד זר ככוח עזר במוסדות סיעוד כאמור בסעיף א, שיאושר ויפורסם קודם למועד כניסתם לישראל של העובדים הזרים בהתאם להחלטה זו. המלצה מנומקת לעניין אמות המידה לחלוקת ההיתרים בין המוסדות האמורים שיגישו בקשות לקבלת היתרי תעסוקה תועבר על ידי משרד הבריאות, זרוע עבודה שבמשרד הכלכלה והתעשייה ומנהל אזרחים ותיקים שבמשרד הרווחה והביטחון החברתי להחלטת רשות האוכלוסין וההגירה. כמו כן, בעת יישום הנוהל, משרד הבריאות ומשרד הרווחה והביטחון החברתי יעבירו לרשות האוכלוסין המלצות לחלוקת היתרים מהמכסה לעניין מוסדות הסיעוד שבפיקוח משרד הבריאות והמוסדות שבפיקוח משרד הרווחה והביטחון החברתי אשר עמדו בתנאים לקבלת עובדים זרים ומספר מרבי של עובדים זרים לכל מוסד כאמור, בהתאם לאמות המידה לחלוקת ההיתרים המתפרסמות בנוהל רשות האוכלוסין וההגירה, המלצת כל משרד תתייחס למוסדות שתחת אחריותו".
4. אחרי סעיף ג' להחלטה 183 יבוא:
"ג1. בתום שישה חודשים מיום אישור ההחלטה הנוגעת לתיקון, ככל שלא תנוצל כל ההקצאה של 2,000 עובדים זרים כאמור בסעיף א' לעיל, משרד הרווחה והביטחון החברתי ומשרד הבריאות יעבירו לרשות האוכלוסין וההגירה המלצות בדבר ויסות וחלוקה בין מוסדות סיעוד שבפיקוח משרד הבריאות לבין מוסדות סיעוד שבפיקוח משרד הרווחה והביטחון החברתי של יתרת ההקצאה שלא נוצלה. יובהר, כי כל החלטה בדבר שינוי המכסות בין מוסדות הסיעוד על פי המלצות כאמור תחייב קבלת אישור הממשלה.
ג.2. מובהר כי ההקצאה הכוללת למוסדות סיעוד שבפיקוח משרד הרווחה לפי החלטה זו לא תעלה על 500 היתרים (לרבות ההקצאה לפי סעיפים א', א1 ו-ג1)."