מה הוחלט?
1 . להקים במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים (להלן – המשרד) רשות חשמל מאוחדת, בשינויים הנובעים מהחלטה זו, שתמזג את מינהל החשמל ואת הרשות לשירותים ציבוריים – חשמל לגוף אחד, שיפעל לפי מדיניות שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים (להלן – השר) ומדיניות הממשלה בתחומי משק החשמל (להלן – הרשות).
2 . השר יקבע מדיניות במשק החשמל, ובכלל זה:
א. תכנית אב למשק האנרגיה.
ב. תכנית פיתוח רב-שנתית בהסכמת שר אוצר.
ג. מדיניות למתן רישיונות.
ד. הקטנת הסיכון בשיבוש אספקת החשמל.
ה. פעילות משק החשמל בחירום ובמצבים מיוחדים.
ו. קביעת מדיניות בתחום התחרות והריכוזיות במשק החשמל בהיוועצות עם שר האוצר.
ז. תמהיל מקורות האנרגיה אשר ישמשו לייצור חשמל.
ח. תמהיל הטכנולוגיות לייצור.
ט. העתודה הנדרשת בייצור חשמל.
3 . עקרונות המדיניות יפורסמו ברשומות.
4 . הרשות תהיה הגורם המקצועי המסייע לשר לקבוע מדיניות כאמור בסעיף 2.
5 . השר יאשר רישיונות לייצור והספקת חשמל שתיתן רשות האנרגיה ביחס להיקפי פעילות אשר עולים על 100MW. כמו כן, יאשר השר רישיון חלוקה בהיקף העולה על 5% מהיקף הצריכה השנתית, רישיון הולכה ורישיון מנהל מערכת. רישיונות אלה ייכנסו לתוקפם לאחר חתימת השר.
6 . בקביעת עקרונות המדיניות יתייעץ השר עם הרשות כגורם המקצועי בתחום החשמל, לרבות בעניין העלויות של קביעת המדיניות.
7 . סבר השר כי התקבלה החלטה במועצת הרשות באופן שאינו תואם את מדיניותו, את מדיניות הממשלה או את מטרות החוק, רשאי השר להצביע בפני הרשות על ההיבטים בהם חרגה מהמדיניות ולהורות על קיום דיון נוסף. הורה השר כאמור, תושהה החלטת הרשות עד לעריכת דיון נוסף בנושא, לשם בחינת ההתאמות הנדרשות. סעיף זה יחול לעניין החלטות המועצה, למעט החלטותיה הנוגעות לתעריפים, בהם יישמר שיקול דעתה העצמאי כאמור בסעיף 9(א).
8 . הרשות תבצע את מדיניות השר והממשלה כאמור בסעיף 2 ותייעץ לממשלה לפי בקשת השר בתחומי משק החשמל, וכן תהווה הגורם המאסדר במשק החשמל. לצורך כך, תרכז בידיה הרשות את הסמכויות הנתונות לרשות החשמל ולמנהל מינהל החשמל, לפי חוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק משק החשמל) וחוק החשמל, התשי"ד-1954 (להלן – חוק החשמל).
9 . תפקידי הרשות וסמכויותיה כגורם מאסדר במשק החשמל יהיו כדלקמן:
א. קביעת תעריפים ודרכי עדכונם, וביצוע בקרת עלויות לשם כך לפי שיקול דעתה המקצועי ובמתכונת הקבועה בחוק משק החשמל. במסגרת קביעת התעריפים הרשות תהיה מוסמכת לקבוע את התשלומים שמשלם ספק שירות חיוני לאדם המייצר חשמל הפטור מחובת רישיון לפי סעיף 3(ב) לחוק משק החשמל. ביישום עקרון העלות לצורך קביעת התעריפים, תכיר הרשות בעלויות הנובעות מעקרונות המדיניות שקבע השר כאמור בסעיף 2.
ב. קביעת אמות מידה לרמה, לטיב ולאיכות השירות. לעניין זה, באמות מידה ייקבעו אפיוני השירות הניתן על ידי ספק שירות חיוני לצרכן, לבעל רישיון הספקה, ליצרן ולספק שירות חיוני אחר.
ג. מתן רישיונות, בהתאם למדיניות השר ובכפוף לאמור בסעיף 5, פיקוח ואכיפה על בעלי רישיונות. במסגרת זו רשאית הרשות לקבוע כללים לעניין תנאים ברישיון אם לא קבע השר תנאים כאמור בתקנות ובכפוף למדיניות השר הרלוונטית שחלה על אותם עניינים.
ד. קביעת כללים לעריכת עסקאות בין מנהל המערכת לבין בעל רישיון, כמשמעותם בחוק משק החשמל (להלן – הסדרות). פיקוח על יישום האסדרה במשק החשמל ואכיפתה.
ה. יתר תפקידיה של רשות החשמל לפי חוק משק החשמל.
10 . סמכויות הרשות המפורטות לעיל יחליפו את סמכויות השר לפי חוק משק החשמל לאשר מתן רישיון לפי סעיף 4(ב2), למעט בנוגע לרישיונות אשר טעונים אישור השר לפי סעיף 5 לעיל את סמכותו להורות על מתן רישיון בהתאם לסעיף 4(ב3) ואת סמכותו לקבוע כללים לעריכת עסקאות עם ספק שירות חיוני לפי סעיף 20(ב). כן מחליפות סמכויות אלה את סמכויות השר לתת אישור להעברת רישיון, שעבודו, העברת שליטה בבעל רישיון או החזקת אמצעי שליטה של בעל רישיון בבעל רישיון אחר, לפי סעיפים 11 עד 13 לחוק משק החשמל. הסעיפים האמורים יתוקנו בהתאם לאמור בהחלטה זו.
11 . א. לרשות תהיה מועצה, שתורכב מחמישה חברים אשר ימונו ע"י הממשלה, כדלקמן:
1) מנהל הרשות, אשר ישמש גם יושב ראש המועצה (להלן – המנהל), וימונה לפי הצעת השר בהתייעצות עם שר האוצר.
2) נציג המשרד, אשר ימונה לפי הצעת השר.
3) נציג משרד האוצר, אשר ימונה לפי הצעת שר האוצר.
4) נציג מקרב הציבור אשר ימונה לפי הצעת השר.
5) נציג מקרב הציבור אשר ימונה לפי הצעת שר האוצר.
ב. נציג המשרד להגנת הסביבה אשר ימונה ע"י הממשלה לפי הצעת השר להגנת הסביבה ישמש משקיף בדיוני המועצה.
12 . לשם מילוי תפקידיו, יקבל מנהל הרשות את כלל הסמכויות הנתונות ליושב ראש רשות החשמל לפי חוק משק החשמל. המנהל ימונה לתקופה של חמש שנים וניתן יהיה לחזור ולמנותו, ובלבד שלא יכהן יותר משתי תקופות כהונה רצופות. סעיף 38(ב) לחוק משק החשמל יתוקן בהתאם.
13 . א. להנחות את השר לפנות בהקדם האפשרי לוועדת השירות, כמשמעותה בחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959 (להלן: "חוק שירות המדינה") לבחון החלת פטור מלא מחובת עריכת מכרז פומבי לפי סעיף 21 לחוק שירות המדינה, לעניין משרת מנהל מינהלה להקמת הרשות במשרד (להלן – מנהל ההקמה), וכן לראש הרשות הראשון לאחר כינונה, כך שמנהל ההקמה יהיה המנהל הראשון, שייכנס לתפקידו ביום כינון הרשות לתקופת כהונה של 5 שנים, שתיחשב לעניין מנין הכהונות המקסימאלי למנהל, כאמור בסעיף 38 לחוק משק החשמל.
ב. להורות לוועדת השירות להתכנס במהירות לשם קבלת החלטה בעניין, לאור תפקידי מנהל הקמה ולוחות הזמנים כאמור להלן.
ג. לרשום את הודעת השר כי בכוונתו לפנות לנציב שירות המדינה ולממונה על השכר במשרד האוצר בבקשה לקבוע כי תנאי השכר של מנהל ההקמה יהיו כשל מנכ"ל משרד ממשלתי.
ד. מנהל ההקמה יעמוד בדרישות הסף של יו"ר הרשות, כאמור בסעיף 39 בחוק משק החשמל.
ה. אגף התקציבים במשרד האוצר ונציבות שירות המדינה יקצו המשאבים הנדרשים לצורך מינוי מנהל ההקמה.
ו. תפקידי מנהל ההקמה הם:
1) ליווי הליך הקמת הרשות, לרבות ליווי הליך החקיקה מטעם הממשלה, מבנה ארגוני וגיבוש אסטרטגיה לרשות.
2) גיבוש מסמכי מדיניות לשר, בהתייעצות עם הרשות ומנהל החשמל.
ז. מנהל ההקמה יהיה המנהל הראשון של הרשות, שייכנס לתפקידו ביום כינון הרשות, לתקופת כהונה של 5 שנים, שתיחשב לעניין מנין הכהונות המקסימאלי למנהל, כאמור בסעיף 38 לחוק משק החשמל, וזאת בכפוף להמלצת ועדת השירות כאמור לעיל.
14 . העובדים המועסקים ברשות החשמל ובמנהל החשמל ערב כינון הרשות יהיו ביום כינון הרשות לעובדיה. מובהר כי אין במעבר העובדים האמורים לרשות כדי לפגוע במעמדם כעובדי מדינה. סעיף זה הינו בכפוף לאמור בסעיף 13 לעיל.
15 . מנהל הרשות יהיה מוקבל מנכ"ל משרד ממשלתי ויהיה כפוף ישירות לשר.
16 . מנהל רשות החשמל בשגרה יתפקד כראש הרשות הייעודית לכוח (חשמל) בשעת חירום, וימנה מטעמו את מנהל המערכת לגורם המוסמך שינהל את משק החשמל בשעת חירום.
17 . מנהל מינהל החשמל יהיה כפוף למנהל הרשות וימונה בהתאם להוראות חוק שירות המדינה. סעיף 3(א) לחוק החשמל וסעיף 57 לחוק משק החשמל יתוקנו בהתאם. סמכויות מנהל מינהל החשמל הקבועות בחוק החשמל ובחוק משק החשמל יהיו נתונות למנהל מינהל החשמל אשר יתמנה כאמור.
18 . סעיפים 42 עד 44 לחוק משק החשמל יחולו על הרשות ולעניין סעיף 43(א) במקום השרים יבוא השר.
19 . לרשות ימונה חשב נפרד, יועץ משפטי נפרד ומבקר פנימי נפרד.
20 . הרשות תחל לפעול לא יאוחר מיום 1 בינואר 2016.
21 . מבלי לגרוע מכלליות האמור, סמכות שאינה מוזכרת במפורש בהחלטה זו כגון הסמכות לקבוע תשלומים מופחתים לפי חוק משק החשמל, תיוותר בידי מי שהיא מסורה לו כיום לפי כל דין.
22 . לצורך יישום החלטה זו יתוקנו חוק משק החשמל וחוק החשמל. שר האוצר יבצע את כל תיקוני החקיקה הנדרשים לצורך יישום החלטה זו.
23 . השר יבחן, בהתייעצות עם שר האוצר, את הצורך באיחוד רשות הגז הטבעי עם רשות החשמל המאוחדת.
החלטת הממשלה, במסגרת חוק ההסדרים, קובעת כי יש להקים במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים רשות חשמל מאוחדת, שתמזג את מינהל החשמל והרשות לשירותים ציבוריים – חשמל לגוף אחד. הרשות תפעל תחת מדיניות שר התשתיות, הלאומיות האנרגיה והמים ותהיה הגורם המקצועי המסייע לו בקביעת מדיניות. הרשות תבצע את מדיניות השר והממשלה, תהווה רגולטור במשק החשמל ובעלת כלל הסמכויות במשק זה. תפקידיה יהיו בין השאר: קביעת תעריפי חשמל ודרכי עדכונם, מתן רישיונות ופיקוח ואכיפה עליהם.