מה הוחלט?
להקים מרכז שליטה, ידע, לוגיסטיקה ותפעול (להלן – "המשל"ט") במשרד הבריאות לצורך ריכוז המאמץ להתמודדות עם התפשטות נגיף SARS-CoV-2 הגורם למחלה COVID-19 (להלן: "נגיף הקורונה" או "הנגיף").
ייעוד המשל"ט:
1. המשל"ט ישמש כגוף אופרטיבי, מרכז ידע והכוונה במטרה לגבש המלצות למשרד הבריאות על מדיניות ודרכי פעולה בהיבטי המאבק הלאומי מול התפשטות נגיף הקורונה בהתאם למדיניות הממשלה.
2. המשל"ט יפעל במשרד הבריאות ויונחה על ידו מקצועית ויהיה אמון על יישום מדיניות הממשלה בנוגע למאבק הלאומי מול נגיף הקורונה.
3. המשל"ט מוגדר כגוף זמני אשר יפעל עד ליום 31.12.2021 ובמועד זה יסתיים תפקידו והוא יפורק, אלא אם יוחלט להאריך את תוקף פעילותו.
תפקידי המשל"ט:
4. תפקידי המשל"ט יהיו:
א. גיבוש תמונת מצב לנושאי המאבק בנגיף הקורונה ושיקוף הנתונים לגורמים הרלוונטיים בממשלה.
ב. סיוע בגיבוש המלצות לגבי מדיניות ודרכי פעולה נדרשות למימוש מדיניות.
ג. תיאום וסנכרון של הנתונים והצרכים הבין-משרדיים במאבק הלאומי מול הנגיף על מנת להציגם למשרד הבריאות ולמל"ל.
ד. ניהול מרכז שליטה אינטגרטיבי אשר ירכז את כלל הנתונים והמידע לטובת קבלת החלטות. בהתאם להנחיות המטה לביטחון לאומי ובכפוף להגנה על פרטיות, מרכז המידע ינגיש נתונים ויספק מידע לגורמי הממשלה השונים הנדרשים לכך. משרד האוצר, בנק ישראל והלמ"ס יוכלו לשלוח נציגים למרכז המידע שיבצעו ניתוחים בכלל המידע הנמצא במרכז בכפוף להגנה על פרטיות וסודיות רפואית.
ה. הנציגים ייקחו חלק באפיון צרכי המידע הניתוח והפרסום ויבצעו השוואות בינלאומיות ומחקרי עומק בתחומים השונים, לרבות הכלכליים. תכנית העבודה בנושאים בעלי השפעה כלכלית תיקבע במשותף עם המלל ומשרד האוצר ותהיה בהיקף שלא יפחת מ-25% מתכנית העבודה הכללית. התכנית תכלול בין היתר מחקרי עומק בישראל והרחבה של איסוף הנתונים וטיובם לצורך יישום התכנית המחקרית, וחלוקת העבודה במרכז הידע תתואם כדי לממש אותה.
ו. תפעול מערך הבדיקות, והחקירות האפידמיולוגיות וקטיעת שרשרת ההדבקה.
ז. ריכוז תחומי הרכש, ההצטיידות המו"פ, האספקה וניהול המלאי במידת הצורך.
ח. סיוע לחטיבת הרפואה במשרד הבריאות בניהול מערך הרפואה בבתי החולים, בקהילה וגופי החירום.
ט. ניהול אופרטיבי של מבצע "מגן אבות ואימהות".
י. העברת התרעות על מוקדי התפרצות של נגיף הקורונה באזורים גיאוגרפיים בישראל וכן סיוע בגיבוש המלצות לטיפול במוקדים אלו.
5. המשך פעילות הסיוע של משרד הביטחון בתחומי הרכש והפיתוח במשל"ט יהיה בכפוף לאמור בהחלטה זו ובהתאם לסיכומים שיתקבלו בין משרד הבריאות ומשרד הביטחון. יובהר כי עבודת גורמי משרד הביטחון תתבצע ממשרדיהם בקריה בת"א, כחלק מפעילותם השוטפת ובהתאם לצרכי משרד הבריאות והכל בהתאם לתקנים ייעודיים שיוקצו לשם כך למשרד הביטחון.
6. לצד המשל"ט יפעל מכלול לטיפול באוכלוסיות מיוחדות כפי שייקבע על ידי גורמי המטה בממשלה, והמשאבים להפעלת מכלול זה אינם נכללים בהחלטה זו.
7. במשל"ט יפעל מכלול תעופה אשר יהיה אמון על תיאום וסנכרון כלל הגורמים בכל הקשור לפעילות התעופתית של נוסעים אל ומחוץ לישראל בהיבטי בריאות הציבור אשר יסיים פעילותו לכל המאוחר עד 31.12.2020. סעיף זה לא יחול על שינוע אמצעים על ידי משרד הביטחון.
8. בכפוף להוראות כל דין, עובדי המשל"ט יקבלו מידע ממשרדי הממשלה והגופים הכפופים להם לצורך ביצוע תפקידם כמפורט לעיל.
מבנה ארגוני:
9. בהתאם לאישור נציב שירות המדינה, ובכפוף להוראות חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959.
מיקום המשל"ט:
10. המשל"ט יוקם במרכז הארץ בצמוד לצירי תנועה מרכזיים.
רכש ייעודי לקורונה:
11. להטיל על שר האוצר להתקין, מתוקף סמכותו לפי חוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992 תקנות שתוקפן יהיה עד יום 31.12.21, הנוגעות לעסקאות משרד הבריאות הנדרשות לצורך רכש דחוף אשר נדרש למשרד הבריאות להתמודדות עם נגיף הקורונה ואשר החשב הכללי אישר כי לא ניתן לבצען בדחיפות הנדרשת באמצעות ועדת המכרזים של משרד הבריאות הפועלת מכח תקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993. בתקנות שיותקנו ייקבע כי על עסקאות כאמור יחולו תקנות חובת המכרזים (התקשרויות מערכת הבטחון), התשנ"ג-1993 (להלן – תקנות משהב"ט) ובלבד שבמקום נציג הציבור יכהן בוועדת הפטור ובוועדת המכרזים כמשמען בתקנות משהב"ט, נציג משרד הבריאות שימונה בידי מנכ"ל משרד הבריאות. למען הסר ספק, אין בתקנות שיותקנו כדי לגרוע מסמכות ועדות המכרזים שבמשרד הבריאות הפועלות מכח תקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993.
תקציב:
12. התקציב לפעולת המשל"ט כאמור ייקבע בין משרדי הבריאות והאוצר.
13. למשל"ט יוגדר תקציב ייעודי שיאפשר מסגרות רכש, מו"פ ותפקוד שיאפשר למלא את ייעודו כמפורט בהחלטה זו.
14. לצורך הפעלת המשל"ט, משרד הבריאות יממן את עלותם של 99 תקני קבע ייעודיים (תק"י), מתוכם 95 תקנים עבור מרכז המידע והידע ו-4 תקני מפא"ת. יובהר כי תקני הקבע שיוקצו לטובת הנושא הינם מתוך שיאי כוח האדם שנקבעו בהחלטת ממשלה ב/136 מיום 11 באוגוסט 2016.
15. לצורך סיוע משרד הביטחון למשל"ט יוקצו 8 תקנים אזרחיים זמניים לתקופה שעד 31.12.2021, לטובת רכש, כולל יעוץ משפטי וכספים. יובהר כי ככל שלא יבוצע הרכש על ידי משרד הביטחון תקנים אלו יועברו לידי משרד הבריאות.
16. להטיל על שרי הבריאות והאוצר, בתיאום עם שר הביטחון, במסגרת דיוני התקציב, להגיע להסכמות ולהגיש המלצותיהם לממשלה בתוך חודש, לגבי הקמת מכלול בנושאי מחקר ופיתוח במשרד הבריאות שיפעל במסגרת המשל"ט .
שמירת דינים:
17. אין בהחלטה זו כדי לגרוע מסמכות שניתנה לאחר, על פי דין, בנושאים שהחלטה זו דנה בהם.
דיווח לקבינט הקורונה:
18. מוסכם כי על שר הבריאות:
א. לדווח בכתב לוועדת השרים לעניין ההתמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו (להלן: "קבינט הקורונה"), בתוך שבועיים מיום קבלת החלטה זו, על אודות תכנית העבודה של המשל"ט ליישום תפקידיו לפי החלטה זו.
ב. לדווח בכתב לקבינט הקורונה, אחת לחודש, וכן בכל עת שתידרש לכך על ידי קבינט הקורונה, על אודות פעילות המשל"ט ליישום תפקידיו לפי החלטה זו.
החלטת הממשלה להקים מרכז שליטה, ידע, לוגיסטיקה ותפעול במשרד הבריאות לצורך ריכוז המאמץ להתמודדות עם התפשטות נגיף SARS-CoV-2 הגורם למחלה COVID-19, כמפורט בהחלטה.