במטרה להגביר את התחרות בשוק הטואלטיקה ובמוצרים שחייבים בתקן, בהמשך להחלטת הממשלה מס' 243 מיום 1 באוגוסט 2022, לקבוע הקלות ליבוא ולייצור של מוצרי טואלטיקה ומוצרים שחייבים בתקן, בהתאם לאסדרה האירופית, כמפורט להלן:
1 . לתקן את פקודת הרוקחים [נוסח חדש], התשמ"א-1981 (להלן – פקודת הרוקחים), כך שוועדת החריגים שפועלת לפי סעיף 55א12ג(א) לפקודת הרוקחים תיתן את המלצתה לשר גם בעניין התקנת תקנות אשר כוללות כללים מחמירים ביחס לדרישות חוקיות היבוא של האיחוד האירופי.
2 . על מנת להפחית את חסמי היבוא ואת הנטל הרגולטורי העודף שנוצרים כתוצאה מתקינה שאינה תואמת את התקינה הבין-לאומית שמקובלת במדינות מפותחות עם שווקים משמעותיים, להקים צוות בראשות המנהל הכללי של משרד הכלכלה והתעשייה, או מי מטעמו, ובהשתתפות הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יושב ראש רשות האסדרה, הממונה על התחרות, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, או מי מטעמם והממונה על התקינה והממונה על חוקיות היבוא במשרד הכלכלה והתעשייה, ולעניין סעיף קטן (ד) היועצת המשפטית לממשלה, או מי מטעמה (להלן – הצוות לבחינת הסרת חסמי סחר בתקינה). תפקידי הצוות יהיו כמפורט להלן:
א. מיפוי כלל התקנים שאינם רשמיים שניתנה הנחיה של גורם שהוסמך לכך בדין שיש לקיים את הנחיותיהם (להלן – תקן מחייב).
ב. מיפוי כלל הוראות החיקוק שמתוקפן נקבעו שינויים לאומיים מתחייבים לפי סעיף 2 לתוספת הראשונה לחוק התקנים, התשי"ג-1953 (להלן – שינויים לאומיים מתחייבים מתוקף חיקוק ו-חוק התקנים, בהתאמה) בתקנים רשמיים ובתקנים מחייבים.
ג. עריכת בחינה של מידת ההתאמה של התקנים והוראות החיקוק שיימצאו בהתאם לסעיפים קטנים (א) ו-(ב) לרגולציה המקובלת במדינות מפותחות בעלות שווקים משמעותיים לצד מיפוי השפעות הנטל הרגולטורי העודף שנובע מהם או חסמי הסחר הנוצרים בגינם.
ד. מתן המלצות לממשלה, לרבות המלצות לתיקוני חקיקה, בנושאים הבאים:
1) הסרת החובה לפעול לפי תקנים מחייבים שאינם זהים לתקן ממדינות מפותחות בעלות שווקים משמעותיים, למעט שינויים לאומיים מתחייבים או לחילופין מתן המלצה, במקרים המתאימים, להחלת ההוראות שחלות במדינות כאמור.
2) הסרת שינויים לאומיים מתחייבים מתוקף חיקוק מכלל התקינה הרשמית והמחייבת שאינם בהתאם לרגולציה המקובלת במדינות מפותחות בעלות שווקים משמעותיים או לחילופין מתן המלצה, במקרים המתאימים, להחלת ההוראות שחלות במדינות כאמור.
3) החרגת מקרים ייחודיים שבהם הצוות לבחינת הסרת חסמי סחר בתקינה יהיה סבור שמתקיימים תנאים שמצדיקים סטייה מהתקינה המקובלת במדינות מפותחות בעלות שווקים משמעותיים.
4) קביעת מנגנונים שלפיהם גורם שהוסמך לכך בדין לא ייתן בעתיד הנחיה לפעול בהתאם להוראות תקן שאינו זהה לתקן במדינות מפותחות עם שווקים משמעותיים, למעט שינויים לאומיים מתחייבים, אלא באישור של ראש הממשלה ושר האוצר.
ה. בטרם יגיש הצוות לבחינת הסרת חסמי סחר בתקינה את המלצותיו, ישמע הצוות את עמדת הרגולטורים לעניין תקנים מחייבים שבתחום אחריותם ולעניין שינויים לאומיים מתחייבים מתוקף חיקוק שבאחריותם.
ו. בעבודתו ישקול הצוות בין היתר את התאמת האסדרה הקיימת לעקרונות האסדרה המיטבית כמשמעותה בסעיף 2 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב–2021.
ז. הצוות יהיה רשאי לדרוש מהרגולטורים לקבל בתוך 90 ימים מידע ונתונים שנדרשים לו לצורך עבודתו.
3 . על מנת להסיר חסמי יבוא בכניסה לישראל, להפחית את הבירוקרטיה העודפת ולהוריד את יוקר המחיה, להקים צוות בראשות המנהל הכללי של משרד האוצר, או מי מטעמו, ובהשתתפות המנהל הכללי של משרד הכלכלה והתעשייה, יושב ראש רשות האסדרה, הממונה על התחרות, הממונה על התקציבים, הכלכלנית הראשית, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, היועץ המשפטי של משרד האוצר, או מי מטעמם, והממונה על חוקיות היבוא במשרד הכלכלה והתעשייה, שימליץ לממשלה, לאחר שישמע את עמדת המאסדרים בנוגע להצעות החקיקה שנדרשות, כך שניתן יהיה לייבא את מרבית המוצרים לישראל בדרך של הצהרה, למעט חריגים שלעניינם יינתן לרגולטור זמן קצוב למתן האישור לשחרור המוצר מהמכס.
4 . בהחלטה זו –
"שינויים לאומיים מתחייבים" – כמשמעותם בחוק התקנים.