מה הוחלט?
בהמשך להודעות ראש הממשלה מיום 8.1.2023 ומיום 15.1.2023:
1. הקמת משרד ירושלים ומסורת ישראל ושינוי חלוקת התפקידים בממשלה
א. בהתאם לסעיף 31(ג) לחוק יסוד: הממשלה, להקים משרד חדש שייקרא "משרד ירושלים ומסורת ישראל".
ב. בהתאם לסעיף 31(א) לחוק יסוד: הממשלה, למנות את השר מאיר פרוש לשר ירושלים ומסורת ישראל.
להביא את ההחלטות בסעיף זה לאישור הכנסת בהתאם לסעיפים 31(א) ו-31(ג) לחוק יסוד: הממשלה.
2. העברת שטח פעולה למשרד ירושלים ומסורת ישראל והעברת סמכות לראש הממשלה
א. ירושלים
(1) משרד ירושלים ומסורת ישראל יהיה אחראי, בין יתר תפקידיו, על פיתוחה של העיר ירושלים וקידום צמיחתה ושגשוגה במכלול ההיבטים והתחומים, לרבות בתחומי הכלכלה, התיירות, החברה, הרווחה והתשתיות ובתחומים נוספים והכול בהיוועצות עם משרדי הממשלה הנוגעים בדבר. אין באמור כדי לגרוע מסמכויות משרדי הממשלה בתחומי אחריותם.
(2) בהתאם לסעיף 31(ד) לחוק יסוד: הממשלה, להעביר ממשרד ירושלים ומורשת למשרד ירושלים ומסורת ישראל את שטח הפעולה: ענייני ירושלים.
בהתאם לסעיף 9(א)(11) ו-(ב) לחוק הממשלה, התשס"א–2001 למסור הודעה על העברת שטח הפעולה כאמור בסעיף זה ליושב ראש הכנסת ולהביאה לידיעת הכנסת.
(3) לתקן את החלטות הממשלה שבהן ניתנו סמכויות או תפקידים למשרד ירושלים ומורשת כמשרד האחראי על שטח הפעולה בענייני ירושלים כך שלא יחול שינוי בהוראות ההחלטות למעט כך שבכל מקום, במקום "ירושלים ומורשת" יבוא "ירושלים ומסורת ישראל", לרבות בהחלטות הממשלה שלהלן:
(א) החלטת הממשלה מספר 3788 מיום 13.5.18 בעניין חיזוק ומיצוב מרחב אגן העיר העתיקה בירושלים (להלן – תוכנית אגן העיר העתיקה ג').
(ב) החלטת הממשלה מספר 3790 מיום 13.5.18 בעניין צמצום פערים חברתיים-כלכליים ופיתוח כלכלי במזרח ירושלים (להלן – התוכנית לצמצום פערים).
(ג) החלטת הממשלה מספר 1512 מיום 29.5.22 בעניין תוכנית לביא לפיתוחה הכלכלי של ירושלים (להלן – תוכנית לביא) וההחלטות שקדמו לה: החלטה מספר 3696 מיום 6.6.2005 (תוכנית הצמיחה), החלטה מספר 3238 מיום 13.5.22 (תוכנית מרום) והחלטה מספר 1483 מיום 2.6.16 (תוכנית היובל).
(ד) החלטת הממשלה מספר 615 מיום 11.11.21 בעניין הסדרת האחריות על החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים בע"מ, הכרה בחברה כזרוע ביצוע של הממשלה.
(ה) החלטת הממשלה מספר 627 מיום 14.11.21 בעניין העברת יחידות ארציות לירושלים.
(ו) החלטת הממשלה מספר 1367 מיום 10.4.22 בעניין פיתוח רובעי חדשנות בעיר ירושלים.
(ז) החלטה הממשלה מספר 1515 מיום 29.05.2022 בעניין תכנית אסטרטגית לאנרגיה בירושלים.
(ח) החלטה ממשלה מספר 1519 מיום 29.05.2022 בעניין הקצאת קרקע למרכז כנסים בירושלים.
(ט) החלטת הממשלה מספר 1520 מיום 29.5.2022 בעניין הקצאת מקרקעין לשם הקמת קריית חינוך בירושלים – כפר עקב.
(י) החלטת הממשלה מספר 1901 מיום 23.10.22 בעניין הקמת מוזיאון בית אלברט איינשטיין באוניברסיטה העברית בירושלים. בכל הנוגע להחלטה זו משרד ירושלים ומסורת ישראל יתאם את יישומה עם משרד המורשת.
(יא) החלטת הממשלה מספר 1518 מיום 29.5.2022 בעניין שחזור ובניית בית כנסת תפארת ישראל (ניסן ב"ק) ברובע היהודי בירושלים.
(יב) החלטת הממשלה מספר 1514 מיום 29.5.2022 בעניין סיוע לפעילויות יד יצחק בן-צבי.
(יג) החלטה הממשלה מספר 1516 מיום 29.5.2022 בעניין טיפול בפסולת וצמצום זיהום אוויר בירושלים.
(4) בהתאם לסעיף 1 לחוק הרשות לפיתוח ירושלים, התשמ"ח-1988, לקבוע כי שר ירושלים ומסורת ישראל יהיה השר הממונה לעניין חוק זה, יחד עם שר האוצר הממונה לפי הוראות החוק.
(5) לתקן את החלטת הממשלה מס' 46 מיום 31.5.2015 ולקבוע שבהתאם לסעיף 6(3) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, שר ירושלים ומסורת ישראל יהיה השר האחראי לענייני החברה לפיתוח מזרח ירושלים בע"מ.
(6) לתקן את החלטת הממשלה מס' 615 מיום 11.11.2021 ולקבוע שבהתאם לסעיף 6(3) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, שר ירושלים ומסורת ישראל יהיה השר האחראי לענייני החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים בע"מ.
(7) למען הסר ספק, מובהר ומודגש כי אין באמור בהחלטה זו כדי לגרוע או לשנות את אחריותו של משרד ראש הממשלה בכל הנוגע לכותל המערבי ובכלל זאת:
(א) מהאמור בהחלטת הממשלה מס' 2925 מיום 19.12.2004, לרבות בכל הנוגע לאחריות על הקרן למורשת הכותל המערבי.
(ב) מאחריותו של משרד ראש הממשלה כפי שהיא באה לידי ביטוי בהחלטות ממשלה קודמות ובהן: החלטה מספר 994 מיום 16.01.2022 והחלטה מס' 1918 מיום 21.11.2022.
(ג) מכל הנוגע להסכם של משרד ראש הממשלה עם החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים בע"מ בעניין אתר קשת רובינסון.
(8) אין באמור בהחלטה זו כדי לגרוע מהחלטת הממשלה מספר 3404 מיום 6.4.2008 בעניין ניהול ואחזקת בית הכנסת רבי יהודה החסיד (החורבה) בעיר העתיקה בירושלים.
(9) שר ירושלים ומסורת ישראל יאשר, בנוסף לשר האוצר ושר הפנים, את מענק הבירה לעיר ירושלים.
(10) תחומי הפעילות המתוקצבים במסגרת מענק ירושלים לחינוך על ידי משרד החינוך יתואמו בין שר החינוך לבין שר ירושלים ומסורת וישראל.
ב. בהתאם לסעיף 31(ב) לחוק-יסוד: הממשלה, להעביר את הסמכות הנתונה על פי חוק המרכז למורשת מלחמת ששת הימים, שחרור ירושלים ואיחודה, בגבעת התחמושת, תשע"ז-2017, משר ירושלים ומורשת לראש הממשלה.
להביא את ההחלטה על העברת הסמכות לאישור הכנסת בהתאם לסעיף 31(ב) לחוק יסוד: הממשלה.
בתוך 30 יום ממועד קבלת החלטה זו יוקם צוות בראשות ראש הממשלה או נציגו ובהשתתפות נציגי שר ירושלים ומסורת ישראל ושר המורשת על מנת לדון ולהכריע בדבר זהות השר שבידיו תהיה הסמכות לפי החוק האמור ובהתאם להכרעה, תובא הצעת החלטה מוסכמת פה אחד לממשלה.
ג. מסורת ישראל
(1) להטיל על שר ירושלים ומסורת ישראל אחריות לתחומי הפעילות הבאים:
(א) חיזוק וביצור מסורת ישראל ובכלל זה חיזוק התודעה והחיבור האישי והקולקטיבי לחגי ישראל ולתנ"ך כספר הספרים הנצחי של עם ישראל.
(ב) העמקת הידע והחיבור של כלל חלקי החברה הישראלית למסורת ישראל ודגש על חיזוק הקשר הקהילתי ומסורת כלל עדות ישראל.
(2) רשות למסורת ישראל
בכוונת הממשלה להקים רשות למסורת ישראל במשרד ירושלים ומסורת ישראל אשר תפעל ליישום הפעולות האמורות בתחומי הפעילות שלעיל וזאת, בין היתר, באמצעות קידום פרויקטים מגוונים בתחומים האמורים בכל רחבי הארץ ובהתייחס לכל קבוצות הגילים, לרבות ילדים ונוער, מבוגרים ובני הגיל השלישי. מתווה להקמתה לרבות התקציב הנדרש יובא לאישור הממשלה בתיאום עם הגורמים הרלוונטיים בתוך 60 יום.
(3) משרד ירושלים ומסורת ישראל יקבע מנגנוני תיאום בתחום מסורת ישראל עם המנהלת לזהות יהודית במשרד לשירותי דת, עם משרד החינוך, משרד ההתיישבות ומשרד המורשת.
פעולות המשרד ירושלים ומסורת ישראל בתחום מסורת ישראל יתבצעו תוך מניעת כפל מימון ובכלל זה תמיכה, הניתנים לגורמים מחוץ לממשלה כגון מוסדות ציבור, אשר משרדים או יחידות ממשלתיות אחרות מממנים את פעילותם.
3. אחריות על אירוע ההילולה במירון
א. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 828 מיום 19.12.2021, לאמץ את המלצות הביניים של ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון מחודש אוקטובר 2022.
(להלן הקישור להמלצות הוועדה https://www.gov.il/he/departments/news/recommendations_18_10_2022) (להלן – המלצות הביניים) ולקבוע על בסיסן את האמור להלן.
ב. כל החלטה בעניין ההילולה ומשמעות אימוץ המלצות הביניים תהיה כפופה לסעיף 3ב לחוק יסוד: משק המדינה וסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה–1985 ותובא לאישור הממשלה.
הצעה בעניין התקציבים הנדרשים לאירוע בהיבטים התחבורתיים תגובש בשיתוף משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.
ג. להטיל על שר ירושלים ומסורת ישראל את האחריות לאירועי הילולת ל"ג בעומר במירון (להלן – אירוע ההילולה) וכן ליישום המלצות ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון.
תפקידי השר וסמכויותיו יהיו בהתאם להמלצות הביניים ובכללן אחריות על ניהול, ארגון והפקת אירוע ההילולה במירון ובכלל זה האירועים הנלווים לאירוע ההילולה בשטח מירון והפריפריות שלו והביצוע וההוצאה לפועל של תוכנית ההיערכות להילולה על כל הנדרש לכך, לרבות תיאום בין משרדי הממשלה הרלוונטיים ויתר הגורמים המוסמכים על פי דין, בתוך כך משטרת ישראל ובהתאם לסמכויותיהם על פי דין.
ככל שיידרשו הבהרות ביחס להמלצות הביניים, יפנה שר ירושלים ומסורת ישראל מבעוד מועד לוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון לקבלת הבהרותיה ביחס להמלצות הביניים על מנת לסייע במניעת מחלוקות בשטח בזמן אמת.
שר ירושלים ומסורת ישראל יקדם תיקוני חקיקה לטובת אירוע ההילולה, לרבות בעניין הגבלת קהל ואמצעי בטיחות. יובהר כי קידום חקיקה הנוגעת לתחום סמכות משרד רלוונטי תהיה בסמכות אותו משרד ואילו חקיקה ייעודית תקודם על ידי שר ירושלים ומסורת ישראל. ככל שמדובר בחקיקת משנה – היא תקודם על ידי השר המוסמך לכך בחקיקה הראשית הרלוונטית.
ד. שר ירושלים ומסורת ישראל יפעל לצורך מילוי תפקידיו וסמכויותיו ביחס לאירוע ההילולה כהגדרתם בסעיף (ב) לעיל במהלך כל ימות השנה.
ה. לצורך ארגון וניהול ההכנות לאירוע ההילולה בשנת התשפ"ג בלבד, אשר אינם מותנים בכך שהוקמה מינהלת (כמפורט בסעיף 4 להלן), ימנה שר ירושלים ומסורת ישראל, באמצעות משרדו ומתקציב המשרד, פרויקטור ייעודי ביצועי בעל ידע וניסיון מתאימים וזאת באותה מתכונת שמונה הפרויקטור בשנת תשפ"ב. תפקיד הפרויקטור לארגן ולנהל את אירוע ההילולה באמצעות המשרד ובהתאם להנחיות שר ירושלים ומסורת ישראל ואולם אין באמור כדי להקנות לפרויקטור סמכות לתת הנחיות לגורמי ממשלה אחרים והכול בהתאם להמלצות ועדת החקירה ועל פי כל דין.
ו. לצורך היערכות לאירוע ההילולה בשנת תשפ"ג, שר ירושלים ומסורת ישראל יביא בחשבון את כלל הפעולות שהמרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים כבר ביצע לצורך הילולת תשפ"ג.
ז. יובהר כי האחריות על מערך ההיסעים בתחבורה הציבורית (למעט היסעים פרטיים) תהיה על הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים תוך תיאום עם שר ירושלים ומסורת ישראל או מי מטעמו.
4. מינהלת להילולת רשב"י במירון
א. בהמשך לאמור בסעיף 3 להחלטה, בכוונת הממשלה להקים מינהלת להילולת רשב"י במירון שבאמצעותה יממש שר ירושלים ומסורת ישראל את אחריותו לאירוע הילולת ל"ג בעומר במירון, לרבות יישום המלצות הביניים בכל הקשור להכנות וההיערכות להילולה.
מתווה להקמתה, לרבות התקציב הנדרש, יובא לאישור הממשלה בתיאום עם הגורמים הרלוונטיים.
במסגרת ההחלטה להקמת המינהלת להילולת הרשב"י במירון תובהר חלוקת העבודה והממשקים בין המינהלת להילולת רשב"י במירון לבין המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים כך שהמינהלת תהיה אחראית על אירועי ההילולה במירון משנת תשפ"ד ואילך וכן על יישום המלצות הביניים והמרכז ימשיך להיות אחראי על מתחם קבר הרשב"י במהלך כל ימות השנה (שוטף ופיתוח).
ב. מנכ"ל משרד ירושלים ומסורת ישראל יפעל מול נציבות שירות המדינה ואגף התקציבים במשרד האוצר לקביעת המבנה הארגוני של מינהלת מירון בתוך 14 יום מקבלת החלטה בעניין הקמת המנהלת. העבודה השנתית והאסטרטגיה הרב-שנתית של המינהלת תאושר על ידי שר ירושלים ומסורת ישראל.
ג. דרישות המשרה של ראש המינהלת להילולת רשב"י במירון יגובשו על ידי נציבות שירות המדינה בהתייעצות עם שר ירושלים ומסורת ישראל בתוך 14 יום מקבלת החלטה בעניין הקמת המנהלת.
5. תוכניות רב-שנתיות בתחום ירושלים
הממשלה רושמת את הודעת שר ירושלים ומסורת ישראל כי בכוונתו, בהיוועצות עם הגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה השונים, להכין במהלך שנת 2023 ולהגיש לאישור הממשלה תוכניות ממשלתיות רב-שנתיות בנושאים הבאים:
א. תוכנית רב-שנתית למניעת הגירה שלילית מירושלים, אשר יכול שתהווה הרחבה של תוכנית לביא לפיתוחה הכלכלי של ירושלים.
ב. תוכנית רב-שנתית לעידוד השקעות ומקומות תעסוקה בעיר ירושלים, אשר יכול שתהווה הרחבה של תוכנית לביא לפיתוחה הכלכלי של ירושלים.
ג. תוכנית המשך לתוכנית החומש לחיזוק ומיצוב אגן העיר העתיקה בירושלים – אגן העיר העתיקה ג'. תוכנית ההמשך תיקבע למשך חמש שנים.
ד. תוכנית המשך לתוכנית החומש לצמצום פערים חברתיים-כלכליים ופיתוח כלכלי במזרח ירושלים. תוכנית ההמשך תיקבע למשך חמש שנים.
ה. תוכנית רב-שנתית לקידום מעמדה של ירושלים במכלול התחומים, לרבות באמצעות שיתופי פעולה עם גופים וארגונים בעולם, אשר יכול שתהווה הרחבה של תוכנית לביא לפיתוחה הכלכלי של ירושלים.
6. תקנון ותקצוב
א. על מנת לאפשר למשרד ירושלים ומסורת ישראל לבצע את תפקידיו המפורטים בסעיף 2 להחלטה זו, יועברו אליו רכיבי התקציב, לרבות ההתקשרויות ו-4 תקני כוח האדם המשמש לכך, מתוך תקציב משרד ירושלים ומורשת אשר יוחדו בתקציבו או שימשו בפועל לשטח הפעולה: ענייני ירושלים.
ב. למשרד ירושלים ומסורת ישראל יועברו רכיבי התקציב מתוך תקציב המשרד לשירותי דת אשר יוחדו בתקציבו ו/או שימשו אותו לצורך סעיף 3 להחלטה.
ג. עד להשלמת ההיערכות המנהלית בהתאם לסעיפים 6(א)-6(ב) לעיל ולא יאוחר מתום התקופה שתסוכם בין המשרדים, השירותים הדרושים לפעולתם הסדירה של שטחי הפעולה המועברים ימשיכו להינתן על ידי הדרגים המקצועיים במשרד ראש הממשלה, במשרד לשירותי דת ובמשרד ירושלים ומורשת, בהתאמה.
בהחלטה זו מובאות מספר ההחלטות הבאות:
הממשלה מחליטה על הקמת משרד ירושלים ומסורת ישראל;
כמו גן אימוץ המלצות הביניים של ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון מחודש אוקטובר 2022;
ובנוסף הוחלט עלהעברת שטח פעולה ממשרד למשרד; כמו גם העברת סמכות הנתונה לפי חוק משר לשר; וקביעת שר כממונה על חוק ותיקון החלטות ממשלה