לצורך שיפור התנהלות החברות הממשלתיות ובמטרה לשפר את ביצועיהן, מוצע להתאים את הרגולציה החלה אליהן כיום. בהתאם לכך, לבצע את השינויים הבאים:
כללי החברות הממשלתיות (מינוי רואי חשבון ושכרם), תשנ"ד-1994
1 . להטיל על השר הממונה על ביצוע חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 ("חוק החברות הממשלתיות") ועל שר המשפטים לתקן את כללי החברות הממשלתיות (מינוי רואי חשבון ושכרם), התשנ"ד-1994, כך שהוועדה שתפקידה להמליץ בדבר מינויו וביטול מינויו של רואה חשבון לחברה ממשלתית ובדבר קביעת שכרם של רואי חשבון לחברות ממשלתיות (להלן – הוועדה למינוי רואי חשבון), תוכל לפעול במניין חוקי של שלושה מחבריה ותורכב מבעלי התפקידים הבאים:
א. החשב הכללי או סגן בכיר לחשב הכללי מטעמו, שיכהן גם כיושב ראש הוועדה.
ב. מנכ"ל משרד המשפטים או עובד משרד המשפטים בדרגת סמנכ"ל מטעמו.
ג. נשיא לשכת רואי חשבון בישראל או נציגו.
ד. יושב ראש דירקטוריון לשעבר של חברה ממשלתית בסיווג 9 ומעלה, שקבע מנהל רשות החברות הממשלתיות.
ה. נציג ציבור שימונה על ידי שר המשפטים בהתייעצות שר האוצר.
2 . להנחות את מנהל רשות החברות הממשלתיות להביא לאישור הוועדה למינוי רואי חשבון, בתוך 90 יום מהתכנסותה, הצעה למינוי רואי חשבון מבקרים בחברות ממשלתיות פעילות בהן לא מכהנים רואי חשבון מבקרים, או מכהנים רואי חשבון מבקרים שלא מונו על ידי האסיפה הכללית של החברה, וכן הצעה שמטרתה לייעל ולמקד את עבודת רואי החשבון, בשים לב לטיב הביקורת, ולהביא לחסכון במשאבים ועלויות בגין עבודת רואי החשבון, תוך הבטחת איכות ומהימנות הדוחות הכספיים.
הקמה ורכש של חברה על ידי חברה ממשלתית
3 . לתקן את חוק החברות הממשלתיות כך שהוראות סעיף 11(א)(9) לו, בדבר הצורך באישור ממשלה להחלטת חברה על הקמה או רכישת מניות בחברה קיימת, לא תחולנה אם התקיימו כל אלה:
א. החברה המוקמת או הנרכשת, לפי העניין, לא תהיה לחברה בת ממשלתית;
ב. דירקטוריון החברה מסר למנהל רשות החברות הממשלתיות הודעה על ההחלטה להקים או לרכוש מניות בחברה כאמור לעיל;
ג. מנהל רשות החברות הממשלתיות אישר את החלטת החברה והודיע לשרים, כהגדרתם בחוק החברות הממשלתיות, על החלטתו בצירוף כל החומר הנדרש לעניין זה;
ד. אף אחד מהשרים לא הודיע, בתוך 45 ימים ממועד הודעת מנהל רשות החברות הממשלתיות כאמור, כי הוא מתנגד להחלטה או כי הוא מבקש שההחלטה תובא לאישור הממשלה בהתאם להוראות סעיף 11(ב) לחוק החברות הממשלתיות.
קידום פיתוח עסקי וחדשנות בחברות הממשלתיות
4 . במטרה לייעל את השימושים בנכסי כלל החברות הממשלתיות ואת פעילותן, להנחות את מנהל רשות החברות הממשלתיות לפעול מול החברות הממשלתיות, במסגרת סמכויותיו על פי דין, על מנת לקדם גיבוש ויישום תכניות לפיתוח עסקי בנכסיהן והטמעת שיקולי פיתוח עסקי וחדשנות בתכנון, ביצוע ותפעול הפרויקטים ובכלל זה בהתקשרויות הנלוות לקידומם, והכל בהתאם למטרותיה של כל חברה ובכפוף לכל דין.
5 . להקים צוות לבחינת חסמים רגולטוריים לפיתוח עסקי וחדשנות בחברות התחבורה הממשלתיות הבאות: חברת נתיבי ישראל – החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ (נת"י), חברת רכבת ישראל בע"מ, חברת נתיבי איילון בע"מ, חברת נתיבי תחבורה עירוניים בע"מ (נת"ע) וחברת כביש חוצה ישראל בע"מ. בראשות הצוות יעמוד נציג רשות החברות הממשלתיות ובהשתתפות נציגי אגף התקציבים במשרד האוצר, אגף החשב הכללי במשרד האוצר ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. הצוות יבחן את הצורך בשינויים רגולטוריים, בין היתר, בתחומים הבאים, ויציע הצעות להסדרה בעניין:
א. רגולציה בתחומי סמכותו של המשרד לביטחון הפנים – כיבוי אש, אבטחה ובטיחות.
ב. הנחיית החברות בדבר הוראות בתכניות סטטוטוריות.
ג. הנחיית החברות בדבר הסכמים עם מפעילים ומתחזקים.
ד. הנחיית החברות בדבר תנאים בהסכמים עם רשויות ותאגידים שהוקמו לפי דין.
ה. חסמים תכנוניים.
ו. הגבלות קיימות במבנה הארגוני של חברות התחבורה הממשלתיות.
ז. הנחיות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בנוגע לשטחי מסחר ופרסום.
ח. שיתופי פעולה אפשריים בין חברות ממשלתיות על מנת לבצע פיתוח עסקי יעיל.
6 . המלצות הצוות יועברו, בתוך 180 ימים ממועד קבלת החלטה זו, לשר הממונה על ביצוע חוק החברות הממשלתיות ולשרת התחבורה והבטיחות בדרכים, וככל שהשרים יאשרו את ההמלצות האמורות יחולו ההוראות הבאות:
א. הצוות יפעל מול הגורמים הרלוונטיים על מנת לקדם את ביצוע השינויים הרגולטוריים הנדרשים ואף יבחן הטמעת השינויים הרגולטוריים לגבי חברות ממשלתיות אחרות בשינויים המחויבים.
ב. רשות החברות הממשלתיות תפעל להוצאת חוזר ייעודי לחברות אלו המתבסס על מסקנות הצוות, שבו יפורטו בין היתר המלצות בכל הנוגע לאופן קביעת היעדים העסקיים ולקידום הפיתוח העסקי וחדשנות בחברות.
לעניין החלטה זו –
"חברה ממשלתית" ו-"חברת בת ממשלתית" – כהגדרתן בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975.