1. לצורך ההתמודדות עם האתגרים וההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה על שוק התעסוקה והצורך של הממשלה להגביר את היקף ההכשרה המקצועית הנדרשת בימים אלו, להקים במשרד האוצר מנהלת הכשרות מקצועיות (להלן – המנהלת), שתשמש גוף שמטרתו לקדם הכשרות במקצועות בעלי שכר גבוה מהשכר הממוצע במשק בשנת 2019 (להלן – מקצועות ההכשרה) בענפי התשתיות והבינוי, הטכנולוגיה העילית והתעשייה (להלן – ענפי ההכשרה), והכול בשים לב למצב התעסוקה במשק והשינויים בשוק התעסוקה. תפקידי המנהלת יהיו כדלקמן, בכפוף להוראות כל דין:
א. לקדם, בשיתוף גורמים ממשלתיים וחוץ-ממשלתיים, הכשרה מקצועית במקצועות ההכשרה שבענפי ההכשרה.
ב. לקדם מסלולי הכשרה מקצועיים במקצועות ההכשרה שבענפי ההכשרה תוך שימת דגש על השמת עובדים לאורך זמן בשכר גבוה מהשכר החציוני במשק תוך שנה מתום ההכשרה ושיפור פריונם.
ג. שיפור הקשר עם מעסיקים לטובת הרחבה וגיוון ההכשרות המקצועיות.
2. המנהלת תעסוק בהכשרת עובדים הנמצאים מחוץ למעגל העבודה בתמהיל דומה לאוכלוסיית דורשי העבודה במשק מבחינת רמת השכלה ושכר טרם הפסקת עבודתם.
3. לצורך ביצוע תפקידה, המנהלת תיוועץ עם זרוע העבודה במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, שירות התעסוקה ומשרד הכלכלה והתעשייה בתחומים המשיקים לפעילותם, ותקיים שיח עם גופים אחרים במשרדי הממשלה ובמשק.
4. המנהלת או מי מטעמה, לרבות הפועלים במסגרת התקשרויות מטעמה, לא יהיו רשאים להעניק תעודות ממשלתיות לבוגרי ההכשרות שיעברו דרכה.
5. לכלל ההכשרות שיבוצעו דרך המנהלת תיערך מדידה ובחינה של אפקטיביות בהתאם לפרמטרים המפורטים מטה. המדידה בכל אחד מהפרמטרים תיעשה בחלוקה לסוג המקצוע שבו בוצעה ההכשרה, מסלול ההכשרה וכל פרמטר רלוונטי אחר:
א. תשואה להכשרה – השכר הממוצע של בוגרי ההכשרה ביחס לשכר שאותו היו צפויים לקבל בהינתן מאפייני הפרט הנצפים כגון גיל, מין, מצב סוציו-אקונומי, הישגים בלימודים וכדומה.
ב. שכר ממוצע של המשתלבים בתעסוקה.
ג. שיעור המשתלבים בתעסוקה מקרב המתחילים הכשרה.
ד. שיעור המשתלבים בתעסוקה במקצוע שבו בוצעה ההכשרה מקרב המתחילים הכשרה.
6. המנהלת תפעל במשך שנתיים וחצי מיום קבלת החלטה זו, אשר בתומן יוסבו ההתקשרויות של המנהלת לטובת זרוע העבודה במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
7. מבלי לגרוע מסמכות נציב שירות המדינה לפי חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959 בכל הנוגע להקצאת תקן ואישורו, על מנת לאפשר למנהלת לעבוד ביעילות ולעמוד בתפקידיה המפורטים בסעיף 1 להחלטה זו, יוקצו התקנים הדרושים לפעילותה מתוך תקני כוח אדם המצויים במשרד האוצר. מבנה המנהלת ושיאי התקן ייקבעו בתיאום עם נציבות שירות המדינה.
8. אין באמור בהחלטה זו בכדי לגרוע מכלל סמכויות משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, לרבות לעניין קידום והרחבת הכשרות בענפי ההכשרה, שיפור הקשר עם מעסיקים לטובת פיתוח והרחבת ההכשרות המקצועיות, ומסמכויות משרד הכלכלה והתעשייה, הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית ושירות התעסוקה, לרבות עידוד תעסוקה באמצעות תמרוץ מעסיקים וסבסוד שכר, השמת עובדים ופעילות תומכת השמה.
9. ככל שבמסלולי ההכשרות שהמנהלת תבצע, בכל צורה שהיא, לרבות במשותף או באמצעות גורם נוסף או אחר, יבוצעו הכשרות דומות לאלה שמבצע האגף להכשרה מקצועית בזרוע העבודה והתעריף בעד מוכשר או בעד השמה של המוכשר הינו גבוה בלמעלה מ-10% מהתעריף בהכשרה דומה בזרוע העבודה, זרוע העבודה תהיה רשאית לעדכן את התעריף בהכשרה הדומה אצלה עד לגובה התעריף במנהלת ההכשרות, במסגרת התקציב הקיים. העדכון יבוצע באופן חד פעמי, כל עוד המנהלת קיימת.
לעניין סעיף זה, "הכשרות דומות" – דומות בענף, בתחום ההכשרה, במשך ההכשרה ובשכר התחלתי של המשרה.
10. משרד האוצר יקצה מתקציב השכר שלו את הסכום למימון התקנים המפורטים בהחלטה זו לצורך מימון פעולה מאזנת, בהתאם לסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985. יתר הסכומים למימון החלטת הממשלה יוקצו מהתקציב שהוקצה במסגרת תוכנית הסיוע הממשלתית להתמודדות עם משבר הקורונה כפי שאושר בנספח ב' להחלטת הממשלה מס' 326 מיום 16 באוגוסט 2020.