מה הוחלט?
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 579 מיום 3.11.2021 (להלן – החלטה 579);
בהמשך להחלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה מיום 1.7.2014 להמליץ לממשלה על הקמת היישוב רח'מה;
בהמשך להחלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה מיום 7.5.2019 להמליץ לממשלה על הקמת היישוב עבדה;
בהמשך להחלטת המועצה הארצית לתכנון ולבניה מיום 4.1.2022 להמליץ לממשלה על הקמת היישוב ח'שם-זנה;
בהמשך להתייחסות הכלכלית תקציבית שהוגשה מטעם משרד האוצר;
ובהמשך להצעת המתווה להבטחת מעבר בפועל של התושבים לתוך תחומי היישובים שהגישה הוועדה המקצועית כאמור בסעיף ה' להחלטה 579:
א. להקים שלושה יישובים חדשים עבור האוכלוסייה הבדואית בנגב באזורים המכונים רח'מה, עבדה וח'שם-זנה. אין בכך כדי לגרוע מסמכות ועדת השמות הממשלתית לקביעת שמות היישובים.
ב. להטיל על הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, בשיתוף משרד הרווחה והביטחון החברתי, לפעול להשלמת התהליכים הדרושים לקידום תכנונם, פיתוחם ואכלוסם של שלושת היישובים, תוך תיאום עם כלל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר.
ג. לצורך קידום התכנון, תקצה הרשות לפיתוח הבדואים מתקציבה סך של 3 מיליון ש"ח בשנת 2022.
ד. פיתוח היישובים ויציאה לשיווק שלב א' שכרוכה בהם עלות תקציבית וכל פעולה אחרת שיש לה עלות תקציבית שלא תוקצבה במסגרת החלטה זו, במסגרת החלטת הממשלה מס' 1279 מיום 14.3.2022 או שלא נלקחה בחשבון בתוכנית התלת שנתית, כהגדרתה בסעיף 41א לחוק יסודות התקציב, תשמ"ה-1985 של רשות הבדואים לשנת התקציב הרלוונטית, מותנים בקיומו של תקציב מתאים לכך ובקבלת החלטת ממשלה נוספת בעניין.
ה. התכניות להקמת היישובים וגבולותיהם המדויקים יאושרו על ידי מוסדות התכנון בהתאם לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965.
ו. לאמץ את המתווה המפורט להלן שהגישה הוועדה המקצועית לפי סעיף ה' להחלטה 579 על נספחיו, ולקבוע בהתאם לו כי קידומם של תהליכי התכנון, הפיתוח והאכלוס של היישובים יותנה בעמידה ביעדים שנקבעו כתנאי לקידומו של כל שלב לרבות חתימה על כתבי ההסכמה הנספחים למתווה, לפי העניין, ובהתאם לכל דין. לעניין מדיניות האכיפה המופיעה במתווה, צוות המנכ"לים יפנה ליועצת המשפטית לממשלה ויבקש לתאם את מדיניות האכיפה בתחום התכנון והבנייה בהתאם למתווה האמור.
להלן המתווה:
המתווה לתהליך הקמת שלושת יישובי הקבע – ועדת המנכ"לים
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 579 מיום 3.11.2021 בדבר הקמת יישובים חדשים עבור האוכלוסייה הבדואית בנגב, להלן תוצע תכנית ההקמה של שלושת יישובי הקבע וההתכנסות ליישובים אלו, בהתאם לאבני דרך שייבחנו מעת לעת ובהתאם להתקדמות תהליך שיתוף הציבור בתכנון ובפיתוח.
מסמך זה יהיה חלק מהמסמכים המהווים מעטפת כוללת בתהליך הקמת שלושת יישובי הקבע מושא החלטת הממשלה.
א. הקדמה:
כפי שנקבע בהחלטת הממשלה, מדינת ישראל רואה חשיבות יתרה בהקמת יישובי הקבע לרווחת האוכלוסייה באזור, תוך התכנסותה לתחומי היישובים, וזאת בתהליך סדור של הידברות ושיתוף הציבור בכל מהלך ומהלך. שיתוף זה, לצד קביעת עקרונות ברורים בנוגע לשלבי התהליך בדרך להקמת הישובים, הם המפתח להצלחה בתכנון, בפיתוח ובהקמה של היישובים ושגשוגם בפועל.
מתווה זה הוכן בהלימה לעקרונות אלו וכמתחייב מהחלטת הממשלה כאמור.
ב. הגדרות
במתווה זה –
"פוליגון היישוב": תחום השטח שבו אמור לקום היישוב המתוכנן, בהתאם לתוכנית שתאושר.
"פוליגון המיועדים להתכנסות": תחום שטח ההתכנסות, בהתאם לנספח נ/1 למתווה זה, למעט פוליגון היישוב.
"מספר הנפשות הכולל": כלל התושבים הנמצאים בפוליגון המיועדים להתכנסות ובפוליגון היישוב.
"הסכמה" – פרוטוקול רכז הסדרה של רשות הבדואים המאשר את הסכמת המשפחה למתווה.
"כתב הסכמה": מסמך שעליו יחתמו המבקשים להיכלל באוכלוסיית היישוב בהסכמה מרצון, בהתאם לנספחים נ/2, נ/3 למתווה זה.
"הסכם הסדרה" – הסכם הסדרה פרטני להקצאת מגרש בשטחי פוליגון היישוב.
ג. קביעת מספר הנפשות:
במסגרת השלבים הראשון והשני, ייערך סקר על ידי רשות הבדואים והיועץ החברתי מטעם צוות התכנון, שיכלול שיח עם המשפחות עצמן, עם המנהיגים בשטח וכן עם כל גורם שימצאו לנכון, על מנת לקבוע את מספר הנפשות בכל פוליגון, תוך רישום פרטים מלאים על המשפחות – שמות, גילים, מספרי זהות, הרכב/סטטוס משפחתי וכיו"ב. נתונים אלו יתוקפו ע"י הרשות אל מול מרשם האוכלוסין בדרך המקובלת.
תוצאת הבדיקה כאמור תהיה המספר הקובע לעניין "מספר הנפשות". בדיקה זו תהא תקפה לשנה, ותעודכן לקראת חלוף אותה שנה, עד שהליך ההקמה יבוא לסיומו.
ד. אופן ומועד ההסכמה:
ההסכמה תתבצע באופן מדורג ותכלול איסוף הסכמות של המשפחות בפרוטוקול מסודר של רכזי ההסדרה, חתימה של ראשי המשפחות על תשריט התכנית, חתימה של כל בגיר מעל גיל 18 על כתבי הסכמה, הכוללים התחייבות לוויתור על תביעות הבעלות בתוך שטחי היישוב, ככל שיישנן, ובסופו של תהליך חתימה על הסכמי הסדרה פרטניים הכוללים הסדרי פשרה על תביעות הבעלות בקרקע ומחיקת תביעות בעלות קיימות. מועדי ההסכמה מפורטים בסעיף ה' ובהתאם להתקדמות בשלבי הקמת היישובים.
ה. שלבי הקמת היישוב:
שלב ראשון – שיתוף הציבור:
שיתוף ציבור בתכנון – בשלב זה היועץ החברתי של רשות הבדואים, יחד עם האדריכל מטעמה, יקבלו את התייחסות המשפחות לחלופות התכנון המשפחתיות כחלק מהתכנון הכולל של היישוב או המתחם או השכונה מתוך כלל שטח התכנון של היישוב. כמו כן בשלב זה, הרשות לאכיפה תזמין תצלום אוויר עדכני של מצב המקרקעין והמחוברים.
בכפוף להסכמה של 40% מתוך מספר הנפשות הכולל, ניתן יהיה להתקדם לשלב הבא.
שלב שני – בניית חלופות:
בתום סבב שני או שלישי של יצירת חלופות התכנון המשפחתיות המועדפות ולפני צירוף כלל הבקשות לתמונה כוללת של תכנון המתחם או השכונה, תבוצע פנייה נוספת למשפחות שלא הצטרפו ו/או לא נטלו חלק בתהליך עד כה כדי לבחון איתן את החסמים/הגורמים המעכבים את הצטרפותן.
ככל שניתן להגיע עמן לפתרון ולהסכמה, ייעשה מאמץ נוסף לצרף את המשפחות הללו לתהליך התכנון הפרטני חרף העיכוב בחתימתם.
בכפוף להסכמה של 45% מתוך מספר הנפשות הכולל ניתן יהיה להתקדם לשלב הבא.
שלב שלישי – תכנון חלופה נבחרת:
בשלב זה ייערך תשריט כולל של המתחם/השכונה, ותתקיים ישיבה נוספת עם כלל נציגי המשפחות, שבמהלכה תוצג החלופה המשולבת הכוללת לאישור המשפחות.
בשלב הזה תיבחן מחויבות גבוהה יותר לתהליך – חתימה של ראשי המשפחות על טיוטת התכנית/טיוטת התשריט הכולל, המיועד להגשה לוועדה המחוזית.
בכפוף להסכמה של 60% מתוך מספר הנפשות הכולל וחתימת 60% מראשי המשפחות על טיוטת התשריט כאמור ניתן יהיה להתקדם לשלב הבא.
שלב רביעי – הגשת התכניות לוועדה המחוזית:
בשלב זה תוגש התוכנית לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז דרום לצורך הפקדתה, ותקודם בהתאם להליכים המקובלים תוך מתן תשומת לב לדחיפות הנושא. במסגרת הוראות התכנית ייקבע תנאי לפקיעת התכנית בתוך 5 שנים ממועד אישורה וככל שלא פותח שטח בהיקף של 25% משטח התכנית, כאשר בסמכות ועדה מחוזית להאריך את תוקפו של תנאי זה בעוד שנה נוספת בהתאם לנימוקים שיועברו ע"י הרשות ליו"ר הוועדה המחוזית.
בטרם תופקד התוכנית בוועדה המחוזית, יתבצע תהליך החתמה של המשפחות על כתבי הסכמה. בתהליך ההחתמה על כתבי ההסכמה יערכו סקרי מחוברים ומשפחות, עם המשפחות החותמות, כהשלמה לעבודת הייעוץ החברתי שליווה את הליך התכנון המשתף כדי לקבל תמונה כוללת של הבינוי הקיים ושל המשפחות ביחס לשטח כמשלים לתוכנית. הסקרים יהווה בסיס להליך ההסדרה וכיסוי תכסיתי מלא של השטח עם הפרטים של בעלי המחוברים האמיתיים בשטח בין של אלו המיועדים להסדרה במקום (פרטים שיתקבלו באופן חלקי מהליך התכנון ו/או השיתוף בתכנון) ובין של אלו המיועדים לפינוי משטחים אחרים ומעבר לתחום היישוב המתוכנן.
הסקר יבוצע ע"י רכז השטח של רשות הבדואים ביחס לאוכלוסייה שמצטרפת להליך הסדרה וכחלק ממנו, עם המשפחות שחותמות בשלב על כתבי הסכמה.
עם חתימה על כתבי הסכמה של 65% מתוך מספר הנפשות הכולל ניתן יהיה להתקדם לשלב הבא.
שלב חמישי – הפקדת התכנית :
בשלב זה הוועדה המחוזית תאשר את התכנית להפקדה. בתקופת ההפקדה של התכנית יושלמו סקרי מחוברים ומשפחות שהחלו לפני ההפקדה כדי לעמוד על 70% מצטרפים.
הסקר יבוצע ע"י רכז השטח של רשות הבדואים ביחס לאוכלוסייה שמצטרפת להליך הסדרה וכחלק ממנו ואילו הסקרים ביחס לאוכלוסייה שלא מצטרפת להליך ההסדרה יבוצעו ע"י גופי האכיפה סקרי מחוברים עדכניים, כך שיכול להיות שההליך המשלים של ביצוע הסקרים אצל אלו שמסרבים להצטרף יביא להצטרפותם גם אם בשלב המאוחר הזה.
עם חתימה על כתבי הסכמה של 70% מהאוכלוסייה וחתימת ראשי המשפחות ניתן יהיה להתקדם לשלב הבא – תכנון מפורט.
לעניין שלב זה, "70% מהאוכלוסייה" – 70% ממספר הנפשות הכולל, למעט אוכלוסייה שנמצאת בתוך פוליגון היישוב, אינה נדרשת לתת הסכמתה לוויתור על טענה לזכות בשטח פוליגון היישוב או בתביעת בעלות בשטח אחר ושלא תושפע מהסדרת היישוב בפועל באופן שידרוש ממנה תזוזה אקטיבית בשטח במבנים או ויתור על שטח.
שלב שישי – תכנון מפורט ומתן תוקף לתכנית ותכנון מפורט של מגרשים זמניים
שלב זה יבוצע לאחר עמידה בכל התנאים המפורטים לעיל, ובכלל זה חתימה על כתב הסכמה של 70%, בהתאם למפורט לעיל.
בשלב זה יתוכננו אתרים למגורים זמניים בתחום היישוב המיועד, ככל שיידרש, לטובת קליטת אוכלוסייה משטחי "הפוליגונים המיועדים להתכנסות". השטח שיתוכנן ישמש לשלב הקליטה של הפזורה לתחומי היישוב ויתוכנן כך שיוכל לשמש בשלב אישור התכנית המפורטת גם כאתר הקבע של המשפחות הללו או של משפחות אחרות שייקלטו בתחום היישוב והכל בהתאם להנחיות התכנון ולסיכומים עם המשפחות.
עם מתן תוקף לתכנית ובטרם ביצוע עבודות בקרקע על ידי המדינה, ייחתמו עם 70% מהאוכלוסייה, כמשמעותה בשלב החמישי לעיל, בהם ראשי המשפחות, הסכמי הסדרה פרטניים להקצאת מגרשים של כל קהל היעד ליישוב הכוללים הסדרי קרקע וויתור על תביעות הבעלות. במסגרת הסכמי ההסדרה הפרטניים ייקבעו אבני דרך לפינוי. עם חתימה על הסכמים כאמור, ניתן יהיה להתקדם לשלב הבא.
שלב שביעי – תחילת עבודות הפיתוח
שלב זה יבוצע לאחר עמידה בכל התנאים המפורטים לעיל, חתימה על הסכמי הסדרה של 70%, בהתאם לשלב השישי לעיל, ומחיקת תביעות הבעלות אצל פקיד ההסדר ככל שישנן.
האתר יפותח פיתוח חלקי כך שיוכל לשמש לקליטת המשפחות לתחום היישוב ולספק את צורכיהן עד לאכלוס בפתרון הקבע בתחום היישוב. מגרש זמני יוקצה עם חתימה על הסכם פינוי ו/או הסדרה של המשפחה או הזכאים מפוליגון המיועדים להתכנסות, פינוי שטח המשפחה מפוליגון המיועד להתכנסות והתכנסותה לתוך פוליגון היישוב, ומגרש קבע יוקצה עם חתימה על הסכם פינוי ו/או הסדרה של המשפחה או הזכאים למעבר מהמגרש הזמני למגרש הקבע, ורק עם פינוי מלא של המגרש הזמני ככל שאינו מגרש הקבע.
בד בבד למתווה זה נדרשות פעולות נוספות שייערכו במקביל:
1. לצד יצירת חלופות התכנון עבור המשפחות המשתתפות בתהליך יש ליצור פתרון אכלוס ותכנון של מתחמי מגורים גם למשפחות המיועדות להסדרה בתחומי התוכנית שאינן נוטלות חלק בהליך כדי שבתום התהליך יהיו מגרשים שניתן יהיה להעביר גם אותם.
2. לאחר התכנסות בפועל של 70% מכלל האוכלוסייה כאמור יקודם דיון בוועדה גיאוגרפית להתאמת השטחים ביישובים שהוקמו, ותיערך בחינה ביחס להכללת היישובים הללו במועצה האזורית המתאימה.
3. ייערך תיאום מול משרד הביטחון ביחס לשחרור/גריעת שטחי אש משטחי היישובים.
4. במסגרת סמכותה לפי סעיף 6.5 סימן ג' לקובץ החלטות מועצת מקרקעי ישראל תקבע ועדת פשרות מתווה מחייב שלפיו רק משפחה שהתכנסה מהפזורה מרצון ובתוך 4 שנים מאישור התוכנית המפורטת, תהיה זכאית להנחה בתשלום על המגרש.
5. גופי האכיפה יסייעו במימוש הפתרון ההסדרתי, בהתאם למדיניות האכיפה המקדמת בסדר עדיפויות גבוה אכיפה תומכת הסדרה, לרבות הגברת פעולות האכיפה כלפי מי שאחראי על בנייה לא חוקית ומסרב לעבור לפתרון האכלוס בתחומי יישובי הקבע, והכל כמפורט במסמך מדיניות האכיפה של עבירות תכנון ובנייה בחברה הבדואית בנגב משנת 2016, על עדכוניו.
צוות המנכ"לים פונה ליועצת המשפטית לממשלה לתקן את מסמך מדיניות האכיפה בהתאם לעקרונות אלו:
במקביל להליך התכנון של שלושת היישובים, על מנת לוודא כי בשטח לא מבוצעת בנייה חדשה ועל מנת לתמוך ולסייע במימוש הפתרון ההסדרתי של שלושת היישובים, יפעלו גורמי האכיפה, הרשות לאכיפת דיני המקרקעין (להלן בסעיף זה: "הרשות") כדלקמן:
א. כל בנייה חדשה שתבוצע ולרבות תוספת בנייה למבנה קיים, החל ממועד קבלת החלטת הממשלה, בפוליגון המיועדים להתכנסות ובפוליגון היישוב (ובדגש על השטחים המיועדים להסדרה במקום) תטופל בסדר עדיפות גבוה. באחריות הרשות לבצע מיפוי מהיר של מרחבי ההסדרה על מנת לוודא כי לא תבוצע בנייה חדשה באזור. בכל מקרה – בנייה חדשה לא תזכה את מבצעיה בפיצוי כלשהו.
ב. רשות מקרקעי ישראל תכין, בשיתוף הרשות, תוכנית לאיתור ואכיפה של כל פלישה למקרקעין ו/או בנייה חדשה שתבוצע במרחבי ההסדרה וכן של כל פלישה למקרקעין ו/או בנייה אשר מי שאחראי עליה מסרב לעבור לפתרון האכלוס בתחומי יישובי הקבע.
ג. מדיניות האכיפה בתחום התכנון והבנייה כלפי כלל האיתורים האמורים במסגרת מתווה זה תהיה במידרג הגבוה ביותר לאכיפה בכפוף ליעדים כדלהלן:
1) יעד האכיפה כלפי פלישות חדשות ו/או הבנייה החדשה יטופלו בלוח הזמנים הקצר ביותר האפשרי.
2) יעד האכיפה כלפי פלישות למקרקעין ובינוי ישן של סרבני הסדרה – יהיה סילוק מלא של כל הפלישות והבינוי, ככל הניתן לא יאוחר משלוש שנים מיום מתן התוקף לתוכנית ההסדרה של כל יישוב.
3) סדרי העדיפות לאכיפה של פלישות למקרקעין ובינוי במרחבי ההסדרה של שלושת היישובים – יהיו עדיפים על האמור במסמך מדיניות האכיפה של עבירות תכנון ובניה בחברה הבדואית בנגב בשנת 2016, על עדכוניו.
יובהר כי אין במסמך זה כדי לגרוע או להשפיע על סמכויות מוסדות התכנון ושקול הדעת הנתון להם על פי דין.
נספח נ'1 למתווה (צורף גם כנספח להחלטת הממשלה מס' 579)
עבדה:
להלן פירוט המועמדים למגורים ביישוב וסימון סימבול לאזור החיפוש עבור היישוב המוצע בהתאם לגודלו כמפורט בדברי ההסבר.
עבדה – פירוט המועמדים למגורים ביישוב
רח'מה:
להלן פריסת ריכוזי ההתיישבות של המועמדים למגורים ביישוב (מסומנים באדום) וסימון סימבול לאזור החיפוש עבור היישוב המוצע בהתאם לגודלו כמפורט בדברי ההסבר.
רח'מה – פירוט המועמדים למגורים ביישוב
כתף אברהם ( ח'שם זאנה):
להלן מסומן אזור כתף אברהם (ח'שם זננה) ,ריכוזי ההתיישבות באזור המיועדים להסדרה ביישוב (מוקפים בקו כחול), וסימון סימבול לאזור החיפוש עבור היישוב המוצע בהתאם לגודלו כמפורט בדברי ההסבר.
כתף אברהם – פירוט המועמדים למגורים ביישוב
נ/2 – כתב הצהרה והתחייבות של תושבים המיועדים להסדיר התיישבותם בתחום היישוב _________________
הואיל ובהמשך להידברות בין הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב (להלן – הרשות) ונציגי התושבים ממשפחות _____________ המתגוררים בשטחים המסומנים בצהוב בתצ"א המצורפת כנספח א' למסמך זה (להלן – התושבים) בנוגע להסדרת התיישבותם של התושבים, התקבלה ביום _______ החלטת ממשלה מס' _____________ על הקמת היישוב _______________ שבתחומו מיועדים התושבים להסדיר את התיישבותם.
והואיל ובהתאם להחלטת הממשלה אומץ מתווה המתנה את ההתקדמות בתהליכים הנדרשים להקמת היישוב בהסכמה של היקף מינימאלי מהתושבים (בשיעור גדל בהתאם להתקדמות בשלבי התכנון) להסדיר את התיישבותם בשטח המיועד ליישוב המסומן בכחול בתצ"א המצורפת כנספח א' למסמך זה.
והואיל ובכדי שהרשות תמשיך לקדם את התכנית להקמת היישוב ברצונה לוודא את הסכמתם של התושבים להסדרתם בתחום היישוב.
לפיכך מצהירים ומתחייבים בזאת התושבים החתומים מטה כדלקמן.
1. אנו מתחייבים כי ככל שתאושר התכנית להקמת היישוב, גם אם יחולו בה שינויים במהלך קידומה בהליכים התכנוניים, נסדיר את התיישבותנו במסגרתה בתוך 18 חודשים מיום שתודיע לנו הרשות על זמינותם של המגרשים בתחומה.
2. ידוע לנו כי זכאותנו וזכאות בני משפחותינו להקצאת מגרש ללא תמורה (בערך בסיס) ולמענקים כספיים כתושבי פזורה תיבחן, לאחר אישור התכנית (ככל שתאושר), על ידי ועדת פשרות ברשות בהתאם לתנאי החלטת מועצת מקרקעי ישראל בנושא כפי שתהיה בתוקף באותה עת.
3. ידוע לנו כי אם נוכר כתושבי פזורה זכאים לפי החלטת ועדת פשרות תכין הרשות הסכמי הסדרה פרטניים לחתימתנו ואנו מתחייבים לחתום על הסכמים אלה בתוך שבועיים מיום שהם יימסרו לנו ע"י הרשות.
4. ככל שלא נוכר כתושבי פזורה זכאים לפי החלטת ועדת פשרות, אנו מתחייבים לרכוש מגרשי מגורים ביישוב לשם הסדרת התיישבותנו בו, הכל בכפוף לנוהלי רשות מקרקעי ישראל שיחולו באותה עת לעניין זכאות לרכישת מגרש.
5. ידוע לנו ואנו מסכימים לכך שהמגרשים שיוקצו לנו על ידי הרשות ביישוב המתוכנן יוקצו, ככל הניתן, תוך שמירה על רצף שיווקי, לרבות בשטחים שהוגשו לגביהם תזכירי תביעה על ידי משפחות אחרות. זאת בכדי לאפשר את שיווק יתרת המגרשים למשפחות נוספות.
6. אנו מתחייבים להתפנות מכל שטח המוחזק על ידנו שלא ייועד על ידי המדינה לשם הסדרת התיישבותנו ולפנותו מכל מבנה או חפץ. התחייבות זו ובכפוף לחתימה על הסכם הסדרה פרטני, הינה תנאי להקצאת מגרש קבע.
7. ידוע לנו כי קידום התכנית על ידי הרשות אינו מבטיח כי התכנית תאושר ע"י הגורמים המוסמכים לעניין זה במדינה.
ועל כן באנו על החתום :
חתימת התושבים:
מס" |
שם |
ת"ז |
חתימה |
אישור עו"ד
אני, __________, עו"ד מרחוב ___________ בעיר __________ מאשר/ת בזה כדלקמן:
1- ביום/בימים ________ _____ הופיעו בפניי כל האנשים ששמותיהם מפורטים בטבלה/חלק מהאנשים ששמותיהם מפורטים בטבלה לצד המספרים הסידוריים הבאים – _________________ ________
2- האנשים כאמור בסעיף 1 הזדהו בפניי באמצעות תעודה מזהה וחתמו כל אחד/ת לצד שמו/ה בטבלה.
______________ __________________
חותמת חתימה
נ/3 – ח'שם זנה – כתב הצהרה והתחייבות של תובעי בעלות ויורשיהם
הואיל ובהמשך להידברות בין הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב (להלן – הרשות) ונציגי התושבים ממשפחות אלנבארי, אלעתאמין ואלחמדי המתגוררים בשטחים המסומנים בצהוב בתצ"א המצורפת כנספח א' למסמך זה (להלן – התושבים) בנוגע להסדרת התיישבותם של התושבים, התקבלה ביום _______ החלטת ממשלה מס' _____________ על הקמת היישוב ח'שם זנה שבתחומו מיועדים התושבים להסדיר את התיישבותם.
והואיל ובהתאם להחלטת הממשלה אומץ מתווה המתנה את ההתקדמות בהקמת היישוב בהסכמה של 70% לפחות מהתושבים להסדיר את התיישבותם בשטח המיועד ליישוב המסומן בכחול בתצ"א המצורפת כנספח א' למסמך זה (להלן – תחום היישוב) וכן בהסכמה מפורשת של תובעי הבעלות ויורשיהם, בנוגע לקרקעות בתחום היישוב שלגביהן הוגשו תזכירי תביעות בעלות לפקיד ההסדר, לאפשר הסדרת התיישבותם של תושבים שלא ממשפחות תובעי הבעלות בשטח תביעות הבעלות.
לפיכך מצהירים ומתחייבים בזאת תובעי הבעלות או יורשיהם כדלקמן:
1- אנו תובעי הבעלות או יורשיהם (שגילם 18 ומעלה) על קרקעות שכולן או חלקן נמצאות בתחום היישוב (להלן – תובעי הבעלות) מסכימים כי המדינה, בהתאם להחלטות שיתקבלו על ידי גורמי המדינה המוסמכים לעניין זה, תקצה את כל הקרקעות בתחום היישוב שלא ייועדו על ידי המדינה להסדרת התיישבותנו, לרבות קרקעות שלגביהן הוגשו על ידי משפחותינו תזכירי תביעות בעלות לפקיד ההסדר, לכל מטרה או שימוש וכן לטובת הסדרת התיישבות של תושבים אחרים, בהם בין היתר:
א. התושבים המתגוררים בשטחים המסומנים בצהוב מחוץ לתחום היישוב.
ב. התושבים המתגוררים בתחום היישוב ושלא ניתן יהיה להסדירם במקום לפי הוראות כל תכנית ו/או החלטות גורמי המדינה המוסמכים לעניין זה.
ג. כל תושב אחר שנדרשת הסדרת התיישבותו ובהתאם להחלטת הרשות יש להקצות לו מגרש למגורים בתחום היישוב.
2- אנו מסכימים כי המדינה תעשה כל שימוש בכל חלק של תביעות הבעלות שלא יוקצה לשם הסדרת התיישבותנו, לרבות הקצאתו או מכירתו לתושבים אחרים מהיישוב שיעברו לשטח היישוב כמפורט לעיל, ומתחייבים שלא תיעשה על ידנו כל פעולה שיש בה כדי למנוע עשיית שימוש כאמור באותה קרקע או להקשות על עשיית שימוש בה.
3- אנו מתחייבים להתפנות מכל שטח המוחזק על ידנו שלא ייועד על ידי המדינה לשם הסדרת התיישבותנו ולפנותו מכל מבנה או חפץ.
4- ככל שתאושר תכנית שתאפשר הסדרת התיישבותנו בתחום תביעות הבעלות שלנו, אנו תובעי הבעלות מתחייבים לבטל את תביעות הבעלות שלנו אצל פקיד ההסדר לגבי כלל השטח בתחום היישוב שלא ייועד להסדרת התיישבותנו.
5- כפי שהובהר לנו, אין בהתחייבות זו כדי לגרוע מזכאותנו לקבלת תמורות במסגרת פשרות עם תובעי בעלות לפי החלטות מועצת מקרקעי ישראל, על תנאיהן.
6- אנו מסכימים ומתחייבים כי ככל שתאושר תכנית שמכוחה ניתן יהיה להתיישב בתחום היישוב, כולו או חלקו, נסדיר בתחום זה את התיישבותנו, על מגרשי מגורים שיוקצו לנו על ידי המדינה בהתאם להחלטות הגורמים המוסמכים בה.
ועל כן באנו על החתום :
|
|
|
|
|
|
אישור עו"ד
אני, __________, עו"ד מרחוב ___________ בעיר __________ מאשר/ת בזה כדלקמן:
3- ביום/בימים ________ _____ הופיעו בפניי כל האנשים ששמותיהם מפורטים בטבלה/חלק מהאנשים ששמותיהם מפורטים בטבלה לצד המספרים הסידוריים הבאים – _________________ ________
4- האנשים כאמור בסעיף 1 הזדהו בפניי באמצעות תעודה מזהה וחתמו כל אחד/ת לצד שמו/ה בטבלה.
הממשלה מחליטה על הקמת צוות המלצות לצורך הקמת יישובים חדשים עבור האוכלוסייה הבדואית בנגב.