מה הוחלט?
במטרה לקדם את החדשנות בתעשייה, לרבות התעשייה המסורתית, בדגש על התעשייה עתירת הידע בישראל, המהווה מנוע צמיחה עיקרי במשק הישראלי, ולנוכח מאפייניה הייחודיים – לרבות סביבה גלובלית-תחרותית עזה, מגוון תחומים טכנולוגיים, שינויים תכופים, תלות בתשתיות מתקדמות, בשווקים ובמקורות מימון זרים
ועוד – כדלקמן:
1. לתקן את החוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה,
התשמ"ד–1984 (להלן – החוק) לפי עקרונות אלה:
א. להקים את הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית, שתהווה תאגיד ציבורי עצמאי כשר לכל חובה, זכות ופעולה משפטית (להלן – הרשות). בביצוע תפקידיה תפעל הרשות כך שפעולותיה יהיו תואמות את מדיניות הממשלה בתחומי פעולתה של הרשות, כפי שתתקבל בהחלטותיה, או שייקבעו במסגרת מדיניות משרד הכלכלה ויימסרו בכתב, לרבות באמצעות המדען הראשי במשרד הכלכלה.
ב. לתקן את שם החוק כך שייקרא "החוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה, התשמ"ד-1984".
ג. חדשנות טכנולוגית תוגדר כמחקר או פיתוח כהגדרתם בחוק. הגדרת המונח "מוצר" בחוק תכלול גם תהליך או שירות.
ד. לרשות שתוקם יוקנו היכולות המקצועיות וגמישות מרבית בהיבטים שונים, כך שהאורגנים של הרשות יוכלו ליזום, לנהל ולעשות שימוש במגוון אמצעים שיסייעו לקדם את החדשנות הטכנולוגית בתעשייה ברמה המקצועית הגבוהה ביותר, בקצב שמתאים לשוק וביעילות מרבית.
ה. מטרות החוק יכללו, בנוסף למטרות החוק כנוסחן בחוק הקיים, גם את עידוד הצמיחה, הגדלת הפריון וקידום החדשנות הטכנולוגית בתחומי התעשייה בישראל.
ו. הרשות תפעל לשם הגשמת מטרות החוק, כולן או חלקן, לעידוד, קידום, תמיכה וסיוע לחדשנות הטכנולוגית בתעשייה לרבות התשתיות הנדרשות בתחומים אלה, במישרין או בעקיפין. הרשות תפעל, בין היתר, באמצעות מתן מענקים, הלוואות, פטורים, הנחות, קרנות, ערבויות שלא לפי חוק ערבויות המדינה התשי"ח-1958, לרבות ההטבות הקבועות בחוק כיום ומגוון הכלים והמסלולים המופעלים כיום על ידי המדען הראשי במשרד הכלכלה. נוסף על האמור, הרשות תהיה רשאית לפעול באמצעות העמדת כלי סיוע נוספים, והכל לשם הגשמת מטרות החוק (להלן – ההטבות).
ז. 1. יובהר, ככל שהדבר נדרש, כי, למעט אם נאמר הדבר
במפורש בהחלטה זו, אין באמור בה כדי לגרוע –
א. מסמכויות המועצה להשכלה גבוהה והוועדה לתכנון ולתקצוב לפי כל דין ולפי החלטות הממשלה.
ב. מסמכויות הנתונות למשרדי הממשלה הקיימות לפי כל דין או לפי החלטות בדבר חלוקת סמכויות ושטחי פעולה מכוח סעיף 31 לחוק יסוד: הממשלה שנתקבלו עד ליום קבלת החלטה זו.
2. בנוסף, הצעת החוק תנוסח כך שיובהר בה כי אין בהקניית הסמכויות לפי החלטה זו כדי לצמצם מהתחומים ומשטחי הפעולה שניתן היה להקנות למשרדי הממשלה מכוח חלוקת סמכויות ושטחי פעולה בהתאם לחוק יסוד: הממשלה עד ליום קבלת החלטה זו.
ח. האורגנים של הרשות יהיו ראש הרשות, מועצת הרשות, המנהל הכללי של הרשות וועדות המחקר.
ט. ראש הרשות יהיה המדען הראשי במשרד הכלכלה שימנה שר הכלכלה באמצעות ועדה לאיתור מועמדים, והוא ישמש חבר ויושב ראש של המועצה וחבר ויושב ראש של ועדות המחקר.
י. תפקידי המדען הראשי יכללו, בין השאר, לייעץ לממשלה בכל הקשור ליישום מטרות החוק, בתוקף תפקידו כמדען ראשי; לעקוב אחר התהליכים והשינויים בחדשנות טכנולוגית בתעשייה בישראל ומחוצה לה; להמליץ לגורמים מאסדרים שונים להעניק הטבות בתחומים שבסמכותם או שהם ממונים על ביצועם, העשויות לסייע בהגשמת מטרות החוק; לדווח לממשלה, ובכלל זה לוועדת השרים לענייני מדע, טכנולוגיה וחלל, אחת לשנה, על ממצאי הרשות והמלצותיה ביחס לקידום החדשנות הטכנולוגית בתעשייה, ובאשר לפעולות הנדרשות על ידי הרשות והממשלה על מנת להגשים את מטרות החוק.
יא. המדען הראשי ינהל במשרד הכלכלה יחידה אשר תעסוק בין היתר במדיניות ותכנון בתחומי החדשנות הטכנולוגית בתעשייה.
יב. במועצת הרשות (להלן – המועצה) יהיו חברים המדען הראשי שישמש יושב ראש המועצה, עובד לשכת המדען הראשי שימנה המדען הראשי, עובד משרד הכלכלה שימנה מנכ"ל משרד הכלכלה, הממונה על התקציבים במשרד האוצר או נציג מטעמו, החשב הכללי במשרד האוצר או נציג מטעמו ושלושה נציגי ציבור. נציגי הציבור יהיו מי שמילאו או ממלאים תפקיד בכיר בתעשייה עתירת הידע או בתחום המימון של תעשייה זו או בתחום המחקר והפיתוח ובעלי מוניטין וותק בתחומים אלה. אחד מנציגי הציבור יהיה מי שכיהן בעבר כמדען הראשי במשרד הכלכלה, למעט במקרה שלא ניתן למנות מועמד כאמור. כמו כן, אחד מנציגי הציבור יהיה מי שמילא תפקיד בכיר במחקר ופיתוח בתעשייה.
יג. החלטות המועצה יתקבלו ברוב קולות של חברי המועצה המשתתפים בהצבעה; היו הקולות שקולים, יהיה ליושב ראש קול נוסף. הוראות סעיפים 14 עד 15א לחוק יחולו על המועצה וחבריה, בשינויים מחויבים.
יד. נציגי הציבור ימונו על ידי שר האוצר ושר הכלכלה לאחר הליך של ועדה לאיתור מועמדים שבראשה יעמוד ראש הרשות. בוועדת האיתור יהיו חברים, בין היתר, נשיא התאחדות התעשיינים, שופט מחוזי בדימוס ונציג בכיר מהאקדמיה. הקריטריונים ייקבעו כך שיביאו לבחירת מועמדים אשר להם ניסיון רלוונטי משמעותי, וכך שתנאי הכשירות לכהונה יהיו לכל הפחות התנאים הקבועים בסעיף 16א לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975. הקריטריונים ייקבעו על ידי המועצה. נציגי הציבור במועצה ימונו לתקופה של שלוש שנים עם אפשרות הארכה לשלוש שנים נוספות בלבד.
טו. לנציגי הציבור במועצה ישולם גמול כפי שיקבע שר האוצר.
טז. המועצה תמנה מנהל כללי לרשות (להלן – המנהל הכללי), לאחר הליך של ועדה לאיתור מועמדים שבראשה יעמוד ראש הרשות. המועמדים יאותרו לפי קריטריונים שיקבע ראש הרשות בהסכמת הממונה על התקציבים במשרד האוצר. על מינוי המנהל הכללי לעמוד בדרישות הכשירות בסעיף 37(ב)-(ג) לחוק החברות הממשלתיות,
התשל"ה-1975, והוא ייעשה לאחר התייעצות עם הוועדה לבדיקת מינויים לפי חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975; למנהל הכללי יהיו כל סמכויות הניהול והביצוע ברשות, לרבות גיבוש תכניות עבודה ברשות, והוא יהיה נתון לפיקוח המועצה.
יז. אלה תפקידי המועצה:
1. לקבוע כלים ליישום המדיניות שנקבעה לפי חוק זה.
2. לפקח על התנהלותה היעילה והתקינה של הרשות.
3. לדון בתוכניות העבודה של הרשות, לאשרן ולעקוב אחר יישומן.
4. לאשר את התקציב המינהלי לפעילות הרשות.
5. לקבוע או לשנות את הוראות מסלולי הטבות ותנאיהן והיא רשאית להסמיך את ועדות המחקר לגבש נהלים ליישומן וביצוען.
6. לגבש נהלים ביחס לסדרי עבודת ועדות המחקר.
7. לבצע כל תפקיד אחר שהוקנה לה בחוק.
מבלי לגרוע מהאמור בסעיפים ז ו-מז, מסלולים שתכליתם העיקרית חדשנות טכנולוגית בתעשייה לא ייקבעו במשרד הכלכלה אלא במסגרת חוק זה ובכפוף להוראותיו. המועצה תהיה האורגן היחיד שיקבע מסלולים כאמור, למעט בכל הנוגע למסלולים של הקרן לקידום טכנולוגי כמשמעה בפרק ו' לחוק, ובכל הנוגע ליישום הסכמים בין-לאומיים.
יח. על מסלולי ההטבות שתקבע המועצה, לרבות מסלולים אשר הופעלו על ידי המדען הראשי ערב תחילתו של תיקון זה, יחולו ההסדרים הקבועים בסעיפים 9א, 17(ד)-(ה), 18(א), 18(א2), 19(א1), 22, 26, 34, 43 עד 45, 46(א) ו-47 לחוק, בשינויים המחויבים.
יט. בנוסף, במסגרת מסלולי ההטבות תקבע המועצה הוראות לעניין סוג ההטבה והיקפה; תנאים למתן ההטבות; דרכי הגשת הבקשה; מניעת כפל הטבה או מימון; אופן בדיקת הבקשות והדיון בהן; תנאים למתן אישור לביצוע ולתשלום; מועד מתן ההטבה והוראות לגבי זהותו של מי שרשאי לבצע הפעילות והחזרת הטבות. ההסדרים הקבועים בחוק בנושאים אלה יבוטלו.
כ. המועצה תשקול לגבי כל מסלול אם לקבוע הסדרים בין היתר בנוגע לנושאים אלה: הוראות לעניין דרישת ערובות להבטחת החזרת ההטבה והיתר לתשלום מקדמה על חשבון ההטבה, הוראה האם לנכות סכום בשיעור של 0.6 אחוזים מכל הטבה לפי המסלול בעת התשלום לזכאי לקבלת ההטבה, הידע המפותח לרבות לעניין הבעלות עליו, ייצור המוצר בישראל והוצאת ייצורו מחוץ לישראל לרבות תמורה בשל הוצאתו; ביצוע מחקר פיתוח או חדשנות טכנולוגית עבור אחר; עיכוב בתשלום ההטבות והוראות לעניין דיון חוזר בהחלטות. ההסדרים הקבועים בחוק בנושאים אלה יבוטלו, בכפוף לאמור בסעיף כו ו-לז להלן.
כא. כל ההסדרים שתקבע המועצה ייקבעו בשים לב למטרות החוק, לעקרונות שקיפות ולמנהל תקין.
כב. המועצה לא תקבע מסלול שאין בו כדי להביא, במישרין או בעקיפין, לפעילות של חדשנות טכנולוגית בתעשייה בישראל.
כג. לבחון אם יש מקום למחוק את סעיפים 47ב עד 47ד לחוק ולתקן את החוק כך שיקבע כי:
1. ועדת מחקר רשאית שלא לדון בבקשות לקבלת הטבות של חברה:
א. שיש לה חוב חלוט לרשות והיא מסרבת לשלמו. לעניין זה, חוב חלוט ייחשב כל אחד מאלה: חוב שלא ניתן להגיש בגינו ערעור או עתירה או חוב שלא שולם בתוך 90 ימים מיום דרישת התשלום בכתב על ידי הרשות. בנסיבות מיוחדות, רשאית ועדת המחקר לנקוט במקרים אלה גם באמצעים לפי סעיף קטן (ב).
ב. הוגשו עתירה או ערעור בגין חוב, תדון ועדת המחקר בבקשה אולם רשאית היא להתנות את מתן ההטבה, במידה ותאושר הבקשה, בכל אחד מאלה: הפקדת בטוחה להבטחת תשלום החוב לשביעות רצונה של הוועדה בשווי של עד גובה החוב או עיכוב תשלום סכומי ההטבה עד גובה החוב. עיכוב או בטוחה כאמור יידרשו עד להכרעה בעתירה או ערעור, וככל שהחברה נדרשת על פי ההכרעה לתשלום – עד התשלום האמור; על אף האמור לעיל, היה חלקו של החוב שבגינו הוגשה העתירה או הערעור לא שנוי במחלוקת ובכל זאת לא שולם, רשאית ועדת המחקר שלא לדון בבקשות בהתאם לסעיף קטן (א).
ג. לא יהיה בתשלום חוב לעניין סעיפים (א)-(ב) כדי לפגוע בסעדים או זכויות העומדים לרשות החברה לטעון נגד החוב ששולם.
כד. לתקן את סעיף 14 לחוק שעניינו שמירת סודיות, כך שהסמכויות לפי סעיפים (א) ו-(ב) יהיו בידי ראש הרשות ומועצת הרשות, ומועצת הרשות תגבש נהלים לעניין שמירת הסודיות בעבודת הרשות והאורגנים שלה או גורמים הפועלים מטעמם ועבורם, ובכלל זה בקשות למתן הטבה ואישורים שניתנו לפי החוק; הרשות תקבע את הנהלים האמורים לעניין זה בשים לב לדיני הקניין הרוחני בישראל.
כה. לתקן את סעיף 18(א1) לחוק, שעניינו דיווח של מקבל אישור ובעל שליטה לוועדת המחקר על שינוי בשליטה או בהחזקה, כך שוועדת המחקר תורה בנוהל על המועדים לדיווח על השינויים המפורטים בסעיף זה; לתקן את סעיף 18(א1)(2) לחוק, שעניינו דיווח של מקבל אישור על הפיכת אזרח חוץ או חברת חוץ לבעלי עניין, כך שנוסח כתב ההתחייבות שעליו יחתום בעל העניין יפורסם באתר האינטרנט של הרשות.
כו. 1. המועצה תהיה רשאית לקבוע במסגרת מסלולי
המועצה הוראות ביחס לדרישות בעלות על ידע
וזכויות הנובעות ממנו, לרבות זכויות קניין רוחני.
מבלי לפגוע בסמכויות המועצה, רשאית היא לקבוע
כל הסדר ביחס לסוגיה זו:
א. ככלל מקבל האישור להטבה יהיה בעלים בידע ובזכויות הנובעות ממנו. נקבעו הסדרים כאמור, תהיה רשאית המועצה לקבוע את היקף הדרישות ממקבל האישור ביחס לזכויות אלה, לרבות היקף הבעלות והעברתן לאחר בישראל או מחוצה לה כפוף לאמור בסעיפים כח ו-כט להלן.
ב. ביחס למסלול המועצה שמכוחו ניתנו אישורים לפי פרק ד' לחוק לפני תיקונו ומסלולי מועצה חדשים (שלא הופעלו על ידי לשכת המדען הראשי טרם תיקונו והפכו למסלולי מועצה לפי הוראות סעיף עח להלן), לא יוחל ככלל ההסדר כי מקבל האישור להטבה יהיה הבעלים בידע ובזכויות הנובעות ממנו אם תכנית המחקר המאושרת שלו כוללת הרשאה לשימוש בתוצר פעילות חדשנות טכנולוגית מטעם מוסד להשכלה גבוהה, וזאת לאחר קיום היוועצות עם המועצה להשכלה גבוהה. בנוסף, ככלל לא יוחל הסדר שלעיל גם על תוצרי פעילות חדשנות טכנולוגית מטעם בתי חולים, תאגידי בריאות כהגדרתם בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 או מנהל המחקר החקלאי, אלא אם קבעה המועצה אחרת. יובהר כי מבלי לפגוע בחובות ההיוועצות כמפורט לעיל, אין באמור בסעיף זה לפגוע בסמכות המועצה לקבוע כל הסדר ביחס לבעלות על ידע והזכויות הנובעות ממנו לרבות הדרישה כי הידע והזכויות הנובעות ממנו יהיו בבעלות מקבל ההטבה.
2. בכל המסלולים שייקבעו על ידי המועצה, יתחייב מקבל ההטבה לשמור על דיני הקניין הרוחני כפי שינהגו מעת לעת במדינת ישראל.
כז. לתקן את סעיף 19(ג) לחוק, שעניינו אישור להעברת ידע בתוך ישראל, כך שבמסלולי המועצה שבהם קבעה המועצה הוראות ביחס לבעלות על ידע וזכויות הנובעות ממנו, העברתן לאחר בתוך ישראל, לרבות חשיפת הידע או גילויו לגורם אחר, תתאפשר בתנאי שיחולו על מקבל הידע החובות לפי חוק זה של מקבל האישור לפי החוק או לפי ההוראות שקבעה המועצה ביחס לחובות שיחולו על מקבל הידע.
כח. לתקן את סעיף 19ב לחוק, שעניינו העברת ידע מחוץ לישראל, כך שאם קבעה המועצה באחד ממסלולי המועצה הוראות ביחס לבעלות על הידע או הזכויות הנובעות ממנו, רשאית המועצה לקבוע הסדרים כתנאי להעברתו לאחר מחוץ לישראל, לרבות:
1. להסמיך את ועדת המחקר לקבל החלטה ביחס לאישור בקשות להעברת ידע הנובע מחדשנות טכנולוגית בתעשייה על פי בקשה מאושרת, שאינו המוצר שפותח במסגרת אותו מסלול, וכל זכות הנובעת ממנו; הסדרת חישוב ואופן התשלום בגין הוצאת הידע שקיבלה את אישור ועדת המחקר אשר ככלל תבוצע במזומן, אלא אם קבעה המועצה הוראות אחרות לעניין זה לרבות קביעת הוראות המאפשרות העברת ידע שלא כנגד תשלום כגון בחילופי ידע וכדומה; הוראות לעניין הסכום המרבי שישלם מקבל האישור בגין האישור להעברת הידע; אפשרות התייחסות שונה ביחס לתשלום במקרים של פירוק מחמת חדלות פירעון או כינוס נכסים של מקבל ההטבה.
2. לקבוע כי אם לא שולם תשלום כנדרש, ייווספו עליו הפרשי הצמדה וריבית כמשמעותם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961. תשלום ייגבה בדרך שגובים מס, ופקודת המסים (גביה) תחול כאילו היה מס כמשמעותו באותה פקודה.
3. לקבוע הוראות ותנאים לעניין מתן הרשאה מאת מקבל האישור לגורם מחוץ לישראל, לשימוש בידע, לרבות תשלום למדינה מאת מקבל האישור בתשלום אחד או לשיעורין בשל מתן ההרשאה כאמור.
4. לקבוע הסדרים לעניין חשיפת הידע או גילויו לגורם אחר מחוץ לישראל.
5. כל סכומי התשלומים שישולמו לפי סעיף זה ישמשו לעידוד וקידום חדשנות טכנולוגית בתעשייה.
כט. לקבוע כי במסלולי המועצה שבהם נקבעו הוראות ייצור בישראל והעברת ייצור מחוץ לישראל, תקבע המועצה הוראות לעניין אופן חישוב העברת הייצור של מקבל ההטבה, הסמכתה של ועדת המחקר, במקרים מיוחדים, לאשר למקבל הטבה לפי בקשתו, העברה של ייצור או מתן רישיון לייצור של מוצר שפותח במסגרת המסלול או הנובע ממנו.
ל. לתקן את סעיף 20 לחוק, שעניינו הגשת דינים וחשבונות על ידי בעל אישור, כך שוועדת המחקר תורה בנוהל על המועד ואופן הגשת דין וחשבון על התקדמות המחקר והפיתוח ודין וחשבון כספי על הוצאות המחקר.
לא. לתקן את סעיף 21(א) לחוק, שעניינו תשלום תמלוגים, כך שיחול על מסלולי המועצה שבהם נקבע כי מקבל ההטבה ישלם תמלוגים.
לב. לתקן את סעיף 21(ג) לחוק כך שייקבע כי התמלוגים ישולמו בשיעורים ובהתאם להוראות שתקבע המועצה במסלול. יתר הוראות סעיף 21 לא ישונו.
לג. לתקן את סעיף 22א(ב) לחוק, שעניינו תשלום אגרה בבקשה לדיון חוזר, כך שיחול לעניין מסלולים שבהם קבעה המועצה הסדר לדיון חוזר.
לד. לבטל את סעיפים 25-23 לחוק, שעניינם ערר, ועדת ערר וסדרי פעולותיה.
לה. לתקן את סעיף 28(ג) לחוק, שעניינו סמכות השרים לקבוע כללים בדבר תוספת לשיעורים שקבעה ועדת המחקר באזורי עדיפות לאומית, כך שיחול רק על מסלול שמכוחו ניתנו אישורים לפי פרק ד' לחוק לפני תיקונו.
לו. לבטל את סעיף 33 לחוק שעניינו הלוואות.
לז. לתקן את סעיף 38(1) לחוק, שעניינו תקבולי הקרן לקידום טכנולוגי (בסעיף זה – הקרן), כך שייקבע כי תקבולי הקרן יכללו סכום של 0.6 אחוז ממסלול לפי פרק ד' טרם יום תחילתו של התיקון לחוק, וממסלולים שהמועצה קבעה בהם הוראה לעניין זה.
לח. לתקן את סעיף 42(ב) לחוק, שעניינו קביעת כללים לעניין אופן יישומם של הסכמים הדדיים, כך שראש הרשות יורה בנוהל על אופן יישום כל הסכם לפי סעיף 42(א) לחוק או לפי האמור בסעיף סט להלן. נוהל כאמור יפורסם באתר האינטרנט של הרשות.
לט. לבטל את סעיפים 42א ו-42ב לחוק, שעניינם הוראות לעניין זכויות הנובעות מידע במסגרת הסכמים
בין-לאומיים והתקשרות עם חברה רב-לאומית.
מ. לבחון את האפשרות לתקן את סעיף 47א לחוק, שקבועה בו עבירה פלילית על העברת ידע מחוץ לישראל ללא אישור ועדת המחקר או בניגוד לתנאי האישור, כך שהוראותיו יחולו רק על פעולה בניגוד להסדרים, הכוללים מגבלה בנוגע להעברה או אפשרות העברה של ידע שפותח, שניתנו במסגרת מסלולי מועצה המאפשרים קביעת מגבלה כאמור, כפי שייקבע בחוק.
מא. לתקן את סעיף 48 לחוק, שעניינו פרסום כללים שקבעה ועדת המחקר ברשומות, כך שייקבע כי נהלי המועצה וועדות המחקר יפורסמו באתר האינטרנט של הרשות.
מב. לתקן את סעיף 49 לחוק, שעניינו פרסום מינויים לפי החוק ברשומות, כך שיחול על מינויים למועצה.
מג. לבטל את סעיף 50 לחוק שעניינו אצילת סמכויות.
מד. לתקן את סעיף 52 לחוק, שעניינו תקנות ואגרות, כך שייקבע כי השרים, בהתייעצות עם המועצה ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, יהיו רשאים להתקין תקנות רק לעניין קביעת אגרות, סכומיהן וטיפול בבקשות או כל שירות אחר הניתן על ידי הרשות או אחד מגופיה.
מה. דיון במועצה על אישור מסלולי הטבה או על שינויים במסלולים קיימים יתקיים רק אם נוכחים בו כל נציגי הממשלה במועצה. על אף האמור, דיון כאמור לא יידחה יותר משתי ישיבות עוקבות ובישיבה השלישית תהיה רשאית המועצה לדון ולהחליט בנושאים אלה, גם בהיעדר נציגי ממשלה, כולם או חלקם. היה ובישיבה השלישית התקבלה החלטה בדבר אישור או שינוי מסלול הטבה בהיעדר כל נציגי משרד הכלכלה או משרד האוצר, החלטת המועצה לא תיכנס לתוקף עד שתאושר על ידי השר שנציגיו לא נכחו.
מו. החליטה המועצה על אישור מסלול הטבה או על שינויו, תובא ההחלטה בפני השרים בתוך 7 ימים. השרים יהיו רשאים להתנגד בכתב להחלטה בתוך 14 יום מיום קבלת ההחלטה בלשכתם. במניין הימים יובאו ימי עבודה מלאים של הממשלה (לעניין זה: ימי עבודה מלאים לא יכללו ימי שבתון, חגים, חופשות מרוכזות וכיוצא בזה). אם לא התקבלה התנגדות כאמור, החלטת המועצה תיכנס לתוקף.
מז. אישור מסלולי הטבה חדשים עבור מחקר אקדמי המתבצע במוסדות להשכלה גבוהה אשר אינם כוללים השתתפות מימונית ישירה של גורם תעשייתי יידרשו כתנאי מקדים הסכמה של המועצה להשכלה גבוהה. אישור מסלולי הטבה חדשים למחקר במסגרת מוסדות להשכלה גבוהה או למחקר במרכזי מו"פ אזוריים הנתמכים על ידי משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, אשר אינם כוללים השתתפות מימונית ישירה של גורם תעשייתי יידרש לתיאום עם שר המדע, הטכנולוגיה והחלל בטרם ייכנס לתוקף. אופן התיאום יסוכם בין המדען הראשי במשרד הכלכלה ובין מנכ"ל משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל בתוך שישה חודשים מיום קבלת החלטה זו ובכפוף להסכמות הצדדים במועד החלטה זו.
מח. לרשות יהיו ועדות המחקר, אשר החברים בהן יהיו ראש הרשות, המנהל הכללי, עובד הרשות שימנה המנהל הכללי, עובד משרד הכלכלה שימנה מנכ"ל משרד הכלכלה, נציג הממונה על התקציבים במשרד האוצר ונציג החשב הכללי במשרד האוצר שימנה שר האוצר ושלושה נציגי ציבור. נציגי הציבור יהיו בעלי ניסיון משמעותי בתעשייה הרלוונטית לוועדת המחקר, כאשר לפחות אחד מהם יהיה בעל ניסיון בחדשנות בתעשייה הרלוונטית. נציגי הציבור ימונו על ידי ועדת משנה שתמנה המועצה. ראש הרשות יהיה יו"ר ועדת המשנה, ויהיו חברים בה מנהל הרשות ונציג משרד האוצר. המועצה רשאית לאשר, במסגרת ההוראות המסדירות את מסלולי ההטבות, שינויים בהרכב ועדות מחקר, למעט לגבי השתתפות נציגי הממשלה. בנוסף, תוכל המועצה למנות ועדות משנה לוועדות המחקר ולקבוע את סמכויותיהן.
מט. לנציגי הציבור בוועדות המחקר ישולם גמול כפי שיקבע שר האוצר במסלולים שבהם נקבע כי נציגי הציבור יקבלו גמול בגין השתתפותם, לפי נוהל שתקבע המועצה.
נ. המנהל הכללי ישמש ממלא מקום יושב ראש ועדת המחקר, אלא אם קבעה המועצה אחרת בהוראות המסלול לבקשת ראש הרשות; ראש הרשות יהיה רשאי למנות עובד יחידת המדען הראשי כממלא מקום זמני לעניין חברותו בוועדה, וכן יהיה רשאי לוותר על חברותו בוועדת מחקר באופן קבוע ובמקומו ימנה עובד יחידת המדען הראשי. ראש הרשות יהיה רשאי בכל עת לחזור ולהתמנות כחבר הוועדה.
נא. המניין החוקי לישיבות ועדת המחקר יהיה ארבעה חברי ועדה, ובהם יושב ראש הוועדה ולפחות נציג ממשלה אחד ונציג ציבור אחד. סעיף 10א(א) לחוק יתוקן בהתאם והוראות סעיפים קטנים (ג)-(ה) לחוק יחולו.
נב. ועדות המחקר יחליטו בדבר הענקת הטבות בהתאם לתנאי המסלול ולתקציב שהוקצה להפעלתו. הוועדות יהיו רשאיות לקבוע תנאים למתן ההטבות לצורך יישום הוראות המסלול ובכלל זה תנאים מוקדמים ותנאים לביצוען, והכל כפוף להוראות המסלול. סעיף 10(א)(2) לחוק יימחק.
נג. ועדות המחקר לא יאשרו הטבות למי שאינו עומד בתנאי המסלול. כל שינוי בפעילות שאישרה הוועדה טעון אישורה מראש.
נד. הרשות תהיה רשאית, במקרים חריגים, וככל שיש הצדקות מקצועיות לכך, ולאחר אישור ראש הרשות, הממונה על התקציבים והחשבת הכללית באוצר, שיינתנו בכתב, לגייס הון בישראל ומחוצה לה כנגד חוב בלבד, ובתנאים נוספים, ככל שייקבעו על ידי הממונה על התקציבים והחשבת הכללית. יובהר כי מימון החוב לא יהיה מתמלוגים או מנכסי התאגיד. החליטה הרשות כאמור, תהיה החלטה זו טעונה אישור של השרים.
נה. נכסים שייצברו לרשות כתוצאה מהפעלתם של מסלולי הטבה, ינוהלו על ידי ועדה ייעודית לנושא זה (להלן – ועדת הנכסים). הרכב ועדת הנכסים יהיה זהה להרכב ועדת מחקר וההוראות החלות ביחס לוועדת המחקר יחולו ביחס לוועדה זו. לוועדת הנכסים תהיה הסמכות הבלעדית לבצע פעולות נדרשות לניהול נכסים אלו, ובכלל זה מכירה, העברה או מימוש של נכסים אלו. נוכחות כל נציגי הממשלה היא תנאי למניין חוקי בוועדת הנכסים.
נו. על אף האמור, בנסיבות ייחודיות רשאי שר האוצר להורות לוועדת הנכסים לפעול למכירה, העברה או מימוש הנכסים שנצברו ברשות כאמור, למעט לעניין זכויות בשותפות מוגבלת לפי סעיף נח להלן. הוראה כאמור תינתן לאחר שמועצת הרשות נתנה חוות דעתה בנושא, ולאחר שסבר שר האוצר כי אין בכך כדי לפגוע באופן משמעותי בהגשמת מטרות החוק.
נז. הרשות תהיה רשאית להיות שותף מוגבל בשותפות מוגבלת, ובלבד שיתקיימו בה תנאים אלה:
1. השותפות תהיה רשומה בישראל.
2. הדין שיחול על השותפות יהיה הדין הישראלי.
3. דירקטור, נושא משרה ובעל שליטה בשותף הכללי לא יהיה מי שהורשע בעבירה שמחמת חומרתה, מהותה או נסיבותיה אין הוא ראוי, לדעת השרים, להיות שותף יחד עם תאגיד ציבורי, וכן מי שתלוי ועומד נגדו הליך בגין עבירה כאמור.
4. בשותפות לא יהיה חבר מי שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה שמחמת חומרתה, מהותה או נסיבותיה אין הוא ראוי, לדעת השרים, להיות שותף יחד עם תאגיד ציבורי, וכן מי שתלוי ועומד נגדו הליך בגין עבירה כאמור.
5. דירקטור, נושא משרה ובעל שליטה בשותף הכללי או חבר בשותפות לא יהיה מי שהשרים, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, סבורים כי נפל פגם בכשירותו או במהימנותו.
היה ובכוונת הרשות להפעיל מסלול הטבה שמכוחה תהפוך לשותף מוגבל כאמור בסעיף זה, הרשות תיידע את נציגי התעשייה, לרבות התאחדות התעשיינים ועמדותיהם אשר יתקבלו תוך זמן סביר, יוצגו בפני המועצה והשרים בטרם תתקבל החלטה בעניין זה.
נח. הרשות תהיה רשאית להיות בעלת החזקות בשותף כללי בשותפות מוגבלת, באישור ראש הרשות, הממונה על התקציבים והחשב הכללי במשרד האוצר, ובלבד שיתקיימו בשותפות כל התנאים האמורים לעיל בסעיף נז, וכן כל אלה:
1. הרשות לא תהיה בעלת שליטה בשותף הכללי, לא תחזיק מחצית מכוח ההצבעה באסיפה הכללית שלו ולא תהיה לה הזכות למנות מחצית ממספר הדירקטורים בו.
2. דירקטור מטעם הרשות יתמנה בידי המועצה לאחר התייעצות של הרשות עם הוועדה לבדיקת מינויים הפועלת מכוח חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975. על דירקטור מטעם הרשות יחול פרק ג' לחוק החברות הממשלתיות, בשינויים המחויבים.
3. הרשות תהיה רשאית לדרוש מדירקטור מטעמה מידע וחומר בענייני השותפות.
היה ובכוונת הרשות להפעיל מסלול הטבה שמכוחה תהפוך לשותף מוגבל כאמור בסעיף זה, הרשות תיידע את נציגי התעשייה, לרבות התאחדות התעשיינים ועמדותיהם אשר יתקבלו בתוך זמן סביר, יוצגו לפני המועצה והשרים בטרם תתקבל החלטה בעניין זה.
נט. לעניין מכירת החזקות הרשות בשותפות המוגבלת, בין החזקותיה כשותפה מוגבלת ובין החזקותיה בשותף הכללי:
1. החלטה על מכירה כאמור תהיה החלטה של ועדת הנכסים של הרשות באישור המועצה.
2. יש להבטיח שהליך המכירה יהיה תחרותי, שוויוני ושקוף, אלא אם נקבעו בהסכם השותפות הוראות המעניקות יתרונות לשותף הכללי או לשותף מוגבל אחר.
ס. שר האוצר יקבע את תנאי העסקתם של עובדי הרשות, בשים לב לרצון שלרשות יעמדו המנגנונים וההסדרים הנדרשים בנושאי כוח אדם, כדי לממש את יעדיה ואת העקרונות האמורים בהחלטה זו.
סא. מועצת הרשות תמנה יועץ משפטי לרשות. היועץ המשפטי יהיה עובד הרשות. חוות דעתו של היועץ המשפטי, בשאלה משפטית, היא חוות הדעת המחייבת מבחינת הרשות לגבי המצב המשפטי הקיים; קבע היועץ המשפטי לממשלה או מי מטעמו קביעה אחרת מזו של היועץ המשפטי של הרשות, תחייב חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה או הגורם מטעמו.
סב. החשב הכללי במשרד האוצר ימנה חשב לרשות, שיהיה עובד משרד האוצר. כל התחייבות, הזמנה, חוזה או הסכם המחייבים את הרשות בהוצאה כספית יהיו טעונים את אישור חשב הרשות.
סג. לחשב הרשות יוקנו הסמכויות לפי פקודת המסים (גבייה) לצורך גביית חובות לפי החוק.
סד. כל הסמכויות הנוגעות להסדרי חוב, לרבות כל שינוי באופן פירעון החוב, פירעונות מוקדמים, דחיית תשלום להלוואה, מחזור הלוואה, איחוד ופיצול לוחות סילוקין יהיו בידי מטה החשב הכללי או מי מטעמו.
סה. התקציב השנתי של הרשות ימומן מתקציב המדינה ויהיה חלק מתקציב משרד הכלכלה תחת סעיף משרד הכלכלה בתחום פעולה נפרד.
סו. התקציב המינהלי של התאגיד יהיה נפרד מתקציב הפעילות. לא תתאפשר המרה של תקציב הפעילות לתקציב המינהלי ללא אישור הממונה על התקציבים במשרד האוצר.
סז. הכנסות הרשות מתמלוגים או ממקורות נוספים, למעט תרומות, ישולמו לאוצר המדינה וישמשו לעידוד החדשנות הטכנולוגית בתעשייה.
סח. הרשות תהיה רשאית לקבל תרומות בהתאם לנהלים שתקבע באישור היועץ המשפטי לממשלה.
סט. הרשות, באמצעות ראש הרשות, תהיה רשאית להתקשר עם גורמים מחוץ לישראל, ובכלל זה עם חברה רב לאומית, במטרה לעודד שיתוף פעולה בחדשנות טכנולוגית בין תאגידים תעשייתיים שהתאגדו בישראל ובין גורמים מחוץ לישראל לרבות בדרך של עידוד מיזמי חדשנות טכנולוגית משותפים, הקמת קרנות משותפות או ביצוע השקעות משותפות לחדשנות טכנולוגית לשם קידומן של מטרות החוק. ההסדר האמור לא יפגע בהוראות הקיימות של סעיף 42 לחוק, כפוף לאמור בסעיף לח לעיל. הסכמים כאמור יהיו באחריות הרשות ויופעלו על ידה.
ע. הרשות תהיה רשאית להקים תאגיד כקרן משותפת
בין-לאומית בין הרשות ובין ממשלות, משרדים ממשלתיים זרים או ארגונים בין-לאומיים בין ממשלתיים. החלטה כאמור וכן ההסכם בין הצדדים יובאו לאישור הממשלה על ידי השרים. התאגיד שיוקם יהיה כשר לכל זכות, חובה ופעולה משפטית. התאגיד יאורגן וינוהל לפי ההסכם בין הצדדים. כל שינוי בהסכם יהיה טעון אישור ממשלה.
עא. יישום הסכמי שיתוף פעולה במחקר ופיתוח שהיו באחריות המדען הראשי או שהופעלו על ידו ושנחתמו בטרם הקמת הרשות יופעלו בידי הרשות לאחר הקמתה.
עב. סיכומים בין נציגי המדען הראשי ובין גורמי ממשלה אחרים יומחו לרשות.
עג. הרשות תקיים את הנהלים הנדרשים ותנקוט בצעדים הדרושים על מנת לשמור על שקיפות ציבורית, כך שכלי הסיוע שבהם משתמשת הרשות וההחלטות המתקבלות במועצה בנושאי מסלולי ההטבה, יפורסמו באתר האינטרנט של הרשות לאחר כניסתם לתוקף, יעודכנו מפעם לפעם ויהיו פתוחים לעיון הציבור ללא תשלום. מסלולי המועצה יפורסמו באופן שיאפשר מעקב אחר שינויים במסלולים ותיעודם לאורך זמן.
עד. בתזכיר החוק שיופץ ייכללו הוראות לעניין הממשל התאגידי ברשות שתוקם, לרבות הוראות לעניין חובת אמונים, חובת זהירות, עסקאות עם נושאי משרה, הוראות וחוקים רלוונטיים שיחולו על חברי מועצה ועל עובדי התאגיד, ועדת ביקורת, מבקר פנים, רואה חשבון מבקר, אחריות המנהל הכללי, סמכויותיו והפיקוח עליו, תוקף פעולות וסדרי עבודה.
עה. הרשות תעשה כל מאמץ כדי ליישב סכסוכים בינה ובין המדינה, חברה ממשלתית או תאגיד ציבורי אחר שלא על ידי הגשת תביעה לבית משפט, בהתאם למתווה הקבוע בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה מספר 6.1202, ובשינויים המחויבים.
עו. הרשות תהיה גוף מבוקר כמשמעותו לפי סעיף 9(5) בחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958.
עז. פרסומי הרשות יהיו באתר האינטרנט של הרשות.
עח. כלל מסלולי ההטבה אשר הופעלו על ידי לשכת המדען הראשי, בין אם במסגרת החוק ובין אם לאו, קודם תיקונו של החוק, יראו אותם כהוראות המועצה, בשינויים המחויבים.
עט. לבטל את התוספת לחוק.
פ. להסדיר את הביקורת השיפוטית על החוק באמצעות תיקון חוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000.
פא. לתקן את החוק כך שבמקום המילים "ראש המינהל" יבוא "ראש הרשות" או "המדען הראשי", לפי העניין.
2. להנחות את שר הכלכלה לקבוע את המדען הראשי כ"ממונה על סעיף תקציב" לפי פסקה (2) להגדרת "ממונה על סעיף תקציב" לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, לעניין תחום הפעולה האמור.
3. להנחות את שר האוצר להביא לממשלה החלטה המסמיכה את המנהל הכללי של הרשות, לעניין תחום הפעולה של הרשות שבחוק התקציב, יחד עם חשב הרשות, לפעול בתקציב ההוצאה, ולהתחייב ביחס לתקציב ההרשאה להתחייב.
4. להטיל על רשות החברות הממשלתיות, ביחד עם הגורמים הרלוונטיים ובהתאם לתקנון עמותת מתימו"פ – מרכז התעשייה הישראלית למחקר ופיתוח (להלן – מתימו"פ), לבחון את מתווה הפירוק של מתימו"פ לאחר הקמת הרשות, ולבצע או לפעול לביצוע כל הפעולות הדרושות, לדעתה, לפירוק מתימו"פ ובכלל זה להביא לאישור הממשלה בתיאום עם משרד הכלכלה החלטה על פירוק מתימו"פ. ככלל, יוצע לעובדי מתימו"פ לעבוד ברשות באותם תנאי שכר כל עוד שהם כדין ובאותה מתכונת העסקה.
5. לקבוע כי לעובד מדינה שהוא עובד לשכת המדען הראשי ערב תחילת פעילותה של הרשות, יוצע להיקלט ברשות באותם תנאי שכר. עובד כאמור, שיבחר שלא לעבור לרשות, יועבר לתפקיד אחר במשרד הכלכלה, בהתאם לצרכי המערכת ובהתחשב בניסיון המקצועי שצבר במשרד, וכפוף לכללים הנהוגים בשירות המדינה לעניין העברת עובד בתוך המשרד וכן לעניין שמירת תנאי השכר של העובד.
6. כריתת הסכמים בין-לאומיים ע"י הרשות על-פי סמכותה לפי סעיף 1(סט) עם ממשלות, משרדים ממשלתיים זרים או ארגונים בינלאומיים בין-ממשלתיים, תהיה בהתאם לנהלים המקובלים בממשלה לחתימה על הסכמים בינלאומיים ואשרורם. סברה הרשות כי יש השלכות מדיניות להסכם בינלאומי בין הרשות לגורמים ממשלתיים זרים שאינם ממשלה, משרד ממשלתי או ארגונים בינלאומיים בין- ממשלתיים, תיידע הרשות את משרד החוץ על כך בטרם החתימה.
7. לקבוע כי לעניין תשלום מסים, ארנונות, אגרות ותשלומי חובה אחרים, דין הרשות כדין המדינה.
8. להטיל על שר האוצר ושר הכלכלה לבצע את תיקוני החקיקה הנדרשים במסגרת החלטה זו, ולשלבם במסגרת התכנית הכלכלית לשנת 2015.
9. תזכיר החוק יובא לפני ועדת השרים המיוחדת לעניין תיקוני חקיקה הנובעים מהתוכנית הכלכלית לשנת 2015. התזכיר ליישום החלטת ממשלה זו ישולב במסגרת חוק התכנית הכלכלית לשנת 2015.
10. תזכיר החוק ייכתב תוך שיתוף פעולה עם משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל בנושאים הרלוונטיים.
11. יישום שינוי המבנה על פי החוק יושלם בתוך חצי שנה מיום סיום הליכי החקיקה ובכל מקרה לא יאוחר מיום 31.12.2015.
החלטת הממשלה מתקנת את החוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה ומקימה את הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית, שתהווה תאגיד ציבורי עצמאי. מטרותיה העיקריות של הרשות להוציא לפועל את מדיניות הממשלה בתחומי הפעילות, ליזום, לנהל ולעשות שימוש במגוון אמצעים שיסייעו לקדם את החדשנות הטכנולוגית בתעשייה ברמה המקצועית הגבוהה ביותר וביעילות, לעודד הצמיחה, הגדלת הפריון וקידום החדשנות הטכנולוגית בתחומי התעשייה בישראל.
הרשות תפעל, בין היתר, באמצעות מתן מענקים, הלוואות, פטורים, הנחות, קרנות, ערבויות, לרבות ההטבות הקבועות בחוק כיום ומגוון הכלים והמסלולים המופעלים כיום על ידי המדען הראשי במשרד הכלכלה. נוסף על האמור, הרשות תהיה רשאית לפעול באמצעות העמדת כלי סיוע נוספים, והכל לשם הגשמת מטרות החוק. האורגנים של הרשות יהיו ראש הרשות, מועצת הרשות, המנהל הכללי של הרשות וועדות המחקר.