מה הוחלט?
1 . בהמשך להחלטת הממשלה מס' 3988 מיום 18 בדצמבר 2011 בעניין הקמת רשות ארצית לתחבורה ציבורית ורשויות תחבורה מטרופוליניות, ועל אף האמור לעניין הקמת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית כיחידת סמך במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, להקים בחוק רשויות מטרופוליניות לתחבורה, אשר יהיו אחראיות על ניהול התחבורה הציבורית ועידוד השימוש בה בתחומי המטרופולין, בכפוף למדיניות שר התחבורה והבטיחות בדרכים ואמות המידה שיקבע המפקח על התעבורה כמפורט להלן.
2 . חוק הרשויות המטרופוליניות (להלן – החוק) יקבע, בין היתר, את העקרונות הבאים:
א. הקמת הרשויות ותחום אחריותן הגיאוגרפי
1) החוק יקבע את אופן ההקמה, מטרותיה, מוסדותיה, תפקידיה סמכויותיה ודרכי פעולתה של הרשות המטרופולינית לתחבורה (להלן – רשות מטרופולינית).
2) המטרופולינים שבהם יוקמו רשויות מטרופוליניות ייקבעו במסגרת תוספת לחוק אשר הסמכות לעדכונה תהיה בידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן – שר התחבורה או השר), בהסכמת שר האוצר. בשלב הראשון תכלול התוספת את מטרופולין ירושלים ומטרופולין באר שבע.
3) הרשות המטרופולינית תפעל בהתאם למדיניות שר התחבורה והממשלה ובהתאם לאמות המידה שיקבע המפקח על התעבורה, לרבות בנוגע לתחבורה בין-עירונית מחוץ לתחום המטרופולין.
4) בכל מקום שבו יקבע החוק שפעילות הרשות המטרופולינית תהיה כפופה למדיניות שר התחבורה או לאמות המידה של המשרד, המדיניות ואמות המידה יועברו לרשות בכתב ויפורסמו באתר האינטרנט של המשרד.
5) רשות מטרופולינית תהיה תאגיד.
6) רשות מטרופולינית תהיה גוף מבוקר, כמשמעותו בחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958.
7) שר התחבורה, בהסכמת שר האוצר, ולאחר שמיעת הרשויות המקומיות הנוגעות בדבר , יקבע בצו (להלן – צו הקמת הרשות), בתוך שנה מכניסתו לתוקף של החוק, את העניינים הבאים ביחס לרשות מטרופולינית ירושלים ולרשות מטרופולינית באר שבע:
א) פירוט הרשויות המקומיות הכלולות ברשות המטרופולינית ותחום אחריותה הגיאוגרפי של הרשות המטרופולינית.
ב) הרשות המקומית שתהיה העיר הראשית והרכב מועצת הרשות המטרופולינית כאמור בסעיף (2)(ג)(2)(ב) (להלן – מועצת הרשות או המועצה).
ג) הרוב הנדרש לסוגי החלטות שייקבעו בחוק, אשר בלעדיו יידרש להחלטות אלה אישור המפקח על התעבורה, ובלבד שההחלטות התקבלו במועצה ברוב רגיל וזאת ככל שנדרש לצורך שמירה על כלל האינטרסים המטרופוליניים.
ד) פירוט הרשויות המקומיות הכלולות ברשות המטרופולינית ותחום אחריותה הגיאוגרפי של הרשות המטרופולינית כאמור בסעיף קטן (א) ייעשה לאחר היוועצות עם שר הפנים.
מועד פרסום הצו כאמור יהיה מועד כינונה של הרשות המטרופולינית (להלן – מועד ההקמה).
8) קביעת תחום האחריות הגיאוגרפי של רשות מטרופולינית והכללת רשות מקומית בתחומה, תהיה, בין השאר, בהתאם לשיקולים המפורטים להלן:
א) קיומן של דרכים בתחומי רשות מקומית המשמשות או המיועדות לשמש לתנועת מערכות תחבורה עתירות נוסעים (להלן – מתע"נים), והיקף קווי האוטובוסים והמתענ"ים אשר מסלול נסיעתם עובר בשטח הרשות המקומית (להלן – היקף התחבורה הציבורית ברשות), ובינה לבין העיר הראשית ברשות המטרופולינית.
ב) שמירה על רצף טריטוריאלי בין הרשויות המקומיות הכלולות בתחום האחריות הגיאוגרפי של הרשות המטרופולינית.
ג) קרבה גיאוגרפית לעיר הראשית ברשות המטרופולינית.
ד) היקפי התנועה היומיים מהרשות המקומית הנדונה אל העיר הראשית ברשות המטרופולינית, ואל רשויות מקומיות בסביבתה, בכל אמצעי התחבורה.
9) המפקח על התעבורה, לאחר שמיעת נציגי הרשויות המקומיות הנוגעות בדבר, יהיה רשאי לקבוע בצו את צירי התנועה בתחום האחריות הגיאוגרפית של הרשות אשר יהוו צירי הרשות (להלן – צירי הרשות) ואת צירי התנועה בתחום האחריות הגיאוגרפית של הרשות אשר יהוו את צירי ניהול התנועה של הרשות (להלן – צירי ניהול תנועה) ובהם תינתן סמכות כמפורט להלן. הרשות המטרופולינית תהיה רשאית לפנות, מעת לעת, למפקח על התעבורה בבקשה לשינוי צירי הרשות או בבקשה לשינוי צירי ניהול התנועה. קביעת צירי הרשות וצירי ניהול התנועה תהיה, בין היתר, בהתאם לשיקולים המפורטים להלן:
א) שימוש של מתע"נים, וקווי אוטובוס בציר, לרבות צירים המזינים לצירים בהם יש שימוש כאמור בהיקף משמעותי.
ב) שימוש של תנועה שאינה תנועה מקומית בהיקף משמעותי, לרבות צירים מזינים אשר בהם יש שימוש כאמור בהיקף משמעותי.
ג) קרבה של הציר והשפעתו על הנגישות למתקני תחבורה ציבורית ומסופים.
10) פעילות הרשות המטרופולינית תחל בתום תקופת הקמה אשר תארך עד שנה ממועד ההקמה. במהלך תקופת ההקמה יתבצעו פעולות כדלקמן:
א) מועצת הרשות שהוקמה בצו הקמת הרשות כאמור, תפעל למינוי מנהל כללי לרשות המטרופולינית בהתאם לאמור לעניין זה בסעיף (2)(ג)(3) להלן.
ב) המנהל הכללי של הרשות יפעל להקמת התשתית הארגונית הנדרשת לצורך פעילות הרשות המטרופולינית, לרבות מינוי בעלי תפקידים ועובדים הדרושים לצורך פעילות הרשות המטרופולינית בהתאם לתקן שיאושר כאמור בסעיף (2)(ג)(4) להלן.
ג) מועצת הרשות תכין תקציב ראשוני, על פי סכום התקציב הראשוני שייועד לה, ותביאו לאישור שר התחבורה ושר האוצר (להלן – השרים) בהתאם לאמור בסעיף (2)(ד) להלן.
ד) הרשות תקבע יעדים על בסיס מדדי שירות שקבע המפקח על התעבורה אשר יתייחסו, בין היתר, למדדי מהירות, זמינות, אמינות, כיסוי, איכות והיקף השימוש בשירות התחבורה הציבורית וכן הטיפול בפניות הציבור, ורשאית היא לקבוע מדדים נוספים ויעדים ביחס אליהם.
ה) המפקח על התעבורה יקבע את צירי הרשות ואת צירי ניהול התנועה כאמור בסעיף 2(א)(9) לעיל.
ו) שר התחבורה יהיה רשאי, בצו, להאריך את תקופת ההקמה של הרשות המטרופולינית בפרקי זמן שלא יעלו על 6 חודשים, ולא יותר משנה בסך הכל ממועד ההקמה.
ז) במסגרת החוק ייקבעו הוראות לעניין סמכות הרשות המטרופולינית בדבר קליטת עובדי העמותה לתכנון, פיתוח ושימור אורבני – ירושלים, תוכנית אב לתחבורה (להלן – צוות תוכנית אב) והתנאים לכך, ולעניין הסבת התקשרויות של צוות תוכנית אב לרשות המטרופולינית בירושלים.
ב. תפקידי הרשות המטרופולינית וסמכויותיה
הרשות המטרופולינית תפעל בעניינים הקשורים בתחבורה הציבורית בתחום אחריותה הגיאוגרפי, כמפורט להלן:
1) מדיניות תחבורה ציבורית מטרופולינית – הרשות המטרופולינית תקבע את המדיניות המטרופולינית בתחום התחבורה הציבורית ובתחומי התחבורה המשיקים, לרבות מדיניות החניה ומדיניות השימוש באמצעי תחבורה בלתי ממונעים (להלן – מדיניות תחבורה ציבורית מטרופולינית) בכפוף לאמות המידה שיקבע משרד התחבורה.
2) תוכניות אב לתחבורה – הרשות המטרופולינית תכין ותעדכן תכנית תחבורתית ארוכת טווח למטרופולין (תוכנית אב) לאור המדיניות האסטרטגית של משרד התחבורה. מתוכנית זו ייגזרו תוכניות העבודה ארוכות וקצרות הטווח לעניין תכנון והפעלת קווי הסעת המונים ותחבורה ציבורית, קידום תחבורה בלתי ממונעת, ניהול תנועה, מדיניות חניה, בדיקות השפעות תנועתיות של פרויקטים עתידיים, תחומי פיתוח תשתיות תחבורתיות, אזורי העדפה לתחבורה ציבורית, קידום הפחתת זיהום אויר מתחבורה וצמצום השפעות סביבתיות ממנה וכל תחום בעל השפעה משמעותית על הרגלי הנסיעה. התכנית ושינויים בה, יאושרו על ידי המפקח על התעבורה או מי מטעמו.
3) תשתיות תחבורה ציבורית במטרופולין –
א. תכנון – הרשות המטרופולינית תהיה רשאית לקדם תוכניות כמשמען בחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965, לרבות תכנון, הגשת תוכניות ותכנון מפורט, לפרויקטי תשתית תחבורה ציבורית ותשתיות תחבורתיות תומכות בתחום הגיאוגרפי של הרשות (להלן – פרויקט תשתית תחבורה ציבורית). תכנון פרויקט תשתית תחבורה ציבורית, אשר אינו מהווה פרויקט תשתית תחבורה ציבורית משלימה, יהיה בהסכמת הרשות המטרופולינית, ובאישור המנהלת הכללית של משרד התחבורה, או מי מטעמה, ובהסכמת הממונה על התקציבים או מי מטעמו (להלן – נציגי הממשלה).
לענין זה – "פרויקט תשתית תחבורה ציבורית משלימה" – פרויקט למתקן עבור תפעול ושירות אוטובוסים, וכן פרויקט תשתית לתחבורה בלתי ממונעת.
ב. ביצוע – המנהלת הכללית של משרד התחבורה, או מי מטעמה, בהסכמת הממונה על התקציבים או מי מטעמו, תהיה רשאית לקבוע, בהסכמת הרשות המטרופולינית, כי הרשות המטרופולינית תהיה אחראית לביצוע פרויקט תשתית תחבורה ציבורית.
ג. תפעול ותחזוקה – המנהלת הכללית של משרד התחבורה, או מי מטעמה, בהסכמת הממונה על התקציבים או מי מטעמו, תהיה רשאית לקבוע, בהסכמת הרשות המטרופולינית, כי הרשות המטרופולינית תהיה אחראית לתפעול ולתחזוקה של פרויקט תשתית תחבורה ציבורית.
4) ניהול הפעלת רכבת מקומית – הרשות המטרופולינית תהיה רשאית לבצע פעולות שיפורטו בהסכמים בין הרשות המטרופולינית לבין המדינה בנוגע לניהול הפעלת רכבת מקומית, אם ייחתמו הסכמים כאמור.
5) ניהול הליכים תחרותיים לבחירת מפעילי אוטובוסים ומוניות שירות ואחריות להפעלת השירות בהתאם להסכמים אלה –
הרשות המטרופולינית תהיה שותפה להליכים תחרותיים לבחירת מפעילי קווי שירות לתחבורה ציבורית, או לבחירת בעלי רישיון קווי שירות למוניות באשכולות שירות אשר בתחום אחריותה הגיאוגרפי של הרשות, בהתאם לקבוע בפקודת התעבורה [נוסח חדש] (להלן – הפקודה), ובתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (להלן – התקנות) בהתאם למפורט להלן:
א. ההליכים התחרותיים ינוהלו באמצעות הוועדה הבינמשרדית שמינה שר התחבורה בשיתוף עם שר האוצר בהתאם להחלטת הממשלה מס 1301 מיום 8 בינואר 1997 ואולם לוועדה זו ימונו חברים נוספים מבין חברי מועצת הרשות המטרופולינית, אשר ייבחרו על ידי מועצת הרשות ואשר מספרם לא יפחת ממספר נציגי הממשלה. נציגי הממשלה יכללו את יו"ר הועדה, אשר יהיה נציג משרד התחבורה, ולפחות נציג אחד של הממונה על התקציבים. במקרה של שוויון יינתן ליו"ר הוועדה קול מכריע (להלן – הוועדה הבינמשרדית).
ב. המנהלת הכללית של משרד התחבורה או מי מטעמה והממונה על התקציבים או מי מטעמו, בהסכמת הרשות המטרופולינית, יוכלו לקבוע כי ההליכים התחרותיים ינוהלו במסגרת ועדה תחרותית של הרשות המטרופולינית, אשר המנהל הכללי של הרשות המטרופולינית יעמוד בראשה, ובנוסף אליו יהיו חברים בה היועץ המשפטי של הרשות, סמנכ"ל הכספים שלה ושני עובדי רשות נוספים בדרגת סמנכ"ל (להלן – הוועדה התחרותית של הרשות המטרופולינית).
ג. נקבע כאמור בסעיף (ב) כי הוועדה התחרותית של הרשות המטרופולינית תנהל את ההליכים התחרותיים, ההליכים כאמור ינוהלו על ידה בהתאם לאמות המידה שקבע המפקח על התעבורה, בהסכמת הממונה על התקציבים או מי מטעמו. אמות מידה כאמור ייקבעו בתוך פרק זמן שייקבע לעניין זה בחוק תתעדכנה מעת לעת, ותתייחסנה, בין היתר, לעניינים הבאים:
(1) היקפי שירות נדרשים לרשויות מיעוט ולרשויות מחוץ לרשות המטרופולינית.
(2) ההסכמה הדרושה לרשות המטרופולינית ביחס לקווים חוץ מטרופוליניים מהרשות המטרופולינית שהתחנות מצויות בתחום אחריותה הגיאוגרפי (להלן – הרשות המטרופולינית הנוספת) אם ישנה, או מרשויות מקומיות שאינן חברות ברשות המטרופולינית אם אין רשות מטרופולינית נוספת, וכן הצורך באישור משרד התחבורה.
לעניין זה – "קווים חוץ מטרופוליניים" – קווים אשר נכללים באשכול שבתחום אחריותה הגיאוגרפי של הרשות המטרופולינית אך כוללים מסלול נסיעה או תחנות מחוץ לתחום אחריותה הגיאוגרפי.
ד. אין בניהול הליכים תחרותיים כאמור על ידי הרשות המטרופולינית כדי לגרוע מסמכות המפקח על התעבורה למתן רישיונות בהתאם לפקודה.
ה. לאחר השלמת שני הליכים תחרותיים ממועד הקמת הרשות, יבחנו המנהלת הכללית של משרד התחבורה או מי מטעמה והממונה על התקציבים או מי מטעמו האם ניהול ההליכים התחרותיים ימשיך להיות במסגרת הוועדה הבינמשרדית או יועבר לוועדה התחרותית של הרשות המטרופולינית.
ו. הרשות המטרופולינית תתקשר עם המפעילים שייבחרו בהתאם להליכים תחרותיים כאמור, בין אם נוהלו בוועדה הבינמשרדית, ובין אם נוהלו בוועדה התחרותית של הרשות המטרופולינית, ותהיה אמונה על ניהול ההסכמים ועל פיקוח על המפעילים בהתאם לאמות המידה שיקבע המפקח על התעבורה. שינויים בקווים חוץ מטרופוליניים יהיו בהתאם לאמות המידה אשר יקבע המפקח על התעבורה, יהיו טעונים הסכמת הרשות המטרופולינית הנוספת אם ישנה, או הסכמת הרשות המקומית שאינה חברה בה, אם אין רשות מטרופולינית נוספת, וכן אישור המפקח על התעבורה.
6) מתן ייעוץ למשרד התחבורה – הרשות המטרופולינית תייעץ למשרד התחבורה בנוגע לכלל העניינים שבתחום התחבורה הציבורית במטרופולין.
7) איסוף ושיתוף מידע ונתונים – הרשות המטרופולינית תהיה אחראית על איסוף כלל הנתונים הנוגעים לשירות התחבורה הציבורית בתחום אחריותה הגיאוגרפי, וכן תהיה אחראית לספק נתונים אלו למשרד התחבורה על פי דרישתו ולשקפם לציבור בהתאם לאמות המידה שיקבע המפקח על התעבורה.
8) קיום קשר עם הציבור ושירות מידע לציבור – הרשות המטרופולינית תהיה אחראית לקיום קשר עם הציבור לצורך טיפול בפניות ציבור וכן תהיה אחראית להעביר למרכז המידע הארצי שהוקם לפי סעיף 70א לפקודה את המידע המפורט בו לעניין תחבורה ציבורית בתחום אחריותה הגאוגרפי, וכן היא רשאית להקים מרכז מידע מטרופוליני, בהתאם לאמות המידה שיקבע לענין זה המפקח על התעבורה.
9) תעריפי חניה בצירי התנועה שנקבעו כצירי הרשות – הרשות המטרופולינית תקבע, באישור שר התחבורה ושר הפנים את תעריפי החניה ביחס לצירי הרשות ולמרחב הסובב אותם עד טווח 300 מ' מכל ציר. קביעת התעריפים כאמור לא תהיה כפופה להסדר החניה הארצי אשר נקבע על ידי שר התחבורה ושר הפנים בהתאם לסעיף 70ב לפקודה, ותחייב גם במקומות בהם קבע חוק העזר העירוני תעריף אחר. תעריפים כאמור ייקבעו במטרה לעודד שימוש במערך התחבורה הציבורית ובאמצעי תחבורה לא מוטוריים, ותוך קביעת הוראות לעניין חניה לבעלי מוגבלויות.
10) רשות תמרור מטרופולינית –
תקנות התעבורה יתוקנו באופן שתוסדר בהן רשות תמרור מטרופולינית אשר תהיה כפופה להוראות רשות התמרור המרכזית, וכן תהיה רשאית להנחות את רשות התמרור המקומית. הרשות המטרופולינית תשמש כרשות תמרור כמפורט להלן:
א. בתחום הגיאוגרפי של הרשות המטרופולינית – הרשות המטרופולינית תשמש כרשות תמרור מטרופולינית. בהתאם, הרשות המטרופולינית תקבע כללים מנחים לרשויות התמרור המקומיות, בנוגע לכלל ההיבטים הנוגעים לתחבורה הציבורית כפי שהיבטים אלה יוגדרו בתקנות, ותהיה מוסמכת לפעול כרשות תמרור מקומית אם הורתה לרשות המקומית כיצד לפעול והיא פעלה בניגוד לכללים כאמור.
ב. בצירי התנועה שנקבעו כצירי הרשות – הרשות המטרופולינית תשמש כרשות תמרור מקומית בהיבטים לגביהם ייקבע כאמור.
ג. בצירי התנועה שנקבעו כצירי ניהול תנועה – הרשות המטרופולינית תהיה אחראית על ניהול התנועה ולצורך כך תשמש כרשות תמרור מקומית לעניין רמזורים, תמרורי בקרת נתיבים, התקנים לניהול תנועה ועל הטמעת טכנולוגיות הקשורות בכך.
לעניין זה – "רשות התמרור המרכזית ורשות התמרור המקומית" – כהגדרתן בתקנות.
11) הרשות המטרופולינית תהיה רשאית לבצע תפקידים נוספים כפי שייקבעו בצו על ידי השר, בתחומים שיפורטו בחוק וביניהם אכיפת עבירות תעבורה בהתאם להוראות סעיף 27א1 לפקודת התעבורה, ובלבד ששר התחבורה קבע זאת בצו.
12) הרשות המטרופולינית תהיה רשאית להתקשר בהסכמים לטובת ביצוע תפקידיה המפורטים לעיל, וכן תהיה רשאית, לבקשת משרד התחבורה, לבצע פעולות בנוגע לתחבורה במטרופולין אשר יפורטו בהסכמים שייחתמו בינה לבין הממשלה, אם ייחתמו הסכמים כאמור.
13) א. מצא שר התחבורה כי רשות מטרופולינית פעלה בניגוד למדיניות שר התחבורה או בניגוד לאמות המידה שקבע המפקח על התעבורה או באופן הפוגע פגיעה ממשית בשירות התחבורה הציבורית הניתן לתושבים, יהיה רשאי להורות למועצת הרשות המטרופולינית להביא בפניו את השיקולים שעמדו בעת קבלת ההחלטה או ביצוע הפעולה, ולדרוש מהמועצה לקיים דיון נוסף בעניין.
ב. סבר השר, לאחר שהובאה בפניו עמדת מועצת הרשות ולאחר התייעצות עם המפקח על התעבורה, כי הרשות פעלה בניגוד למדיניות או בניגוד לאמות המידה כאמור ובאופן הפוגע פגיעה ממשית בשירות התחבורה הציבורית הניתן לתושבים במטרופולין או באופן שעלול להיות בעל השלכה רוחבית על שירותי התחבורה הציבורית, רשאי הוא לתת הוראה שתבוא במקום החלטת הרשות המטרופולינית.
ג. מוסדות הרשות המטרופולינית
1) לכל רשות מטרופולינית יהיו מועצת רשות, ועדת ביקורת, מנהל כללי, מהנדס, סמנכ"ל כספים, יועץ משפטי ומבקר פנימי.
2) מועצת הרשות
א) תפקידי מועצת הרשות יהיו כמפורט להלן:
(1) קביעת מדיניות התחבורה הציבורית המטרופולינית בכפוף למדיניות שנקבעה על ידי שר התחבורה ובכפוף לאמות המידה שקבע המפקח על התעבורה.
(2) מינוי ועדת ביקורת אשר תפקידיה ייקבעו בחוק; ועדת הביקורת תמנה לפחות שלושה חברים מבין חברי המועצה; שניים מבין החברים יהיו נציגי ציבור או עובדי מדינה.
(3) מינוי מנהל כללי לרשות המטרופולינית בהתאם לקבוע לעניין זה ופיקוח על ביצוע תפקידיו.
(4) מינוי יועץ משפטי ומבקר פנימי ברשות המטרופולינית בהתאם למה שייקבע בחוק לעניין זה.
(5) אישור הצעת תקציב הרשות כמפורט להלן, הבאת התקציב לאישור השרים כמפורט להלן בסעיף (2)(ד) ומעקב אחר התקציב.
(6) אישור תוכניות העבודה של הרשות המטרופולינית.
(7) אישור הדו"חות הכספיים של הרשות המטרופולינית.
(8) קביעת קווים מנחים לגבי אופן פעילות הרשות המטרופלונית בתחומי פעילותה השונים, ובין היתר, לגבי אופן פעילותה בנושאים שלהלן:
(א) ניהול ההליכים התחרותיים לבחירת מפעילי קווי שירות לתחבורה ציבורית, ובעלי רישיון קווי שירות למוניות, אשר מנוהלים על ידי הוועדה התחרותית של הרשות המטרופולינית, ככל שהוחלט כי הוועדה התחרותית של הרשות המטרופולינית תנהל את ההליכים התחרותיים כאמור.
(ב) קביעת מפות קווי השירות, תוכניות ההפעלה בהתאם להסכמים עם המפעילים ולמתן תוספות שירות, בהתאם לאמות המידה שקבע המפקח על התעבורה.
(ג) קיום קשר עם הציבור.
(9) קביעת תעריפי החניה בצירי הרשות, בהתאם להליכים שיפורטו לעניין זה.
(10) אישור הצעת תוכניות אב לתחבורה ועדכוניהן והבאתן לאישור המפקח על התעבורה או מי מטעמו.
(11) מעקב ופיקוח על עבודת הרשות בהתאם למדיניות הרשות המטרופולינית ולכללים שקבעה.
(12) הכנת דין וחשבון שנתי על ענייני הרשות במשך השנה שחלפה; דו"ח כאמור יפורסם באתר האינטרנט של הרשות המטרופולינית.
(13) המועצה תדון בכל עניין שהשרים או המפקח הארצי על התעבורה ידרשו להעמיד על סדר יומה.
ב) הרכב מועצת הרשות המטרופולינית
(1) מספר חברי מועצת הרשות לא יעלה על שניים עשר, ובהם היושב ראש, אלא במקרים חריגים שבהם הגדלת מספר החברים במועצה חיונית על מנת לאפשר ייצוג הולם של כלל האינטרסים המטרופוליניים.
(2) מועצת הרשות המטרופולינית תורכב מנציגי הרשויות המקומיות הכלולות בתחום אחריותה הגיאוגרפית של הרשות המטרופולינית, בהתאם לקבוע לענין זה בצו הקמת הרשות. בצו הקמת הרשות ייקבע מספר הנציגים במועצת הרשות המטרופולינית, הרשויות המקומיות אשר נציגיהן יהיו חברים בה, ובמידת הנדרש ייקבעו בו כללים בדבר סבב נציגות אשר יתקיים בין חלק מהרשויות המקומיות החברות במועצה וכן כוח הצבעה הגדול מקול בודד לחלק מנציגי הרשויות המקומיות החברות במועצה.
(3) סך זכויות ההצבעה שיוקנו לעיר הראשית לא יפחת משיעור שייקבע בחוק מתוך זכויות ההצבעה של כלל החברים במועצה.
(4) קביעת הרכב המועצה וכוח ההצבעה לכל רשות מקומית כאמור תהיה בהתאם לכללים שייקבעו בחוק לעניין זה ובין היתר בהתאם לשיקולים הבאים:
(א) היקף האוכלוסייה היחסי של כל רשות מקומית ביחס ליתר הרשויות המקומיות ברשות המטרופולינית.
(ב) היקף התחבורה הציבורית הנדרשת בכל רשות מקומית.
(ג) מיקומה הגיאוגרפי של הרשות המקומית ביחס לעיר הראשית במטרופולין.
(5) נציג העיר הראשית במועצת הרשות המטרופולינית יכהן כיושב ראש מועצת הרשות, אלא אם שר התחבורה, בהסכמת שר האוצר, מינה יושב ראש אחר, אשר יהיה חבר מועצה ויבוא במספר חברי המועצה לעניין סעיף ב'(1) לעיל; מונה כאמור יושב ראש למועצה אשר הוא אינו נציג העיר הראשית, זכויות ההצבעה של נציגי העיר הראשית במועצה לא יפחתו מהשיעור שייקבע לעניין זה בחוק מתוך זכויות ההצבעה של כלל החברים במועצה.
(6) על אף האמור בסעיף קטן (4), במשך שלוש שנים ממועד כניסת החוק לתוקף, יו"ר מועצת הרשות יהיה מי ששר התחבורה מינה.
(7) מינוי מי שאינו נציג העיר הראשית כיושב ראש הרשות המטרופולינית יהיה בכפוף להתייעצות עם ועדת המינויים הקבועה בסעיף 18ב לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (להלן – חוק החברות הממשלתית, ו-הוועדה לבדיקת מינויים), לרבות לענין זיקה פוליטית כאמור בסעיף 18ג לחוק החברות הממשלתיות, והוא יהיה כשיר לכהן רק אם התקיימו בו שני אלה:
(א) הוא בעל תואר ראשון לכל הפחות ממוסד אקדמי המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה באחד מן התחומים הבאים: הנדסה אזרחית, תכנון תחבורה, כלכלה, תכנון עירוני, מדיניות ציבורית או ניהול.
(ב) הוא בעל ניסיון של 8 שנים לפחות בתחום התחבורה היבשתית.
(8) כחבר מועצה מטעם רשות מקומית, יכהן ראש רשות מקומית או המנהל הכללי של הרשות המקומית, בהתאם לבחירת ראש הרשות המקומית, או נציג אחר מטעם הרשות המקומית, ובלבד שהוא בעל תואר ראשון לכל הפחות ממוסד אקדמי המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה וכן בעל ניסיון של 8 שנים לפחות בתחום התחבורה היבשתית, וכן שמינויו אושר על ידי מועצת הרשות המקומית.
(9) חברי המועצה ויושב ראש המועצה יתמנו לתקופה שתיקבע בחוק וניתן יהיה לשוב ולמנותם לתקופות נוספות. בכל מקרה הם יהיו חברים במועצה רק כל עוד הם מכהנים בתפקידם ברשות המקומית.
(10) רשות מקומית אשר חברה ברשות המטרופולינית אך בהתאם לצו הקמת הרשות לא נקבע לה נציג במועצת הרשות, תוכל למנות משקיף מטעמה אשר יהיה זכאי, בין היתר, להשתתף בישיבות מועצת הרשות.
(11) שר התחבורה ימנה למשך שלוש שנים ממועד ההקמה נציגים מקרב עובדי משרד התחבורה למועצת רשות מטרופולינית, אשר מספרם וכוח ההצבעה שלהם במועצה יהיה 20% ממספר וכוח ההצבעה של כלל החברים במועצה, ובכל מקרה מספרם לא יפחת משניים. במהלך שלוש השנים האמורות נציגים אלה יהיו בעלי מעמד זהה לנציגי הרשויות המקומיות החברות במועצת הרשות המטרופולינית, ובתום תקופה זו, יהיו הנציגים האמורים משקיפים.
(12) לאחר שלוש שנים ממועד ההקמה, ימנה שר התחבורה נציגי ציבור קבועים למועצת הרשות המטרופולינית אשר אינם עובדי משרד התחבורה, אשר מספרם וכוח ההצבעה שלהם במועצה יהיה 20% ממספר וזכויות ההצבעה של כלל החברים במועצה, ובכל מקרה מספרם לא יפחת משניים.
(13) נציג ציבור כאמור בסעיף קטן (11) יעמוד בשני אלה:
(א) בעל תואר ראשון לכל הפחות ממוסד אקדמי המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה באחד מן התחומים הבאים או בתחום רלוונטי אחר שייקבע על ידי המנהל הכללי של משרד התחבורה: הנדסה אזרחית, תכנון תחבורה, כלכלה, תכנון עירוני, מדיניות ציבורית או ניהול.
(ב) בעל ניסיון ניהולי של 8 שנים לפחות בתחום התחבורה היבשתית.
ג) השר, בהסכמת שר האוצר, יקבע כללים ותנאים שלפיהם תשלם הרשות גמול או החזר הוצאות לחבר המועצה, ואת שיעוריהם, ובלבד ששיעור הגמול אשר ייקבע ליושב ראש המועצה שמונה על ידי השר לפי סעיף 2(ג)(2)(ב)(6) לעיל לא יעלה על 50% ממשכורתו הכוללת של מנהל הרשות.
ד) חברי מועצת הרשות ויתר נושאי המשרה ברשות חבים בחובת אמונים וחובת זהירות לרשות המטרופולינית, וינהגו במילוי תפקידם בהגינות, בנאמנות ובלא משוא פנים.
ה) למועצת הרשות המטרופולינית יהיו כל הסמכויות הנתונות לרשות המטרופולינית, למעט סמכויות שיוקנו לפי חוק במפורש לגורם אחר.
ו) המניין החוקי בישיבות מועצת הרשות המטרופולינית הוא מחצית מחבריה המכהנים ובהם יושב ראש המועצה, ובלבד שהם מייצגים לפחות 50% מזכויות ההצבעה.
ז) החלטות המועצה יתקבלו ברוב קולות של החברים המשתתפים בהצבעה, בהתאם לכוח ההצבעה שהוקצה לכל חבר.
ח) החלטות מועצה המשפיעות על רשות מיעוט –
(1) החלטת מועצה אשר צפויה לגרום לפגיעה משמעותית באיכות שירות התחבורה הציבורית הניתן לתושבי רשות מקומית שאינה בעלת זכות הצבעה במועצה או שסך קולותיה לעניין אותה ההחלטה נמוך משיעור שייקבע בחוק מסך קולות המועצה (להלן – רשות מיעוט), תתקבל לאחר שהובאה עמדת רשות המיעוט בפני המועצה, והנמקתה תתייחס, בין היתר, לשקילת הפגיעה האמורה כחלק מהשיקולים בקבלת ההחלטה.
(2) רשות מיעוט שסברה שהחלטת מועצה התקבלה מבלי שהפגיעה בה כאמור הובאה בחשבון באופן סביר כחלק מקבלת ההחלטה, תהיה רשאית לפנות למפקח על התעבורה לבירור העניין.
(3) קיבל המפקח על התעבורה פנייה כאמור בסעיף זה, יערוך בירור מול המועצה. מצא המפקח על התעבורה כי ההחלטה התקבלה מבלי שנשמעה עמדת רשות המיעוט, או מבלי שנשקלה הפגיעה כמפורט לעיל, הוא יהיה רשאי להורות על השבת העניין לדיון במועצה, ויהיה רשאי להביא לפני המועצה את המלצתו בעניין. הייתה החלטת הרשות מנוגדת למדיניות אשר נקבעה על ידי משרד התחבורה, המפקח על התעבורה יהיה רשאי להורות על שינוי ההחלטה בעניין.
ט) יושב ראש המועצה ינהל את ישיבות המועצה, יזמן את ישיבותיה ויקבע את מועדן, מיקומן וסדר היום שלהן.
י) שליש מחברי המועצה המכהנים או חברים המחזיקים שליש מכוח ההצבעה במועצה וכן המפקח על התעבורה רשאים בכל עת לדרוש כינוס ישיבה מיוחדת של המועצה על ידי הגשת דרישה בכתב ליושב ראש המועצה; הישיבה תתקיים בתוך 14 יום מיום הגשת הדרישה, לכל המאוחר.
3) המנהל הכללי של הרשות המטרופולינית
א) מועצת רשות המטרופולינית תמנה לרשות מנהל כללי, אשר ייבחר במסגרת הליך לאיתור מועמדים ובכפוף להתייעצות עם הוועדת לבדיקת מינויים, לרבות בהתאם לאמור בסעיף 18ג לחוק החברות הממשלתיות, אשר בו במקום "לשר משרי הממשלה" יקראו "לחבר מחברי המועצה". הרשות לא תמנה מנהל כללי שהוועדה האמורה המליצה לא למנותו.
ב) כהונתו של המנהל הכללי של הרשות תהיה למשך 6 שנים, וניתן יהיה לשוב ולמנותו לתקופות נוספות של שנה אחת לפחות, אשר לא יעלו במצטבר על 4 שנים.
ג) המנהל הכללי יהיה אחראי לניהול השוטף של ענייני הרשות המטרופולינית בהתאם למדיניות המועצה.
ד) כשיר לכהן כמנהל כללי מי שהינו בעל הכשירויות המפורטות להלן ושהוא אינו עובד של רשות מקומית:
(1) בעל תואר ראשון לכל הפחות ממוסד אקדמי המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה באחד מן התחומים הבאים או בתחום רלוונטי אחר שייקבע על ידי המנהל הכללי של משרד התחבורה: הנדסה אזרחית, תכנון תחבורה, כלכלה, תכנון עירוני, מדיניות ציבורית או ניהול.
(2) בעל ניסיון ניהולי בכיר של 8 שנים לפחות, וכן ניסיון של 5 שנים בתחום התחבורה היבשתית או בעל ניסיון של 8 שנים בתחום התחבורה היבשתית מתוכן 5 שנים לפחות ניסיון ניהולי בכיר.
ה) תפקידי המנהל הכללי יכללו, בין היתר, את אלה:
(1) ניהול שוטף של הרשות המטרופולינית.
(2) יישום החלטות מועצת הרשות המטרופולינית.
(3) הכנת תוכניות העבודה והצעות התקציב והגשתן למועצת הרשות המטרופולינית.
(4) דיווח למועצת הרשות המטרופולינית על פעילויות הרשות המטרופולינית.
(5) אחריות לביצוע תפקידי הרשות המטרופולינית בהתאם לקווים המנחים שתקבע המועצה לעניין זה ובהם:
(א) קביעת מפות קווי השירות, תוכניות ההפעלה בהתאם להסכמים עם המפעילים ותוספות שירות.
(ב) ביצוע פעולות בנוגע להפעלת רכבת מקומית, ככל שייחתמו הסכמים לעניין זה.
(ג) ניהול הליכים תחרותיים לבחירת מפעילי קווי שירות לתחבורה ציבורית, ובעלי רישיון קווי שירות למוניות, ככל שהוחלט כי הוועדה התחרותית של הרשות המטרופולינית תנהל את ההליכים התחרותיים כאמור.
(ד) קיום קשר עם הציבור.
(ה) ביצוע תפקידי הרשות המטרופולינית כרשות תמרור מטרופולינית ומקומית. תפקיד זה יבוצע באמצעות מהנדס המועצה.
(ו) קידום תכניות לתשתיות תחבורה ציבורית במטרופולין.
ו) למנהל הכללי יהיו כל סמכויות הניהול והביצוע של הרשות אשר אינן נתונות למועצה או לגורם אחר ברשות, והוא יהיה נתון לפיקוחה של המועצה.
4) עובדי הרשות המטרופולינית
א) עובדי הרשות המטרופולינית ייקלטו לעבודה במסגרת הליך תחרותי, בהתאם לעקרונות השוויון, השקיפות, הפומביות וטוהר המידות.
ב) על עובדי הרשות המטרופולינית יחולו חיקוקים מסוימים החלים על עובדי מדינה, כפי שייקבע בחוק, בשים לב למעמדם הציבורי.
ג) הרשות המטרופולינית תהיה רשאית להעסיק עובדים לפי תקן שתקבע מועצת הרשות המטרופולינית לאחר קבלת אישור הממונה על התקציבים במשרד האוצר בהסכמת המנהלת הכללית של משרד התחבורה (להלן – מגבלת שיא כוח האדם) ובהתאם למפורט להלן.
ד) הממונה על התקציבים במשרד האוצר, בהסכמת המנהלת הכללית של משרד התחבורה, יקבל החלטה בדבר מגבלת שיא כוח האדם בתוך 21 ימים מיום שנמסרו לו כל הנתונים והמסמכים הנדרשים לצורך קבלת ההחלטה; לעניין זה, כחלק מכוח האדם יימנו עובדי הרשות המטרופלונית וכל מי שעיקר עיסוקו דרך קבע מבוצע במתקני הרשות או מי שעבודתו בליבת עיסוק הרשות, לרבות מי שמועסק על ידי קבלן כוח אדם ולמעט קבלן שירות; בסעיף קטן זה, "קבלן כוח אדם" ו"קבלן שירות" – כהגדרתם בחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, התשנ"ו-1996.
ה) לא אישר הממונה על התקציבים במשרד האוצר, בהסכמת המנהלת הכללית של משרד התחבורה, את שיא כוח האדם ברשות בהתאם לאמור ברישה, לא יאשרו השרים את הצעת התקציב כמפורט להלן. לא יאוחר מחלוף 45 ימים מתום שנת כספים, יודיע המנהל הכללי למועצה ולשרים אם התקיימה מגבלת שיא כוח האדם בשנת הכספים שחלפה. הודיע המנהל הכללי כי התקיימה מגבלת שיא כוח האדם בשנת הכספים שחלפה, יבחן שר האוצר את הודעת המנהל הכללי ויחליט אם אכן התקיימה המגבלה כאמור, והוא רשאי לבקש מהמנהל הכללי כל מידע הדרוש לו לשם קבלת ההחלטה כאמור; ההחלטה לפי סעיף קטן זה תינתן לא יאוחר מתום 30 ימים ממועד קבלת הודעת המנהל הכללי, ואם נדרש מידע נוסף לפי סעיף קטן זה – ממועד קבלת המידע. הודיע המנהל הכללי כי לא התקיימה מגבלת שיא כוח האדם בשנת הכספים שחלפה או החליט כך שר האוצר, לא תקבל הרשות עובדים חדשים החל ממועד ההודעה או ההחלטה, לפי העניין, וכל עוד לא החליט שר האוצר אחרת. המנהל הכללי יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו אם הרשות המטרופולונית חרגה משיא כוח האדם שאושר לה בהתאם לאמור בסעיפים אלה.
ו) המנכ"ל ימנה, בהליך של מכרז פומבי, מהנדס לרשות המטרופולינית, אשר מתקיימים בו התנאים להיות מהנדס רשות מקומית לפי חוק הרשויות המקומיות (מהנדס רשות מקומית), התשנ"ב-1991.
ז) המנכ"ל ימנה, בהליך של מכרז פומבי, את סמנכ"ל הכספים של הרשות אשר יהיה אחראי על ניהול ענייניה הכספיים של הרשות המטרופולינית. סמנכ"ל הכספים של הרשות המטרופולינית ינהל חשבונות של כל הכספים המתקבלים והמוצאים בידי הרשות המטרופולינית או בשמה; חשבונות אלה יהיו פתוחים לעיון חברי המועצה והמפקח על התעבורה.
ח) המועצה רשאית להסמיך אחד מחברי המועצה לחתום במקום סמנכ"ל הכספים של הרשות על התחייבות כספית בעת העדרו, ולתקופה שלא תעלה על 45 ימים, ובלבד שהסמכה כאמור לא תהיה אלא לגבי התחייבות כספית חיונית שיש לחתום עליה בלא דיחוי.
ד. תוכניות עבודה ותקציב
1) מדי שנה, במועד שלא יאוחר מיום 1 בנובמבר, תביא המועצה לאישור השרים הצעת תקציב שנתית (להלן – הצעת תקציב), אשר תכלול, בין היתר, התייחסות לעניינים הבאים, וכן כל נושא אחרי שנציגי הממשלה יורו עליו:
א) היעדים לעניין מדדי שירות מטרופוליניים והאמצעים והצעדים שיינקטו לשם השגתם.
ב) תוכניות תשתית שבכוונת הרשות המטרופולינית לקדם, בכפוף לסעיף 2(ב)(3) לעיל.
ג) יעדים ותכנון לקווי שירות לאוטובוסים ולמוניות שירות.
ד) האמצעים והדרכים להשגת יעדים בנוגע להנגשת מידע לציבור והטיפול בפניות ציבור.
ה) תקן העובדים כאמור בסעיף (2)(ג)(4) לעיל.
2) המועצה רשאית להביא לאישור השרים, או מי שהשרים הסמיכו מטעמם, בקשה לשינוי התקציב.
3) הצעת התקציב כאמור תכלול אומדן הכנסות והוצאות של הרשות המטרופולינית וכן פירוט של התקציב המיועד לפעולותיה השוטפות של הרשות המטרופולינית (לרבות פירוט בדבר שכר עובדי הרשות ותקורות), תקציב המיועד לסבסוד פעילות התחבורה הציבורית, ותקציב המיועד לפעולות הפיתוח של הרשות אשר באחריות הרשות המטרופולינית.
4) תקציב הרשות המטרופולינית ימומן מהמקורות הבאים: (א) אוצר המדינה (ב) סכומים שאותם תהא רשאית הרשות המטרופולינית באישור שר התחבורה ושר הפנים להטיל על רשויות מקומיות שבתחומה למימון השתתפותה בתקציב הרשות (ג) הכנסות נוספות שייקבעו, אותן רשאית הרשות המטרופולינית לקבל לצורך ביצוע תפקידיה.
5) בקביעת סכומים כאמור, אשר תטיל על הרשויות המקומיות שבתחומיה, תביא הרשות המטרופולינית בחשבון, בין היתר, את מספר התושבים היחסי ברשויות המקומיות החברות ברשות, את מעמדן הסוציואקונומי של אותן רשויות מקומיות בהתאם למדדי הלמ"ס ואת כוח ההצבעה היחסי שלהן במועצת הרשות המטרופולינית.
6) בתום כל שנה, עד ליום 1 באפריל, תגיש הרשות המטרופולינית לשרים דין וחשבון כולל על ביצוע התקציב בשנה החולפת.
7) לשרים תהיה סמכות לדרוש דין וחשבון בתום כל רבעון לעניין עמידה ביעדי תקציב.
8) הרשות המטרופולינית תעביר דיווחים בעניינים ובמועדים שתידרש על ידי המפקח על התעבורה או מי מטעמו, בהתאם לכללים שייקבעו לעניין זה על ידי שר התחבורה.
9) הרשות המטרופולינית תפרסם באתר האינטרנט שלה תוצרים של עבודתה, ובכלל זאת תפרסם את מדיניות הרשות, את הדו"חות הכספיים של הרשות, תקציב הרשות, פרוטוקולים של ישיבות המועצה והכללים המנחים שנקבעו על-ידי המועצה.
3 . להורות לשר התחבורה לתקן את התקנות כנדרש בהתאם להוראות החוק המוצע.
החלטת הממשלה מעגנת את מעמדן של חברות "מטרופולין" לתחבורה ציבורית בירושלים ובבאר שבע כרשויות מטרופוליניות כתאגידים בעלי תחומי אחריות גיאוגרפיים. במסגרת מעמדן זה, תכין כל רשות מטרופולינית תכנית אב תחבורתית ארוכת טווח למטרופולין שבאחריותה – כולל קביעת תעריפי החנייה בצירי התנועה שנקבעו כצירי הרשות, שממנה ייגזרו תוכניות העבודה ארוכות וקצרות הטווח לעניין תכנון והפעלת קווי הסעת המונים ותחבורה ציבורית, קידום תחבורה בלתי ממונעת, ניהול תנועה, מדיניות חניה, בדיקות השפעות תנועתיות של פרויקטים עתידיים, תחומי פיתוח תשתיות תחבורתיות, אזורי העדפה לתחבורה ציבורית, קידום הפחתת זיהום אויר מתחבורה וצמצום השפעות סביבתיות ממנה . הרשויות המטרופוליניות יהיו אחראיות לתחזוקה והפעלה של התכנית התחבורתית שברשותן, כולל ניהול ההליכים התחרותיים לבחירת מפעילי אוטובוסים ומוניות שירות בהתאם לתכנית ולהסכמים הנגזרים, קיום קשר עם הציבור והפעלת שירות מידע לציבור ועוד.