מה הוחלט?
1. על מנת לתמוך בפעילות להתחדשות עירונית, להגדיל את היקף וקצב הפרויקטים המגיעים לכדי מימוש ולהאיץ תהליכים שיעודדו את פעילות ההתחדשות העירונית, ובהמשך לפעילות הממשלה בנושא הגדלת היצע הדיור, לבצע את תיקוני החקיקה הנדרשים במסגרת חוק התוכנית הכלכלית לשנת הכספים 2015, ואת הפעולות הנדרשות לצורך הקמת רשות ממשלתית להתחדשות עירונית (להלן- הרשות) בהתאם לעקרונות הבאים:
א. הקמת הרשות
תוקם בחוק רשות ממשלתית להתחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון אשר תפעל לשחרור חסמים בתכניות להתחדשות עירונית, תקדם את ההתחדשות העירונית, ותפעל להגדלת היצע יחידות הדיור במרקם העירוני הוותיק. כמו כן, הרשות תהיה מוקד ידע בתחום זה ותרכז את הסמכויות הניהוליות בתחום, כמפורט בהחלטה זו, והכל במסגרת מדיניות הממשלה בעניינים אלו.
ב. מבנה הרשות
א. הרשות תפעל באמצעות מליאה, ראש הרשות ועובדי הרשות ותהיה כפופה למדיניות הממשלה.
ב. ראש הרשות יהיה עובד מדינה ויהיה כפוף לשר הבינוי והשיכון. ראש הרשות ימונה על ידי הממשלה, על פי המלצת שר הבינוי והשיכון ושר האוצר.
ג. תיקצב כהונת ראש הרשות.
ד. תמונה מליאה לרשות אשר תמנה אחד עשר חברים (להלן – המליאה). חברי המליאה יהיו – שר הבינוי והשיכון (יו"ר), ראש הרשות, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מנכ"ל משרד הפנים, מנהל מינהל התכנון, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מנכ"ל משרד הרווחה והשירותים החברתיים, מנהל רשות מקרקעי ישראל ונציג הרשויות המקומיות אשר ימונה על ידי שר הפנים. משנים למנכ"לים יוכלו לשמש כממלאי מקום מנכ"לים. במקרה של שוויון קולות בדיוני המליאה, יינתן ליושב ראש המליאה קול כפול בהצבעה.
ה. המליאה תקבע את המדיניות הכללית של הרשות בתחום תפקידיה, תאשר את תכנית העבודה השנתית או הרב-שנתית של הרשות ואת הצעת התקציב השנתי שלה, ותעקוב אחר הביצוע בפועל של התכניות והתקציבים. בביצוע תפקידיה תהיה רשאית המליאה, בין היתר, לקבל דיווחים שוטפים על פעילות הרשות וכן להנחות את ראש הרשות במילוי תפקידו .
ו. עובדי הרשות יהיו עובדי מדינה ויחול עליהם חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959. להטיל על מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יחד עם נציב שירות המדינה והממונה על התקציבים, להביא לאישור הממשלה את מבנה הרשות, תנאי העסקת עובדי הרשות ובחירתם בתוך 90 יום ממועד החקיקה. גיבוש מבנה הרשות ייעשה בשים לב לתחומי הפעילות השונים של הרשות כך שתבוצע הפרדה מבנית בין תחום הפעילות הרגולטורי של הרשות ליתר תחומי הפעילות. להטיל על מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לבצע את הפעולות הנדרשות לשם תחילת פעילות הרשות בתוך 150 יום ממועד פרסום החוק.
ג. תקציב הרשות
1. תקציב הרשות ומצבת כוח האדם ייקבעו במסגרת חוק התקציב השנתי בסעיף רשויות, במסגרתו מתוקצבות רשויות הפיקוח.
2. הרשות תגבה אגרות או תשלומים אחרים כתחליף לתקורות עבור ניהול תכניות להתחדשות עירונית. הכנסות אלו יהוו תקציב תוספתי, מעבר לתקצוב הרשות מתקציב המדינה.
ד. לקבוע בחוק כי תפקידי הרשות יהיו:
1. קידום פרויקטים להתחדשות עירונית, הכוללים בין היתר פינוי-בינוי, עיבוי בנייה, תמ"א 38 ובינוי-פינוי-בינוי;
2. איתור ותכנון חידוש של אזורים ותיקים;
3. זיהוי חסמים והסרתם, לרבות באמצעות המלצות לתיקוני חקיקה וקביעת מנגנונים מסייעים בהיבטי מיסוי. בהיבטי מיסוי תתקיים היוועצות עם מנהל רשות המסים;
4. האצת מימוש תהליכי התחדשות עירונית;
5. סיוע להתארגנות דיירים;
6. פיתוח מפתחות וסטנדרטים לתכנון של פרויקטים להתחדשות עירונית;
7. קידום כלים לשדרוג מרכזי ערים ומרכזים מסחריים;
8. הפצת מידע זמין ושוטף לציבור, לרשויות המקומיות ולאנשי מקצוע הנוגעים בדבר וריכוז מידע בדבר היקפי הדירות המתוכננות והמתחדשות באזורים הוותיקים;
9. קידום פתרונות להתמגנות בעורף במסגרת התחדשות עירונית וזאת מבלי לגרוע מסמכויות של גופים אחרים לפי כל דין;
10. מעקב אחר עמידה ביעדי הממשלה בתחום ההתחדשות העירונית וכל פעולה אחרת אשר יכולה לסייע לקידום הנושא.
ה. סמכויות הרשות
1. להכריז על שטח כעל מתחם לפינוי לשם בינוי, או לעיבוי בניה, על פי חוק התכנון והבנייה, תחת סמכותה של הממשלה בנושא.
2. להמליץ לרשות מקרקעי ישראל על הקצאת קרקע משלימה לתכניות להתחדשות עירונית, בהתאם להחלטות מועצת מקרקעי ישראל.
3. לנהל את הקצאת המשאבים של הקרן להתחדשות עירונית, המנויה בסעיף 2 (ד) לחוק מקרקעי ישראל.
4. להעמיד לטובת הוועדות המקומיות, לפרקי זמן קצובים, ולפי תבחינים שוויוניים שייקבעו, משאבים וכוח אדם לפי כל דין, שיסייעו לוועדות בקידום תכניות להתחדשות עירונית.
5. לייעץ לממשלה ולשרי הממשלה בתחום ההתחדשות העירונית.
6. ליישם את החלטת הממשלה מספר 989(דר/34) מיום 27.11.2013 בנושא "עידוד התחדשות עירונית באמצעות פרויקטים לבינוי-פינוי-בינוי ללא מעורבות יזם", בין היתר באמצעות רכישת דירות, כאמור בסעיף 3(ב) להלן.
2. עם הקמת הרשות ותחילת פעילותה, יועברו סמכויות האגף להתחדשות עירונית במנהל מרקם ותיק במשרד הבינוי והשיכון, לרשות.
3. הגדלת הכדאיות הכלכלית של פרויקטים להתחדשות עירונית:
א. להנחות את ראש הרשות לקדם תכנית להסרת חסמים בתחום גיוס הסכמות דיירים לביצוע תכניות להתחדשות עירונית, בהתאם למפורט להלן:
1. להקים ברשות מחלקה חברתית אשר תתמחה בליווי חברתי של תכניות להתחדשות עירונית. הרשות תמנה יועצים חברתיים מלווים לכל תכנית מתאימה, אשר יסייעו בליווי הדיירים במהלך קידום התכנית, ובהתאמת התכנית לצרכים של האוכלוסייה המקומית.
2. להסמיך במחלקה החברתית עובדים אשר יפעלו באופן ישיר או באמצעות מיקור חוץ לשם גיבוש הסכמות דיירים לביצוע של תכניות להתחדשות עירונית, תוך ביצוע פעולות הסברה, עמידה בקשר עם הדיירים ומתן הסברים ביחס למתווים האפשריים למימוש זכויותיהם. בהינתן שיעור מספק של הסכמות דיירים, תפנה הרשות את הדיירים למאגר מציעים בתחום ההתחדשות העירונית שעומדים בתנאי סף שנקבעו לעניין זה. כאשר בעלי הזכויות במתחם הם אלו שיבחרו את הקבלן המבצע ויתקשרו איתו באופן עצמאי.
3. ליווי חברתי כאמור בסעיפים 1 ו-2 לעיל, יוכל להתבצע, בין היתר, באמצעות עובדי האגף לשיקום שכונות במשרד הבינוי והשיכון וחברות עירוניות.
ב. להנחות את ראש הרשות לפעול ליישום החלטת הממשלה מספר 989(דר/34) מיום 27.11.2013 בנושא "עידוד התחדשות עירונית באמצעות פרויקטים לבינוי-פינוי-בינוי ללא מעורבות יזם", לצד המתכונת המפורטת בסעיפים א' וב' בהחלטה האמורה, במתכונת נוספת של רכישת דירות בהליכי בנייה או שבנייתן הסתיימה, בהיקף של כ-200 יחידות דיור. רכישת הדירות תתבצע מתקציב רשות מקרקעי ישראל, ובמקרים בהם הדיירים הם דיירי הדיור הציבורי, מכספי קרן הדיור הציבורי. יובהר כי התקציב הדרוש לרכישת הדירות האמורות בסעיף זה, למעט דירות הדיור הציבורי, ימומן כקדם מימון במסגרת התקציב המאושר של רשות מקרקעי ישראל כנגד ההכנסות העתידיות שיתקבלו ממכירת הקרקע שתתפנה.
ג. להנחות את ראש הרשות לקדם תכנית להסרת חסמי פיתוח עירוניים בפרויקטים להתחדשות עירונית, כאמור בהחלטת הממשלה מספר 4428 מיום 18.3.2012, ובהתאם למפורט להלן:
1. הרשות תקבע תבחינים ותיעדוף לקבלת מענקים לסיוע במימון עבודות פיתוח ועבודות אחרות אשר נדרשות לטובת הגדלת קיבולת יחידות הדיור בשכונה, התומכות בפרויקטים להתחדשות עירונית, לרבות פינוי-בינוי, עיבוי בנייה ותמ"א 38.
2. בהתאם לתבחינים ולתיעדוף שייקבעו, תפנה הרשות בקול קורא לרשויות המקומיות, אשר יציע לרשויות לבקש מענק מדינה אשר יסייע במימון עבודות הפיתוח. המענק יותנה בהשתתפות של הרשות המקומית במימון עבודות הפיתוח.
3. משרד האוצר יקצה לרשות תקציב לצורך יישום סעיף קטן זה.
ד. להטיל על ראש הרשות לקדם בדיקה ניסיונית במסגרתה תוכן תכנית מפורטת לניוד זכויות מתוקף תמ"א 38 ברשויות מקומיות בפריפריה. במסגרת הכנת התכנית תיבחן האפשרות לשנות ייעוד של שטחים ציבוריים למגורים, במידה שיוכח כי קיים באותה השכונה עודף של שטחים לא מנוצלים בייעוד ציבורי. התכנית תקבע כי זכויות מתוקף תמ"א 38 ינוידו למגרשים אלה תוך חיוב בחיזוק ושיפוץ מבנים ישנים שעומדים בדרישות תמ"א 38.
החלטת הממשלה קובעת כי תוקם רשות ממשלתית להתחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון אשר תפעל לשחרור חסמים בתכניות להתחדשות עירונית, תקדם את ההתחדשות העירונית, ותפעל להגדלת היצע יחידות הדיור במרקם העירוני הוותיק. כמו כן, הרשות תהיה מוקד ידע בתחום זה ותרכז את הסמכויות הניהוליות בתחום. החלטת הממשלה מגדירה את מבנה הרשות בראשו יעמוד עובד מדינה אשר יהיה כפוף לשר הבינוי והשיכון, תפקידיה וגבולות אחריותה.